- יתרונות: מחיר, עיצוב וסטייל, מתלים, מועדון רוכבים
- חסרונות: משקל, היגוי
- שורה תחתונה: קרוזר פשוט למתחילים ומתקדמים עם עיצוב וסטייל ועם תמורה טובה למחיר
- מחיר: 46,990 ש"ח
- מתחרים: הונדה רבל 500, בנלי לאונצ'ינו 500, קוואסקי EN500
- מפרט טכני: מנוע טווין מקבילי, 649 סמ"ק, 47 כ"ס ב-7,250 סל"ד, 5.3 קג"מ ב-7,250 סל"ד, 4 שסתומים, SOHC, יחס דחיסה 9.5:1, קירור שמן-אוויר, הזרקת דלק, 6 הילוכים, שלדת צינורות פלדה, מתלה קדמי הפוך 43 מ"מ עם מהלך 120 מ"מ, מתלה אחורי צמד בולמים בעלי כיוונון עומס קפיץ, מהלך 101 מ"מ, דיסק קדמי 320 מ"מ עם קליפר דו-בוכנתי, דיסק אחורי 300 מ"מ עם קליפר דו-בוכנתי, מערכת ABS, אורך כולל 2,260, בסיס גלגלים 1,398, גובה מושב 740 מ"מ, מיכל דלק 15.7 ל', משקל מלא 241 ק"ג, צמיגים 100/90R19, 150/80R16
צפו בווידאו – רויאל אנפילד סופר מטאור 650 במבחן:
עריכה: אביעד אברהמי
מה זה?
נראה לנו שכבר אין צורך להציג מחדש את רויאל אנפילד. לא כי המותג מייצר אופנועים ברצף מאז 1901, אלא כי בשנים האחרונות אנחנו רואים הרבה יותר אופנועים כאלו בארצנו והשם פשוט יותר מוכר. מאז שייבוא המותג נחת אצל ד.ל.ב, ובמקביל לרענון שהחברה עוברת גם בליין הדגמים שלה וגם בפלח השוק, כשהמטרה עוברת מהשוק ההודי המקומי למכירות כלל עולמיות, יש לצרכן הישראלי יותר סוכנויות שמוכרות יותר דגמים של אנפילד. היצע רחב במחירים אטרקטיביים הביא לרויאל אנפילד נתח שוק מכובד של 290 מסירות בשנת 2023, כשאת רוב המכירות מספק המטאור 350 – אופנוע בסיסי ופשוט אך מעוצב יפה ועם תג מחיר אטרקטיבי במיוחד. כשבחנו אותו כתבנו שהוא כלבויניק, אבל בגלל כוחו המוגבל יתאים לרוכבים בעלי סבלנות בלבד. ומה עושים מי שאין להם סבלנות? אל דאגה! רויאל אנפילד לא יתנו לכם ללכת לסוכנות אחרת. החברה הבינה את הפוטנציאל של המטאור וגם את המגבלה שלו, וכעת לאח הקטן נולד אח גדול – הסופר מטאור. באנפילד לקחו את המנוע של הקונטיננטל GT / אינטרספטור, הגבירו בחצי סיבוב את חוגת הקרוזר, והתוצאה אמורה לפנות לכל מי שהמטאור לא מספיק עבורו.
הרויאל אנפילד סופר מטאור 650 נמכר בשלוש גרסאות עם שמות מתחום האסטרונומיה. גרסאת הסלסטיאל (שמימי) היא גרסת התיור הכוללת תוספת של משקף רוח ומושב מדורג עם משענת למורכב. זו הגרסה אותה בחנו. הסלסטיאל מגיע בצבע כחול-לבן או באדום-לבן כמו אופנוע המבחן. בנוסף נמכרות שתי גרסאות זולות יותר שנבדלות רק בצביעה: גרסת האסטרל (כוכבי) מגיעה בצבעי שחור, ירוק או כחול ובמחיר של 44,990 ש"ח, וגרסת האינטרסטלר (בין-כוכבי) באפור או ירוק ובמחיר של 45,990 ש"ח. לכולן מערכת ABS, תאורת LED והתממשקות לניווט דרך אפליקציית טריפר.
ביצועים
הרעיון המרכזי בסופר מטאור הוא הנפח המוגדל לעומת המטאור 350, ולכן נתחיל מהמנוע. אנחנו מכירים אותו מהקונטיננטל GT והאינטרספטור 650, הוא כבר מנוע ותיק למרות שבמונחי רויאל אנפילד הוא עוד חדש יחסית. שני צילינדרים מקביליים עם קירור אוויר-שמן. אמנם ארבעה שסתומים לצילינדר, אבל עם גל זיזים עילי יחיד זהו עדיין מנוע פשוט. הוא נועד לתת לסופר מטאור יותר כוח, והוא אכן עושה את זה. המנוע לא מאוד חזק ובאף שלב לא מספק כוח מתפרץ, אבל הוא גמיש וחלק, ומושך לאיטו מסל"ד נמוך ללא מחאה. הוא לא יעקור את הידיים ממקומן ולא יבעט בישבן, אבל הוא פשוט מושך ללא מחאה מכל מהירות. אפשר לשייט עם הסופר מטאור בקלות על 120 קמ"ש ויש עוד רזרבות – הוא יעבור את ה-150 קמ"ש ללא בעיה, ורק צריכת הדלק, מעט מעל 17 ק"מ/ל, תיפגע.
בזמן הרכיבה המנוע חלק ולא מורגשות ויברציות, אפשר לרכב איתו במהירות גבוהה לאורך זמן, אך כשעוצרים יש תחושת נימול קלה בידיים. הוא אינו מנוע מרגש, והצליל שלו מעט אנמי ולא יבלבל אף אחד לחשוב שמדובר בוי-טווין גדול, אבל הוא שימושי גם ברכיבה עירונית וגם בכביש המהיר, וייתן לרוכב את כל מה שהוא צריך – את כל מה שהיה חסר במטאור 350. זהו מנוע שקל לחיות איתו, הוא לא יאיים על רוכבים מתחילים ויענה על הדרישות של רוכבים יותר מנוסים. לקלות התפעול עוזרת תיבת הילוכים חלקה, ורק ידית המצמד מעט קשה למשיכה, דבר שיורגש רק ברכיבה ממושכת בפקקים.
המתלים עושים עבודה טובה והרכיבה נוחה בכל דרך. המזלג ההפוך מלפנים וצמד הבולמים מאחור, כולם מתוצרת שוואה, סופגים היטב מהמורות, וגם בכבישים באיכות נמוכה האופנוע הכבד לא מאבד מהיציבות שלו. הסופר מטאור 650 עם מזלג שלוח לפנים, צמיג "19 קדמי ו-"16 מאחור, הוא אופנוע יציב מאוד בקו ישר ודורש הפעלת כוח בכניסה לפניות. בנסיעה איטית בפקקים מורגשת נפילה לתוך הפנייה בגלל זווית ההיגוי, אך שני המאפיינים האחרונים הם פועל יוצא של עיצוב הקרוזר ומתרגלים אליהם מהר.
הבלמים, דיסק בודד מלפנים ומאחור, אינם אגרסיביים ולא ישתלו את האופנוע במקום, אך הם מספקים כוח עצירה טוב וקלים לשליטה. כמו שאר הרכיבים באופנוע הם פשוטים אך מספקים מעל ומעבר למה שצריך ברכיבה לא-ספורטיבית – ולזה הסופר מטאור פשוט לא מיועד. ברכיבה בין-עירונית, סידורים בעיר או בטיול הארוך של מועדון רוכבי רויאל אנפילד אליו הצטרפנו במהלך המבחן, הסופר מטאור סיפק את כל מה שציפינו ממנו ואף הפתיע לטובה.
איך זה מרגיש?
ֹהרויאל אנפילד סופר מטאור הוא אופנוע יפה, שמכוונן הרבה יותר עמוק לז'אנר אופנועי הקרוזר. הרגליות שלוחות לפנים, לא הרחק לפנים אבל מספיק בשביל להיחשב Mid controls, ובוודאי שיותר קדימה מהמטאור 350. הכידון גבוה ורחב, ותנוחת הרכיבה גבוהה ונותנת תחושה הארליסטית, אך עם זאת מספיק מעודנת כדי להיות נוחה גם ברכיבות ארוכות. בעיית הנוחות היחידה בה נתקלנו היא ברכיבה מהירה, אז מופנית יותר רוח לרגל השמאלית ומפסקת אותה מעט, מה שמעייף אותה למי שלא מורגל. אפשר לשנות מעט את תנוחת הרגל, להניח את העקב על הרגלית או לקפל את הרגל על הרגלית האחורית בתנוחה לא טבעית אך משחררת.
שלא תטעו – הסופר מטאור הוא אופנוע נוח, רק רצינו להדגיש שזה קרוזר על באמת ולא כלבויניק כמו אחיו הבכור / הקטן. ועדיין, גם לאחר יום רכיבה ארוך לא היינו מפורקים כמו באותו טיול על הבובר בו כתבנו "אחרי שמונה שעות הרגליים השלוחות קדימה איבדו תחושה, הישבן כאב והידיים נתפסו", הפעם חזרנו רעננים. המתלים הטובים עוזרים לנוחות הכללית, כמו גם העובדה שגרסת הסלסטיאל אותה בחנו מגיעה עם משקף רוח גבוה ומושב רחב ומדורג עם משענת למורכב. המושב מאוד נוח, ומגן הרוח מפנה את הרוח מגוף הרוכב ומונע עייפות כתוצאה ממלחמה ברוח גם במהירויות גבוהות. יש לגרסת הסלסטיאל גם צביעה יפהפייה ומושכת תשומת לב.
לוח השעונים של הסופר מטאור מינימליסטי ויעיל (וזהה למטאור). שעון אנלוגי גדול וקריא למהירות, ובאמצעו צג דיגיטלי עם כל הנתונים הנוספים. מימינו עוד שעון קטן עם מערכת הטריפר המצוינת המתחברת לאפליקציה של רויאל אנפילד ומשדרת הוראות ניווט ברורות למחוון העגול. הכל נראה קלאסי ועטוף בניקל, אך בפועל מודרני ואפילו מתקדם. על הכידון אין יותר מידי כפתורים, יש את כל הבסיסיים: מתנע שמשמש גם כמדומם, כפתור איתות, אור גבוה וצופר, ובתוספת גם כפתור למאותתי חרום ולשליטה על סוג התצוגה בצג הדיגיטלי (לא בטריפר).
מתחת ללוח השעונים נמצא המפתח, וצריך לשלוף אותו משם כדי לפתוח את פתח התדלוק. מיכל הדלק מספק טווח נסיעה מכובד של כ-260 ק"מ. פרט לכך יש לסופר מטאור 650 תאורת LED מלאה, חישוקי אלומיניום, רגלית אמצע ורגלית צד, ו… זהו. בסך הכל האבזור לא בסיסי אך גם לא מתחכם. זה מאפשר לשמור על רמת המחיר אך בכל זאת לתת לרוכב את כל מה שהוא באמת צריך. בעינינו צג הטריפר הרבה יותר שימושי מצגי TFT גדולים שאינם מאפשרים כל קישוריות לטלפון. איכות הגימור הכללית מצוינת כמו שכבר למדנו לצפות מרויאל אנפילד.
סיכום ועלויות
זוכרים את הקוואסקי EN500 של שנות ה-90? (ואם לא, אז אסי דאג לכם בטור נוסטלגיה) אופנוע טווין פשוט וזול שלקח את המנוע של ה-KLE ושילב אותו עם מראה שעם קצת דמיון מזכיר את ילדי האנרכיה, והיה להיט מכירות (יחסית) בשנים בהן נמכר בארץ. הסופר מטאור מזכיר לנו אותו. רויאל אנפילד לקחו מנוע מוכר ומוכח ושתלו אותו באופנוע שפונה לכל מי שחולם להיות רינו ריינס. ואנחנו לא יודעים למה בדיוק אבל תנוחת הרכיבה והמראה הזה עושות לנו משהו לתהליך ייצור הטסטוסטרון ומדליקות איזה רגש קמאי גברי שברמה הכי ילדותית מותח לנו חיוך על הפרצוף.
הרויאל אנפילד סופר מטאור 650 סלסטיאל יכול עדיין להיות אופנוע כלבויניק. בסך הכל הוא נוח, קל לשליטה והיה פרטנר מצוין לרכיבות ארוכות, טיולים איטיים וגם סידורים בתוך העיר. ובכל זאת הוא מעט יותר מתחייב לז'אנר אליו הוא שייך, מעט כבד וארוך בפקקים, פחות ניטרלי בתנוחת הרכיבה בטיולים. הוא יכול לשמש להכל, אפילו טוב למדי, אבל יתאים יותר למי שמחפש קרוזר. אמנם אין לו מנוע וי בנפח ליטר פלוס, אבל הוא קרוזר אמיתי ולא מתחזה כמו, למשל, המטאור 350.
למי שמחפש קרוזר בטווח המחירים הזה אין יותר מידי אפשרויות. הבנלי לאונצ'ינו 500 הוא בעל מראה קלאסי וההונדה רבל 500 נראה יותר כצ'ופר ספרטני. שניהם אופנועים מצוינים, כמו הסופר מטאור, וכנראה מה שיכריע ביניהם יהיה המראה והחיבור של הרוכב אליו.
בילינו סוף שבוע ארוך בחברת הרויאל אנפילד סופר מטאור 650 סלסטיאל, והוא לא אכזב. הוא מגוון, נוח, בנוי היטב וקל לרכיבה. אין בו הרבה – וזה הפלוס שלו. ברויאל אנפילד פגעו בול והולידו אח גדול רלבנטי, שנותן אפשרות לרוכבי המטאור להתקדם או לכל רוכב אחר להתמקד לכיוון הקרוזר. הוא מספק תמורה גבוהה למחיר, נראה טוב ובמילה אחת – שמימי!