דף הבית / אנשים / אל תשאל: מיטל להבי
meital-lehavi-4

אל תשאל: מיטל להבי

מיטל להבי, בת 56, גרה בתל-אביב, סגנית ראש העיר, ראש סיעת מרצ בעירייה והממונה על תיק התחבורה בעירייה מ-2014

מיטל להבי משמשת בשנתיים וחצי האחרונות כסגנית ראש עיריית תל-אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעיר. עם התואר החשוב הזה היא דוחפת לא מעט את התחום הדו-גלגלי, ואנחנו לא זוכרים מתי היה בכיר שקידם כל כך את האינטרסים של הדו-גלגלי. ישבנו איתה אצלה במשרד לראיון, ושמענו מה יש לה להגיד על נושאי הדו-גלגלי שעל סדר היום.

*     *     *     *     *

דו-גלגלי זה אחד הפתרונות המעשיים המידיים לתחבורה בתל-אביב. צריך לייצר ראש חץ עקבי שיבין את התרומה של דו-גלגלי למערך התחבורה הארצי וידחוף את הגישה. כממונה על תיק התחבורה בעירייה אני מסייעת לרוכבי הדו-גלגלי בקשר מול גורמי הממשלה להורדת תעריפי הביטוח, בהורדת המיסוי לדו-גלגלי (יחד עם ח"כ זהבה גלאון, ח"כ מיקי זוהר וח"כ משה גפני, היא לקחה חלק פעיל בוועדת הכספים שדנה בהורדת מס הקנייה – א.א), בסיוע מול אגף האכיפה בנוגע לחניית דו-גלגלי בתל-אביב, בדחיפה וסיוע לנושא רכיבת דו-גלגלי בנת"צים ובדחיפה להסדרת חיישני רמזור שמגלים גם דו-גלגלי. בנוסף, קידום ניסויים בצבע לא מחליק לסימוני כבישים ומעברי חציה.

לא ניתנה מספיק תשומת לב לדו-גלגלי לאורך השנים. קולם של האופנוענים צריך להישמע. למשל, בכל תכנון חדש צריך לקחת בחשבון חניית דו-גלגלי, אם זה בתים, מוסדות או תשתיות כמו תחנות רכבת. בין היתר, בשביל זה אני פה כמאמינה גדולה בדו-גלגלי כפתרון מעשי.

לוגיסטיקה עירונית מתבססת על קטנועים. את 'המייל האחרון' הקטנועים עושים, ושליחים זו הדוגמה הטובה ביותר. מה היינו עושים בלי קטנועים לשליחויות?

המיסוי הגבוה ועלויות הביטוח דוחפים להורדת השימוש ברכב דו-גלגלי. השגנו עכשיו הורדה של מס הקנייה ל-125 סמ"ק מ-40% ל-25%, אבל עוד לא אמרנו את המילה האחרונה ואנחנו עובדים על הורדת המס גם לכלים גדולים יותר – עד 300 סמ"ק. גם הביטוח נמצא על הפרק, ומאחורי הקלעים אנחנו דוחפים גם לשם (מציגה מכתבים ששלחה למפקחת על שוק ההון והביטוח, דורית סלינגר – א.א). לחלופין, עלויות הביטוח הגבוהות דוחפות רוכבים רבים לרכיבה ללא ביטוח חובה, וזה לא תקין.

שיטת החישוב הדיפרנציאלית לא לוקחת בחשבון את כלכלת המאקרו. אי אפשר לראות את הדו-גלגלי בטבלאות של רווח והפסד ישיר. לדו-גלגלי יש השפעה היקפית אדירה על המשק הישראלי. ההערכות מדברות על הפסד למשק של בין 15 ל-25 מיליארד שקל בשנה רק בגלל עומסי התנועה, ואלו הולכים וגדלים. דו-גלגלי חוסך לא מעט מזה – כמיליארד וחצי ש"ח בשנה באופן ישיר, ואם תגדל מצבת הדו-גלגלי, החיסכון יגדל משמעותית. ועוד לא דיברנו על זיהום אוויר, מקומות חניה וכו'.

meital-lehavi-3

עתיד העיר. פתרונות לתחבורה ציבורית להמונים הם מסובכים, יקרים וארוכי טווח, לכן העיר הולכת לתחבורה המבוססת על כלים אישיים וקטנים, חלקם חשמליים כמו אופניים, וחלקם – דו-גלגלי ממונע.

אקסיומה: המדרכות שייכות להולכי הרגל. כל מי שמשתמש במדרכה הוא אורח, וצריך להתנהג בהתאם. לא מקובל עליי שאופניים טסים על מדרכות ומסכנים את הולכי הרגל, ובאותה מידה אני לא מקבלת נסיעה של דו-גלגלי ממונע על מדרכות. גם חניה על מדרכות לא מקובלת, במיוחד במקומות שבהם יש חניה מסודרת לדו-גלגלי ובמיוחד כשמחנים את הקטנוע או האופנוע באופן שמפריע להולכי רגל. זה מפגע וצריך להיפטר מזה. לכן אני מקדמת הקמת חניות ייעודיות לדו-גלגלי.

חניה לדו-גלגלי. המטרה: חניית דו-גלגלי בכל 250 מ' של רחוב. הסדרת חניות תביא לאכיפה. כשנגיע לזה, לדו-גלגלי תהיה חניה מסודרת והם יוכלו לרדת מהמדרכות. זה יביא לסדר. במקרה הגרוע – ילכו 120 מ' מהחניה ועד ליעד.

אופניים – חשמליים או רגילים – בסוף ירדו לכביש. הם לא יכולים להישאר על המדרכות ובלתי ישים להקים שבילי אופניים בכל מקום, פשוט כי אין מקום. לכן, בין אופניים לבין קטנוע או אופנוע – אני מעדיפה את הדו-גלגלי הממונע. הוא יותר בטוח.

נת"צים. אני דוחפת להכפלת כמות נתיבי התחבורה הציבורית בתל-אביב. תחבורה ציבורית יעילה היא אחד מאבני היסוד של תחבורה אורבאנית יעילה. אנחנו רחוקים מאוד מהמצב האידיאלי, אבל עושים את המקסימום ומכוונים רחוק.

בנפח התחבורה הציבורית כיום – יש מקום לדו-גלגלי. הניסוי בנת"צים, שבו לקחנו חלק פעיל ואותו מקדם גם שי סופר – המדען הראשי של משרד התחבורה, הוכח כהצלחה חד-משמעית. מצד אחד לא נרשמו פגיעות בדו-גלגלי שהשתמשו בנת"צים, ומצד שני הדו-גלגלי לא פגעו בזרימה ובזמנים של התחבורה הציבורית על הנת"צים. לכן, בשל הצלחת הניסוי, אנחנו מתכוונים להרחיב את שימוש הדו-גלגלי בנת"צ מיד עם סיומו (ישיבת סיכום לנושא תתקיים בשבוע הבא – א.א).

אכיפה. אין ברירה, זה חלק מהעניין. בלי אכיפה לא יהיה סדר, וליצור תרבות לוקח זמן. בחזון שלי כל רוכב ובכלל כל אדם מודע לסביבה שלו ומתחשב, בלי הצורך באכיפה. אנחנו עוד לא שם.

רשות מטרופולינית. כיום כל עיר מרוכזת בטריטוריה שלה, ולמעט מקרים נקודתיים אין שיתופי פעולה רחבי היקף בגוש-דן. אני דוחפת להקמת פורום כזה בנושא תחבורה. הקול צריך להישמע ברמה הארצית, שכן הסמכויות מרוכזות בסופו של דבר בממשלה, ובעיקר במשרד התחבורה.

תל-מוטו. תל-אופן עובד יופי עם אופניים. למה שלא יעבוד גם עם קטנועים?

meital-lehavi-2

גם לרוכבי דו-גלגלי יש אחריות. צריכה להיות יותר מודעות של הרוכבים לסביבה, לאנשים, למשתמשי הדרך והמדרכות. זה צריך לבוא ממקום של מודעות סביבתית ולא ממקום של אכיפה. רוכבים צריכים להסתכל סביב ולנסות שלא להפריע, למשל בחניה על מדרכות. אם הרוכבים יתחשבו יותר בסביבה, יהיה לנו קל יותר לקדם את האינטרסים של הדו-גלגלי.

גם אני רוכבת. אמנם כרגע לא פעילה – אין לי כרגע דו-גלגלי משלי, אבל בעברי רכבתי על כלי משלי ומדי פעם אני יוצאת לטיולים עם מכר אופנוען. אין יותר כיף מזה.

דרייב. יש לי המון ממנו, ואני מתכוונת להמשיך ולפעול בכל הכוח למען הדו-גלגלי. זה הפתרון המידי הקל והזמין ביותר, אז למה לא?

העולם משתנה בתחום התחבורה. אני מנסה לכוון אותו לכיוון הנכון.

לעמוד הפייסבוק של מיטל להבי – לחצו כאן.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Pol Tarres

ראיון: פול טארס

פול טארס, שהתפרסם בזכות הסרטים שהפיק כשהוא רוכב על ימאהה טנרה 700, מפיק את הסרט השלישי בסדרה - Seeker 3 - בישראל; ישבנו איתו לשיחה על החיבור המיוחד לישראל

תגובה אחת

  1. Avatar

    כיף ומעודד לקרוא, תודה.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן