צילום: נועם עופרן
- יתרונות: מנוע חזק וגמיש, התנהגות דינמית ספורטיבית, איכות מכלולים וחומרים, אבזור, עיצוב, מחיר
- חסרונות: אין בקרת אחיזה, דלתות תאי כפפות זולות מדי
- שורה תחתונה: ה-AK550 הוא המקסי-סקוטר הספורטיבי הראשון שמתחרה בטימקס ראש בראש, והוא עושה זאת היטב, בלי להשפיל מבט
- מחיר: 59,900 ש"ח 'על הכביש'
- מתחרים: ימאהה טימקס 530, ב.מ.וו C650 ספורט, הונדה אינטגרה
- נתונים טכניים: מנוע טווין מקבילי, 550.4 סמ"ק, 53.5 כ"ס (47 כ"ס לגרסת ה-A1), מומנט 5.67 קג"מ, הזרקת דלק עם 2 מצבי רכיבה, תמסורת וריאטור, הינע סופי רצועה, שלדת אלומיניום, מזלג הפוך בקוטר 41 מ"מ, זרוע אחורית אלומיניום עם בולם יחיד אופקי, צמד דיסקים קדמיים 270 מ"מ, קליפרים רדיאליים של ברמבו מונובלוק, דיסק אחורי 260 מ"מ, מערכת ABS, אורך 1,165 מ"מ, בסיס גלגלים 1,580 מ"מ, גובה מושב 785 מ"מ, מיכל דלק 15 ל', משקל 226 ק"ג, צמיגים 120/70R15, 160/60R15
מה זה?
במשפט אחד: הטימקס של קימקו.
אחרי 17 שנה של שליטה מוחלטת של הטימקס בשוק המקסי-סקוטרים הספורטיביים, ואחרי כמה וכמה ניסיונות לא מוצלחים של יצרניות להגיע לנוסחה שתתחרה בטימקס – המקסי-סקוטר שהמציא קטגוריה משל עצמו, יש מתחרה ראוי לטימקס, והוא מגיע מבית קימקו הטייוואנית.
ה-AK550 הוצג בעולם לפני שנה, החל בשיווק באירופה לפני מספר חודשים, וכעת הוא מגיע גם לישראל. המבנה והמפרט הטכני דומים מאוד לטימקס, ואין ספק שמעל שולחן השרטוט של מהנדסי קימקו הייתה תלויה תמונה גדולה של הטימקס 530.
שלדת האלומיניום בנויה בתצורת קורה כפולה, ובתוכה שוכן מנוע טווין מקבילי בנפח 550.4 סמ"ק, שמכיל בתוכו גם את יחידת הווריאטור הקומפקטית, כשביניהם יש מצמד רב-דיסקי רטוב. המבנה הזה, שמציב את המנוע במרכז הכלי, מאפשר חלוקת משקל של 49:51 בין הגלגל הקדמי לאחורי. מאחור יש זרוע אלומיניום דו-צדית, כשהעברת הכוח אל הגלגל האחורי מתבצעת על-ידי רצועת קבלר, כמו בטימקס, ומלפנים יש מזלג הפוך בשרני בקוטר 41, שמחובר אל השלדה עם צמד משולשי היגוי. הבלמים הקדמיים הם רדיאליים מדגם מונובלוק של ברמבו (!), והצמיגים, בקוטר "15, הם של מצלר. לא חסכו פה בקימקו.
מה עוד? ובכן, ה-AK550 מציע חבילת אלקטרוניקה טובה למדי. יש כמובן מערכת ABS (לא ניתנת לניתוק), יש מערכת הזרקת דלק מתקדמת עם 2 מצבי ניהול מנוע – אגרסיבי ורגוע יותר לגשם, יש ניטור לחץ אוויר לצמיגים, מפתח קרבה KEYLESS, ויש מסך חדש ומתוחכם הכולל צמד שעונים דיגיטליים לנתונים, כולל מחשב דרך, וכן תצוגה אמצעית בשם noodoe המתממשקת לסמארטפון דרך אפליקציה של קימקו, ומציגה נתונים רבים מהטלפון הנייד – כולל תמונות והודעות טקסט. כל אלו נשלטים מבית המתגים הימני.
מבחינת אבזור, ה-AK550 מציע תא אחסון מתחת למושב המכיל קסדה מלאה ועוד קצת, שני תאי כפפות, כשבשמאלי יש שקע טעינה USB, בלם חניה אינטגרלי, משקף רוח גבוה, וכן מחממי ידיים ופנסי LED היקפיים כסטנדרט – כולל בפנסים הראשיים. חסרה לנו רק בקרת אחיזה, ולדעתנו גם היא תגיע בשנים הקרובות.
ביצועים
כאן קיבלנו את ההפתעה הגדולה של המבחן: הקימקו AK550 מציע חבילת ביצועים משובחת, חזקה ומהודקת – דומה מאוד לזו של הטימקס.
המנוע חזק, מאיץ מצוין ומציע טווח יעיל רחב למדי כך שהוא גם גמיש ויעיל. המהירות הסופית שמדדנו עברה את ה-160 קמ"ש, וזאת על אף שרכבנו על הגרסה מוגבלת ההספק ל-47 כ"ס, המתאימה כאמור לרישיון נהיגה A1.
גם יחידת הווריאטור טובה למדי, חלקה, ומספקת תאוצה רציפה. זהו לא מבנה הווריאטור הפשוט של הקטנועים, שבהם קימקו מתמחה, אלא וריאטור חדש לחלוטין שהוא חלק מבלוק המנוע שיושב בתוך השלדה, ועושה שימוש בין היתר במצמד רב-דיסקי רטוב. החבילה הזו עובדת מעולה, וקשה היה להאמין שבקימקו הגיעו לרמה הזו כבר בניסיון הראשון.
אבל את ההפתעה הגדולה קיבלנו דווקא בסעיפי ההתנהגות. ה-AK550 מתנהג ממש כמו טימקס. הוא קשיח, הוא ארוך, הוא יציב והוא ספורטיבי, מה שאומר שבפניות הוא מרגיש בדיוק כמו טימקס.
הכניסה לפנייה קלה ומדויקת, ללא שום נדנוד המוכר לנו מקטנועים פשוטים יותר, והפרונט הבשרני יודע לספוג כוחות גדולים של בלימה אל תוך פנייה ועדיין לשמור את ה-AK550 יציב ונטוע על הקו כמו על מסילת רכבת. מרשים ביותר. בתוך פניות – גם צפופות וגם פתוחות – ה-AK יציב מאוד, ומאפשר לפתוח גז מוקדם וחזק ביציאה מהפנייה. שוב, כמו טימקס.
הבולמים קשיחים למדי, אם כי הם סופגים טוב. לזה תורמים גלגלי ה-"15 הגדולים. צמיגי המצלר האיכותיים שעליהם מאפשרים, אגב, אחיזה מעולה. ואם כבר דיברנו על יציבות, נציין שה-AK550 יודע לעבור על מכשולים מהותיים כמו שינויי גובה באספלט ואפילו מעברי בקר, בלי לזוז סנטימטר מהקו תוך שהוא שומר על יציבות מרשימה. רכבנו עם פה פעור ולא האמנו שזה קימקו.
שאר מכלולי השלדה תומכים גם הם ברכיבה חזקה. כך למשל הבלמים הקדמיים של ברמבו, עם הקליפרים הרדיאליים מדגם מונובלוק, מספקים עוצמה גבוהה מאוד לצד רגש טוב. זו הפעם הראשונה למיטב ידיעתנו שבקטנוע סדרתי מותקנים קליפרים שכאלה, כך שבקימקו לא חסכו וציידו את ה-AK550 במכלולים איכותיים.
אז כן, ה-AK550 מציע חבילת ביצועים הקרובה מאוד לטימקס, ובהחלט מתבקש פה מבחן ראש בראש.
איך זה מרגיש?
ובכן, מצוין. הקימקו AK550 הוא קטנוע שלא התפשרו בו כמעט על כלום. על מכלולי השלדה האיכותיים והמנוע המצוין כבר דיברנו, אבל כל החבילה יחד מרגישה מהודקת ומגומרת היטב.
נקודת ביקורת על הגימור יש לנו על דלתות תאי הכפפות, אשר עשויות מפלסטיק זול ופשוט מדי ולא עומדות בקו אחד עם שאר הקטנוע. אבל זהו בערך. רמת הגימור של שאר הקטנוע עומדת בקו אחד עם הביצועים ועם הקונספט, וזהו ללא ספק הקטנוע הטייוואני האיכותי ביותר מבחינת המכלולים, החומרים והגימור שעליו רכבנו. יפני לחלוטין.
תנוחת הרכיבה טימקסית לחלוטין. המושב רחב וקשיח, לא גבוה מדי, והכידון נמוך למדי ומציב את הרוכב בתנוחה ספורטיבית וקרבית. ה-AK550 מרווח מאוד, ויש שפע של מקום לרגליים – גם במדרס הרגיל וגם במדרס השיוט שבו הרגליים נשלחות לפנים.
