התבוננו בסרטון הבא: שני רוכבי קטנוע מגיעים באישון לילה לימאהה MT-09 שחונה בחניה של בניין, תוך פחות מדקה הגנב מפרק בנחת את יחידת פנסי ה-LED ונעלם בחשיכה. הנזק: הרבה מעל 10,000 ש"ח. יקבל בחזרה מהביטוח? לא. יעניין את המשטרה? לא.
להיות בעלים של אופנוע בישראל זה לא פשוט. מעבר למובן מאליו – מחיר רכישה, ביטוח חובה, ציוד, טיפולים ומסוכנות טבעית בכבישים – יש גם את נושא גניבת הכלי. תמיד היה ותמיד יישאר. אם הרוכב הוא בר-ממון, הוא מבטח בביטוח מקיף ומסיר דאגה אחת מליבו. תמיד יש את האפשרות למערכות איתור כאלו ואחרות בכפוף למחיר התקנה ועלות חודשית קבועה. אם יש לכם אפשרות ואתם מכניסים לתוך חניון סגור ומאובטח, גם לא תמיד זה עובד, כי אם שמו עליכם את הכוונת – האופנוע ייגנב, לא משנה מה.
האלקטרוניקה בשנים האחרונות עשתה קפיצת מדרגה בתחום האופנועים. פנסי LED מספקים תאורה חזקה וחסכונית, ומסכי TFT מאפשרים לדור הסמארטפונים לחוות אותם גם ברכיבה. הפנסים והמסכים יקרים לייצור ומעלים את מחיר האופנוע, ועוד יותר מכך הם לא ניתנים לתיקון, בטח לא במחיר סביר. חשבו על לשבור את מסך הטלפון הנייד שלכם, שלפעמים עלות החלפתו עולה חצי ממחיר הטלפון, ועכשיו על תיקון מסך TFT שנסדק או נשבר. בישראל היה גל של בעלי ימאהה MT-07 ו-MT-09 שהתעוררו בבוקר כשהחלק הקדמי של הכלי חסר. לאחרונה גם בעלי דגמים אחרים, כמו למשל ק.ט.מ 390 דיוק, גילו שהם לא חסינים לתופעה. בפורומים השונים באירופה הצביעו על תופעה של גניבות מסכי ה-TFT, כמו בפורום של בעלי ב.מ.וו R1250GS באנגליה, שפרסמו גם פתרון של מתאם למסך שמונע גניבה (ראו כאן). אנחנו לא מכירים את הפתרון, וכבר היו כאלו שפרסמו שהוא לא מנע גניבה במקרים מסוימים.
השיקול הקר של הגנבים כאן הוא ברור: גניבת אופנוע כרוכה בלוגיסטיקה של שינוע, באפשרות של להיכשל, או של חברת איתור שתבוא בעקבותיהם. לחלפים יש ביקוש, והרווח על הגניבה הוא משמעותי עם סיכון נמוך יותר לגנבים. בעלי ביטוח מקיף לא יקבלו את כספם בחזרה משום שהביטוח מתייחס לכלי בשלמותו ולא לחלקים ממנו, אלא אם הם ניזוקו במהלך הגניבה, אך פה לא מדובר על כך. המחיר של כל חלק בנפרד יכול להגיע לאלפי ועשרות אלפי שקלים – וזאת גם אחת הסיבות למעגל הגניבות.
כתבנו בעבר שהפתרון לבעיה לא יכול להיעשות רק על דרך האכיפה אלא גם באמצעות הרתעה עונשית. אולם מערכת האכיפה בישראל אינה מייחסת מסוכנות לנושא וגוזרת את העונשים בהתאם. מי שמקבל רכב או חלקים של רכב ביודעו שהרכב גנוב, או נוטל עליו את השליטה ברכב או בחלק גנוב, צפוי ל-7 שנות מאסר. עכשיו רק נותר למצוא את השופט המתאים שיכריע כך.
מוזמנים להעלות את הסיפורים והתמונות שלכם בתגובות על מנת להציף את עומק התופעה.
כיתת יורים זה מה שהחלאות צריכים לקבל ובישרעעעהללל הם משוחררים אחרי יום בקושי במעצר הם יושבים.
לא הבנתי למה גל הגניבות הזה
הפנסים מתאימים לעוד משהו חוץ מ 09 ?
לפני כ-3-4 חודשים נגנב לי לוח השעונים מה Z-800 בבעלותי כאשר הוא חנה בחלק הדרומי של טיילת ת"א
הבעיה הכי גדולה במדינה שלנו זה בית המשפט! המשטרה עוצרת והם משחררים אותם פשוט גועל נפש.
אי אפשר להתרגל לזה. אפשר לשים כיסוי, אבל זה ממש מבאס ההתעסקות עם הכיסוי, אז אני בלי.
אפשר גם להדביק, נניח אפוקסי פלסטלינה בתוך ראשי הברגים של הפרינגים והמראות, אחר כך צריך להילחם כדי לפתוח, אז גם זה מבאס.
מי שהכסף לא נוזל לו מהכיסים שילמד לייבא חלקים מחו"ל, זה לפעמים מגיע לעשירית המחיר לעומת מה שהיבואן מוכר בישראל, למרות שגם זה מבאס(זמן הגלישה עד שמוצאים, את מה שרוצים, במחיר שרוצים, ושניתן לייבא לישראל, ועד שמגיע, ויש בעיה עם האחריות, ולפעמים בעיות עם המכס…).
אם אפשר לרמות את הביטוח הרמאים זאת מצווה, הגונב מגנב פטור, הרי הם צריכים לכסות את הנזק מהסוג הזה. קונים ביטוח במחיר מלא, ובסוף הביטוח הופכים אותך לגנב, גם זה מבאס.
מה עושים? מה שרוב הציבור עושה, קונים אופניים חשמליים וממשיכים לחלום שפעם יהיה כאן אחרת.