דף הבית / חדשות / תקנות יורו 4 מכות ב-125 דו-פעימתי של ק.ט.מ
ktm125exc

תקנות יורו 4 מכות ב-125 דו-פעימתי של ק.ט.מ

החל מ-2017 ק.ט.מ לא תוכל לבצע תקינת כביש לדגמי ה-125 שלה ושל הוסקוורנה בשל תקנות יורו 4

היה צפוי שזה יגיע, אבל גם כשזה מגיע זה קשה לעיכול: תקנות יורו 4 חונקות את שוק האופנועים, והקורבן האמיתי הראשון הוא הק.ט.מ 125EXC / הוסקוורנה TE125. החל מ-1.1.17 ק.ט.מ לא תוכל לתת תקינת כביש לצמד הכלים הללו, מה שאומר שהם יוכלו להימכר כאופנועי ספורט למסלולים סגורים בלבד – בדיוק כמו הרישוי האפור אצלנו.

תקנות יורו 4 צפויות להיכנס לתוקף ב-1.1.17, כשהן תשדרגנה את הדרישות הקיימות ביורו 3. היצרניות מתכוננות לתקנות זיהום האוויר החדשות, ולכן לא מעט אופנועים חדשים שיוצאים בשנה האחרונה – מותאמי יורו 4 – מגיעים עם מערכות פליטה עצומות ומכוערות שמשתיקות היטב את סאונד המנוע ומכילות בתוכן ממיר קטליטי ענק להפחתת מזהמים.

מנועי 2 פעימות של אופנועי שטח מקצועיים, אלו המגיעים עם תקינת כביש מלאה (אופנועי אנדורו), יהיו כאמור הסובלים הראשונים, שכן כאמור הם כבר לא עומדים בתקנות החדשות, וזאת למרות שבתקינת כביש הם מגיעים מוגבלים וחנוקים עם מערכת פליטה בעלת ממיר קטליטי, מגביל כניסת אוויר בתיבת האוויר והגבלה בקרבורטור. בסט-אפ הזה, אגב, הם מספקים כ-6 כ"ס בלבד מתוך ה-35 שהם מפיקים ללא הגבלות. אבל זהו, לא עוד. ה-125 דו-פעימתיים יוכלו להמשיך להימכר כאופנועי ספורט מוטורי בלבד, ללא תקינת כביש, וסביר להניח שהמהלך הזה יחסל לחלוטין את השוק של ה-125 דו"פ אנדורו.

אופנועי אנדורו מקצועיים בנפח 125 סמ"ק פופולריים מאוד כאופנועי אנדורו לצעירים במדינות מערב אירופה כמו איטליה, ספרד וצרפת, וגם אצלנו בארץ הם זוכים להצלחה גדולה, במיוחד מאז הורדת המס על אופנועי 125 סמ"ק ל-40% ב-2007.

הוסקוורנה TE125 - תחילת הסוף
הוסקוורנה TE125 – תחילת הסוף (צילום: בני דויטש)

נכון לעכשיו נראה כי הכלים בעלי המנועים הגדולים יותר – 250 ו-300 סמ"ק, עדיין יוכלו להמשיך להימכר, אולם סביר להניח שההגבלות עליהם תחת תקינת הכביש תהיינה קשות יותר. אנחנו חיים עם זה משום שכך או כך, ההגבלות מוסרות מיד אחרי התקינה כך ש-100% מהכלים נמסרים הלכה למעשה ללא הגבלות כאלו ואחרות.

בק.ט.מ הודיעו באופן רשמי כבר לפני 3 שנים שמנועים דו-פעימתיים מוזרקים ו'נקיים', שעומדים בתקנות זיהום אוויר מחמירות, כבר קיימים. המנועים פותחו, עברו ניסיונות, ולמעשה האופנועים מוכנים לייצור, אולם בק.ט.מ לא יכניסו אותם לייצור עד שתקנות זיהום האוויר לא תחייבנה את היצרנים לכך, שכן מנועים אלו יקרים יותר מהדו-פעימתיים הפשוטים מוזני הקרבורטור שקיימים כעת. בק.ט.מ ציינו שמחיר של ק.ט.מ 300EXC 'נקי' בעל הזרקת דלק צפוי להיות דומה למדי למחירו של הק.ט.מ 500EXC, מה שאומר כ-10,000 ש"ח יותר ממחירו של ה-300 הנוכחי, ולכן הם ימתינו עם הכנסת הכלים לשווקים, כאמור עד שלא תהיה ברירה בגלל תקנות זיהום האוויר החונקות.

באופן אישי, כאוהדים גדולים של אופנועי אנדורו בנפח 125 סמ"ק, אנחנו מאוד מצטערים שהם עומדים להיכחד.

אודות אביעד אברהמי

בן 39, רוכב על אופנועים 23 שנה ברציפות, חולה גז מאובחן וממציא מטבע הלשון 'חזיר גז'.

עשוי לעניין אותך

17YM NC750X

הונדה יוצאת במבצע על 3 דגמי אופנועים

ה-NC750X, ה-CBR300R וה-CBR125R יימכרו בתקופה הקרובה בהנחה

כתיבת תגובה

Single Sign On provided by vBSSO