צילום: אסף רחמים
- יתרונות: עיצוב וקונספט, מתלים והתנהגות דינמית, בלמים, חלקות מנוע
- חסרונות: נפח מיכל דלק וטווח רכיבה, מיגון רוח
- שורה תחתונה: הקטאנה לוקח את היתרונות הדינמיים של הג'יקסס 1000 המצוין, ומלביש עליהם עבודת גוף רטרו-מודרנית ייחודית ומעניינת
- מחיר: 96,000 ש"ח
- מתחרים: נייקדים בנפח ליטר
- נתונים טכניים: מנוע 4 צילינדרים בשורה, 999 סמ"ק, 150 כ"ס ב-10,000 סל"ד, 11 קג"מ ב-9,500 סל"ד, יחס דחיסה 12.2:1, קירור נוזל, 4 שסתומים לצילינדר, DOHC, הזרקת דלק עם בקרת אחיזה 3 מצבים וניתוק, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק, שלדת אלומיניום, בולמים קדמיים הפוכים מתכווננים מלא, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד, כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה, צמד דיסקים קדמיים בקוטר 320 מ"מ, קליפרים רדיאליים ברמבו 4 בוכנות, דיסק אחורי 220 מ"מ, מערכת ABS, אורך 2,130 מ"מ, בסיס גלגלים 1,460 מ"מ, גובה מושב 825 מ"מ, מיכל דלק 12 ל', משקל מלא 215 ק"ג, צמיגים 120/70ZR17, 190/50ZR17
מה זה?
הסוזוקי קטאנה, שהוצג בסוף השנה שעברה בתערוכת קלן, הוא הומאז' של סוזוקי לקטאנה המקורי של שנת 1981 שהיה בעל עיצוב סופר-רדיקלי לזמנו וביצועים טובים מאוד ביחס לתקופה. ב-2015 שחררה סוזוקי גרסת קונספט לקטאנה חדש, ובשנה שעברה חשפה את הקטאנה קונספט 3, שכעת יורד לייצור סדרתי עם השינויים הנדרשים.
בבסיס הקטאנה החדש נמצאת הפלטפורמה של ה-GSX-S1000 הפופולרי – מנוע 1,000 סמ"ק 4 צילינדרים שמגיע מה-GSX-R1000 של 2005 ומפיק בגרסה האחרונה שלו 150 כ"ס ב-10,000 סל"ד. הוא מגיע עם 3 מצבי ניהול מנוע, עם בקרת אחיזה לגלגל האחורי ב-3 מצבים ועם מערכת ABS.
שאר מכלולי הג'יקסס 1000 שמגיעים גם בקטאנה כוללים שלדת אלומיניום, מזלג הפוך בקוטר 43 מ"מ עם כיוונים מלאים, בולם אחורי מתכוונן עם מיכל גז חיצוני, ובלמים רדיאליים של ברמבו מלפנים.
על העיצוב המיוחד אחראי המעצב האיטלקי רודולפו פראסקולי, כשהעיצוב כולו מתבצע בסדנה האיטלקית. הקטאנה מגיע עם פנסי LED היקפיים ועם מסך LCD.
ביצועים
הקטאנה כאמור יושב על פלטפורמה מוצלחת שאותה אנחנו מכירים היטב – הסוזוקי GSX-S1000. ככזה, ביצועיו הדינמיים קרובים מאוד לגרסת המקור, וטוב שכך.
המנוע על 150 סוסיו חזק מאוד, והוא גם גמיש למדי. נראה, אגב, שבמעבר לדור האחרון של המנוע הזה ובהעלאת ההספק מ-142 ל-150 כ"ס, המנוע קצת איבד מגמישותו, אבל זה עדיין מנוע ליטר עם מומנט טוב שידחוף את האופנוע קדימה בכל הילוך ובכל סל"ד.
אחד המאפיינים של המנוע הזה הוא הסאונד הג'יקסרי המחוספס, שאותו אנחנו מאוד אוהבים. מערכת הפליטה קצת חונקת את הצליל הנפלא הזה, ומערכת חלופית משוחררת יותר תעשה טוב לאוזן. אסור להשתיק יותר מדי סאונד כזה נעים. אבל מעבר לסאונד, יש פה גם הרבה כוח. כמה כוח? ובכן, הכוח שהולך ונבנה בהדרגתיות ובליניאריות ובלי התפוצצות מביא את הקטאנה ל-256 קמ"ש על השעון, בהרכבה. המנוע יכול היה לתת יותר, אבל הרוח תלשה לנו את הצוואר אז סגרנו את הגז. כך או כך, יש פה את כל הכוח שאופנוע צריך, והוא חלק ונעים לשימוש, ועם זאת עם גרגור ג'יקסרי אופייני. יופי של יחידת כוח!
ההתנהגות הדינמית צפויה ומצוינת גם היא, כאמור בקורלציה מלאה לג'יקסס 1000. הבולמים קשיחים וספורטיביים, שומרים על יציבות גבוהה במהירויות גבוהות ובהטיות ותומכים גם ברכיבה אגרסיבית. יחד עם זאת, הם בעלי הידראוליקה טובה, במיוחד מלפנים, והספיגה מעולה כך שהנוחות לא ממש נפגעת. ההיגוי זריז למדי, למרות המשקל של 215 הק"ג, וזה תענוג צרוף להכניס את הקטאנה לפניות. הכידון הרחב יחסית לנייקד תומך בזה ומאפשר. שורה תחתונה – התנהגות דינמית טובה מאוד, צפויה וזורמת עם הרוכב.
גם הבלמים חזקים ויעילים, וזה לא מפתיע עם קליפרים רדיאליים של ברמבו שיושבים על צמד דיסקים חצי-צפים בקוטר 320 מ"מ. מערכת ה-ABS, אגב, לא ניתנת לניתוק – כמו ברוב הכלים היפניים שמיועדים לכביש.
איך זה מרגיש?
ובכן, מגניב לגמרי. הפלטפורמה המכאנית מספקת כאמור ביצועים מצוינים, ועליה הלבישו עבודת גוף ייחודית מאוד למראה. הדינוזאורים מביניכם שזוכרים את הקטאנה המקורי ודאי יעלו חיוך וייזכרו בערגה באחד הכלים המיוחדים של סוזוקי שהיה כוכב רציני בשנות ה-80. הצעירים יותר, אלו שלא מכירים את הקטאנה, יראו אופנוע עם עיצוב מודרני על גבול החללית, ובכל מקרה שונה מאוד מכל מה שרואים על הכבישים. יש לו קטע עיצובי חזק מאוד לקטאנה של 2019.
אבל העיצוב הסופר-מיוחד הזה גובה מחיר, בשני מקומות. ראשית במיכל הדלק שנפחו 12 ליטרים בלבד. זה אומר שאחרי כ-8 ליטרים בלבד נדלקת נורת הדלק, ועם תצרוכת דלק ממוצעת של 15 ק"מ לליטר בזמן המבחן (קצת לחצנו אותו, מודים…), הנורה נדלקת אחרי קצת יותר מ-120 ק"מ, וזה פשוט מעט מדי. כשהורדנו קצת, ניסינו למשוך כמה שיותר והגענו לתחנת הדלק ב-180 ק"מ – כבר היינו על אדים. אז הנה, יש מחיר לעיצוב הכל כך מיוחד.
העניין השני הוא מיגון הרוח, שלא באמת קיים, מה שאומר שעד 150 ואפילו 160 קמ"ש הרוח נסבלת לגמרי בתנוחת הרכיבה הזקופה יחסית, אבל יותר מזה כבר מתחיל להיות לא נעים, ומעל 200 קמ"ש – אליהם הקטאנה מגיע בקלות – כבר ממש סובלים. יודעים מה? על מיגון הרוח אנחנו מוכנים להתפשר כדי לקבל את העיצוב המטריף הזה, אבל עם מיכל הדלק הקטן יותר קשה לנו. מי שעושה מרחקים קצרים עם האופנוע עשוי למצוא את זה כלא נורא כל כך.
מה עוד? ובכן, הקטאנה נוח למדי, ודווקא כאן חשבנו שנצטרך להתפשר והתבדינו. גם רכיבה ארוכה אפשרית, ואפילו המורכבת שלנו דיווחה על איכות חיים סבירה על המושב הפצפון מאחור. ונסכם בפנסי ה-LED המצוינים שמאירים לא רע את הדרך, ובעיקר יפים מאוד ומתאימים למודרניות של הקטאנה החדש.
סיכום ועלויות
אוקיי, אז בסוזוקי אמנם לא מפתחים אופנועים חדשים כמו שאר היפניות, אבל לפחות הם יוצרים דגמים חדשים על פלטפורמות קיימות, והפלטפורמה של הג'יקסס 1000 היא מצוינת.
הקטאנה לוקח את פלטפורמת ה-GSX-S1000, ועליה מלביש עבודת גוף יפהפייה כמחווה לאופנוע גדול של שנות ה-80. גם אם אתם זוכרים את אותו קטאנה אגדי וגם אם לא – קשה להתעלם מהעיצוב הכל-כך מיוחד של הקטאנה החדש, והוא בהחלט מסובב ראשים בכל מקום.
אבל מעבר לעיצוב, הקטאנה הוא אופנוע בעל ביצועים דינמיים מצוינים, הוא מאוזן מאוד, ולמרות הכוח הרב של מנוע הג'יקסר בעל האופי המיוחד – הוא נעים מאוד לשימוש כמו אופנוע מודרני לחלוטין. על העיצוב המיוחד משלמים במיכל דלק קטן ובהיעדר מיגון רוח, ובוודאי שיהיו מי שמוכנים לחיות עם שני אלה בשביל לקבל עיצוב כזה מלהיב.
96 אלף ש"ח – מחירו של הקטאנה בישראל – הם לא מעט ואפילו הרבה למדי עבור נייקד יפני בנפח ליטר, אולם במחיר הזה מקבלים כאן הרבה מאוד ייחודיות, וכאמור על פלטפורמה טובה למדי. אנחנו אהבנו, ונקווה שבסוזוקי גם יפתחו דגמים חדשים.
תעשו גם סירטונים.. יותר מעניין לפי דעתי מקריאה..
על כל שעה רכיבה מבלים 10 דקות בתחנת הדלק. חבל״ז.
מיכל דלק של 12 ליטר?!
כל נסיעה הופכת להיות מסע תדלוק.
סיוט
כלי יפהההה חייהב כזה
הכל טוב עד לדלק. באימשכ'ם? וואו, זה נתון שובר קנייה. תצליחו. נקסט.