מיגון הרוח סביר – לא יותר. הוא גבוה מספיק כדי להגן על קסדת הרוכב מפני רוח במהירויות גבוהות, אבל הוא צר מדי ומסיט את הרוח אל כתפי הרוכב. בקימקו יצטרכו לטפל גם בנקודה הזו – במיוחד עבור מי שיכסה קילומטרים בינעירוניים רבים עם ה-AK550.
ועוד מילה על המנוע. הטכנולוגיה שלו מבוססת על מנוע הב.מ.וו C650, שכן קימקו מרכיבה את המנועים עבור ב.מ.וו. יחד עם זאת, התחושות המתקבלות מהמנוע הזה – סאונד וויברציה – שונות משל הב.מ.וו, ולדעתנו הן נמצאות הרבה יותר קרוב לטימקס מאשר לב.מ.וו.
אפשר לומר בוודאות שאחרי 17 שנה של שליטה מוחלטת של הטימקס בסגמנט המקסי-סקוטרים הספורטיביים, ואחרי ניסיונות לא מוצלחים שיצרניות כמו אפריליה וב.מ.וו מנסות לייצר מתחרה לטימקס האייקוני, באה קימקו עם ה-AK550 ומתקרבת יותר מתמיד לטימקס. כמה קרוב? ובכן, קרוב מאוד. הכי קרוב שאפשר.
סיכום ועלויות
אז הקימקו AK550 מציע חבילת ביצועים שעל פניו – לפני מבחן השוואתי – נראה שלא נופלת מהטימקס 530 בכלום. הוא מציע מכלולים מכאניים ברמה גבוהה, אבזור רב כמו פנסי LED, מפתח KEYLESS וידיות מחוממות, גימור שלרוב מצוין, ובעיקר הוא מציע חבילה מהודקת ואיכותית עם יכולות ספורטיביות וביצועים דינמיים מצוינים. שוב – הכי קרוב לטימקס שאפשר.
מה שמעניין פה הוא המחיר. ה-AK550 מתומחר בישראל ב-59,900 ש"ח על הכביש. כשהגרסה הבסיסית של הטימקס עולה כ-83 אלף ש"ח (כרגע במבצע – כ-77 אלף ש"ח), יש פה הפרש של 17 אלף ש"ח שמציג את ה-AK550 באור מאוד אטרקטיבי גם בתמחור. המחיר הזה נכון גם לגרסת ה-53.5 כ"ס הבלתי מוגבלת וגם לגרסת ה-A1 המוגבלת ל-47 כ"ס.
טיפול מתבצע בכל 10,000 ק"מ (הראשון קטן, השני גדול וחוזר חלילה), כשבכל 5,000 ק"מ יש צורך לגשת למוסך לבדיקות כלליות. התחזוקה ל-40,000 ק"מ עומדת על כ-8,000 ש"ח.
אפשר לסכם ולהגיד שהקימקו AK550 הוא המקסי-סקוטר הספורטיבי הקרוב ביותר לטימקס 530, ושהוא מסתכל לו לתוך הלבן של פנסי ה-LED מבלי להשפיל מבט. עבודה יפה מאוד של קימקו, ואפילו מפתיעה, וגם המחיר מצוין. כל הכבוד קימקו!
😂😂😂60,000 בשביל חיקוי …
עופר אבניר היקר , לפני שנה בדיוק כתבתי פוסט עם רמז עבה
מהו מחיר ראלי אם תרצה למכור המון ….
מה עדיף ? 1000 ב60k או 20,000 ב46k
בהצלחה במכירות
זה עדיין קימקו
לא ממש מבין את ע אבניר נסעתי נסיעת מבחן יתרונות
בלמים מחזיק פנייה בהטייה חריפה טוב מהטי פותח יפה נשמע נהדר
חסרונות מיתלים מעט קשים והגוי קצת "מעורפל" למרות המצלרים המעולים
שני דברים חשובים.ישנה הרגשה של מחסור בכח חבל שלא מציעים את הגרסא החזקה ייתר
לא כל מי שרוכב על מקסי סקוטר ספורטיבי הוא צעיר ברשיון מוגבל
אולי ככלי משופר בגרסא העדיפה יישנה קצת את הרגשת חסר כח
חיקוי סיני ולא מוצלח לטימקס האמיתי! כמו שיש אייפון סיני, זה טימקס סיני… עולם אחר!
כמו שיש אייפון יש סמסונג, זו השוואה טובה יותר, ובעוד שיש אנשים שאוהבים את האייפון, טוב שיש תחרות. ההשוואה לאייפון סיני בהחלט מחשידה בתגובה מטעם.