דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: סוזוקי DL650 ויסטרום דור 3
SUZUKI-DL650-VSTROM-3-029

רכיבה ראשונה: סוזוקי DL650 ויסטרום דור 3

הדור השלישי של הסוזוקי ויסטרום 650 הגיע לישראל עם מראה מחודש ומספר עדכונים; עדיין מדובר בכלבויניק ישראלי יעיל, אבל המחיר גבוה מדי

צילום: בני דויטש

  • יתרונות: התנהגות דינמית, בקרת אחיזה, מנוע, שימושיות ויעילות
  • חסרונות: בלמים, מחיר
  • שורה תחתונה: כמעט-אדוונצ'ר רב-שימושי – אחד הכלים היעילים לשוק הישראלי
  • מחיר: 69,920 ש"ח ו-66,915 ש"ח לגרסת A1 (במבצע 59,000 ש"ח עד סוף 2.18)
  • מתחרים: קוואסאקי ורסיס 650, ימאהה טרייסר 700, הונדה NC750X, ב.מ.וו F700GS
  • נתונים טכניים: מנוע וי-טווין 90 מעלות, 645 סמ"ק, 69.7 כ"ס, 7 קג"מ, הזרקת דלק, בקרת אחיזה ב-2 מצבים, 6 הילוכים, שלדת קורה כפולה מאלומיניום, מזלג 43 מ"מ, מהלך 150 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד, מהלך 160 מ"מ, דיסקים קדמיים 310 מ"מ, אחורי 260 מ"מ, מערכת ABS, אורך 2,275 מ"מ, בסיס גלגלים 1,560 מ"מ, משקל 213 ק"ג, מיכל דלק 20 ל', צמיגים 110/80ZR19, 150/70ZR17
סוזוקי DL650 ויסטרום דור 3
סוזוקי DL650 ויסטרום דור 3

מה זה?

הסוזוקי ויסטרום 650 הוא אופנוע אדוונצ'ר בעל מנוע וי-טווין בנפח ביניים. הוא מיוצר מאז שנת 2004, אז הוצג הדור הראשון של הדגם שהגיע כשנתיים לאחר דגם הליטר מאותה המשפחה, וכמו בדגם הראשון – גם בדור 3 המנוע מבוסס על אותה יחידת הכוח ששוכנת בסוזוקי SV650. הוא מגיע בגרסה רגילה ובגרסת XT שבה הוא מקבל חישוקי שפיצים וסט ארגזים מקוריים. שני הדגמים מגיעים עם סבל אחורי מקורי. הדגם שבמבחן הוא הגרסה הרגילה.

מאז ועד היום מכר הויסטרום 'הקטן', או יותר נכון האמצעי – אחרי שרק לאחרונה נולד לו אח קטן משלו בנפח 250 סמ"ק, כמויות נכבדות של כלים בעולם, וגם כאן בישראל זכה למכור לא מעט ונהנה משוק טוב לאורך השנים.

לשנת 2017 קיבל הויסטרום מספר שדרוגים ועדכונים כשהבולט שביניהם הוא העיצוב שכמעט הועתק בשלמותו מדגם ה-1000 ומקנה לאופנוע מראה הרבה יותר הולם לסגמנט האדוונצ'רים שאליו מכוון הויסטרום, עם המקור הבולט מעל הכנף הקדמית. השלדה נשארה זהה לזו המקורית כמו בשני הדגמים הקודמים, ואילו בדגם החדש הוחלפו החישוקים בחדשים, קלים יותר, לטובת הורדת המשקל הבלתי מוקפץ וביצועים משופרים.

המנוע, האלקטרוניקה וסביבת הרוכב שודרגו גם הם: מנוע הוי-טווין המוצלח של סוזוקי מצליח לעמוד לבינתיים בתקנות יורו 4 אחרי שביחידת המנוע הוחלפו חלקים רבים, לרבות מערכת הזרקה חדשה ו-2 מצתים לכל צילינדר, כמו גם מערכת פליטה חדשה וגדולה. הויסטרום מקבל גם את לוח השעונים עם יחידת השליטה מהכידון, כמו במרבית הדגמים המעודכנים של סוזוקי, המאפשרת מעבר בין אפשרויות התצוגה השונות במסך ה-LCD ובחירה בין 2 מצבים של מצב בקרת האחיזה (ניתנת לכיבוי) שהתווספה בדגם של 2017. כמו כן נוסף שקע מצת מקורי.

אדוונצ'ר-בינוני, כלבויניק אמיתי
אדוונצ'ר-בינוני, כלבויניק אמיתי

ביצועים

המנוע של הויסטרום 650 די הפתיע אותנו לטובה למען האמת. בפתיחת גז התחושה הראשונית היא בשרנית ומושכת, יותר ממה שהיינו מצפים ממנוע 650 'עטוף' בתקנות יורו 4. הוא מטפס במעלה הסל"ד בצורה לינארית למדי ולא מתרגש גם כשמתקרבים איתו לקו האדום.

התגובה שלו חלקה למדי רוב הזמן, אולי למעט במעבר מגז סגור לפתוח כשהאופנוע עדיין קר יחסית, אך הודות למערכת העלאת סל"ד בשחרור קלאץ' שסוזוקי שמו פה אין צורך לעשות שימוש בחצי-קלאץ' כאשר רוכבים בסל"ד נמוך, גם לא כשמתקרבים לסל"ד סרק. המשמעות היא שבתנועה איטית בעיר אין צורך להתעסק עם הקלאץ' בזמן שמנסים לעבור בין רכבים או כשמתקרבים לרמזור. אולי זה דבר קטן, אבל זו אחלה תוספת. ההילוכים עצמם ארוכים יחסית אך לא יתר על המידה, והעברת ההילוכים היא לא רכה במיוחד ולא נוקשה – איפשהו באמצע, תחושה שמאפיינת את רוב האופנועים של סוזוקי.

ההתנהגות הדינמית של הויסטרום הפתיעה אותנו אפילו יותר. הויסטרום החדש משדר כלפי חוץ, אף יותר מהדגם הקודם, שהוא פה בשביל להוביל את הרוכב למרחקים ארוכים בכבישים ובשבילים, ושלכאורה אין מה לצפות ממנו בקטעי כביש מפותלים וטכניים. ובכן – טעות. הויסטרום הצליח להפתיע אותנו בעניין הזה בכל פעם שניסינו לאתגר אותו עוד קצת. גם בהרכבה הוא מתנהג יפה, כשהבולמים הפשוטים יחסית עושים עבודה טובה. ההיגוי שלו מהיר, על אף גלגל ה-"19 מלפנים, הוא יציב מאוד בהטיה, והאחיזה של צמיגי הברידג'סטון טרייל-ווינג שאיתם הגיע האופנוע לא אכזבה.

נקודה לביקורת יש לנו בסעיף הבלמים, וזאת בשל התחושה העמומה שמתקבלת מהם, אך בעיקר משום שעצמת הבלימה של בלמי ה'טוקיקו' הקדמיים בויסטרום הרגישו לנו חלשים מדי, וגם כשהוספנו את הבלם האחורי (מתוצרת 'ניסין') לניסיון הבלימה לא זכינו ליכולת בלימה מספיק טובה, מה גם שבאחורי התערבות ה-ABS הייתה מוקדמת למדי. המקום היחידי שבו הבלמים החלשים עשו עימנו חסד היה כשירדנו איתו מהאספלט השחור למשטחים בעלי אחיזה נמוכה יותר, שם נשיכה ראשונה גסה הייתה עלולה להסתיים בנפילה, אך עדיין היינו מצפים שבמשיכה הגונה של הידית תתקבל עצמת בלימה ראויה, וזה לא קרה. הדבר מוזר בעינינו, שכן אלו אותם הבלמים של הדורות הקודמים, אולם כאן בדור השלישי הם חלשים מדי – אותה התופעה שראינו ב-SV650, וייתכן שהחלפת רפידות בלם קדמיות תפתור את הבעיה.

לא אופנוע שטח, אבל בהחלט יכול להתגלגל על שבילים
לא אופנוע שטח, אבל בהחלט יכול להתגלגל על שבילים

איך זה מרגיש?

הויסטרום 650 מרגיש מצוין על האספלט ובפיתולים ומספק הנאה ותחושת ביטחון גם בשבילים ודרכי עפר, שם הוא מרגיש בנוח ומשדר פידבק מצוין לרוכב על המתרחש מתחתיו. אמנם לא מדובר על יכולת שטח טהורה, במיוחד לא עם החישוקים היצוקים, אבל מספיק טובה כל זמן שהקרקע לא רכה מדי. בכביש הוא הרגיש לנו מעט יותר נוקשה וקצת פחות 'מגהץ' לעומת לדגם הקודם, אבל בסך הכל שומר על מכלול תחושות דומה מאוד ביחס לקודמו.

הישיבה על עליו גבוהה, הן בשל גובה המושב הרחב שנמצא 835 מ"מ מעל האדמה, והן בשל הכידון שמוצב גבוה מעל מראות המכוניות ומייצר תנוחת רכיבה זקופה אך נוחה. זווית הצידוד שלו טובה ומאפשרת מעבר בין רכבים די בקלות, ורוכבים גבוהים ירגישו עליו בנוח ויוכלו להגיע עם שתי הרגליים לקרקע כדי לייצב את המכונה שתחתיהם, אך מאידך יצטרכו להתכופף יותר מאחרים כדי להסתתר מתחת למיגון הרוח הקצר לשם הסטת הרוח מהקסדה בצורה אפקטיבית.

הגימור של הויסטרום גם הוא טוב ומרגיש מהודק מאוד; לוח השעונים פשוט יחסית אך שימושי ואינפורמטיבי, ומאפשר מעבר נוח בין הפרמטרים השונים דרך בית המתגים שבצידו השמאלי של הכידון, כל החלקים נראים ומרגישים סולידים ולא מחומרים זולים, כמו שאנחנו רגילים מסוזוקי. מבנה מיכל הדלק שונה והוצר, בעיקר בחלקו התחתון, מה שהופך את החביקה שלו עם הברכיים לקלה יותר.

המושב רחב ומרווח והוא נוח במידה סבירה, כשגם רכיבה של שעה פלוס לא גורמת לאי נוחות לרוכב או למורכב, אם כי יש נוחים ומפנקים ממנו. ברכיבה רגועה צריכת הדלק במבחן (בהרכבה) הייתה בסביבות ה-20 ק"מ לליטר, ואולם כשהיינו קצת יותר חזירים על הגז היא ירדה עד כדי 15 ק"מ לליטר. עם מיכל דלק של 20 ליטר המשמעות היא טווח רכיבה שיכול להגיע גם ל-400 ק"מ ויותר בין תדלוק אחד לשני. לא רע בכלל.

אחד הכלים היעילים לשוק הישראלי; רק המחיר...
אחד הכלים היעילים לשוק הישראלי; רק המחיר…

סיכום ועלויות

הויסטרום 650 הוא סוג של אופנוע אדוונצ'ר בנפח ביניים, או לפחות מכוון לשם, עם יכולות כביש לא רעות בכלל והתנהגות טובה למדי גם בשבילים. סוג של כולבויניק יעיל אם תרצו. על אף שהוא לא מצטיין בשום דבר, הוא עדיין אופנוע טוב, אפילו טוב מאוד.

הוא מתאים לרוכבים בעלי מנעד רחב של ניסיון, ממתחילים ועד למנוסים, שרוצים כלי תחבורה יעיל עם יכולת רכיבת שבילים, או לכאלו שפשוט אוהבים את המראה האדוונצ'רי ורוצים כלי ליום יום שאיתו יוכלו לצאת לטייל בסופי השבוע, עם אפשרות לקשור את הציוד מאחור. למעוניינים – יש גם סט מזוודות מקוריות בקטלוג התוספת בתשלום. לדעתנו הוא אחד מהכלים היעילים ביותר לשוק הישראלי.

במחיר של כמעט 70 אלף שקלים הוא ממוקם בקצה העליון של הקטגוריה יחד עם ה-F700GS של ב.מ.וו וה-NC750X של הונדה, שמכוונים כמוהו לדו-שימושיות, ויקר משמעותית מהקוואסאקי ורסיס 650 והימאהה טרייסר 700 – שניהם אמנם מתחרים ישירים לסוזוקי, אך פונים יותר לרכיבת כביש מאשר לשטח. אין לנו ספק שעם תמחור יותר אגרסיבי – כמו מחיר המבצע של החודש וחצי הקרוב (59,000 ש"ח) – הוא בהחלט יכול לתת פייט ליתר המתחרים בקטגוריה.

אודות נמרוד ארמן

מכור לריח של צמיגים חרוכים ואספלט טרי, מחייך בקסדה למראה השלט "זהירות סיבובים מסוכנים לפניך!". אם היה יכול היה גר במסלול מרוצים ומקבל לחשבון הבנק צמיגי סליקס כמשכורת.

עשוי לעניין אותך

NJA_3179

קוואסאקי: הנינג'ה H2 מטפס ל-231 כ"ס

אופנוע הספורט המיוחד של קוואסאקי בעל מגדש העל - ה-H2 - מקבל גרסה סדרתית חדשה עם 231 כ"ס ושיפורים נוספים

11 תגובות

  1. דווקא שדרוג העיצוב לא מוצלח. בטח לא עם הצהוב הזה.
    הקודם היה יותר נעים לעין

  2. נראה יפה

  3. מסכים שהמחיר קצת יקר, אך העדפתי אותו על הטרייסר והוורסיס בלי להסס,
    הוורסיס נשלל בגלל מנוע קצת אנמי ואולי טיפה משעמם, מרווח טיפולים קצר מדי, וחוסר בקרת יציבות.
    הטרייסר בגלל נוחות של אופנוע ספורט ולא של אדווינצ'ר, מיגון רוח עיצובי בלבד, וחוסר בקרת יציבות.

  4. וי טווין?לא הבנתי למה לי זה נראה טווין בתשעים מעלו?
    אגב יש יתרון הנדסי כלשהו בתצורת התשעים מעלות הזו?
    זה נראה כמעט כמו טווין שטוח

    • וי טוין זה שם כללי לזוג צילינדרים בזווית.
      דוקאטי למשל קוראים לזה L twin.
      יש כמה יתרונות לתצורה זו:
      לא דורש משקולת איזון בקראנק.
      מקצר קראנק
      מוריד משקל מנוע
      מוריד רעידות לאור כל מה שאמרתי
      בעבר כשקירור אוויר היה המלך זה גם היה מהלך מבריק כדי לייעל קירור ולקרר את שני הצילינדרים באופן שווה וככה למנוע עיוותים.
      רעיונית זה אחד התצורות הכי מאוזנות שקיימות.
      החסרון הבולט של התצורה הזו היא כמות המקום שהיא תופסת, כנראה שלאט לאט לאור הוזלת עלות הכרסום והיציקת אלומיניום הטריפלים היותר מורכבים כמו של היאמאה mt9 יאכלו את התצורה הזו.
      אבל עד אז, אם בא לך אופנוע כמה שפחות רוטט, וי 90 מעלות זו הדרך

  5. #איןעלויסטרום

  6. אא שרותי גרירה

    מתבקש מבחן השוואתי עם הטרייסר וויסטרום וורסיס nc ואולי עוד איזה כלי עם שכחתי
    יאללה מחכים בקוצר רוח למבחן ההשוואתי אחד החשובים שתעשו
    ובטוח שהבוחנים יהנו מאוד

  7. לא מבין למה הם עושים אותו כלכך מכוער?!?
    בכל פעם שבאתי לקטגוריה הנ"ל פשוט פסלתי אותו (למרות שגם רכבתי על DL בעבר) על המראה.
    עכשיו הם פשוט הגזימו.

    אם פעם אמרו שהדגם הראשון של הוורסיס מכוער ונראה כמו חרגול, זה פשוט מכוער נקודה.
    אוסף של חלקים לא קשורים אחד לשני מבחינה עיצובית

    • על טעם וריח אין להתווכח, ממש לא מסכים איתך הוא מראה הרבה יותר טוב מקודמיו !

    • אכן אין להתווכח על טעם וריח, אך גם אני חושב שמדובר בשיפור משמעותי לקודמיו,
      לדעתי מי שלא קונה את האופנוע הזה בגלל העיצוב!!!, ההפסד כולו שלו.

  8. ג'וני בגים

    כפי שנכתב הכלי האידאלי לארץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO