דף הבית / מגזין / תור הזהב של אופנועי ה-400 סמ"ק הספורטיביים
Suzuki GSX-R 400SP 90

תור הזהב של אופנועי ה-400 סמ"ק הספורטיביים

בין שנות ה-80 לשנות ה-90 יצרו תקנות מיסוי נוקשות ביפן קטגוריה אגדית של אופנועי ספורט בנפח 400 סמ"ק עם מעל 60 כוחות סוס וקו אדום שקרוב ל-15,000 סל"ד

'תור הזהב' הוא כינוי לתקופת פריחה בולטת של תחום פעילות. קטגוריית אופנועי הספורט בנפח 400 סמ"ק שהתחילה ביפן בסוף שנות ה-80 היא בהחלט תקופת פריחה בולטת. אנחנו נסביר למה המספר הזה (יחד עם נציגים ב-250 סמ"ק) סימן אופנועי קצה מיוחדים. 

מרוץ החימוש של יצרני האופנועים במחצית שנות ה-80 לא פסח מעיני הרגולטורים. החיפוש אחרי עוד כוח ועוד מהירות החל לסכן את הרוכבים הצעירים שעלו על כלים שגדולים עליהם וחלקם לא ירדו מהם בשלום. היפנים הגו פתרון והגדירו שכל אופנוע מעל 400 סמ"ק נחשב ל'כלי כבד' וספג עלויות נוספות בכל מה שקשור לרישוי, ביטוח, אגרה שנתית וטסט, וכן מחירי רכישה. המשמעות הייתה צניחה משמעותית במכירות של הכלים הגדולים.

היצרנים היפנים לא הרימו ידיים, אלא חשבו איך להנגיש את אופנועי הקצה הטכנולוגיים לקהל רוכבים שלא רוצה או יכול לשלם את העלויות הנוספות. התוצאה הייתה מעין קטגוריית מיני, שהעניקה העתקים מתקדמים של הכלים הגדולים עם ארבעה צילינדרים בנפח 400 סמ"ק שסחטו כל כוח אפשרי מהם וסיפקו התנהגות כביש ומסלול טובים יותר מהאחים הגדולים. בנוסף נוצרה קטגוריה עוד יותר מטורללת של ארבעה צילינדרים בשורה בנפח 250 סמ"ק – בקטגוריית רישוי עוד יותר זולה – שיכולים היו להגיע ל-19,000-17,000 סל"ד וסיפקו כ-45 כוחות סוס.

במהלך שנות ה-90 התקנות התרופפו, וקרנם של הרוקט-פוקט בנפחי 400 סמ"ק ירד ביפן, אך אלפי כלים משומשים החל להציף את אירופה (בעיקר אנגליה) וארצות הברית, כך שעדיין ניתן יהיה למצוא כלים בני 30 במצב נסיעה ואף לנסות לייבא אותם לישראל. נסקר בקצרה את הבולטים באופנועי ה-400 סמ"ק הספורטיביים של אותה התקופה.

קוואסאקי ZXR400 / ZXR400SP

בקוואסאקי קפצו עם שתי הרגליים לקטגוריה החדשה עם ה-GPZ400R בשנת 1985, ה-ZX-4 בשנת 1988, ושנה לאחר מכן ה-ZZR400 וה-ZXR400 הספורטיבי, שזכה לפופולריות גבוהה. מנוע הארבעה צילינדרים בשורה בנפח 398 סמ"ק, שהציע 16 שסתומים וקירור נוזל, סיפק בשנים הראשונות 62 כוחות סוס ב-12,500 סל"ד ומומנט של כ-4 קג"מ ב-10,000 סל"ד. לאחר מכן יצאה גרסה מעודכנת עם 65 כוחות סוס ב-13,000 סל"ד אך עם פחות מומנט שהסתכם ב-3.6 קג"מ ב-12,000 סל"ד. המשקל היבש עמד על כ-160 ק"ג.

קוואסאקי אף הציגו גרסת SP (ר"ת 'Sport Production') עם יחסי העברה קצרים יותר, קרבורטורים משופרים, גל זיזים מתכוונן, מפות הצתה משופרות שאיפשרו להעלות סל"ד ל-15,200, שלדת זנב קלה יותר עם מושב יחיד, ובולמים מתקדמים עם יכולות כיוונון מלאות.

By Piero at Dutch Wikipedia - Transferred from nl.wikipedia to Commons., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1832469
By Piero at Dutch Wikipedia – Transferred from nl.wikipedia to Commons., Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1832469
כאן גרסת ה-SP
כאן גרסת ה-SP

הונדה CBR400RR / VFR400R NC30 – RVF400R NC35

הונדה הריצו שני דגמים מרכזיים בשנות ה-80. ה-CBR400 היה הדגם הראשון שענד בשנת 1983 את השם CBR. הוא החל כאופנוע נייקד, ועם השנים לבש מעטפת מלאה ודמה ל-CBR600 המקורי. בשנת 1988 כבר הוסיף את הסיומת RR לשמו ונטע את הזרעים לפיירבלייד המקורי של 1992. דגם זה מוכר בזרוע האחורית 'Tri-Arm' בהשראת אופנועי המרוץ. דגם משופר יצא במקביל ל-CBR900RR ודמה לו לחלוטין, יחד עם זרוע 'Gull-Arm' ששיפרה את ההתנהגות. המנוע היה מקורר אוויר ושמן במקרה שלו.

הונדה CBR400RR - כאן דגם 93
הונדה CBR400RR – כאן דגם 93

ההונדה VFR400R NC30 כבר היה השדרוג האבולוציוני של של ה-VF400 מתחילת שנות ה-80. הדגם המדובר הוצג בשנת 1989 והיה מיני VFR750R RC30 מבחינת המראה, ההתנהגות והביצועים. סדר ההצתה במנוע היה 360°, מעולם ה'ביג באנג' בו פעימות הכוח רוכזו בטווח של 70 מעלות, ואז 290 מעלות ללא פעימות כוח, וסיפקו אחיזה טובה יותר בפניות ארוכות תחת החלקה של הגלגל האחורי. המנוע היה בתצורת V4, כאשר ההספק היה 60 כ"ס ב-12,500 סל"ד עם קו אדום ב-14,500 סל"ד.

בשנת 1994 צמח האח הגדול ל-RVF750R RC45 ומשך גם את ה-400 לדגם ה-NC35 (וגם פה RVF לפני המספר) עם מזלג הפוך, יותר כוח ועיצוב מקביל לדגם הגדול. זה אחד מהדגמים המשומשים המבוקשים באירופה, כאשר הייצור המשיך עד לשנת 1996.

הונדה VFR400R דגם 87
הונדה VFR400R דגם 87
הונדה RVF400R דגם 94
הונדה RVF400R דגם 94

ימאהה FZR400RR-SP

הרבה אותיות בדגם הקטן של ימאהה, כשהדגם הבכיר יותר (SP) – שהצטרף בשנת 1990 – כבר עלה קרוב מאוד ל-FZR1000 הגדול. מנוע מקורר נוזל כמו הקודמים, אותם מספרים להספק, מומנט ומשקל, רק שכאן שלדת הדלתאבוקס, בולמים משופרים, דיסקים גדולים, מושב יחיד ועיצוב יפני-קרבי יצרו את אחד הכלים המבוקשים יותר למסלול.

ימאהה FZR400RR SP דגם 94
ימאהה FZR400RR SP דגם 94

סוזוקי GSX-R400R

נציג נוסף למשפחת הג'יקסר המפוארת, שהוצג עוד בשנת 1984 עם 59 כוחות סוס ועודכן בערך כל שנה עד לסיום הייצור בשנת 1996. גם כאן הוא דמה לאחיו הגדולים, אם כי לעתים הקדים אותם, כמו לדוגמה מעבר לקירור נוזל בשנת 1987 (1992 ב-GSX-R750), קיבל גרסת SP למסלול בשנת 1988, מזלג הפוך ושלדה חדשה לגמרי ב-1990 (גם בתמונה בראש הידיעה).

סוזוקי GSX-R400R דגם 90
סוזוקי GSX-R400R SP דגם 90

בימוטה YB7

בימוטה האיטלקים לקחו חלק בקטגוריה עם ה-DB2 400 שהכיל את המנוע מהדוקאטי 400SS, עם הטזי 1D 400J שנבנה רק ב-51 יחידות עם אותו מנוע מהדוקאטי ועיצוב ייחודי של המתלה הקדמי של אחיו הגדול. גם כאן העניין המרכזי הוא המתלה הקדמי הלא-קונבנציונלי שעושה שימוש בזרוע קדמית, בולם קדמי ומוטות היגוי, ולמעשה מפריד את כוחות הבלימה והשיכוך מכוחות ההיגוי.

ה-YB7 משנת 1988 לקח מה-FZR400 את המנוע יחד עם תוספת של 5 כוחות סוס, שהביאו אותו ל-65 כ"ס ומהירות מרבית של 220 קמ"ש. השלדה והזרוע האחורית היו מאלומיניום, מזלג הפוך של מרזוקי (בדגמים מאוחרים יותר) ובולם אחורי של אוהלינס יצרו מכלולים שיכולים היו להתמודד עם פי שניים סוסים. האקזוטיקה האיטלקית יוצרה ב-321 עותקים שנמכרו במחיר גבוה יותר מהיפנים.

כל אחד מהדגמים מבוקש מאוד בשוק המשומשים באירופה (ובטח דגמי בימוטה הנדירים שנמכרים במחירים גבוהים מאוד), ומהווה זיכרון לתקופה בה הגבלות ואיסורים יצרו דגמים מיוחדים לכביש ולמסלול.

בימוטה YB7 דגם 88
בימוטה YB7 דגם 88

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

KTM-790-ADV-2024-Test-029

ק.ט.מ מודיעה על הרחבת תקופת האחריות מ-2024

בד.ל.ב מוטוספורט מודיעים על הרחבת תקופת האחריות לדגמי ק.ט.מ הגדולים החל מ-2024, ובמקרים מסוימים אף להכפלתה ל-4 שנים

15 תגובות

  1. Avatar

    היו עוד 400 מרובעי צילינדרים.
    באמצע שנות ה 90 הייתי מנכ"ל ימהה בארץ.
    לאחר שבחנתי אישית, כמה אופנועים במסלול ימהה בהאמאמטסו, הבאתי לארץ מספר אופנועים שלא היו כאן עד אז כגון: סופר טנרה 750, V MAX 1200, FZR 1000, FZR 600 וכמובן Divertion 400 (וגם 600), מרובע הצילינדרים שיועד להתחרות ב GS500 של סוזוקי.
    מאוחר יותר, ייבאתי לעצמי ביבוא אישי Bandit 400 מרובע צילינדרים שהיה תותח כיס, בתנאי שלא ירדת מתחת 11,000 סל'ד (קו אדום 14,000).

  2. Avatar

    באמת היה חסר לי בכתבה הכלי הכי רלוונטי בישראל – הבנדיט 400.
    שהיה חלום של כל בן טיפש עשרה וחיל משוחרר.

  3. Avatar

    במחילה, ולא על מנת להוציא אותך בלפן ושרלטן, חלילה….

    אבל איך השתלבת באותו משרד ואותו תפקיד עם מנכ"ל מטרו ב37 השנים האחרונות?

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5088610,00.html

  4. Avatar

    הייתי עונה לך ומציג אותך כאן ועכשיו ככלי ריק.
    אבל, אתה "מוגן" כאן, אז חבל"ז.
    פרסם כאן את תגובותיי הקודמות שצונזרו שוב ושוב ושוב, ואז נדבר.

    • מערכת פול גז

      התגובות שבהן השתמשת בשפה נמוכה – לא אושרו (דוגמאות: "אפס", "יוזף גבלס", "כלב", "חרטטן", "רמאי", "יצור ירוד", "פחדן", "מוג לב" וכו').
      כל שאר התגובות שלך, כולל אלו שבהן העברת ביקורת נוקבת אבל בשפה עניינית ומכובדת – אושרו.
      המסר ברור ואחיד, ואישור התגובות תלוי אך ורק בשפה שבה תבחר להשתמש.
      מועדים לשמחה.

  5. Avatar

    במחילה מכבוד יַעֲקֹבֵנוּ…

    נשגב ונפלא מבינתי איך מנכ"ל ימהה בכבודו ובעצמו מרשה לאותו עצמו וכבודו לייבא כלי בינוני של מתחרה,עופר אבניר – סוזוקי, בלי שהחברה תשחרר את עצמה מנוכחותו החתרנית וחסרת הטאקט והגבלים…גבולות?

    או שמא בגלל הבחירה וההעדפה הזאת נאלצת להפסיק לתת את שירותיך המוצלחים למטרו/ימהה?

    זה נשמע כמו שמנסור עבאס יצביע לאיתמר בן גביר כי באופן אישי הוא מחבב אותו ומעדיף אותו על פני איבתיסאם מראענה.

    מוזר…

  6. Avatar

    זה יותר נשמע שאתה זוכה כאן מן ההפקר, משום שפולגז נוהגים איפה ואיפה.
    דבריך עלי מוצגים.
    דבריי עליך לא.
    עכשיו, קצת השכלה וידע, למאותרג שאינו מודע למצבו:
    בארבע שנות מנכ"לות ימהה שלי, "ימהה" היתה חברת בת של "כלל שיווק ומסחר".
    באותה עת, "כלל שיווק ומסחר" הייתה חברת בת של "כלל סחר".
    "כלל סחר", הייתה חברת בת של "כלל" הגדולה.
    במהלך כהונתי, מיניתי מכונאי צעיר ומבטיח לתפקיד המנהל הטכני של ימהה. שמו אגב, אלון אודלסמן ועד היום, הוא היחיד המורשה לגעת באופנועים שלי.
    ידידיי יוסי וגדי, רכשו את ימהה, מאוחר יותר, הרבה אחריי.
    ברור לכל קורא נבון שאת הבנדיט רכשתי אחרי ימהה.
    כמובן שההתנצלות הכנה – עד עומק הלב – שלך,
    לא מתקבלת, כך שאתה יכול לחסוך אותה, יחד עם ההתנצלות על כך שכינית קצין בכיר בח"א לשעבר, "דור ראשון" לשואה, בכינוי המעיד על זיקה לאחד מגדולי הצוררים שלנו בשואה.
    אני במקומך הייתי נעלם ונאלם.

    • Avatar

      חלילה לי להיות שותף לקיפוח מעמד כבוד קצינותו האוורירית הצבאית, והריני להצהיר בזאת כי אינני מאותרג באתר נכבד זה כלל וכלל ועיקר…
      אני פשוט בורר את מילותיי ושוקל אותן ואת רמתן, להבדיל מכבודו המנאץ ממרומי דרגתו הצבאית האוורירית ומאחורי החוויות הטרגיות מהשנים הנוראיות באירופה (והבלתי רלוונטיות לענייננו).

      לצערי, עדיין לא זכיתי להכיר את מי מחברי מערכת פולגז הנכבדים שמבינים את חשיבות שמירת רמת השיח.

      לעומת זאת נראה כי כבוד קצינותו הצבאית האוורירית הבכירה מאותגר סביבתית חברתית, ואינו מודע למצבו ולרמת התבטאויותיו הפומביות הנמוכה, שלמרבה המזל, המערכת מסננת אותה, ככה שאנחנו עלולים לחשוב שכבודו קצין חיל אויר מוערך.

  7. Avatar

    אם הדיון ימשך, אשקול להגיב בשירה מחורזת.

    • Avatar

      שנון מוטינו. שנון.
      קל לקרוא אותך וזה אפילו לא בין השורות:
      מעולם לא הגעת למעמד בכיר היכן שהוא ובטח שלא בצבא.
      חשבת פעם למה זה כך?
      חשבת פעם מי כותב על השואה כעל "השנים הנוראיות באירופה, שהן לא רלוונטיות" בדיון שבו אתה מכנה מישהו בשמו של הצורר הנאצי?
      ברור שאין לך זיקה אישית או אפילו השכלתית לשואה, שאותה אתה מכנה "השנים הנוראיות באירופה"…
      יודע למה?
      קרא והשכל, ידע אינו חיסרון.
      ברור שאתה לא היית מעולם בעל משמעות בצה"ל ובטח שלא בעל "דרגה אוורירית", שהרי קצונה בכלל, רחוקה ממך כרחוק מזרח ממערב.
      מעניין אם שירתת בכלל…
      חבל שפולגז לא קראו בעיון את מה שכתבת, שהרי אז היו יודעים נכון יותר, מי יורד נמוך, מי מגייס שם של נאצי לדיון ומי עושה מניפולציות על שם משפחה של אחר.
      יכולת באמת להעלם ולהאלם שהרי, אתה חושף בכתיבה שלך כל כך הרבה… בעייתיות פנימיות (הצנזור בפולגז מגן עליך…), שבאמת צריך רק לרחם עליך.
      מקווה שהשכלת קצת לפחות בענייניי ימהה, שאותם אפילו לא הזכרת בתגובתך הפאבלובית (פולגז, זו אינה קללה…) ודווקא בחרת להתמקד בלגלוג על קצונה, על חיל האוויר, על זיקה אישית לשואה…
      הכי מעניין: מאיפה באת?

      • Avatar

        יַעֲקוֹבֵנוּ היוקרתי, האוורירי הקצונתי.

        בממשלתנו הנוכחית והקודמת היו 3 קצינים בכירים הרבה יותר ממך בצבא, רמטכ"לים, לא כמוך קצינים בינוניים…. וראינו שדרגה צבאית לא מעידה על הרבה חכמה…
        בעצם, ידוע שעד דרגת סגן אלוף הפז"ם עובד, ובשלושים השנים האחרונות מעל דרגה זו, בעלי המרפקים, הנוכלים ומלחכי העכוזים מתקדמים במעלה הדרגות.

        בימי חלדי ראיתי חיילים פשוטים בעלי מחשבה חדה יותר מקצינים מנופחים ומלאים מעצמם.

        אתה מזכיר לי את העצלנים והלא יוצלחים שמניפים בשואה או במוצאם או בצבע עורם או במינם כדי להטיל על סביבתם נקיפות מצפון וככה סוחטים "אפליה מתקנת".
        נראה שככה קבלת את הג'וב של מנכ"ל ימהה, פריבילג שאגף השיחרור סידר לו קריירה שניה להפגת השיעמום.

        לא צריך לרחם עלי, כי סביר לי שיש לי ילדים וממשיכי דרך יותר ממך…

        תקרא את כל המשפט בשלמותו: "מהשנים הנוראיות באירופה (והבלתי רלוונטיות לענייננו).".

        האם גם כשתִּינִית אֲהָבִים עם אשתך הזכרת את השואה ואת הוריך?
        יש לי הרגשה שכן הזכרת את השואה כשבקשת קידום בצבא.

        זה ניצול טרגדיה לקידום עצמי.

        והקשר שלי לשואה הוא מתוך בחירה.
        בזמן לימודיי בתיכון טיפלתי בזקן ערירי, ניצול שואה ווטרן ותיק מהצבא הרוסי במשך 3 שנים, בהתנדבות!
        אדם שבבחרותו היה עו"ד ובזקנתו פניו התעוותו עקב זיהום שלקה בו בזמן המלחמה.

        אז אל תתכסה בהילת השואה.
        קטונת.

      • Avatar

        אתה יודע אגב את שם המשפחה שלי שהרי עשית עליו אין סוף מניפולציות שמאד "מכבדות" את מי ומה שאתה.
        מהו שם המשפחה שלך?

        • Avatar

          לא תודה.
          אין לי חפץ להרחיב את מעגל מכיריי והיכרותי, מעבר למה שאיתרע מזלי, עם אדם שחש ללא סיבה מספקת, זכות ו/או צורך להתנשא על סביבתו, להתפאר בג'ובים שסידרו לו ואשר מלא בעצמו שכמותך…
          בהצלחה בהמשך חייך.

  8. מערכת פול גז

    מוטי ויעקב גבל – תוכלו להמשיך את קרב התרנגולים ביניכם בפורום שלנו. ראו קישור בראש העמוד. אתם מתבקשים להפסיק להגיב אחד לשני, ובכל מקרה לא נאשר יותר תגובות שלכם מתקוטטים אחד עם השני. תודה ושבת שלום.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן