- יתרונות: עיצוב וצביעה, התנהגות דינמית, חבילת אלקטרוניקה, גמישות מנוע, קלות רכיבה וידידותיות למשתמש
- חסרונות: המנוע איבד את ה'פלפליות' שהייתה לו, בולם אחורי בינוני, עלייה במחיר
- שורה תחתונה: הדור השלישי של ה-390 דיוק משתפר בכל מקום אפשרי, והופך לקל יותר לרכיבה, עם אלקטרוניקה מובילה בסגמנט ועם עיצוב בלינג מרשים
- מחיר: 39,990 ש"ח
- מתחרים: הוסקוורנה סווארטפילן 401, ימאהה MT-03, קוואסאקי Z500, הונדה CB500F
- נתונים טכניים: מנוע צילינדר יחיד, 399 סמ"ק, 45 כ"ס ב-8,500 סל"ד, 3.97 קג"מ ב-7,000 סל"ד, DOHC עם 4 שסתומים, הזרקת דלק עם מצערת חשמלית, קירור נוזל, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק, שלדת פלדת כרומולי עם שלדת זנב פריקה מאלומיניום, מזלג הפוך WP בקוטר 43 מ"מ, כיווני שיכוך כיווץ והחזרה, מהלך 150 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד WP, כיוון עומס קפיץ ושיכוך החזרה, מהלך 150 מ"מ, דיסק קדמי 320 מ"מ, קליפר רדיאלי BYBRE, דיסק אחורי 240 מ"מ, בסיס גלגלים 1,357 מ"מ, גובה מושב 820 מ"מ, מיכל דלק 15 ל', משקל 165 ק"ג, צמיגי מישלין POWER 6 במידות 110/70R17, 150/60R17
- אלקטרוניקה ובקרות: מצערת חשמלית עם 3 מצבי רכיבה – כביש, גשם ומסלול, חיישן הטיה (IMU), מערכת ABS להטיה כולל מצב סופרמוטו, מערכת בקרת אחיזה להטיה עם אופציית ניתוק, בקרת זינוק, מסך TFT עם חיבור לטלפון הנייד, פנסי LED היקפיים, אופציה לקוויקשיפטר דו-כיווני
צפו בווידאו – מסביב לק.ט.מ 390 דיוק:
עריכה: אביעד אברהמי
מה זה?
ה-390 דיוק הראשון של ק.ט.מ, מ-2013, היה אחד הכלים החשובים של ק.ט.מ בכל הזמנים מפני שהוא היה הסנונית הראשונה של פרי שיתוף הפעולה של ק.ט.מ עם בג'אג' ההודית – שיתוף פעולה שהקפיץ את ק.ט.מ להיות יצרנית האופנועים הגדולה באירופה. יחד עם ה-390 יצאו גם גרסאות 125 ו-200 סמ"ק, וכן גרסאות RC ספורטיביות באותם הנפחים, אבל מבין כל הסדרה, ה-390 דיוק היה החשוב ביותר והמוכר ביותר, והוא הפך ללהיט מכירות בארץ וגם באירופה. מאז, אגב, נמכרו בישראל כמעט 1,000 יחידות של האופנוע הזה.
בדור השני של 2017 ה-390 דיוק עבר שדרוג משמעותי בכל מקום אפשרי, והוא קיבל עיצוב חדש וקרבי וגם מערכות אלקטרוניקה מתקדמות. בחנו אותו מיד כשהגיע ארצה ואהבנו מאוד את התוצאה. ב-2021 הדור השני שודרג מעט, וכעת ל-2024 יוצא הדור השלישי שמתחדש בכל מקום אפשרי, כשלמעשה מדובר באופנוע כמעט חדש לגמרי.
המנוע גדל בנפחו מ-373 סמ"ק ל-399 סמ"ק על-ידי הגדלת מהלך הבוכנה היחידה ב-4 מ"מ ל-64 מ"מ. תוספת הנפח מגדילה בכוח סוס אחד את ההספק ל-45 כ"ס ב-8,500 סל"ד (500 סל"ד פחות מהדור הקודם) ואת המומנט לכמעט 4 קג"מ ב-7,000 סל"ד. הקו האדום מוגדר ב-10,500 סל"ד. המשקל המלא עומד על 165 ק"ג.
שלדת הפלדה חדשה ומחוזקת, כשיש שלדת זנב פריקה מאלומיניום. יש גם משולשים חדשים ומזלג קדמי משופר של WP בקוטר 43 מ"מ, שגם מוסיף 8 מ"מ למהלך הגלגל ל-150 מ"מ וגם מציע 5 מצבי כיוון שיכוך כיווץ והחזרה. הזרוע האחורית חדשה ומעוקלת בצורת בננה, מה שמאפשר מיקום חדש לבולם האחורי, שנמצא בצידו הימני של האופנוע ומציע כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה. זה משליך באופן ישיר על מיקום חדש לתיבת האוויר ולמפלט.
העיצוב מתחדש גם הוא, עם מיכל דלק חדש וגדול יותר בנפח 15 ליטרים לעומת 13.4 ליטרים בדגם היוצא, כנפיים חדשות שמעניקות את המראה של ה-1390 סופר דיוק החדש, גובה המושב ירד ב-10 מ"מ ל-820 מ"מ, כשיש אופציה להנמכה עד ל-800 מ"מ ידידותיים לרוכב המתחיל, ויש גם מושב חדש וחישוקים חדשים וקלים יותר. יש הרבה כתום והרבה בלינג על ה-390 דיוק החדש, והוא צועק מכל מקום 'אופנוע לאינסטגרם!'. רק נציין שסכימת הצביעה בכחול-טורקיז, שמגיעה מהסופר דיוק ומהאדוונצ'רים הגדולים, יפה מאוד לטעמנו והולמת את ה-390 דיוק.
מבחינת אלקטרוניקה, ה-390 דיוק החדש מגיע עם מערכת ABS להטיה ואפשרות למצב 'סופרמוטו' המנתק את ה-ABS מהגלגל האחורי, בקרת זינוק המקבעת את הסל"ד על 7,000, ובקרת אחיזה להטיה עם אפשרות לניתוק. דרך מסך ה-TFT החדש בגודל 5″ עם קישורית לסלולר, ניתן גם לשלוט על מערכת ניהול המנוע הכוללת מצב 'כביש' ומצב 'גשם'. במסך יש גם פיצ'ר של מצב 'מסלול' עם תצוגת מידע מינימלית ומד סל"ד גדול יותר. יש מערכת תאורת LED היקפית ואופציה בתשלום לקוויקשיפטר.
ביצועים
אחד השינויים המשמעותיים נמצא במנוע. הגדלת מהלך הבוכנה הגדילה את הטווח השימושי של המנוע והפכה אותו לגמיש יותר. למנוע החדש יש כוח שימושי כבר מסל"ד נמוך (ביחס לנפח, כן?), והוא גמיש יותר מהמנוע הקודם, אפילו באופן משמעותי. יחד עם זאת, השינויים במנוע גם הפכו אותו לחלק יותר, והוא מפיק פחות ויברציות מהעבר. השילוב של מהלך בוכנה ארוך יותר, מצערת חשמלית חדשה וגל איזון חדש יוצרים מחד מנוע חלק יותר באופן משמעותי, אבל גם תגובת המצערת עדינה יותר כעת. המשמעות היא רכיבה חלקה יותר, אבל גם מנוע פחות אגרסיבי מבעבר עם פחות פלפל ושמחת חיים. אז מצד אחד המנוע הזה מאפשר תאוצה מהירה יותר של האופנוע בפול גז, אבל מצד שני קשה יותר להרים גלגל לשמיים.
האופי החלק הזה נובע מהשאיפה לייצר אופנוע קל יותר לרכיבה, וגם בשל תקנות זיהום האוויר שהולכות וסוגרות על המנועים. בכל אופן, את המטרה של קלות רכיבה בהחלט השיגו בק.ט.מ, שכן ה-390 דיוק קל יותר לרכיבה וידידותי למשתמש. שורה התחתונה היא שהמנוע הזה חזק יותר, חלק יותר וידידותי יותר. מהירות השיוט הנוחה בכביש המהיר עומדת על סביב 130 קמ"ש, והמהירות המקסימלית עומדת על סביב 160 קמ"ש – תלוי בכיוון הרוח.
מבחינת התנהגות דינמית, גם כאן השינויים המכאניים הופכים את צמד ה-390 דיוק לטוב יותר מבעבר, כשהשיפור בבולמים בהחלט מורגש לטובה – ובעיקר בפרונט. ניכר שההידראוליקה טובה יותר, וזה בא לידי ביטוי ביציבות גבוהה יותר ובקשיחות של הפרונט – בדגש על יכולות ספורטיביות. הפרונט הזה סופג בקלות בלימות חזקות אל תוך הפנייה בכבישים מפותלים, והוא נוסך הרבה מאוד ביטחון ברוכב. הבולם האחורי גם הוא שופר, אבל כצפוי בסוג זה של אופנועים זולים הוא בינוני בלבד, והוא צוואר הבקבוק של היכולות הדינמיות. כשהאספלט מפולס הוא יתנהג טוב מאוד וישמור על יציבות, אבל כשהאספלט מתחיל להשתבש הבולם האחורי הוא הראשון שייצא מאיזון ויגרום לנדנודים של האופנוע. כאמור, לא יוצא דופן בקטגוריה.
ה-390 דיוק מצטיין בתחום הזמישות (אג'יליות), והיכולת לקפל אותו לפניות צפופות או בכלל בשעשועי מגרש חניה או ברכיבה עירונית צפופה. זה נובע מתנוחת הרכיבה הזקופה עם הכידון הרחב, הממדים הקומפקטיים והמשקל הנמוך, וממערכת המתלים שמאפשרת עבודה טכנית אינטנסיבית במהירויות נמוכות בלי להתרגש יותר מדי. זה אחד הכלים היותר מהנים וקלים לשליטה במגרשי חניה ובג'ימקאנות, והוא גם לא רע בשעשועי ווילי'ז, סטופי'ז והחלקות זנב. נספר גם שהבלמים החדשים מצוינים, כשהקדמי מספק נשיכה יפה והרבה רגש.
לסיכום הפרק אפשר לומר שה-390 דיוק החדש של 2024 משתפר בתחום ההתנהגות הדינמית והביצועים, מציע חבילת ביצועים מלהיבה יותר ממה שמקובל בסגמנט, אבל הוא איבד את ה'פלפליות' שהייתה לו במנוע – על אף שהפך לגמיש וחזק יותר. יש שיראו בזה יתרון, אנחנו רואים בזה חיסרון ומעדיפים יותר שמחת חיים במנוע, גם אם זה בא על חשבון חלקות.
איך זה מרגיש?
תנוחת הרכיבה דומה מאוד למה שהיה בעבר, כשהיא זקופה ושלטת עם כידון רחב. ה-390 דיוק תמיד היה אופנוע קומפקטי, וכך הוא נשאר, כשקל להגיע לקרקע עם רגליים בטוחות גם לרוכבים לא גבוהים. אלו האחרונים, אגב, עלולים להרגיש צפיפות על הדיוק הקטן, אבל גם פה אין כל חדש.
כמו הדורות הקודמים, ה-390 דיוק מיועד יותר לתנועה צפופה, שם הוא פורח. אפשר להשתמש בו ככלי תחבורה בין-עירוני והוא יגיע לכל מקום בארץ בקלות, אבל הוא לא אידאלי לשימושים האלה גם בגלל הגודל הפיזי וגם בגלל היעדר מיגון רוח. וכמו בעבר – אפשר להרכיב עליו, אבל אין איכות חיים במושב המורכב.
הערך המוסף של ה-390 דיוק נמצא במערכות האלקטרוניקה – שמציבות סטנדרט חדש וגבוה בסגמנט, בדומה להוסקוורנה 401 החדשים שיושבים על אותה הפלטפורמה. יש כאמור חיישן הטיה תלת-ממדי, כשעליו יש מערכת ABS להטיה כולל מצב סופרמוטו שמנתק את ה-ABS על הגלגל האחורי, ויש בקרת אחיזה להטיה עם אופציה לניתוק. שני אלו בלבד הם סטנדרט חדש בסגמנט, והם מקפיצים את תחום האלקטרוניקה בק.ט.מ הקטן. מרשים! מסך ה=TFT החדש גדול, יפה וקל לשליטה, וגם מתממשק לטלפון הסלולרי, כשבפתיחת סוויץ' מסך הפתיחה מציג מחווה יפה לכבוד 30 שנים למשפחת הדיוק. נציין גם את בית המתגים החדש והנוח ששולט על המסך, וכן את הממשק הידידותי של המסך, שקל מאוד ללמוד ולתפעל.
המערכות המכאניות בשילוב של האלקטרוניקה המודרנית לוקחות את ה-390 דיוק צעד קדימה מבחינת קלות תפעול וידידותיות למשתמש. אנחנו כותבים על זה הרבה לאחרונה כי זו מגמה שאליה הולכים כל היצרנים, ואנחנו רואים את השיפור מדגם לדגם. השורה התחתונה היא שקל יותר לרכוב על הק.ט.מ 390 דיוק החדש, והוא מתאים לטווח רחב של רוכבים, והעיקר לאלו שבאים מלמטה, כלומר למתחילים יותר.
סיכום ועלויות
בק.ט.מ משפרים את ה-390 דיוק החשוב בכל מקום אפשרי, מציבים סטנדרט חדש בסגמנט בתחום האלקטרוניקה, ומחדדים את העיצוב כך שיתאים לשאר משפחת הדיוק.
המנוע משתפר והוא חזק וחלק יותר, השלדה והמתלים משתפרים כך שהאופנוע ביצועיסט יותר, ובעיקר מערכות האלקטרוניקה משתדרגות ומציבות סטנדרט חדש וגבוה לאופנועי A1 – עם ABS להטיה, בקרת אחיזה להטיה, ומצערת חשמלית עם 3 מצבים. כל זה פרט למסך TFT מודרני ולפנסי LED מודרניים. לרוכשי האופנוע נמליץ לרכוש גם את הקוויקשיפטר הדו-כיווני, שלא הגיע באופנוע המבחן החדש שלקחנו, אבל כן רכבנו איתו על הצמד האחים היושבים על אותה הפלטפורמה – הסווארטפילן 401 והוויטפילן 401 של הוסקוורנה.
מחירו של ה-390 דיוק החדש נקבע על 40 אלף ש"ח – גבוה בכ-4,000 ש"ח ממחירו של הדגם היוצא. המחיר הגבוה יותר נובע כמובן מהשיפורים המכאניים והאלקטרוניים שהדיוק מקבל, אבל עדיין מדובר בעלייה לא קטנה במחיר שעלולה להרתיע רוכבים. כך או כך, ה-390 דיוק, אחד הכלים החשובים של ק.ט.מ בכל הזמנים, משתדרג בכל מקום אפשרי והופך להיות טוב יותר, ביצועיסט יותר ואלקטרוני יותר. אופנוע טוב וחשוב.