לראשונה מזה יותר מעשור – שוק האנדורו הישראלי חווה ירידה במכירות. במחצית הראשונה של 2019 נמכרו בישראל 545 אופנועי אנדורו וטריאל מקצועיים, וזאת לעומת 639 כלים במחצית הראשונה של 2018. המשמעות היא ירידה של כ-20% במכירות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
הירידות בכמויות האופנועים הן רוחביות, אצל כל המותגים, למעט שרקו שמציגה עלייה יפה, כששלוש היצרניות הגדולות – ק.ט.מ, הוסקוורנה ובטא – חוות את הירידות המשמעותיות במספרים האבסולוטיים, ובאחוזים כאמור כ-20%.
שוק האנדורו הישראלי חווה בעשור האחרון פריחה חסרת תקדים. באמצע העשור הקודם נמכרו בישראל כ-80 אופנועי אנדורו מקצועיים – של ק.ט.מ ושל ימאהה – רובם ככולם למתחרי אליפות ישראל באנדורו. מאז הלך השוק הזה והתפתח לכיוון ההובי, כשהקהל העיקרי של רוכבי האנדורו הפך להיות דווקא רוכבים בני 30, 40 ו-50 שגילו את התחביב הזה ונכנסו לתחום. התוצאה הייתה גדילה של עשרות אחוזים בכל שנה, עד ל-2017 שבה נמכרו 1,255 אופנועי אנדורו מקצועיים. בשנת 2018 נרשמה התמתנות בגרף העלייה, ומספר אופנועי האנדורו שנמכרו עמד על 1,326 – שנת השיא של כל הזמנים באופנועי אנדורו מקצועיים. כעת, בסיכום 6 החודשים הראשונים של 2019, אנו רואים לראשונה מגמת ירידה, כך שייתכן ששנת 2018 הייתה שנת השיא.
יחד עם זאת, חשוב לציין כי בשל כניסת דגמים חדשים ב-2020 של ק.ט.מ והוסקוורנה, שיחד מהווים כשני שליש משוק האנדורו הישראלי, רוכבים רבים העדיפו להמתין עם רכישת אופנוע חדש ולחכות להגעתם ארצה של דגמי 2020 (יגיעו ארצה במהלך החודשים יולי ואוגוסט 2019). בנוסף, דגמים רבים של מספר יצרנים אזלו מהמלאי, כשהמלאי כאמור יתחדש רק עם כניסתם של דגמי 2020. המשמעות היא שייתכן מאוד שהמחצית השנייה של שנת 2019 תדביק את הפער שנוצר, ושהשנה הקלנדרית 2019 לא תסתיים בירידה.
המותג הנמכר ביותר המחצית הראשונה של 2019 הוא ק.ט.מ, עם 203 אופנועי אנדורו (לעומת 240 בתקופה המקבילה אשתקד). לאחר מכן הוסקוורנה עם 125 (לעומת 142) ובטא עם 97 (לעומת 133). שרקו ממשיכה בגדילה בשוק הישראלי ועולה ל-40 כלים לעומת 28 בחצי הראשון של שנה שעברה.
האופנוע הנמכר ביותר, בדיוק כמו בשנה שעברה, הוא הק.ט.מ 250EXC TPI – הדו פעימתי המוזרק – שממנו נמכרו 101 כלים (20% מכלל אופנועי האנדורו בישראל!). אחריו אחיו הגדול, ה-300EXC TPI עם 49 יחידות, ואחריהם הוסקוורנה TE250i עם 44 יחידות ו-TE300i עם 38 יחידות. את טבלת הדגמים המלאה תמצאו למטה.
בחלוקה בין 2 פעימות ל-4 פעימות, 360 מתוך 513 הכלים שנמכרו, כלומר כ-70%, הם דו-פעימתיים. עלייה מ-64 האחוזים שאפיינו את שנת 2018 כולה, ונתון מעניין בפני עצמו שמעיד על הכיוון אליו הולכת רכיבת האנדורו בישראל.
טבלת מכירות אופנועי האנדורו המלאה – מחצית ראשונה של 2019
יצרן | דגם | מס' כלים |
---|---|---|
ק.ט.מ | 250EXC TPI | 101 |
300EXC | 49 | |
פרירייד 250 | 4 | |
250EXC-F | 18 | |
350EXC-F / 450EXC-F | 28 | |
500EXC-F | 3 | |
סה"כ | 203 | |
הוסקוורנה | TX125 | 6 |
TE250i | 44 | |
TE300i | 38 | |
FE250 | 20 | |
FE350 | 13 | |
FE450 | 2 | |
FE501 | 2 | |
סה"כ | 125 | |
בטא | 125RR | 25 |
200RR | 3 | |
250RR | 17 | |
300RR | 14 | |
קרוסטריינר 250 | 10 | |
קרוסטריינר 300 | 8 | |
350RR | 10 | |
390RR | 3 | |
EVO 125 (טריאל) | 3 | |
EVO 250 (טריאל) | 2 | |
EVO 300 (טריאל) | 2 | |
סה"כ | 97 | |
שרקו | SE-R125 | 10 |
SE-R250 | 10 | |
SE-R300 | 5 | |
SEF-R250 | 3 | |
SEF-R300 | 12 | |
סה"כ | 40 | |
ימאהה | WR250F | 17 |
WR450F | 15 | |
סה"כ | 32 | |
הונדה | CRF250RX | 14 |
CRF300RX | 7 | |
CRF400RX | 4 | |
CRF450RX | 1 | |
סה"כ | 26 | |
גאס גאס | EC250 | 5 |
EC300 | 12 | |
סה"כ | 17 | |
TM רייסינג | EN300 | 1 |
EN450F | 1 | |
סה"כ | 2 | |
סקורפה (טריאל) | 250 | 1 |
300 | 1 | |
סה"כ | 2 | |
SWM | RS300R | 1 |
סך הכל כללי | 545 |
- להשוואה למחצית הראשונה של 2018 – לחצו על הקישור