דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: FB מונדיאל HPS 300 – אורבן היפסטר
FMMondial-HPS300-PH

רכיבה ראשונה: FB מונדיאל HPS 300 – אורבן היפסטר

ה-HPS 300 החדש הוא חתיכת יצירה מעוצבת, וככלי תחבורה הוא מגניב למדי למרחב האורבני

צילום: עמרי גוטמן

  • יתרונות: עיצוב וסטייל, מחיר, זריזות עירונית, ביטוח חובה של עד 250 סמ"ק
  • חסרונות: פחות מתאים למרחקים ארוכים
  • שורה תחתונה: ה-HPS 300 של FB מונדיאל הוא פסל יפהפה שמתאים לרכיבות בתי-קפה אורבניות
  • מחיר: 25,900 ש"ח (מחיר השקה מזומן – 23,900 ש"ח)
  • מתחרים: אין
  • נתונים טכניים: מנוע סינגל, 249 סמ"ק, 23 כ"ס ב-8,500 סל"ד, 2.3 קג"מ ב-6,500 סל"ד, 4 שסתומים, SOHC, קירור נוזל, הזרקת דלק, 6 הילוכים, שלדת פלדה, מזלג הפוך בקוטר 40 מ"מ, מהלך 97 מ"מ, זרוע אחורית עם צמד בולמים, מהלך 120 מ"מ, דיסק קדמי עם קליפר רדיאלי 4 בוכנות, דיסק אחורי עם קליפר צף, מערכת ABS, אורך 2,025 מ"מ, בסיס גלגלים 1,360 מ"מ, גובה מושב 850 מ"מ, מיכל דלק 9.5 ל', משקל מלא 149 ק"ג, צמיגים 110/90-18, 130/80-17
FB מונדיאל HPS 300
FB מונדיאל HPS 300

מה זה?

מונדיאל – מותג שהגיע ארצה לאחרונה – זהו שם עבר מפואר, שבאמתחתו 10 אליפויות עולם במרוצי אספלט. בשנת 2014 החברה חזרה לייצור אחרי שנים של הפסקה, כשהנכדים של האחים המייסדים רכשו את הזכויות למותג הצפון איטלקי. נכון להיום החברה מייצרת אופנועים עם מנועי סינגל 4 פעימות, שלטענתם מגיע מאפריליה, בנפחים של 125 ו-250 סמ"ק, שמפיקים 11 ו-17 קילוואט (14.9 ו-23 כ"ס בהתאמה) ומתאימים לרישיון נהיגה A1 ו-A2. כל הכלים, כולל דגמי ה-125 סמ"ק, מצוידים במערכת ABS למניעת נעילת גלגלים.

האופנוע שכאן במבחן הוא ה-HPS, שמגיע בנפחים 125 ו-250 סמ"ק (HPS 125 ו-HPS 300). זהו נייקד בסגנון רטרו-סקרמבלר, עם חישוקי שפיצים בקוטר "18 מלפנים ו-"17 מאחור, מזלג הפוך מלפנים, בלמי דיסק עם מערכת ABS, ועיצוב מושקע ומוקפד. כך למשל, מראות הצד יכולות להיות מופנות כלפי מעלה או מטה, פנימה או החוצה.

את העיצוב המוקפד ניתן לראות בכל מקום: החל מהפנס המעוגל והכנף הקדמית המתכתית בגימור ניקל, דרך מיכל הדלק המפוסל והצבוע בצבעי מבריק ומט ויחידת המושב המינימליסטית שמשלימה אותו ומשמשת גם כזנב קצוץ, הכנף האחורית שיוצאת מהזרוע ועליה פלטת המספר, החרב התחתונה, לוח השעונים העגול, הכידון והמראות המיוחדים, ואפילו מערכת הפליטה היפהפייה. כל פריט ב-HPS 300 צועק עיצוב איטלקי מוקפד.

מתחת לעיצוב יש כאמור מנוע צילינדר יחיד בנפח 250 סמ"ק, מקורר מים ומוזרק דלק, שאליו משודך גיר בן 6 מהירויות. מכלולי השלדה פשוטים ובסיסיים למדי, אם כי מלפנים תמצאו מזלג הפול ומאחור צמד בולמים עם מיכל גז חיצוני, ויש גם קליפר קדמי בחיבור רדיאלי. אבל אחרי הכל, העניין המרכזי ב-HPS 300 הוא העיצוב והסטייל הבאמת יוצאי דופן.

אופנוע בתי קפה ובארים
אופנוע בתי קפה ובארים

ביצועים

בואו נסביר מייד בהתחלה: אין פה ביצועים עוצרי נשימה ואפילו לא קרוב לכך. הפלטפורמה המכאנית ב-HPS 300 היא בסיסית, וככזו האופנוע מיועד בעיקר לתחבורה אורבנית, או מקסימום מרחקים קצרים של פרברים.

המנוע, כאמור סינגל בנפח 250 סמ"ק, גמיש למדי בהתחשב בנפח, ואפשר לרכוב על תחומי הסל"ד הבינוניים כדי להתגלגל בעיר. אם רוצים תאוצות חזקות של מרוצי רמזורים, סל"ד גבוה והחלקת קלאץ' ארוכה תספק תוצאה לא רעה ואפילו חיוך בקסדה. הקלאץ' רך ונעים ושימוש, ורק הגיר קצת נוקשה בהעברת הילוכים.

באופנוע המבחן הותקן דוד ביניים פתוח תחליפי, ולכן תגובת המנוע הייתה טובה יותר וגם הסאונד קצת יותר משוחרר מהמקור, וזה בהחלט מורגש – וגם כיף למען האמת. אבל אחרי הכל צריך לזכור שזהו סינגל בנפח 250 סמ"ק עם 23 כ"ס, וככזה ביצועיו מוגבלים. כך למשך מחוץ לעיר ניתן לשבת על סביב 100 קמ"ש בנינוחות, כשהמהירות המקסימלית על השעון גם תגרד את ה-150, אם כי ה-GPS הראה כ-10 קמ"ש פחות. אבל אחרי הכל – לא לנסיעות כאלה הוא מיועד, אלא לתנועה אורבנית.

מכלולי השלדה טובים למדי לייעוד האופנוע. חישוקי השפיצים והצמיגים בחתך הגבוה סופגים היטב את תחלואי האספלט העירוני, ומשאירים מעט עבודה למערכת המתלים. האחיזה טובה בסך הכל, ומערכת הבלמים החזקה ביותר שתמצאו – במיוחד הקדמי הבינוני.

אבל אחרי הכל – ונדגיש את זה שוב – ה-HPS 300 הוא לא אופנוע ביצועים והוא גם לא מתוכנן להיות כזה. זהו אופנוע אווירה מגניב שמיועד לתחבורה אורבנית ברוח אחרת – קלילה ומגניבה. ולכן סעיף הביצועים פחות רלוונטי כאן, ומי שיותר רלוונטי הוא הסעיף הבא.

אפשר לסחוט ממנו קצת ביצועים - אבל זה לא הקטע שלו
אפשר לסחוט ממנו קצת ביצועים – אבל זה לא הקטע שלו

איך זה מרגיש?

ובכן, במילה אחת – מגניב! יש קטע טוב בלרכוב בסביבה האורבנית של תל-אביב עם אופנוע סופר-מעוצב שמסובב ראשים, במיוחד כשהוא קטן, קל, וגם קל לרכיבה.

תנוחת הרכיבה מציבה את הרוכב ברכינה קלה קדימה אל הכידון הרחב, והרגליות ממוקמות מעט מאחור כך שהתנוחה אולי לא הכי נוחה אבל לגמרי מכניסה את הרוכב לאווירת האופנוע. אגב, קסדת 3/4 בהחלט נדרשת כאן.

המושב לא גבוה, ועם 174 הס"מ שלנו הגענו עם 2 רגליים בטוחות לקרקע. בכלל, ה-HPS אופנוע קטן וקל, ובגלל המאפיינים הללו הוא גם קל לשליטה. אגב, לקח לנו זמן להתרגל לכידון הרחב ולצמד המראות שיוצאות ממנו לצדדים, ובזמן הזה ליטפנו בטעות מראה או שתיים של מכוניות שעמדו בפקקים. התנצלנו והמשכנו הלאה עד שהבנו כמה בולטות המראות לצדדים.

אחד המאפיינים הבולטים של ה-HPS היה כמות המבטים והתגובות שקיבלנו ברחבי תל-אביב מנהגים ומעוברי אורח. לא היה מקום אחד שבו העמדנו את ה-HPS ובו לא ניהלו איתנו שיחות על האופנוע. העיצוב המיוחד עושה את שלו, ואפשר לומר שלמרובע דיזנגוף – קינג ג'ורג' – אלנבי – בן יהודה הוא מתאים מאוד. ממש אופנוע בתי קפה ליום ובארים לערב.

ושוב, אל תחפשו פה שימושיות גבוהה. בהרכבה למשל הוא פחות מוצלח. הוא יעשה את זה בלי השפעה גדולה על ההתנהגות הדינמית, אבל המורכבת שלנו נאלצה להסתפק בפיסת מושב קטנטנה מאחור שממנה היא החליקה אחורנית תכופות כך שנאלצה להחזיק חזק. לזוגיות זה מצוין. לנוחות פחות. בירידת מדרכה צריך להיזהר על החרב התחתונה הנמוכה, וברכיבה רגל ימין תיגע במגן האגזוז המעוצב. זה כואב להיות יפה.

זה יותר הקטע שלו
זה יותר הקטע שלו

סיכום ועלויות

יש לו קטע טוב ל-HPS 300. כאמור, זה לא אופנוע לביצועים ואי אפשר לבחון אותו בעיניים כאלה, והוא גם לא אופנוע עם שימושיות רחבה. ה-HPS 300 הוא אופנוע-קטע, שברא ובראשונה שם את הדגש על העיצוב המיוחד ועל רוח צעירה ורעננה בעיצוב רטרו-מודרני.

הוא מיועד למי שמרחקי הנסיעה שלו קצרים, ורוצה לעבור אותם בסטייל אחר שאין לאף אחד אחר. מעין אופנוע בארים ובתי קפה שיכול גם לקחת אתכם לעבודה בסטייל – כל עוד העבודה לא רחוקה מדי, ועל הדרך לסובב ראשים, למשוך מבטים וליזום שיחות עם סקרנים.

במחיר של 24 אלף ש"ח (מבצע השקה למזומן) הוא עושה רושם של עסקה טובה למדי למי שרוצה להרגיש מיוחד, ובזול, ועשוי להוות תחליף צבעוני לקטנוע אפור ומשעמם – כל עוד מדובר בתחבורה אורבנית, או מקסימום קצת יותר, ואם אתם אמיצים מספיק אז גם טיול ארוך אחת לכמה זמן.

מה שבטוח זה שהוא ימשוך מבטים על הכביש ובכל מקום שבו תחנו אותו, וכמו שאמרה המורכבת הקבועה שלנו: "לרכיבות קצרות בתל-אביב הוא מגניב!".

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 41, רוכב על אופנועים 25 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

moto-morini-ADV

מוטו מוריני: דגמים חדשים במילאנו

היצרנית האיטלקית הוותיקה, שכל דגמיה מתבססים על אותה הפלטפורמה עם מנוע 1,200 סמ"ק, תציג במילאנו דגמים נוספים עם מנוע חדש לגמרי

3 תגובות

  1. נראה מעולה! לא דיברתם על איכות הרכבה ואיכות חלקים. שלא יתחיל להתפרק אחרי כמה ק"מ או חודשים. תכלס מבחן ארוך טווח יהיה מעניין פה

    • הכלי רץ באירופה כבר כמה שנים, ללא תקלות כלל, בכל זאת מכניקה מהקטנצרן הגדול בעולם, אפריליה פיאג'יו

  2. מה זה נסיעות ארוכות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO