צילום: שרקו; צילום תמונה ראשית: Kit Palmer, Cycle News
- יתרונות: התנהגות מנוע, משקל פיזי, התנהגות דינמית, איכות מכלולים, איכות כללית
- חסרונות: ה-250 צריך גז
- שורה תחתונה: צמד אופנועי אנדורו 4 פעימות משובחים, כשה-300 הוא מאופנועי האנדורו-הובי הטובים שיש בשוק כיום
- מחירים: 60 ו-70 אלף ש"ח ל-250 רגיל ופקטורי, 64 ו-73 אלף ש"ח ל-300
- מתחרים: ק.ט.מ 250 / 350EXC-F, הוסקוורנה FE250 / 350, בטא RR350, הונדה CRF250/300RX
- נתונים טכניים: מנוע צילינדר יחיד, 248.43 / 303.68 סמ"ק, 4 שסתומים, DOHC, מצמד בתפעול הידראולי, 6 הילוכים, מתנע חשמלי, שלדת פלדת כרומולי, בולמים קדמיים הפוכים WP בקוטר 48 מ"מ מתכווננים (בפקטורי: קאיאבה 48 מ"מ מתכווננים מלא), מהלך 300 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם אחורי WP מתכוונן ומנגנון לינקג' (בפקטורי: בולם קאיאבה), מהלך 330 מ"מ, בלמי ברמבו – קדמי 260 מ"מ ואחורי 220 מ"מ, מיכל דלק 9.7 ל', גובה מושב 950 מ"מ, מרווח גחון 355 מ"מ, בסיס גלגלים 1,480 מ"מ, צמיגים 90/90-21, 140/80-18
מה זה?
על ה-SEF-R300 של שרקו כבר כתבנו מספר פעמים, ובכל פעם נדהמנו – לא פחות – מהאופנוע הזה, ואף טענו שהוא אחד מאופנועי האנדורו-הובי הטובים ביותר שיש כיום בשוק. הפעם, לצד ה-300 המצוין, ניתן את הדגש לאחיו הקטן – ה-SEF-R250.
לשנת 2020, בשרקו ממשיכים באבולוציה ובשיפור הכלים שלהם. צמד הכלים שכאן במבחן – ה-SEF-R250 וה-SEF-R300, שלמעשה יושבים על פלטפורמה משותפת ושונים רק בנפח המנוע – מקבלים שינויים קטנים במנוע. כך למשל גלגלי השיניים של המתנע החשמלי ושל משאבת השמן קלים יותר ויחד הם שווים 400 גרם של חיסכון, ויש סלקטור חדש בתיבת ההילוכים כך שהעברת ההילוכים מדויקת יותר. פרט לכך החל מ-2020 אין יותר רגלית התנעה אלא רק מתנע חשמלי.
פרט לשיפור המנועים, גם האופנועים עצמם עוברים אבולוציה, אם כי לא גדולה. כך למשל השנה יש ברז מקורי לכיוון עומס הקפיץ בבולמי ה-WP Xplor הקדמיים של גרסת הרייסינג. מאחור יש מנגנון לינקג' חדש ומשופר שאמור לספק תחושת אחיזה טובה יותר. פרט לאלו צמד הכלים שלנו מקבלים בסדרת הרייסינג גרפיקה חדשה. סדרת הפקטורי מקבלת, לצד גרפיקה חדשה, גם מגני שלדה כחולים, וכן גלגל שיניים אחורי חדש מפלדה.
ביצועים
צמד הכלים הללו הם מכונות אנדורו מעולות. מנועי ה-4 פעמות הללו פשוט משובחים, והנה נגיד את זה שוב: קשה להאמין שחברה קטנה שקיימת כל כך מעט זמן תייצר אופנועי 4 פעימות ברמה כל כך גבוהה. למעשה, אלו מנועי האנדורו 4 פעימות הטובים יותר שיש כיום בשוק.
על ה-300 כבר כתבנו בעבר שהוא גמיש, שתגובתו מצוינת ושקל מאוד לשלוט בו ולייצר אחיזה – גם בתנאים קשים. למנוע ה-250 מאפיינים דומים, ומכלול התחושות מצמד המנועים כמעט זהה, למעט העובדה שמנוע ה-250 עובד בסל"ד קצת יותר גבוה, ושכמובן אין לו את תוספת המומנט שיש ל-300, שמאפשרת לרכוב על גלי המומנט בסל"ד נמוך. נציין שבשנה שעברה מנוע ה-250 חודש כמעט לגמרי, ועבר שלב חשוב באבולוציה שלו.
הורדת הכוח לקרקע בשני המנועים הללו פשוט מעולה, כשהמצערת סופר-נשלטת והתחושה הכללית היא של מנוע 'מסטיק' נשלט ביותר, ללא התפרצויות כוח. כל אלו מאפשרים, כאמור, למצוא אחיזה גם במקומות בעייתיים יחסית, וזה מקל מאוד על הרכיבה.
החיסרון היחיד לטעמנו של ה-250 הוא הצורך להחזיק אותו בסל"ד בינוני ומעלה, בעיקר כדי להמשיך להתקדם. ב-300 אין את הצורך הזה.
גרסאות הפקטורי מגיעות עם מערכת פליטה של אקרפוביץ' הכוללת תא התפשטות שיושב על הסעפת. המערכת תורמת לתגובת המנוע, שהופכת להיות חדה יותר, וגם חזקה במעט. בשתי הגרסאות ישנו מתג לבחירת מפת ניהול מנוע בין המפה המקורית לבין המפה הרכה יותר, ובכל הכלים העברה למפה הרכה יותר תמתן משמעותית את הספק המנוע והעלייה בסל"ד, ובעיקר תאפשר תגובות מנוע נינוחות יותר – מה שמיועד לתנאי אחיזה קשים במיוחד.
צמד הכלים – ה-SEF-R250 וה-SEF-R300 – קלים מאוד פיזית, וקל מאוד להזיז אותם מצד אל צד על הסינגל הטכני, גם במהירויות גבוהות. במהירויות הנוכות יותר, המשקל הנמוך בשילוב הגאומטרייה וממדי הרוחב של האופנוע יוצרים אופנוע סופר-זמיש – מהטובים שאנחנו מכירים באנדורו. עדיין לא שקלנו את הדגמים החדשים, אולם להערכתנו הם מאופנועי האנדורו 4 פעימות הקלים ביותר שיש כיום בשוק, גם בגלל המנועים הקומפקטיים וגם בזכות האופנועים הרזים.
מערכת המתלים בגרסאות הרייסינג מיועדות לרוכבי ההובי – שהם המסה הגדולה של רוכבי האנדורו. המערכת סופגת מצוין ושומרת היטב על הקו ברכיבה רגילה, אולם כשהקצב עולה מאוד, ויחד איתו העומסים, היא מעט רכה, וזה מתבטא בעיקר בתחושת עיוות בפרונט.
גרסת הפקטורי, לעומת זאת, עם בולמי הקאיאבה, מיועדת לעבוד במהירויות ועומסים גבוהים, ושם היא זורחת ושומרת היטב על יציבות האופנועים. מאידך, במהירויות נמוכות ועם מעט עומסים היא קשיחה מדי ופחות נעימה. אחרי רכיבה על ארבעת הדגמים גב לגב, התחושה שלנו לגבי הגרסאות התחזקה – הרייסינג מיועד לרוכבי ההובי ואילו הפקטורי מיועדים לרוכבים תחרותיים שלוחצים את הכלים שלהם חזק.
איך זה מרגיש?
האופנועים של שרקו בנויים ברמה גבוהה. זה לא רק איכות המכלולים בפני עצמם, אלא החיבור שלהם לאופנוע אחד שלם ורמת הגימור הגבוהה. מהבחינה הזו בשרקו עומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר של תחום האנדורו, ומגיע להם כבוד גדול על זה.
ה-SEF-R250 וה-SEF-R300 קלים מאוד, והתחושה שמתקבלת מהם היא שהם קלים יותר ממרובעי פעימות מקבילים. שוב, זה לפני ששקלנו אותם. זה בא לידי ביטוי בכל שלב ברכיבה – החל מרכיבת סינגלים, דרך עליות וירידות, תיקול מכשולים או קיפול של האופנוע בתוך תוואי סופר-צפוף. יחד עם התנהגות הצנועים הרכה והנעימה – מתקבל אחד מאופנועי ה-4 פעימות היותר קלים לרכיבת אנדורו.
אחת התכונות שאהבנו במיוחד בשרקו היא הזמישות (האג'יליות). הקלות שבה ניתן לרכב עליו, למשל בסינגלים, ולשנות כיוון, לטפס, לרדת ולפנות. ההיגוי מצוין, קליל במידה הנכונה כדי לתקוף מכשולים או לשנות כיוון במהירות, ויחד עם זאת האופנוע יציב ומספק לרוכב ביטחון רב לרכב מהר. וכן, אפשר לרכב עליו מאוד מהר והוא משתף פעולה היטב.
האופנוע שעליו היינו המהירות ביותר במהלך ההשקה לעיתונות היה ה-SEF-R250 בגרסת הפקטורי, שאפשר לרכוב מהר מאוד תוך שמירה על יציבות מרשימה ביותר ובעל התנהגות מנוע אדירה. המנוע הקטן אך הגמיש והנעים לשימוש פה, יחד עם מערכת הפליטה המשוחררת יותר, הוא פשוט פנינה מוטורית. ההתנהגות הדינמית, כאמור, מרשימה מאוד. גם ה-SEF-R300 בגרסת הפקטורי אפשר לנו לרכוב מהר מאוד, בסל"ד נמוך יותר, ולאורך זמן. יחד עם זאת, העדפנו דווקא את גרסאות הרייסינג, שמאפשרות לרוכבים כמונו גם רכיבה איטית נוחה, שכן מערכת המתלים בה טובה מאוד לרוכבי הובי, כאמור.
סיכום ועלויות
בשרקו ממשיכים להשביח את אופנועי האנדורו שלהם, וכחברה שקיימת 20 שנים ומייצרת אופנועי אנדורו 15 שנים בלבד הם נמצאים במקום גבוה מאוד, וכאמור ממשיכים להשתפר. לקחת חלקי איכות ולחבר אותם יחד זה קל, אבל לייצר מוצר מוגמר ברמה גבוהה – זה כבר קשה, ושרקו שם לגמרי עם מוצרים מעולים מהטופ שיש לתעשיית האנדורו להציע, כולל שלדות ומנועים ברמה גבוהה ביותר.
ה-SEF-R250 הוא אופנוע אנדורו משובח, עם מנוע פנינה והתנהגות דינמית מהטובות שבתחום. הוא אמנם אופנוע קטגוריה למרוצים, אבל הוא מתאים גם לרוכבי הובי לרכיבות סוף שבוע, והוא קל ונעים לרכיבה. למעשה, בגרסת 2020 עם המנוע החדש של 2019, גילינו את האופנוע הזה מחדש ואנחנו אוהבים אותו מאוד.
ה-SEF-R300, כמו שכתבנו כבר ב-2013 כשרכבנו עליו לראשונה, הוא אחד מאופנועי האנדורו-הובי הטובים ביותר שיש כיום בשוק, והוא מציע מנוע מעולה, קל ונעים לשימוש עם הורדת כוח מצוינת ושליטה טובה של הרוכב, וכן התנהגות דינמית שאמנם קצת פחות קלילה מה-250 מטעמים מובנים של מאסת חלקים נעים ומסתובבים, אבל עדיין קל יותר וזמיש יותר מאופנועי 300-250 סמ"ק בקטגוריה, כשגם המשקל נמוך מאוד. שוב, אחד מאופנועי האנדורו הטובים שיש כיום בשוק.
דגמי 2020 של שרקו צפויים להגיע ארצה בשבועות הקרובים. מחירים טרם נמסרו, אולם להערכתנו הם יהיו קרובים עד זהים לאלו של דגמי 2019: ה-SEF-R250 יעלה כ-60 אלף ש"ח בגרסת רייסינג וכ-70 אלף ש"ח בגרסת פקטורי, וה-SEF-R300 יעלה כ-64 אלף ש"ח בגרסת רייסינג וכ-73 אלף ש"ח בגרסת פקטורי. אנחנו, אגב, הולכים על הרייסינג.