אנחנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחרי שוק האנדורו בישראל, שכן זהו הסגמנט שמתפתח וגדל בצעדים הגדולים ביותר, ובפער משמעותי. כבר למעלה מעשור שהשוק הזה הולך וצומח, ואם ב-2005 נמכרו בישראל כ-80 אופנועי אנדורו בסך הכל, הרי שב-2016 נמכרו לא פחות מ-1,100 אופנועי אנדורו מקצועיים – כשהכוונה היא לרישוי צהוב בלבד, בלי לספור את אלו שנמכרו ברישוי אפור.
הגידול העצום הזה נובע רובו ככולו מהתפתחות תרבות הפנאי בישראל, ובכללה תחום אופנועי אנדורו. כבר כתבנו בעבר על האנדורו-בום ועל כך ש'אנדורו זה המילואים החדש', ואכן, רוב רוכבי האנדורו החדשים הם לא חבר'ה צעירים בני 20 (יש גם כאלה, כמובן), אלא דווקא אנשים בוגרים יותר, בשנות ה-30, ה-40 וה-50 לחייהם, שמחפשים תחביב שמשלב פעילות ספורטיבית מאתגרת עם פעילות חברתית. כן, למרות שאופנוענות היא אינדיבידואלית אולי יותר מכל תחום אחר, תחום האנדורו-הובי הוא לחלוטין חברתי.
אז גם בשנת 2017 שוק האנדורו ממשיך לצמוח. אמנם הגידול התמתן ביחס לשנת 2016 – אז עמד הגידול על כ-40% – והוא עומד כעת על כ-17% 'בלבד', אולם הגידול הזה ממשיך את המגמה של העשור האחרון, ובכל מקרה הוא כפול מהגידול הכללי בשוק הדו-גלגלי הישראלי שעומד במחצית הראשונה של 2017 על 8.2%. חשוב לזכור שאנחנו רגע לפני כניסת דגמי 2018, ובאופן מסורתי עם כניסתם המכירות גדלות, ובאופן משמעותי, כך שבחודשים הקרובים אנו צופים גידול נוסף במכירות.
במחצית הראשונה של 2017 נמכרו בישראל 633 אופנועי אנדורו מקצועיים, לעומת 544 כלים שנמכרו בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול הזה, אם יימשך, יביא את שוק אופנועי האנדורו בסוף 2017 למספר חסר תקדים של סביב 1,400 אופנועים.
יותר ממחצית מאופנועי האנדורו שנמכרו במחצית הראשונה של 2017 הם של ק.ט.מ. לא פחות מ-323 כלים מסרה היצרנית הקטומה בתקופה הזו. במקום השני הוסקוורנה עם 118 כלים, מה שאומר שהחברה ממטיגהופן שולטת בכ-70% (!) משוק האנדורו הישראלי, נתון שגדל בהדרגה. בק.ט.מ מכרו בתקופה הזו 100 כלים יותר מהתקופה המקבילה בשנה שעברה, ואילו הוסקוורנה רושמת ירידה קלה של 15 כלים. אגב, גם בק.ט.מ ישראל וגם בהוסקוורנה ישראל מדווחים שרבי המכר הם הדו-פעימתיים בנפחים 250 ו-300 סמ"ק, אולם המלאי של אלו אזל לפני חודשים ארוכים, ואם היו מקבלים כלים נוספים היו מוכרים גם אותם. מעניין מאוד.
אל המקום השלישי מגיעה ימאהה, שמכרה בתקופה הזו 51 אופנועים, מהם 32 WR250F ו-15 WR450F. ירידה ביחס לשנה שעברה.
אופנוע האנדורו הנמכר ביותר בישראל במחצית הראשונה של 2017 הוא הק.ט.מ 250EXC הדו-פעימתי, ממנו נמכרו 88 יחידות. מיד אחריו במקום השני ק.ט.מ 250EXC-F שממנו נמכרו 79 יחידות. במקום השלישי ק.ט.מ 350EXC-F, שממנו נמכרו סביב 70-80 כלים – אולם אין נתון מדויק שכן הוא נרשם תחת אותו קוד דגם של ה-450EXC-F, ויחד נמכרו מהם 101 כלים.
טבלת מכירות אופנועי האנדורו המלאה – מחצית ראשונה של 2017
יצרן | דגם | מס' כלים |
---|---|---|
ק.ט.מ | 250EXC | 88 |
300EXC | 22 | |
פרירייד 250R | 18 | |
250EXC-F | 79 | |
350EXC-F / 450EXC-F | 101 | |
500EXC-F | 15 | |
סה"כ | 323 | |
הוסקוורנה | TE250 | 31 |
TE300 | 38 | |
FE250 | 22 | |
FE350 | 23 | |
FE450 | 2 | |
FE501 | 2 | |
סה"כ | 118 | |
ימאהה | WR250F | 32 |
WR450F | 19 | |
סה"כ | 51 | |
בטא | 250RR | 4 |
300RR | 11 | |
קרוסטריינר 300 | 4 | |
350RR | 1 | |
390RR | 1 | |
430RR | 1 | |
480RR | 7 | |
סה"כ | 29 | |
TM רייסינג | EN125 | 6 |
EN144 | 2 | |
EN250 | 3 | |
EN300 | 3 | |
EN250Fi | 8 | |
EN450Fi | 2 | |
סה"כ | 24 | |
קוואסאקי | KL250F | 17 |
KL450F | 6 | |
סה"כ | 23 | |
שרקו | SE-R250 | 5 |
SE-R300 | 6 | |
SEF-R250 | 4 | |
SEF-R300 | 6 | |
SEF-R450 | 1 | |
סה"כ | 22 | |
הונדה | CRF250X | 7 |
CRF450X | 3 | |
CRF450RX | 3 | |
סה"כ | 13 | |
SWM | RS300R | 6 |
RS500R | 4 | |
סה"כ | 10 | |
ולנטי | RMX450 | 9 |
פאנטיק | סה"כ | 9 |
AJP | PR5 | 2 |
סה"כ כללי | 633 |
- ק.ט.מ 350EXC-F ו-450EXC-F נרשמים תחת קוד דגם אחד
- ייתכנו אי-דיוקים בחלוקת דגמי בטא