דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ק.ט.מ סופר דיוק 1290GT
1290gt-029

רכיבה ראשונה: ק.ט.מ סופר דיוק 1290GT

הגרנד-תורר של ק.ט.מ הוא אופנוע קצה מודרני עם ורסטיליות מרשימה ויכולות-על

צילום: אסף רחמים

  • יתרונות: מנוע מרגש וחזק, התנהגות כביש, נוחות, יכולות תיור, הרבה כיף, שילוב בין ספורט לתיור, אלקטרוניקה ופינוקים
  • חסרונות: משקל, חום לרגליים, מיגון רוח, מחיר
  • שורה תחתונה: גרנד-תורר סופר-מפנק למרחקים ארוכים עם יכולת ספורטיבית מרשימה; קצת גדול על המדינה שלנו
  • מחיר: 156,200 ש"ח
  • מתחרים: הונדה VFR1200F, ימאהה FJR1300, סוזוקי GSX-R1300 היאבוסה, קוואסאקי ZZR1400
  • נתונים טכניים: מנוע וי-טווין 75 מעלות, 1,301 סמ"ק, 173 כ"ס, הזרקת דלק עם מצערות חשמליות, 3 מצבי רכיבה ובקרת החלקה, שלדת מסבך משולשי פלדה, בולמים אלקטרוניים סמי-אקטיביים, פרונט הפוך 48 מ"מ מהלך 156 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד מהלך 125 מ"מ, בלם קדמי צמד דיסקים 320 מ"מ עם קליפר רדיאלי, אחורי דיסק 240 מ"מ, מערכת ABS כולל לפניות וכולל מצב סופרמוטו, בסיס גלגלים 1,482 מ"מ, גובה מושב 835 מ"מ, מיכל דלק 23 ל', משקל יבש 205 ק"ג, צמיגים 120/70ZR17, 190/55ZR17
ק.ט.מ סופר דיוק 1290GT
ק.ט.מ סופר דיוק 1290GT

מה זה?

הק.ט.מ סופר דיוק 1290GT הוא הדרך של ק.ט.מ לתקוף את קטגוריית הספורט-תיור, אבל יותר מזה – הוא תצוגת תכלית של ק.ט.מ. תצוגת תכלית גם בגלל כמויות האלקטרוניקה, הגאדג'טים והפינוקים שהאופנוע הזה מספק לרוכב, אבל בעיקר מפני שזו הדרך של ק.ט.מ, שצמחה ומתמחה באופנועי שטח, להראות שהיא שחקן חשוב במגרש של הגדולים – אופנועי הכביש הגדולים והאיכותיים.

הבסיס הוא הסופר דיוק 1290R – הסטריטפייטר המטורלל של ק.ט.מ שהוצג בשם The Beast – החיה. המנוע נלקח כמו שהוא – וי-טווין ענק בנפח 1,301 סמ"ק עם קוטר צילינדרים עצום של 108 מ"מ. גם ההספק נשאר כמו שהוא – 173 כ"ס אימתניים, רק שניהול המנוע עדין יותר, כמו שהסגמנט מחייב. גם השלדה זהה, וכך גם הזרוע האחורית, אך מכאן ואילך האופנוע הותאם להיות גרנד-תורר – תורר גדול ונוח למרחקים ארוכים.

כך למשל הבולמים הם אלקטרוניים, סמי-אקטיביים, ונשלטים גם בעומס קפיץ וגם בשיכוכים מבית המתגים השמאלי על-פי תכניות עבודה מוכנות מראש (עומס מאחור ו-3 מצבי רכיבה). עבודת הגוף גם היא חדשה לגמרי ומותאמת לספורט-תיור. מיכל הדלק גדל ל-23 ליטרים, המושב גדל ותוכנן לנוחיות-ספורטיבית, יחידת הזנב חוזקה לנשיאת משקלים, ומלפנים נוספה חופה קדמית הכוללת מגן רוח מתכוונן (ידנית).

מבחינת אלקטרוניקה, ה-1290GT מצויד הכל מה שיש לק.ט.מ להציע. ניהול המנוע הוא עם מצערות חשמליות מודרניות (RbY), עם 3 מפות ניהול מנוע, יש מערכת ABS מתקדמת של בוש, כולל לפניות וכולל מצב סופרמוטו שמנתק את ה-ABS מהגלגל האחורי עם סליפר קלאץ' לגיבוי, יש מחממי ידיות, ניטור לחץ אוויר בגלגלים, בקרת שיוט, קוויקשיפטר (כלפי מעלה בלבד), הפעלת אורות אוטומטית, ויש לוח שעונים עם שפע אינפורמציה, כולל מחשב דרך מפורט, כשהכל נשלט מבית המתגים השמאלי.

ה-1290GT תוכנן לתקוף כבישים מהירים או מפותלים, בנוחות וגם בהרכבה ועם ציוד. בואו נראה איך הוא עושה את זה.

הגרנד-תורר החדש של ק.ט.מ
הגרנד-תורר החדש של ק.ט.מ

ביצועים

אנחנו לא יודעים מאיפה להתחיל, אז בואו נתחיל במנוע. מדובר בטחנת כוח היסטרית, שלא רק חזקה מאוד (בכל זאת, 173 כ"ס) וגמישה מאוד (וי-טווין), אלא גם עם המון אופי. צמד בוכנות ענקיות שיודעות לפמפם מהר מאוד – זה תמיד מרגש אותנו. המנוע הזה מושך מסל"ד נמוך, ומתפוצץ על הרוכב בסל"ד גבוה בתאוצה אדירה, ועם סאונד מיוחד של וי-טווין, למרות ההתאמה ליורו 4.

למרות המשקל, התאוצה חזקה מאוד. אפשר להחזיק את הגז פתוח ולהעביר הילוכים עם הקוויקשיפטר. אפשר גם לרכב ב'שורט-שיפטינג', להעביר הילוכים מהר ולהיות על המומנט המספיק גבוה בסל"ד הנמוך. המהירות המרבית שאליה הצלחנו להגיע עברה את ה-270 קמ"ש – אז עזבנו את הגז למרות שהיו עוד כמה קמ"שים שהמנוע יכול היה להשיג. עד כדי כך הוא חזק.

אבל זה לא רק מנוע משובח. גם חבילת ההתנהגות עובדת בהתאם. למרות המשקל הגבוה והגודל הפיזי של ה-GT, תקיפת כבישים מפותלים למשל מתבצעת בקלות ביחס לתוררים אחרים. כשמעבירים את מצב המתלים לספורט מקבלים אופנוע סופר-יציב, שמתנהג בפניות כמו קטר – גם אם אלו סוויפרים ארוכים ומהירים של 160 קמ"ש ויותר, וגם בהרכבה. אפשר להיות קטנוניים ולהגיד ששם, על הקצה, הוא מתנדנד מעט גם במצב ספורט, אבל זה לחלוטין לא מפריע ליציבות או לתחושת הביטחון של הרוכב, וזה באמת להיות קטנוני.

ההיגוי, כצפוי מאופנוע כבד, לא זריז כברק, אבל הכידון הרחב מאפשר לרוכב את השליטה המלאה בעוצמת ההיגוי, ובכל מקרה ה-GT לא מתרגש מפקודות היגוי אגרסיביות – פעולה שבדרך כלל מצליחה להוציא מאיזון, גם אם רגעי, אופנועי ספורט-תיור אחרים, מה שמעיד על עומק ה'ספורט' של ה-GT. הבלמים חזקים מאוד, כצפוי ממערכת איכותית שכזו של ברמבו, והם כאמור מגובים במערכת ABS בוש היעילה גם בפניות. לא שניסינו אותה, אבל היא שם.

אם לסכם את הפרק, אז ה-GT מציע חבילת ביצועים ברמה גבוהה מאוד, ויותר מזה – הוא מרגיש מהודק מאוד. חבילה של מנוע-שלדה-בולמים-בלמים ברמה הגבוהה ביותר שיש.

ביצועים של מונת על - בספורט ובתיור
ביצועים של מונת על – בספורט ובתיור

איך זה מרגיש?

כמו טיל בליסטי. אופנוע מקצר מרחקים קלאסי. רוצים לתפור את כביש 6 ב-10 דקות? כנסו עם ה-GT, שימו את בקרת השיוט על 200 קמ"ש – שזה עדיין עמוק בתוך אזור הנוחות של ה-GT, ותראו איך הדרך עוברת תחתיכם במהירות. בזמן הזה יהיה לכם מאוד נוח על האוכף, למרות קשיחותו, ורק מיגון הרוח יסיט את הרוח אל קסדתכם – גם כשהוא במצב הגבוה. כן, גרנד-תורר שכזה צריך מיגון רוח קצת יותר יעיל. בכבישים כאלה שמנו את הבולמים על מצב סטריט, ונהנינו מספיגה טובה של הבולמים. במצב הרך שלהם, אגב, פחות התחברנו להתנדנדות של האופנוע על שינויי אספלט.

הסופר דיוק 1290GT מאפשר לרוכב טווח שימושים רחב מאוד, ובאיכות רכיבה גבוהה ביותר. איכות המכלולים באה לידי ביטוי ביכולות העל של האופנוע הזה בתחומים רבים – משיוט נינוח, דרך שיוט מהיר ועד תקיפת כבישים מפותלים, וכל זה בסולו או בהרכבה עם ציוד. בהכל הוא מצטיין.

באופן טבעי, הוא פחות טוב בתנועה אורבנית צפופה. שם הוא גדול מדי, רחב מדי וכבד מדי, ובנוסף, המנוע משחרר חום רב לרגל ימין. זה לא הכלי לצאת איתו לסידורים בתל-אביב.

המורכבת, שהורכבה בטיול של יותר מ-600 ק"מ, מדווחת על מושב טוב וסביבה מרווחת, אבל התלוננה על המושב המחליק בבלימות ועל ידית המורכב שנמצאת מאחור ולא נוחה לאחיזה.

מאוד אהבנו את הפיצ'ר של פנסי ערפל שנדלקים בהטיה, שקיים גם בסופר-אדוונצ'ר 1290. גילינו את זה בדרך אגב, ברכיבה על כביש מפותל בלילה כשהפנס נדלק ויוצר הילה בסביבת הרוכב, ומתגבר ככל שההטיה חריפה יותר, והוא באמת מאיר את סביבת הפנייה הקרובה לרוכב. נחמד מאוד.

תצרוכת הדלק הממוצעת במבחן שלנו, שבו לחצנו את ה-GT לא מעט, עמדה על כ-14 ק"מ/ל'. לא מעט, אבל סביר בהחלט ביחס למה שהוצאנו ממנו.

יכולות תיור גבוהות - גם בהרכבה, בלי לוותר במאום על ספורטיביות
יכולות תיור גבוהות – גם בהרכבה, בלי לוותר במאום על ספורטיביות

סיכום ועלויות

הק.ט.מ סופר דיוק 1290GT הוא תצוגת תכלית של ק.ט.מ, והוא מסוג אופנועי העל שיודעים לעשות הרבה מאוד. הוא נוח ומפנק לרכיבה ארוכה (בסוף שבוע אחד רכבנו עליו יותר מ-1,200 ק"מ), הוא מקצר מרחקים, הוא ספורטיבי מאוד, והוא מספק לרוכב את כל הפינוקים שהטכנולוגיה המודרנית יודעת לתת.

יחד עם זאת, ה-GT הזה מראה בבירור מאילו גנים הוא נולד – מהגנים של ק.ט.מ הספורטיבית. האדג' שלו הוא דווקא במקומות שבהם כלים יפנים יתחילו לאותת על חוסר נוחות, וזה כאמור ברכיבה ספורטיבית. שם הוא לא מניד עפעף. החסרונות שלו, כמו כל אופנועי הספורט-תיור, יהיו בסביבה עירונית צפופה, וגם בפינות החדות שה-GT משאיר, כמו מיגון הרוח, החום לרגליים או יכולות ההרכבה הלא מושלמות. דווקא בתחומים האלה מצופה מאופנוע גרנד-תורר שכזה יותר.

אבל אחרי הכל, הק.ט.מ סופר דיוק 1290GT בא להראות את כברת הדרך העצומה שק.ט.מ עברה בעשור האחרון. מחברה שמתמחה באופנועי שטח מקצועיים, החברה האוסטרית הגיעה תוך זמן קצרצר להיות ממובילות יצרניות אופנועי הכביש, שנמצאת בחזית הטכנולוגיה הדו-גלגלית. זה לדעתנו אות של כבוד, ויותר מכך – מפתח ציפיות מהחברה לגבי העתיד, ציפיות שאין לנו ספק שיתממשו.

מחירה של מכונת העל הזו עומד על 156,200 ש"ח על הכביש. סכום אסטרונומי שמתי מעט יכולים ורוצים לשלם בעבור אופנוע, איכותי ומשוכלל ככל שיהיה. אולם מי שיכול להרשות לעצמו להוציא סכום שכזה על אופנוע, יקבל את אחד מאופנועי הספורט-תיור הטובים שיש היום, עם הערך המוסף והאופי המיוחד של ק.ט.מ. במילה אחת – וואו!

שפע אלקטרוניקה - כל מה שיש לתעשייה להציע
שפע אלקטרוניקה – כל מה שיש לתעשייה להציע
GT - גרנד-תורר
GT – גרנד-תורר

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 40, רוכב על אופנועים 24 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

2018 Honda Forza 300

הונדה: פורצה חדש ל-2018 – גם ב-250 סמ"ק

הונדה משחררת פורצה 300 חדש לחלוטין, דינמי וטכנולוגי הרבה יותר; לישראל הפורצה יגיע גם בגרסת 250 סמ"ק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO