דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: פיאג'ו MP3 300 HPE Sport – שר הביטחון
MP3-HPE-Launch-047

רכיבה ראשונה: פיאג'ו MP3 300 HPE Sport – שר הביטחון

הקטנוע התלת-גלגלי הוותיק של פיאג'ו זוכה לרענון מתבקש: דגם חדש עם מנוע מחוזק ומרכב מוקטן תפס את מקומו; חזק יותר, קל יותר וזול יותר

צילום: ערן שלמה / אסף רחמים

  • יתרונות: בטיחות, גימור, יכולת דינאמית, תחושת ביטחון
  • חסרונות: מחיר, גודל פיזי, משקל
  • שורה תחתונה: קטנוע איכותי ובטיחותי למי שיכול להרשות לעצמו לא למהר
  • מחיר: 42,795 ש"ח (במבצע השקה 38,950 ש"ח)
  • מתחרים: הונדה פורצה 250 / 300, סאן-יאנג ג'וימקס 250 / 300
  • נתונים טכניים: צילינדר יחיד, 278 סמ"ק, 26.2 כ"ס, הזרקת דלק, תמסורת וריאטור, בקרת אחיזה ASR, צמד דיסקים קדמים בקוטר 258 מ"מ, דיסק אחורי בקוטר 240 מ"מ, מערכת ABS, משקל מלא 220 ק"ג, בסיס גלגלים 1,450 מ"מ, גובה מושב 780 מ"מ, מיכל דלק 11 ל', צמיגים קדמיים 110/70R13, צמיג אחורי 140/70R14
פיאג'ו MP3 300 HPE Sport
פיאג'ו MP3 300 HPE Sport

מה זה?

פיאג'ו לא המציאה את הקטנוע התלת גלגלי, אך ה-MP3 שהוצג ב-2006 היה הראשון בעל צמד מתלים וזרועות נפרדים לכל גלגל המאפשר הטיה של הגלגלים ביחד עם גוף הקטנוע. הפטנט החדשני של החברה האיטלקית הוותיקה נשאר ייחודי במשך שנים ארוכות, וזכה לנתח שוק מכובד עם מעל ל-170,000 כלים שנמכרו ברחבי העולם.

היתרונות הבטיחותיים של ה-MP3 ברורים: יותר גלגלים, יותר אחיזה בפניות, יותר אחיזה בבלימה ופחות סיכוי להימרח על הכביש. בבריטניה ובחלק ממדינות ארה"ב אין צורך ברישיון לאופנוע כדי לרכוב עליו, וכל בעל רישיון נהיגה יכול להיפרד מהפקקים ולעבור לרכוב על MP3. אך יש גם חסרונות: משקל ומחיר. ה-MP3 יקרים וכבדים משמעותית מקטנוע בנפח דומה. הדור החדש של ה-MP3 מנסה לשפר את שתי החולשות האלו.

שלושה דגמים חדשים הוצגו השנה, בנפחים של 300, 350 ו-500 סמ"ק. הקטן מביניהם מכיל את מרב החידושים, ואותו בחנו ראשון. ל-MP3 300 HPE Sport מנוע חדש הנקרא HPE (ר"ת High Performance Engine – מנוע ביצועים גבוהים), המפיק 24% יותר הספק בגל הארכובה ממנוע ה-300 הישן. יש לו שלדה חדשה, גיר רציף חדש, מערכת ניהול מנוע חדשה – הכל חדש. בולט מעל לכל המרכב החדש – קומפקטי בהרבה ובעל עיצוב מודרני ונאה. מסכת החזית הוקטנה מכל כיוון, וחלקו האחורי עבר דיאטה משמעותית כך שה-MP3 300 החדש שוקל 10% פחות מהדגם הקודם. חידוש נוסף ומשמעותי הוא מחיר ההשקה שלו שיחזיר לכם מעט עודף מ-39,000 ש"ח – כבר לא הרבה יותר מקטנועי ה-300 היקרים בשוק.

לשלושת הדגמים יש מתלים חדשים עם קפיצים אדומים, מערכת למניעת נעילת הגלגלים ABS ומערכת בקרת אחיזה ASR הניתנת לניתוק, וכן מאותתי LED ותאורת יום LED נוספו לפנסים הקונבנציונליים. תא כפפות עם שקע USB, לוח שעונים עשיר במידע ותא מטען גדול משלימים את רשימת האבזור.

בפיאג'ו מבטיחים ביצועים ובטיחות ללא פשרות, ומייעדים את ה-300 החדש לקהל צעיר. בואו נראה.

מנוע מחוזק בגוף קטן וקל יותר
מנוע מחוזק בגוף קטן וקל יותר

ביצועים

קטנועי ה-MP3 סובלים מדימוי איטי וחלש, שנובע בעיקר מהמשקל הגבוה של מערכת הגלגל הקדמי. המנוע החדש והשלדה והמרכב המוקטנים באים לטפל בזה בדיוק. אז נתחיל מהשורה התחתונה – המנוע החדש עומד יפה בקצב של הקטנועים המתחרים, אבל מקטגוריה אחת מתחתיו. ל-MP3 300 יש ביצועים טובים יחסית לסטנדרט של קטנועי 250. אם נכנסים לראש של השוואה כזו אפשר לומר שהמשקל לא פוגע בביצועים. ובכל מקרה בהשוואה לדגם הקודם השיפור משמעותי.

ל-MP3 300 תאוצה יפה מעמידה, ואף תאוצות ביניים לא רעות. מספיק בשביל לעמוד בקצב של רוב הקטנועים ברמזור או להשתחל לרווח בין שתי מכוניות בנתיב הצמוד על הכביש המהיר. המנוע החלק מאיץ יפה עד ל-120, אך שם הוא קצת נתקע. למהירות המרבית (על השעון) של 135 הגענו רק בעזרת ישורת ארוכה והרבה סבלנות. גם תצרוכת הדלק המופיעה על לוח השעונים עלתה פלאים במהירות הזו והתדרדרה עד ל-16 ק"מ/ל'. הקטנוע מרגיש הרבה יותר נוח ובבית במהירות של 110 או אפילו 100 קמ"ש, בה תצרוכת הדלק יורדת ל-20 ק"מ/ל'.

בנסיעה על הכביש המהיר ה-MP3 300 יציב ובעל נוכחות. הישיבה עליו גבוהה מעל למכוניות, וכמצופה – הוא מתמודד יפה עם מהמורות ורוחות צד. ההרגשה הכללית בהחלט נוסכת ביטחון, אבל שלא תטעו – החלפת כיוון אינה דורשת מאמץ מיוחד והתחושה בעת שינוי כיוון היא כמו של קטנוע 'רגיל'. בפניות מהירות או החלפות נתיב ההרגשה יציבה והקטנוע לא יזוז מהקו הנבחר, אך התפעול של הכידון, ההטיה והשימוש בגוף הרוכב זהים לרכיבה על קטנוע דו-גלגלי. ה-MP3 300 מרגיש כמו קטנוע לכל דבר, קטנוע יציב מאוד, אבל בכל מהירות יהיה קשה לרוכב לדעת שמדובר בתלת-גלגל. רק במעבר מתנועה לעצירה וביציאה מעצירה לתנועה מורגש ההבדל – על כך נרחיב בהמשך.

בטיחות בהטיה ובבלימה
בטיחות בהטיה ובבלימה

במהירויות נמוכות המנוע של ה-MP3 300 חלק ונעים, ומושך מסל"ד אפס ללא גמגום. כאמור תאוצה משביעת רצון, ואפילו נתקלנו פעם אחת בשילובה של מערכת בקרת האחיזה שנכנסה לפעולה בפתיחה חזקה על כביש חלק. אנו מאמינים שעל כביש עירוני רטוב המערכת תבוא יותר לידי ביטוי. מערכת ה-ASR ניתנת לביטול בלחיצת כפתור, אך אנחנו לא רואים כל צורך לוותר עליה.

ליציבות של ה-MP3 תורמים גם המתלים המצוינים. המתלים קשים אך עם יכולת ספיגה מצוינת. ההפתעה הגדולה היא מהמתלה הקדמי, שלמרות המשקל הכבד משכך את תחלואות הכביש טוב כמו האחורי. במקרים בהם רק גלגל אחד מהשניים הקדמיים סופג זעזוע, הוא מורגש באופן מופחת ואין שום משיכה הצידה בכידון. גם כשגלגל אחד עלה בפנייה על פינת המדרכה, במהירות נסיעה ובהטיה, הקטנוע לא איבד את הקו או משך הצידה ובכידון לא הורגש כל זעזוע. מרשים.

בתנועה צפופה מתגלה החיסרון העיקרי של ה-MP3 – הגודל הפיזי וזווית הצידוד המוגבלת מקשים על ההשתחלות בין המכוניות. לרוב המקומות הוא נכנס, אבל לפעמים ויתרנו מראש כדי לא לקחת סיכון ולהיתקע בין המכוניות. אך למרות הכל הוא נותן להשתחל יותר מהרבה אופנועים, וגם אם לפעמים צריך לחכות שהרמזור יתחלף רק כדי להגיע אליו – עדיין אפשר להסתדר איתו גם בתנועה הצפופה של תל-אביב. פשוט צריך מעט יותר סבלנות.

הבלמים של ה-MP3 300 שופרו והוא בולם מצוין. השילוב של שלושה גלגלים ומערכת ABS מצוינת ולא מורגשת מאפשרים לסחוט את ידיות הבלימה ללא חשש (או ללחוץ על דוושת הבלם אם תעדיפו), והקטנוע נשתל במקום בבלימה חזקה – ללא החשש הרגיל מאיבוד אחיזה. לחיצה על הדוושה נותנת את מלוא כוח העצירה, אבל אנחנו העדפנו את ידיות הבלם הרגילות גם בגלל מהירות התגובה, האצבעות כבר מונחות על הידית לעומת הרגל שצריכה להתרומם אל הדוושה, וגם הפידבק העדיף מהידיות. מצאנו שאנו משתמשים בדוושה רק לאחר שכבר עצרנו, ברמזורים, כדי להשאיר את הידיים חופשיות.

ביצועי מנוע מקבילים לקטנועי 250 סמ"ק
ביצועי מנוע מקבילים לקטנועי 250 סמ"ק

איך זה מרגיש?

תנוחת הרכיבה על ה-MP3 זקופה, והתחושה של ישיבה גבוהה יותר מקטנוע ממוצע. אין מדרס שיוט שיאפשר להעביר את הרגליים הרחק לפנים, ואפילו על המדרס השטוח לא ניתן להעביר את הרגליים עד סופו כי במדרס הימני ממוקמת דוושת הבלם המגבילה את התנועה. אבל המדרס נמשך אחורנית עד תחת הישבן ואפשר להעביר את הרגליים מעט אחורה, דבר שמאפשר להרים את הישבן בקלות כשפוגשים בבור עמוק או בפס האטה. המושב קשיח ונוח, וגם אחרי רכיבה ארוכה לא מורגשת חוסר נוחות.

מגן הרוח של ה-MP3 300 נמוך, ומסיט את הרוח היישר אל הקסדה. במהירויות גבוהות זה מרעיש. רכינה קדימה לא עוזרת לשיפור המצב, אך לבסוף גילינו שהישענות קלה לאחור עוזרת ונותנת לרוח לחלוף מעל ללא הפרעה. לרוב אנחנו מעדיפים לרכון לפנים, אבל ב-MP3 יש מספיק משקל על הגלגלים הקדמיים ואין שום מניעה מהשענות אחורנית. סביבת הנהג, כמו הקטנוע כולו, איכותית וברמת גימור מצוינת.

ההבדל הגדול בין ה-MP3 לבין קטנועים אחרים מתחיל לפני הרכיבה, כשניגשים אליו בחניה. ה-MP3 300 החדש עוד נראה מאחור כקטנוע רגיל, אבל חלקו הקדמי עדיין מאסיבי יחסית. ל-MP3 300 יש מעצור הטיה – מערכת הידראולית שנועלת את המתלה הקדמי בלחיצת כפתור כך שאי אפשר יהיה להטות את הקטנוע. כשמטפסים על הקטנוע ומעצור ההטיה נעול, אפשר פשוט להתיישב ולהתחיל לנסוע, לא לפני שמשחררים את בלם היד כמובן – ידית שנמצאת מול רגלי הרוכב. כשהקטנוע מתחיל לזוז מעצור ההטיה משתחרר אוטומטית, וכדאי להיות מוכן לכך – בעיקר כשעוצרים שוב. למעשה, בניגוד לרכיבה בה ה-MP3 300 נותן תחושה של כל קטנוע אחר, יציאה מעמידה ועצירה דורשת התרגלות.

כאמור, בתחילת תנועה מעצור ההטיה משתחרר, ובעצירה הבאה יש בפני הרוכב שתי אפשרויות. הראשונה: לעצור ולהוריד רגל כמו בכל קטנוע. ה-MP3 300 לא גבוה במיוחד, אולי מעט רחב, ואין שום מניעה לנהוג כך. האפשרות השנייה היא לא להוריד רגל. אך הפיתוי להשאיר את שתי הרגליים על המדרס גדול, ולשם כך דרושה קואורדינציה מסוימת: בעצירה יש לבלום, וממש לפני שהקטנוע נעצר ללחוץ על כפתור הנעילה. נוח מאוד, אך דורש פרק התרגלות.

ה-300 יחד עם ה-350 וה-500 החדשים
ה-300 יחד עם ה-350 וה-500 החדשים

היינו שמחים אם מעצור ההטיה היה משתלב אוטומטית בעת עצירה, אך אנחנו יכולים להבין את הבעייתיות שבכך. רכבנו על ה-MP3 300 כשבוע, וככל שהזמן עובר מתרגלים. כשה-MP3 300 כבר עצר וההטיה ננעלה, זה כיף להחזיק את הקטנוע בעזרת דוושת הבלם ולהשאיר את שתי הידיים חופשיות להתמתחות ופוזות על הנהגים שליד, כששתי הרגליים על המדרס.

לבסוף, בחניה, אפשר להשאיר את הקטנוע עם מנעול ההטיה ובלם יד בלבד, אך אנחנו העדפנו להשתמש ברגלית האמצע (והיחידה) ליתר ביטחון. קצת קשה להרים את ה-MP3 300 על ג'ק אמצע – אך זה נראה לנו הכרחי למדי למקרה שבלם היד ישתחרר.

לוח השעונים של ה-MP3 300 כולל שני שעונים אנלוגיים גדולים וברורים, וביניהם מסך LCD שמעליו ומתחתיו שורת נורות חיווי ארוכה. בשעון השמאלי מד מהירות ומד דלק, ובימני מד סל"ד וחום מנוע. צג ה-LCD כולל שעון, מד טמפרטורת סביבה ותצוגה מתחלפת, הנשלטת מכפתור על הכידון ומחליפה בין טעינה, קילומטרז' מוערך עד לתדלוק הבא, מהירות ממוצעת, תצרוכת דלק ומהירות מקסימלית. ההחלפה בין מדי הק"מ השונים – אחד כללי ושניים מתאפסים – מתבצעת בלחיצה על כפתור ליד הצג ולא מהידית. קיימות נוריות אזהרה לכל דבר, כולל ביטול המנגנון לבקרת אחיזה, אך הנורית השימושית ביותר היא הנורית הגדולה מתחת ללוח שנדלקת כאשר מנגנון ההטיה נעול.

ל-MP3 300 תא מטען מכובד המכיל קסדה מלאה וקסדת 3/4, ועוד נשאר מקום. אנחנו הצלחנו להכניס אליו סט רכיבה כמעט שלם: קסדה נפתחת, מעיל, מכנסיים וכפפות. המושב נפתח על זרוע הידראולית, ויש תאורה שימושית בתא המטען. המושב נפתח בסיבוב המפתח לשמאל, כמו גם פתח התדלוק הממוקם בין רגלי הרוכב. מעל ללוח השעונים יש תא כפפות שיכיל טלפון וארנק, ובו יש שקע USB. יש גם וו-תלייה נשלף מתחת לכידון, ובכך מסתיימות אפשרויות ההעמסה. ברשימת האבזור של ה-MP3 יש גם מאותתי LED, משטחי רגליים מתקפלים למורכב וידיות אחיזה ומאותתי חירום, אך חסר לנו מפתח קרבה שקיים במתחרים בטווח המחירים הזה.

MP3-HPE-Launch-032

סיכום ועלויות

הפיאג'ו MP3 300 HPE Sport הוא כלי איכותי ונוח, עם גימור מצוין ומספיק כוח בכדי להתמודד עם המשקל העודף. הרכיבה עליו נוסכת הרגשת ביטחון יוצאת דופן, והוא כלי פרקטי ונוח לשימוש. יכולת ההשתחלות בתנועה שלו מוגבלת רק במעט לעומת קטנועים בנפח מנוע או גודל פיזי דומה. הוא גם מעט יותר מוגבל באפשרות החניה, אך יש לו יתרונות גם בתחום זה: אין סכנת החלקה בעת טיפוס על מדרכה באלכסון, וזו אפילו חוויה כיפית למדי המדגימה את היכולת של המתלה הקדמי בצורה טובה.

אז למי הוא מיועד? בפיאג'ו מנסים לשווק את ה-MP3 300 ככלי לצעירים, ואפילו לצעירים עם יומרות ספורטיביות. אותם צעירים יצטרכו לשלם מחיר גבוה ביחס למתחריו בשוק. למרות ההוזלה המשמעותית של מחיר ההשקה ביחס לדגם הקודם, ה-MP3 300 יקר במעט משני קטנועי ה-300 היקרים ביותר בשוק שנבחנו פה לאחרונה במבחן הקטנועים ההשוואתי, וזאת למרות שמבחינת האבזור ה-MP3 300 נמצא הרחק מאחור (אבל מבחינת מספר הגלגלים הוא המנצח הברור). יש לו גם יכולות ספורטיביות, שלדה, מתלים ובלמים מצוינים, והאפשרות להשכיב בפניות ללא חשש, אך המשקל העודף ישאיר אותו מאחור ביחס למתחרים הספורטיביים בסגמנט. אבל הרוכב הספורטיבי שרוצה ליהנות מהשכבות בכבישים מפותלים, אבל עוד יותר מזה רוצה לחזור הביתה בשלום – יוכל לגלות כאן עניין.

ועדיין אנחנו חושבים שבפיאג׳ו טועים בהגדרת קהל היעד. כן כן, הוא יתאים לצעירים וגם לרכיבה ספורטיבית – אבל למה לעצור שם? מה עם נהגי מכוניות שמאסו בפקקים ורוצים לעבור לקטנוע, אבל מחפשים מעט יותר בטיחות? ורוכבי אופנוע בעבר שהחליפו לפני שנים את ה-R או ה-DR במשפחתית עם בוסטר לגדול וסלקל לקטנה, ועכשיו רוצים לחזור אבל בת הזוג מעט חוששת? וגם הם. ה-MP3 300 פונה גם לרוכב המנוסה והוותיק שרוצה להקטין ולו במעט את הסיכוי לפגוש את האספלט מקרוב.

הפיאג'ו MP3 300 HPE Sport הוא קטנוע איכותי ובשל, ובדגם החדש שני החסרונות שלו – יחס כוח/משקל והמחיר – מצטמצמים, אם כי הם עדיין שם. שני היתרונות שלו – הגלגל הקדמי הימני וזה השמאלי – ייחודיים בנפח זה. ה-MP3 300 יתאים לכל רוכב שמחפש מעט יותר ביטחון, ומוכן לוותר מעט על הזריזות והמהירות, ובעיקר – מוכן לשלם את ההפרש במחיר. כל רוכב, מכל סגמנט, יכול לעשות לעצמו את החישוב הזה ולבחור מה מתאים עבורו. לכל בחירה יש יתרונות וחסרונות ולכל בחירה יש מחיר. ואם בבחירות עסקינן, ולסיכום אחרון: אנחנו לא יודעים מי ירכיב את הממשלה הבאה, אבל במבחן הזה כבר גילינו מי יהיה שר הביטחון.

עלויות תחזוקה

  • 1,000 ק"מ – 521 ש"ח
  • 10,000 ק"מ – 2,307 ש"ח
  • 20,000 ק"מ – 2,506 ש"ח
  • סה"כ ל-20,000 ק"מ – 5,334 ש"ח
צמד גלגלים קדמיים, צמד בלמים, רגלית בלם שמפעילה את כל הבלמים
צמד גלגלים קדמיים, צמד בלמים, רגלית בלם שמפעילה את כל הבלמים

אודות אורי ארגמן

אורי ארגמן
כבר כמעט שלושים שנה רוכב בשביל לחיות וחי בשביל לאכול בורקס - זה לא קשור אבל מחפש את הפרקטיות בכל כלי ונהנה גם מהטוסטוס הכי קטן

עשוי לעניין אותך

FB Mondial

השקה מקומית: אופנועי FB מונדיאל

היצרנית האיטלקית, שעשתה קאמבק ב-2014 ומייצרת אופנועים קטנים, נחתה בארץ עם צמד דגמי HPS; המחירים: 19 עד 30 אלף ש"ח

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO