- יתרונות: עיצוב אדוונצ'ר מודרני, מנוע חזק, חלק וגמיש, אבזור רב, קטגוריית ביטוח עד 250 סמ"ק
- חסרונות: בולם אחורי שפוגם בהתנהגות הכביש
- שורה תחתונה: קטנוע מפנק עם ביצועים טובים, אבזור רב ומחיר אטרקטיבי
- מחיר: 29,900 ש"ח
- מתחרים: הונדה ADV350, קימקו DT X360, אפריליה SR GT200
- מפרט טכני: מנוע צילינדר יחיד, 244 סמ"ק, 24.5 כ"ס, 4 שסתומים, קירור נוזל, הזרקת דלק, תמסורת וריאטור, מזלג קדמי הפוך 37 מ"מ, צמד בולמים אחוריים עם מיכל גז חיצוני, כיוון עומס קפיץ, דיסק קדמי 240 מ"מ, דיסק אחורי 200 מ"מ, מערכת ABS, אורך כולל 1,940 מ"מ, בסיס גלגלים 1,390 מ"מ, גובה מושב 800 מ"מ, מיכל דלק 13.5 ל', משקל מלא 192 ק"ג, צמיג קדמי 110/70-13, צמיג אחורי 130/70-13
- בקרות ואבזור: מערכת ABS, חימום לידיות, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, מפתח קרבה KEYLESS, אזעקה, שקע טעינה 12V, שקע USB, פנסי LED היקפיים, פנסי ערפל LED, מסך LCD, משקף מתכוונן
צפו בווידאו – מסביב ללונג'יה XDV250:
עריכה: אביעד אברהמי
מה זה?
לונג'יה הוא יצרן קטן-בינוני ממחוז צ'קיאנג (Zhejiang) – מחוז עמוס ביצרני קטנועים, החל ממפעלי ענק ועד סדנאות קטנות. היצרנים הסיניים ידועים בכך שאין להם בעיה 'להשאיל' עיצובים מיצרנים מערביים, ובכך לחסוך שנים ומיליוני דולרים שהיו מתבזבים על מחלקות פיתוח ועיצוב יקרות. גם בלונג׳'ה XDV250 אנחנו יכולים לראות כבר במבט ראשון שלמעצב שעיצב אותו היו תלויים מול העיניים פוסטרים של כל קטנועי האדוונצ'ר של הונדה: ה-X-ADV750 מהדור הראשון והשני, ושני אחיו הקטנים ה-ADV350 וה-X-ADV150. אך למרות הדמיון לכל אחד מהכלים הללו, בלונג'יה XDV250 התוצאה אינה מישמש לא ברור אלא כלי יפה ובעל מראה ייחודי.
מעבר לקווים הכלליים המוכרים, ה- XDV250 קיבל תוספת של המון פרטים כמו מסגרות המתכת על מדרסי הרגליים או 'משטחי החלקה' מפלסטיק בצידי הקטנוע, והתוצאה הסופית שונה מספיק בשביל להיקרא הומאז' לכל היותר – ובטח לא העתקה.
גם במחלקת המנועים של לונג'יה לא התחילו מדף חלק. המנוע של ה- XDV250 נראה כמו מנוע של פיאג'ו איקסאבו, נשמע כמו אותו מנוע ואף מספק תחושות זהות. זאת מפני שזהו אכן מנוע של פיאג'ו המיוצר במפעל זונגשן (Zongshen) בסין – מפעל ענק המייצר כמיליון אופנועים בשנה ומקיים שותפות עם פיאג'ו (וגם עם הארלי דיווידסון).
הלונגיה XDV250 הוא קטנוע אדוונצ'ר קטן, וככזה הוא מיועד בעיקר לרכיבה על הכביש, אך גלגלים בחתך 'רב שימושי' ומרווח גחון נדיב של 200 מ"מ מאפשרים לו לעבור במקומות בהם קטנוע סטנדרטי ייתקע. הוא מציע חבילת אבזור ארוכה ומפנקת ונהנה מהשתלבות במדרגת הביטוח המוגבלת שזולה ב-1,500-1,000 ש"ח בשנה במחיר ביטוח החובה לעומת קטנועים בנפח גדול יותר.
ביצועים
כבר כתבנו שהמנוע נראה, נשמע ומרגיש כמו מנוע של איקסאבו, ומה שזה אומר בפועל, שמרגע פתיחת המצערת במצב עמידה ועד למהירות הסופית ה-XDV250 מושך חזק ומהר. גם במהירות הסופית, 130 על השעון שהם כ-115 קמ"ש אמיתיים, הוא נותן תחושה שיש לו עוד כוח, ורק יחס ההעברה בווריאטור מגביל אותו. המנוע כל כך חי שהיה אפשר לחשוב שלונג'יה רק מספרים שהוא בנפח 250 סמ"ק, ולמעשה יש שם קצת יותר. הווריאטור חלק, משתלב מהר ומגיב מצוין בכל מהירות. המנוע של הלונג'יה XDV250 מספק ביצועים בתוך העיר וביצועים מספקים בנסיעות בין-עירוניות, הגם שזה אינו שטח המחייה הטבעי שלו אליו הוא מיועד. מיכל הדלק הגדול, 13.5 ליטרים, מאפשר טווח נסיעה של עד 400 ק"מ.
ללונג'יה XDV250 מזלג הפוך קדמי של קאיאבה בקוטר 37 מ"מ וצמד בולמים מאחור עם מיכלי גז וכיוון עומס קפיץ. לכאורה בולמים ברמה גבוהה, מעל לסטנדרט בקטנועים קטנים, אך בפועל, בעוד שהבולם הקדמי תפקד היטב – האחורי היה חסר יכולת שיכוך. נסיעה מעל מהמורות, ואפילו מעבר מעל פסי האטה, מעבירה לגב הרוכב מכה מורגשת. ייתכן שכיוון עומס הקפיץ היה עוזר, למעשה, בהתחשב באיכות הבולם הקדמי נופתע מאוד אם לא, אך בקטנוע המבחן לא סופקה ערכת כלים ונאלץ לדווח לפי הכיוון איתו הגיע הקטנוע מהמפעל, שכאמור לא מספק והיווה את נקודת התורפה הבולטת ביותר בלונג'יה XDV250. מהלך המתלים הנדיב ומרווח הגחון מאפשרים עלייה על מדרכות ומכשולים אחרים ללא בעיה, ואף כי לא באמת רכבנו בשטח, ברור שמרווח הגחון לא יהיה מה שיעצור את ה-XDV250.
ההיגוי ניטרלי, וקל לשנות את כיוון הנסיעה. ברכיבה עירונית הקטנוע זריז מבלי להיות תזזיתי, אך ברכיבה מהירה חסרה מעט יציבות. לא משהו מפחיד, ובוודאי שלא מסוכן, אך בהחלט מורגש במחלפים ופניות מהירות, מה שמזכיר לנו שוב שזהו כלי המיועד בעיקר לשימוש עירוני. הבלמים, דיסק קדמי בקוטר 240 מ"מ ואחורי בקוטר 200 מ"מ מתוצרת J.JUAN, מספקים כוח עצירה טוב ונותנים משוב נאות. בסך הכל התנהגות הכביש של הלונג'יה XDV250 טובה, ורק הבולם האחורי פגם בהנאה, אנחנו מקווים שזה אכן רק עניין של כיוון.
איך זה מרגיש?
תנוחת הרכיבה על הלונג'יה XDV250 זקופה וניטרלית. מדרסי הרגליים הארוכים מאפשרים להניח את מגפי האדוונצ'ר של הרוכב בכל מיקום, החל מתחת לרוכב ועד לשליחתם הרחק לפנים. המושב רחב ונוח והכידון החשוף רחב. כל אלו מאפשרים לרכוב על הלונג'יה XDV250 למרחקים ארוכים מבלי להתעייף. משקף הרוח הקטן מלפנים עושה עבודה טובה, כשרוב הזמן רכבנו איתו במצב הנמוך ולא נתקלנו ברעשי רוח בקסדה. בפעם היחידה בה רכבנו, בנסיעה מירושלים לתל-אביב, עם המשקף מוגבה – הרגשנו אפילו שיפור קל. החלפה בין מצבי המשקף קלה ומהירה ומתבצעת על-ידי משיכה של שני ברזים משני צידי המשקף.
כמה שעות לפני כן, השקם בבוקר עלינו לירושלים. הרכיבה בקור הזכירה לנו שללונג'יה XDV250 יש מחממי ידיים מקוריים, וחשבנו שזו הזדמנות מצוינת לבדוק אותן. לחיצה על כפתור קטן בצידו השמאלי של הכידון, אור ירוק נדלק לידו, ועל לוח השעונים מופיע חיווי שחימום הידיות הופעל. החימום שיפר מעט את המצב אבל עדיין היה קר, ואז חשבנו – אולי יש לו עוד מצב? ואכן, בלחיצה נוספת האור התחלף לכתום וכעת כבר הורגש חום נעים בכפפות. אבל רגע, אם יש ירוק וכתום אולי יש גם אדום? ובכן, כן. לחימום הידיות יש שלושה מצבי חימום. אתם יכולים לומר שבארץ חמה כמו שלנו אין צורך בחימום לידיות אבל אנחנו חושבים שזה פיצ'ר מצוין. קודם כל כי בחורף קר, אבל מעבר לכך, חימום הכידון מאפשר לרוכב, בימים בהם מזג האוויר נאה ורק השכם בבוקר או מאוחר בלילה קר, לצאת מהבית עם זוג כפפות בודד ובשעות הקרות ליהנות מהחימום. אנחנו אוהבים ידיות מחוממות, ולקבל אביזר שכזה בכלי במחיר כזה זו הפתעה נעימה וחמימה. העורך הראשי של פול גז כבר קרא לפיצ'ר הזה בעבר 'המקבילה הדו-גלגלית למזגן ברכב'.
פרט לחימום הכידון יש ללונג'יה XDV250 רשימת אבזור מכובדת. יש לו הנעה באמצעות מפתח קרבה – אחד האביזרים השימושיים ביותר. פתח התדלוק והמושב נפתחים בלחיצה על כפתורים מעל למתג ההצתה. המושב נפתח ומגלה מתחתיו תא מטען גדול במיוחד. אמנם הצורה שלו לא תאפשר אחסנה של שתי קסדות, אבל זו הפעם הראשונה בה הצלחנו להכניס לתא כלשהו את הקסדה הנפתחת שלנו בלי הצורך לפרק ממנה את המצלמה והדיבורית. יש תא כפפות משמאלו של הקוקפיט ובו שקע USB. סגירת ופתיחת התא נעשים בלחיצה, והמנגנון מעט עדין – בניגוד לגימור הטוב של שאר הכלי. לא היינו מפקידים שם את הטלפון הסלולרי שלנו, אבל כלי המבחן הגיע עם מתקן לטלפון על הכידון (תוספת לא מקורית) וההטענה מהתא הקטן נוחה. בנוסף, יש מעל לתא הכפפות שקע מצית קלאסי 12V. עוד בתחום המטען נזכיר שקיימים סבל מקורי, ארגז אחורי וצמד מזוודות צד מקוריים שמקנים לקטנוע מראה אדוונצ'ר ייחודי – בתוספת מחיר כמובן.
הלונג'יה XDV250 מגיע עם אזעקה מקורית, מגני צד ממתכת מתחת למדרך, בו משולבים מגני מתכת שנותנים למדרך מראה ייחודי. יש גם מגני צד מגומי מתחת למושב ומצידי המזלג. יש תאורת LED מלאה, כולל במאותתים ובפנסי הערפל האינטגרליים. בבלימה חזקה מהבהבים פנסי הבלימה כאות אזהרה. עניין אחרון בתחום התאורה: סביב כל המתגים על הכידון ישנה תאורה כחלחלה.
פרט למתגים הסטנדרטיים ולמתג החימום יש גם כפתור לשליטה על התצוגה בלוח השעונים. לוח השעונים הוא צג דיגיטלי גדול. בפרסומים מהעולם ראינו צג צבעוני, כמו גם באתר היבואן, אך בקטנוע המבחן היה הצג בעל תצוגה דיגיטלית הפוכה – כיתוב לבן על רקע שחור. את הנתונים שמוצגים בגדול – מהירות, סל"ד ודלק – אפשר לקרוא בקלות, אך פרטים קטנים יותר כמו החימום או לחץ האוויר בצמיגים מעט יותר קשה לראות בזמן רכיבה. כן, יש גם מד לחץ אוויר מובנה בצמיגים – עוד אביזר נוח ובטיחותי.
לסיכום פרק זה, הלונג'יה XDV250 נוח לרכיבה, עם גימור טוב לפחות ברמה טיוואנית, ובעל רשימת אבזור ארוכה, אפילו ארוכה מאוד, שלא תמצאו בקטנועים רבים.
סיכום ועלויות
הלונג'יה XDV250 הוא קטנוע פרקטי, עם עיצוב בולט ורשימת אבזור יוצאת דופן. הוא בעל גימור טוב, התנהגות כביש נאותה, ואף כי הוא בעל אופי עירוני אפשר לרכב איתו גם למרחקים ארוכים. עם מתלים ארוכי מהלך, מרווח גחון נדיב וצמיגים בחתך רב-שימושי יש לו עבירות טובה, גם אם זו לא באמת יכולת שטח – זו תיקבע רק לפי יכולות הרוכב. אפשר לרכב איתו בשבילים כמו על כל קטנוע אחר, אך כאמור יש לו מספר יתרונות בתחום לעומתם.
מעל לכל יש ללונג'יה XDV250 מנוע נהדר בנפח 250 סמ"ק שמצד אחד נכנס לקטגוריית הביטוח המופחתת ומנגד נותן המון כוח וכיף. היינו אומרים שהמנוע הוא הכוכב הראשי בקטנוע הזה אבל רשימת האבזור הארוכה לוקחת לו את הבכורה.
ה- XDV250 הוא קטנוע סיני, אבל הוא לא נותן תחושה כזו. איכות הגימור טובה, והתכנון וההרגשה הם של כלי בשל ומתוכנן היטב. המחיר, 29,900 ש"ח, נראה מתאים בהתחשב שהוא יקר המתחרים בעלי נפח מנוע קטן יותר (צמד האפריליות SR GT בנפחים 125 ו-200 סמ"ק), אך זול מצמד המתחרים גדולי הנפח (הונדה ADV350, קימקו DT X360). החבילה הכללית של הלונג'יה XDV250 מצדיקה את המחיר. למעשה, סביר להניח שכלי יפני או איטלקי עם אותם נתונים היה עולה 10%-15% יותר.
אז יש לנו תמורה טובה למחיר, יש כלי אדוונצ'ר עירוני שמושך מבטים בכל רמזור, יש מנוע חזק שגם נותן הנחה בביטוח, יש אבזור ברמה גבוהה, ורק התנהגות הכביש בסיסית, אך ממש לא רעה. הלונג'יה XDV250 הוא עוד אלטרנטיבה מצוינת בסגמנט קטנועי האדוונצ'ר המתפתח. הוא מיועד למי שמחפש קטנוע אדוונצ'ר או קטנוע מנהלים, ועיקר הנסיעה שלו היא בתחומי המטרופולין הגדול.
עלויות טיפולים:
- 1,000 ק"מ – 400 ש"ח
- 4,000 ק"מ – 400 ש"ח
- 8,000 ק"מ – 400 ש"ח
- 12,000 ק"מ – 900 ש"ח
- סה"כ ל-12 אלף ק"מ – 2,100 ש"ח
אחל'ה כתבה.
הצעת שיפור – יהיה נחמד אם תהיה אחידות בין המבחנים, במקטע הטכני. למשל ב"מפרט טכני" לא רשום מומנט וסל"ד למומנט/כוח סוס. רק כך ניתן להשוות בין כלים.
פשוט תעתיקו מכתבה שבה יש הכל ושנו נתונים. למשל מה ADV350 שיש פה הפנייה אליו כמתחרה.
אולי רעיון להשוואה של כלים, במפרט טכני. אבל זו כבר עבודה. מה שהצעתי לעיל לא מצריך כלום, רק מודעות.
תודה. כנראה שיש לך טעות עם מרווח הגחון. הוא לא 200 ממ [וחבל], הוא 160 ממ