דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ק.ט.מ 890 דיוק R בכבישי ישראל
KTM-890-DUKE-R-Test-060

רכיבה ראשונה: ק.ט.מ 890 דיוק R בכבישי ישראל

הק.ט.מ 890 דיוק R לוקח את פלטפורמת ה-790 ומשפר אותה בכל מקום אפשרי; אחד הכלים היותר חדים והיותר מהנים לרכיבה

צילום: אופק דנון

  • יתרונות: מנוע חזק, גמיש, זריז ודינמי, התנהגות מעולה וזמישה, מערכת מתלים קשוחה, מערכת בלמים אימתנית, אלקטרוניקה מתקדמת, עיצוב וארגונומיה, קלות רכיבה
  • חסרונות: מיגון רוח, גובה מושב
  • שורה תחתונה: ה-890 דיוק R משפר את פלטפורמת ה-790 דיוק בכל פרמטר, והוא אחד הכלים היותר מהנים לרכיבה
  • מחיר: 79,990 ש"ח
  • מתחרים: ימאהה MT-09, קוואסאקי Z900, דוקאטי מונסטר 821, ב.מ.וו F900R, הונדה CB650R / CB1000R, סוזוקי GSX-S750GSX-S1000
  • נתונים טכניים: מנוע טווין מקבילי, 890 סמ"ק, 121 כ"ס ב-9,250 סל"ד, 10.1 קג"מ ב-7,750 סל"ד, הזרקת דלק עם מצערות חשמליות ו-4 מצבי רכיבה, קירור נוזל, 6 הילוכים עם קלאץ' מחליק, שלדת פלדת כרומולי עם מנוע גורם נושא עומס, מזלג טלסקופי הפוך WP APEX בקוטר 43 מ"מ כיווני שיכוך כיווץ והחזרה, מהלך 140 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד WP APEX עם כיוונים מלאים, מהלך 150 מ"מ, 2 דיסקים קדמיים 320 מ"מ עם קליפרים רדיאליים ברמבו Sylema, דיסק אחורי 240 מ"מ, מערכת ABS להטיה בוש M9.1, בסיס גלגלים 1,482 מ"מ, גובה מושב 834 מ"מ, מיכל דלק 14 ל', משקל יבש 166 ק"ג, צמיגים 180/55ZR17, 120/70ZR17
  • אלקטרוניקה ובקרות: מצערות חשמליות עם 4 מצבי רכיבה (מסלול, ספורט, כביש, גשם), חיישן מדידת אינרציה IMU ב-6 צירים, בקרת אחיזה MTC להטיה ב-3 מצבים + מצב מסלול, בקרת החלקה MSR, מערכת ABS להטיה כולל מצב סופרמוטו שמבטל ABS על הגלגל האחורי, קוויקשיפטר דו-כיווני, בקרת ווילי, מסך TFT צבעוני, פנסי LED היקפיים

צפו בווידאו:

צילום ועריכה: אביעד אברהמי

מה זה?

הק.ט.מ 890 דיוק R, שהוצג בדיוק היום לפני שנה בתערוכת מילאנו 2019, יושב על פלטפורמת ה-790 דיוק, שעליו רכבנו כבר לפני שנתיים בהשקה העולמית, אולם הוא משפר את הפלטפורמה בכל מקום אפשרי: במנוע, בבולמים ובמתלים, בבלמים, ובהתנהגו הכללית. כקונספט, הוא אמור למלא את הפער שבין ה-790 דיוק לבין ה-1290 סופר דיוק R, ולהוות שחקן נוסף במשפחת הדיוק הענפה של ק.ט.מ – שמתחילה ב-125 סמ"ק, ועולה דרך 250 סמ"ק, 390 סמ"ק, 790 סמ"ק, 890 סמ"ק, ומסתיימת ב-1290 סמ"ק. בקרוב, אגב, תיחשף גם סדרת ה-490 סמ"ק.

מה השתנה במעבר מה-790 ל-890? ובכן, לא מעט. מנוע הטוין המקבילי LC8c של ה-790 דיוק גדל בנפחו ל-890 סמ"ק לעומת ה-799 סמ"ק של גרסת המקור. ההספק מטפס גם הוא ל-121 כ"ס ב-9,250 סל"ד, והמומנט המקסימלי עומד על 10.1 קג"מ ב-7,750 סל"ד. גם יחס הדחיסה גדל במנוע החדש, מ-12.7:1 ב-790 ל-13.5:1.

ק.ט.מ 890 דיוק R
ק.ט.מ 890 דיוק R

בק.ט.מ מציידים את ה-890 דיוק R הקרבי במערכת מתלים מתכווננת באופן מלא של WP מדגם APEX, עם מהלכים זהים ל-790 שעומדים על 140 ו-150 מ"מ, וכן במערכת בלמים של ברמבו עם קליפרים רדיאליים מונובלוק מדגם Stylema החדשני והקרבי ודיסקים בקוטר 320 מ"מ לעומת 300 מ"מ ב-790 דיוק. השלדה, אגב, גם היא שונה בין הדגמים, ועל כן בסיס הגלגלים גדל מעט מ-1,474 ל-1,482 מ"מ.

העיצוב נשען על זה של ה-790 דיוק, אולם סכימת הצביעה חדשה וקרבית יותר, וגם השלדה נצבעה בכתום – כמו כל סדרת ה-R של ק.ט.מ. גובה המושב מטפס מ-825 מ"מ ל-834 מ"מ, והמשקל הכללי יורד מ-169 ל-166 ק"ג.

 מערכות האלקטרוניקה והבקרות נותרו זהות, והן כוללות מצערות חשמליות עם 3 מצבים ומצב מסלול, חיישן מדידת אינרציה IMU ב-6 צירים, בקרת אחיזה MTC להטיה ב-3 מצבים + מצב מסלול, בקרת החלקה MSR, מערכת ABS להטיה כולל מצב סופרמוטו שמבטל ABS על הגלגל האחורי, קוויקשיפטר דו-כיווני, בקרת ווילי, מסך TFT צבעוני ופנסי LED היקפיים. מכובד ביותר לכלי בסגמנט הנייקדים הבינוניים-גדולים.

הק.ט.מ 890 דיוק אמור להתמצב כסמן הימני בסגמנט הנייקדים הקרביים בכל הקשור לביצועים. בואו נראה איך הוא עובד.

בנוי על פלטפורמת ה-790 דיוק
בנוי על פלטפורמת ה-790 דיוק

ביצועים

באופן כללי, ה-890 דיוק R לוקח את הפלטפורמה הטובה של ה-790 דיוק, ומשפר אותה כמעט בכל מקום אפשרי על מנת לקבל ביצועים טובים יותר, ואפילו ביצועי קצה.

המנוע, שכאמור גדל בנפחו ובהספקו, לא רק חזק מאוד בקצה הסקאלה עם 121 כוחות הסוס, אלא בעיקר גמיש. כמה גמיש? ובכן, כבר מ-2,500 סל"ד יש כוח זמין לצאת מפניות או לצאת לעקיפות, והכוח הולך ונבנה בהדרגתיות ובליניאריות עד קצה הסקאלה, כשבשום מקום אין התפוצצות כוח אלא רק כוח נשלט. תגובת המנוע חדה ומהירה, במיוחד במצבי ניהול 'מסלול' ו'ספורט', אך יחד עם זאת המנוע נשלט מאוד עם מצערת חשמלית מדויקת ונעימה לשימוש. על אף שמדובר בטווין מקבילי, מנוע ה-LC8c חלק למדי, עם חספוס עדין ונעים שנותן מכלול תחושות מהנה. המנוע הזה הוא פנינה מוטורית, וכך צריך להתנהג מנוע מודרני בשנת 2020.

גם הגיר מצוין, ק.ט.מ-י לחלוטין – בעל מהלך קצר, חד ומדויק, וקל מאוד לשימוש. אנחנו מאוד אוהבים את הגירים של ק.ט.מ ואת התפעול שלהם. נקודה לחובת ק.ט.מ נרשמה בגלל התפעול המכני של הקלאץ' בעזרת כבל, וזאת אחרי שנים של אופנועים עם קלאץ' הידראולי מצד היצרנית הקטומה. מאידך, הקלאץ' המחליק עובד מצוין, מונע נעילות גלגל אחורי תחת בלימה ומאפשר החלקות זנב ארוכות ונשלטות – כמו שאתם יכולים לראות בווידאו.

סליידים ארוכים אל תוך הפנייה זה תמיד כיף
סליידים ארוכים אל תוך הפנייה זה תמיד כיף

השיפור המשמעותי הנוסף ב-890 ביחס ל-790 נמצא במערכת המתלים. אלו של ה-790 טובים למדי, אולם ב-890 מדובר כבר בשתי רמות מעל. הבולמים קשיחים, וההידראוליקה בהם ברמה גבוהה. המשמעות היא שה-890 דיוק R לוקח את הפלטפורמה הדינמית של ה-790 ומשפר משמעותית את ההתנהגות הדינמית שלה. מערכת המתלים יודעת לספוג עומסים גבוהים מאוד וכן שילוב של עומסים – למשל בלימה חזקה בשילוב היגוי בכניסה לפנייה – ולשמור על ה-890 יציב מאוד ודבוק לכביש, בלי שום נדנוד. לכן ה-890 דיוק R מצוין לרכיבות חזקות – בכביש או במסלול. הטרייד-אוף על הקשיחות והספורטיביות של הבולמים יהיה בנוחות בכביש הציבורי, שכן הרוכב יקבל אינפורמציה על כל כפל אספלט או גרגר חצץ שעליהם האופנוע עולה.

עוד שיפור משמעותי נמצא במערכת הבלמים. עם קליפרים רדיאליים של ברמבו מדגם Stylema ומשאבה רדיאלית – גם היא של ברמבו, וכן עם דיסקים שגדלו בקוטרם ל-320 מ"מ, ל-890 דיוק R יש כעת יכולות בלימה של טובי הסופרבייקס. לחיצה עם אצבע על מנוף הבלם המתכוונן והאיכותי – והפרונט של ה-890 דיוק R נשתל באספלט עם ערימות של עוצמה ושל רגש. תורמים לכך גם הצמיגים הספורטיביים יותר של מצלר מדגם ספורטק M9, שמחליפים את המקסיס של ה-790 (חלק מהכלים מגיעים עם מישלין POWERCUP II)

אפשר לסכם ולומר שהביצועים של ה-890 דיוק R הם ברמה הגבוהה ביותר שיש בסגמנט, עם מנוע מעולה ועם מכלולי שלדה תומכי לחימה. תוסיפו לזה את המשקל הנמוך ואת הדינמיות הגבוהה שמתבטאת בהיגוי מהיר ובזמישות (זריזות וגמישות) של האופנוע כולו – ותקבלו את אחד האופנועים היותר דינמיים ויותר מהנים לרכיבה שיש כיום – בטח בסגמנט הנייקדים הבינוניים-גדולים. הוא מעולה בכבישים מפותלים – צפופים או פתוחים, כמו שהוא מהנה מאוד על המסלול, ומספק ביטחון רב ויציבות מרשימה לצד יכולות דינמיות גבוהות. שיפור משמעותי מה-790 דיוק.

וגם ווילי'ז ביציאות מפניות
וגם ווילי'ז ביציאות מפניות

איך זה מרגיש?

תנוחת הרכיבה ב-890 דיוק R מציבה את הרוכב גבוה וזקוף, עם רכינה קלה קדימה אל הכידון הרחב. המושב גבה במעט ל-834 מ"מ, ועם המתלים ששוקעים מעט יחסית הרוכב יושב גבוה על האופנוע בתנוחה קרבית ושולטת.

גם היעדר מיגון רוח כלשהו והמראה החשוף של מסך ה-TFT כשמאחוריו אין כלום למעט כביש – תורם את חלקו לתחושה הקרבית. מאידך, היעדר מיגון הרוח בא לידי ביטוי בכביש הבין-עירוני ומוריד את מהירות השיוט הנינוחה לסביב 140 קמ"ש או מעט יותר, וזאת על אף שה-890 מסוגל הרבה יותר. כמה יותר? ובכן, הוא יעבור בקלות את ה-220 קמ"ש, ואם תשכבו על המיכל ותהיו מספיק עקשנים בכביש הישר – הוא גם ידגדג את ה-240 קמ"ש. אבל זה לחלוטין מחוץ לאזור הנוחות של ה-890 דיוק R, שמעדיף מהירויות ביניים של עד 180 קמ"ש.

התחושה הקרבית נמצאת בכל מקום ב-890 דיוק R: המושב קשיח, וכאמור מעט גבוה, השלדה הצרה שמאפשרת הידוק של הירכיים על מיכל הדלק, הבולמים קשיחים ומעבירים לרוכב כל פיסת אינפורמציה מהקרקע, המצערת מדויקת וחדה ומגיבה מצוין ובזריזות – במיוחד במצבים הספורטיביים יותר, הבלמים נושכים, ובאופן כללי ה-890 דיוק R מוכוון יותר לביצועים ופחות לנוחות. התכונות האלה, אגב, הופכות אותו לאחד הנייקדים היותר קרביים שיש בסגמנט.

יחד עם זאת, ה-890 דיוק R הוא כלי מודרני לחלוטין, וככזה הוא לא תובעני מהרוכב, והוא קל מאוד לתפעול ולשימוש. זה אומר שהמנוע, וכן שאר המערכות, נשלטים מאוד – בטח ובטח אם מעבירים למצב 'כביש' בניהול המנוע, שמרכך את התגובות. אולם גם בשני המצבים הקרביים יותר השליטה קלה מאוד וה-890 דיוק R – על אף קרביותו – מתנהג כמו חתלתול נשלט. זוהי אחת התכונות החשובות שיש כיום באופנועים מודרניים, ואנחנו אוהבים את זה מאוד.

קרבי אבל נשלט מאוד
קרבי אבל נשלט מאוד

סיכום ועלויות

הק.ט.מ 890 דיוק R ממלא כאמור את הפער הגדול שבין ה-790 דיוק לבין ה-1290 סופר דיוק R, והוא עושה את זה בהצלחה גדולה. האופנוע הזה לוקח את הפלטפורמה הטובה של ה-790 ומשפר אותה בכל סעיפי ההתנהגות. הוא חזק יותר, הוא דינמי יותר, הוא יציב יותר, ניתן להעמיס אותו הרבה יותר ולדרוש ממנו יותר ביצועים, והוא בולם משמעותית טוב יותר.

למעשה, זהו אחד הנייקדים הספורטיביים והקרביים ביותר שיש כיום בסגמנט הפופולרי הזה של הנייקדים הבינוניים-גדולים – אם לא הספורטיבי והקרבי ביותר. הוא מציע מכלולי שלדה ברמה גבוהה שמאפשרים ביצועים והתנהגות דינמית ברמה גבוהה מאוד, וכן מנוע גמיש ומהנה. על כל אלה הוא מוסיף משקל נמוך ומבנה שלדה, עיצוב וארגונומיה תומכי לחימה, וגם מערכות אלקטרוניקה מהמתקדמות בסגמנט. יחד עם זאת, זה גם אחד הכלים הנשלטים והידידותיים לרוכב – כמו שכלים מודרניים צריכים להיות ב-2020.

מחירו של ה-890 דיוק R נקבע על 80 אלף ש"ח. זהו המחיר הקודם של ה-790 דיוק – שכעת מחירו ירד ל-70 אלף ש"ח. אבסולוטית מדובר בהרבה כסף ומחירו גבוה יותר מהמתחרים הישירים העיקריים – הימאהה MT-09 והקוואסאקי Z900 – אולם ברור לחלוטין לאן הולך פה כל שקל, שכן המערכות המכניות והאלקטרוניות פה מתקדמות יותר מאשר במתחרים, וכך ה-890 דיוק R ממצב את עצמו כסמן הימני בקטגוריה. עבודה יפה של ק.ט.מ.

*מחירון טיפולים יתווסף לכאן בהקדם.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

SYM-ADX300-URI-02

חדש בארץ: סאן-יאנג ADX300 אדוונצ'ר

ה-ADX300 החדש של סאן-יאנג מגיע לישראל עם עיצוב אדוונצ'ר מודרני ועם אבזור ואלקטרוניקה מכובדים; המחיר: 36 אלף ש"ח

10 תגובות

  1. Avatar
    קול-בי קריינות ודיבוב

    כבר מיושן. מה הדגם הבא? תהיו בריאים שם ב KTM, נהייתם שיאומי.

  2. Avatar

    יופי של כתבה , ואחד האופנועים המהנים שיש היום.
    חולה על הכתבות של אביעד .

  3. Avatar

    למה קטמ לא מוצאים rc890!!!
    Rc1290!!!
    Rc690!!!!
    :-(

  4. Avatar

    זהו תהליך שמתרחש בכל החברות ובכל תחומי הצריכה !

  5. Avatar

    מעניין איך הוא ביחס לmt-10 שנחשב אמת מידה לאופנוע נייקד קרבי משובח ?

  6. Avatar

    קטמ החליטו להוריד את כל הסופרספורט הגדולים מהמדף כי לדעתם הם מסוכנים ולא מתאימים לכביש הציבורי

  7. Avatar

    סיקור ממש מעניין.
    נהניתי לקרוא.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן