צילום: בני דויטש
רשות המסים מבצעת אפליה מלאכותית כנגד אופנועים המוגבלים לרישיון נהיגה A1 (מוגבלים ל-47.5 כ"ס) ומחייבת עליהם מס קנייה מלא של אופנועים גדולים יותר. העיוות הזה התחיל בחודשים האחרונים.
רקע: בחודש אוגוסט 2015 בוצעה רפורמה מקיפה במס הקנייה. במסגרת הרפורמה בוטלה ההפרדה המלאכותית בין אופנועים לקטנועים, ומס הקנייה הפך להיות דיפרנציאלי – כלומר תלוי נפח מנוע והספק. הרפורמה הזו היטיבה בעיקר עם אופנועים קטנים ובינוניים המתאימים לרישיון נהיגה A1 (עד 47.5 כ"ס) שעליהם מס הקנייה ירד מ-72% ל-40% ו-50%.
חודשיים בלבד לאחר מכן, בחודש אוקטובר 2015, סיפרנו לכם שרשות המסים החליטה באופן שרירותי להעלות את מס הקנייה על אופנועי אנדורו ולחייב אותם במס קנייה גבוה יותר. כאן חשוב לציין שמס הקנייה נקבע על-פי מסמכי התקינה של הכלי המגיעים מהיצרן, וכי אופנועי אנדורו מגיעים מהיצרנים עם הספקים נמוכים במיוחד. העלאת מס הקנייה לאופנועי אנדורו נובעת מהסיבה שלטענת רשות המסים ישנם רוכבים המסירים את הגבלות ההספק ועל כן המס צריך להיות גבוה יותר, בניגוד לתקנה של רשות המסים שקובעת שהמס צריך להיקבע על-פי מסמכי התקינה של הכלי.
טבלת מס הקנייה לאחר הרפורמה של 2015:
נפח מנוע / הספק בקו"ט | עד 25 קו"ט | 25-35 קו"ט | 35-75 קו"ט | מעל 75 קו"ט |
---|---|---|---|---|
עד 500 סמ"ק | 40% | 50% | 60% | 70% |
501-800 סמ"ק | 50% | 50% | 60% | 70% |
מעל 800 סמ"ק | 70% | 70% | 70% | 70% |
בחודשים האחרונים נוצרה בעיה נוספת: על אופנועים בינוניים המגיעים ארצה בשתי גרסאות – האחת לא מוגבלת ומתאימה לרישיון A והשנייה מוגבלת הספק לרישיון A1 – נגבה מס קנייה זהה, הגבוה יותר, וזאת למרות שמדובר במסמכי תקינה שונים עם הספקים שונים, וזאת כאמור בניגוד לתקנות עצמן של רשות המסים.
התוצאה היא שעל אופנועים כמו ימאהה MT-07, סוזוקי ויסטרום 650, דוקאטי מונסטר 821 ועוד, המגיעים ארצה גם בגרסה מוגבלת, משלמים מס מלא כאילו מדובר בגרסה לא מוגבלת, למרות שמדובר בגרסאות מוגבלות הספק, שעל פי התקנות של רשות המסים המס עליהן צריך להיות נמוך יותר. ההפרש במס הקנייה נע בין 10% ל-20%, תלוי בנפח והספק הכלי המקורי, ואם ניקח לדוגמה כלי שעולה בגרסה הבלתי מוגבלת כ-60 אלף ש"ח, הרי שבגרסה המוגבלת מחירו צריך להיות נמוך יותר בכ-3,000-4,000 ש"ח.
אז נכון להיום גם אופנועי אנדורו וגם אופנועים המגיעים ארצה בגרסה מוגבלת הספק לצד גרסה בהספק מלא – משלמים מס גבוה יותר ממה שנקבע על-ידי רשות המסים עצמה ברפורמה שהתבצעה בשנה שעברה. חשוב לציין שגורמים כאלה ואחרים ברשות המסים התנגדו לרפורמה, ונראה כי ההחלטות השרירותיות מתקבלות על-ידי פקידים בעלי השפעה.
תגובת רשות המסים: "הרפורמה במיסוי הדו-גלגליים כללה מספר צעדים, ובין השאר הופחת המיסוי על דגמים רבים. במסגרת הרפורמה הוחלט על שינוי באופן סיווג הכלים לצורכי מיסוי, כך שיילקחו בחשבון נפח המנוע והספקו המרבי (ללא קשר למגבלות טכניות הקיימות בכלי). ההתייחסות להספק מנוע נוגעת למספר מועט של דגמים, להם הספקים משתנים. השינוי באופן הסיווג נועד להתמודד עם תופעות של הנמכת ההספק באמצעים מלאכותיים".
תגובה זו של רשות המסים תמוהה מאוד, שכן כאמור מס הקנייה אמור להיקבע על-פי מסמכי התקינה של הכלי, ובכלים שמגיעים ארצה בשתי גרסאות היבואנים מחויבים להגיש מסמכי תקינה לכל אחת מהגרסאות, כך שמדובר הלכה למעשה על כלים שונים. למרות זאת, רשות המסים מחייבת כאמור גם את הכלים המוגבלים במס מלא.
נמשיך לעקוב.
תודה לאודי עציון, עורך מדור הרכב של 'ידיעות אחרונות', על העזרה בהכנת הכתבה.