שוק אופנועי האנדורו הישראלי – שוק מרתק שאחריו אנחנו עוקבים צמוד כבר יותר מ-6 שנים – ממשיך להתפתח ולגדול, וייתכן שבשנת 2021 יישברו בו שיאי מכירות שנתיים. במחצית הראשונה של שנת 2021 נמכרו בישראל 681 אופנועי אנדורו מקצועיים ברישוי צהוב – גידול ביחס לתקופות המקבילות ב-2020 וב-2019 שבהן נמכרו 562 ו-545 כלים בהתאמה, וגם ביחס ל-640 הכלים של המחצית הראשונה של 2018.
נראה שמדובר בגידול משמעותי ובמגמה – על אף שיש יותר מדי משתנים שמשפיעים על הנתון הסופי בתקופה של חצי שנה. אחד המשתנים החשובים, שאותו אנחנו שומעים מכמה יבואנים, הוא ששנת הקורונה פגעה באספקה השוטפת של הכלים, וכי אם היו כלים נוספים מדגמים מסוימים – גם הם היו נמכרים והמספר הכללי היה גבוה יותר.
כך או כך, שוק האנדורו הישראלי שומר על כוחו העצום גם אל תוך 2021 ואפילו גדל, וזה עוד לפני המאסה הגדולה של דגמי 2022 שמתחילה להגיע ארצה בימים אלו ואמורה להעלות את מספרי המסירות של כלים חדשים בצורה דרמטית. ההערכה היא שעד סוף 2021 המספר הכללי יעבור את 1,400 הכלים כך שייקבע שיא שנתי חדש, כשנזכיר שמדובר באופנועי אנדורו מקצועיים עם רישוי כביש (מספר צהוב), המשמשים לתחביב בסופי שבוע בלבד.
שוק האנדורו הישראלי חווה בעשור האחרון פריחה חסרת תקדים. באמצע העשור הקודם נמכרו בישראל כ-80 אופנועי אנדורו מקצועיים – של ק.ט.מ ושל ימאהה – רובם ככולם למתחרי אליפות ישראל באנדורו. מאז הלך השוק הזה והתפתח לכיוון ההובי, כשהקהל העיקרי של רוכבי האנדורו הפך להיות דווקא רוכבים בני 30, 40 ו-50 שגילו את התחביב הזה ונכנסו לתחום. התוצאה הייתה גדילה של עשרות אחוזים בכל שנה, עד ל-2017 שבה נמכרו 1,255 אופנועי אנדורו מקצועיים. בשנת 2018 נרשמה התמתנות בגרף העלייה, ומספר אופנועי האנדורו שנמכרו עמד על 1,326 – שנת השיא של כל הזמנים באופנועי אנדורו מקצועיים. שנה לאחר מכן, ב-2019, נרשמה ירידה לראשונה בעשור, כשנמכרו 1,231 אופנועי אנדורו, ובשנת 2020 – שנת הקורונה – נמכרו בישראל 1,300 אופנועי אנדורו מקצועיים. כל המספרים הללו, כאמור, מתייחסים לאופנועי אנדורו בעלי לוחית רישוי צהובה. אופנועי מוטוקרוס ברישוי ספורט מוטורי (רישוי אפור), וכן מספר אופנועי אנדורו שנמכרים ברישוי אפור – לא נכללים במספרים הללו.
המותג הנמכר ביותר במחצית הראשונה של 2021 הוא ק.ט.מ, עם 277 אופנועי אנדורו לעומת 276 בתקופה המקבילה אשתקד ו-203 בתקופה המקבילה ב-2019, כלומר ק.ט.מ לבדה מחזיקה בכ-41% משוק האנדורו הישראלי ב-2020. מדגם אחד בודד – ק.ט.מ 250EXC TPI – נמכרו בתקופה זו כ-90 כלים. במקום השני הוסקוורנה עם 167 אופנועי אנדורו לעומת 100 כלים בתקופה המקבילה אשתקד, כשהכלי הנמכר ביותר של הוסקוורנה בתקופה זו הוא ה-TE250i עם 60 יחידות. במקום השלישי במותגים – בטא, שמכרה בתקופה זו 109 אופנועי אנדורו, מהם 29 יחידות של ה-300RR הדו-פעימתי ו-27 יחידות של קרוסטריינר 300. ממותג גאס גאס, שנכנס ארצה בסוף חודש פברואר, נמכרו עד כה 51 אופנועי אנדורו מ-4 דגמים (פרט לאופנועי הטריאל). המשמעות היא שחברת ק.ט.מ – עם המותגים ק.ט.מ, הוסקוורנה וגאס גאס – אחראית לכ-73% מכלל מכירות אופנועי האנדורו בישראל, ובסך הכל 495 כלים. כלומר, שלושה מתוך ארבעה אופנועי אנדורו שנמכרו בישראל בששת החודשים הראשונים של 2021 – יצאו ממפעלי ק.ט.מ במטיגהופן, אוסטריה.
בחלוקה בין 2 פעימות ל-4 פעימות, 472 מתוך 681 הכלים שנמכרו, כלומר כ-69%, הם דו-פעימתיים. היחס הזה דומה מאוד לזה שהיה ב-2018 ו-2019, ונמוך במעט מהיחס ב-2020 שעמד על כ-75% לטובת הדו-פעימתיים. כך או כך, זהו נתון מעניין בפני עצמו שמעיד על הכיוון אליו הולכת רכיבת האנדורו בישראל כבר כמה שנים. בהקשר הזה חשוב לציין כי למותגים מסוימים כמו ק.ט.מ היו חסרים במלאי דגמים דו-פעימתיים כמו 250EXC TPI ו-300EXC TPI, כך שהיחס בין 2 ל-4 פעימות עשוי היה להיות גדול יותר אם היה מלאי מלא זמין.
טבלת מכירות אופנועי האנדורו המלאה – מחצית ראשונה של 2021
יצרן | דגם | מס' כלים |
---|---|---|
ק.ט.מ | 250EXC TPI / 150EXC TPI* | 95 |
300EXC TPI | 92 | |
250EXC-F | 36 | |
350EXC-F / 450EXC-F* | 44 | |
500EXC-F | 9 | |
פרירייד 250 | 1 | |
סה"כ | 277 | |
הוסקוורנה | TE150i | 11 |
TE250i | 60 | |
TE300i | 50 | |
FE250 | 22 | |
FE350 | 22 | |
FE450 | 2 | |
FE501 | 0 | |
סה"כ | 167 | |
בטא | 125RR | 10 |
200RR | 5 | |
250RR | 22 | |
300RR | 29 | |
קרוסטריינר 250 | 4 | |
קרוסטריינר 300 | 27 | |
350RR | 11 | |
390RR | 1 | |
סה"כ | 109 | |
גאס גאס | EC250 | 12 |
EC300 | 26 | |
EC250F | 10 | |
EC350F | 3 | |
סה"כ | 51 | |
שרקו | SE-R125 | 6 |
SE-R250 | 16 | |
SE-R300 | 13 | |
SEF-R250 | 4 | |
סה"כ | 39 | |
AJP | PR3 | 9 |
PR4 | 3 | |
SPR250 | 6 | |
סה"כ | 18 | |
רייחו | MR250 | 3 |
MR300 | 4 | |
סה"כ | 7 | |
TM Racing | EN125 | 1 |
EN250 | 1 | |
EN300 | 3 | |
EN250Fi | 1 | |
EN300Fi | 1 | |
סה"כ | 7 | |
הונדה | CRF250RX | 3 |
סה"כ | 3 | |
SWM | SR300 | 3 |
סה"כ | 3 | |
סך הכל כללי | 681 |
- ק.ט.מ 150EXC TPI וק.ט.מ 250EXC TPI נרשמים תחת אותו קוד הדגם
- ק.ט.מ 350EXC-F ו-450EXC-F נרשמים תחת אותו קוד הדגם