דף הבית / מכונות / ארוכי טווח / אפריליה דורסודורו 900 במבחן ארוך טווח
Aprilia-Dorsoduro-900-test-042

אפריליה דורסודורו 900 במבחן ארוך טווח

האפריליה דורסודורו 900 הוא אחד הכלים המיוחדים שיש היום על הכבישים, ואחרי 3 חודשים אנחנו לא מפסיקים ליהנות; מבחן ארוך טווח

בשנת 2009, כשאפריליה הגיעה ארצה, רכשתי את הדורסודורו 750 הראשון בישראל. בתור מי שבא מעולם מרוצי הסופרמוטו אבל היה זקוק לאופנוע כביש גדול וחזק, הדורסודורו שילב עבורי את כל העולמות באופן כמעט מושלם.

שנתיים רצופות ו-30 אלף ק"מ רכבתי על הדורסודורו 750, כשאחת לשבוע גם ביקרתי ורכבתי במסלול נחשונים. הוא לא היה מושלם, בעיקר בכל הנוגע לעבודת מתלים, אבל הוא היה סופר-מהנה, ואחרי עבודה אינטנסיבית על הבולמים גם הצלחתי להגיע לתוצאות טובות למדי שהפכו אותו לעוד יותר כיפי.

מה שבטוח זה שהדורסודורו שהיה לי היה אחד האופנועים היפים, הסקסיים והמרשימים שהסתובבו על הכבישים, והעדות הטובה ביותר לכך הייתה כמות המבטים והשיחות האקראיות ברמזורים. הוא היה כל כך יפה וכל כך סקסי, שהוא גרם לי להיות אובססיבי לגבי הניקיון שלו. הדורסודורו 750 שלי היה מבריק בכל זמן נתון, בכל מקום אפשרי, ואפילו הייתי מורח וקס על החישוקים כדי שהאבק ירד מהם בקלות. גם נמנעתי מלרכוב בגשם כדי שהוא לא חלילה יתלכלך במקומות שאותם אי אפשר לנקות. עד כדי כך.

הדורסודורו 750 במסלול נחשונים
הדורסודורו 750 במסלול נחשונים

דורסודורו 900 – שדרוג

כעת, לכבוד 2018 ותקנות יורו 4, באפריליה הגדילו את גרסת ה-750 ל-900 סמ"ק. הדורסודורו גם שודרג באלקטרוניקה והוא מציע בקרת אחיזה, ABS ומסך TFT צבעוני, פרט למצערות החשמליות עם שלושת מצבי הרכיבה שהיו גם קודם לכן. אבל שאר האופנוע נשאר כמעט זהה – כולל העיצוב האייקוני והסקסי, שגם אחרי 10 שנים עדיין נראה… ובכן… סקסי. הדבר היחיד שהשתנה בעיצוב היא סכמת הצביעה, שעברה לאדום-שחור-אפור עוד יותר סקסי מהמקור בצביעה אחת, ועם ה-a של אפריליה על כונסי מיכל הדלק הוא גם נראה קרבי יותר מבעבר. כמה שהוא יפה! או כמאמר האיטלקים – First we make it look good.

אם ב-2009 הדורסודורו 750 עלה 85 אלף ש"ח, הרי שכעת, עם כל השדרוגים, הוא עולה 69 אלף ש"ח, ובמחיר הזה הוא הופך להיות אופנוע עם ערך צרכני גבוה. זה היה הטריגר שלנו לקחת אותו למבחן ארוך טווח בן חצי שנה, שבמהלכו נראה האם אחרי 9 שנים לדורסודורו יש עדיין מה להציע.

תמיד כיף לקבל אופנוע חדש
תמיד כיף לקבל אופנוע חדש

מקבלים את האופנוע

זה תמיד משמח לקבל אופנוע חדש, והמפגש הראשון עם הדורסודורו 900 היה כזה ויותר. הוא גדול ומרשים מאוד, והוא מותיר אימפקט ויזואלי בסכמת הצביעה הזו.

מיד עם קבלת האופנוע הורדנו את מדרכי הגומי מרגליות הרוכב. הם גם מגביהים את הרגליות ואת מנח הרגליים, וגם מבודדים תחושות מרגלי הרוכב ומאפשרים חיבור פחות טוב של הרוכב למכונה. בורג אחד בכל צד והרגליות בחוץ, וכעת אנחנו בחיבור ישיר לאופנוע.

לפני מקצה הצילומים הראשון גם הורדנו את מחזירי האור שמחויבים על-פי תקן יורו 4, גם מצדי המזלג וגם מאחור מתחת ללוחית הרישוי. האופנוע הזה כל כך יפה וחבל ללכלך אותו עם מחזירי אור לא קשורים.

את פרק ההרצה ניצלנו כדי להתחבר לאופנוע ולמכלול התחושות שהוא מייצר, אם כי היה קל מאוד להתחבר לדורסודורו. למעשה, במהלך ההרצה רכבנו רגיל – כאילו אין הרצה. פשוט את הרכיבה הרגילה שלנו שכוללת בעיקר רכיבה בינעירונית על 130 עד 150 קמ"ש, בשילוב רכיבות עירוניות קצרות בתל-אביב.

אחרי 1,000 ק"מ הגענו למוסך לטיפול הרצה, ושם הוחלף שמן מנוע, מסנן שמן, ונערכו בדיקות כלליות לכלי כולל חיבור למחשב של אפריליה ובדיקת תקלות ועדכוני תוכנה (אין תקלות ואין עדכוני תוכנה). עלות הטיפול – 550 ש"ח. הכניסה הבאה לטיפול במוסך – ב-10,000 ק"מ.

לא פראייר על הגז!
לא פראייר על הגז!

מכוונים את ההתנהגות

השלב הבא היה לכוון את הבולמים ואת לחצי האוויר בצמיגים כדי להגיע לסט-אפ הטוב ביותר שאפשר.

הדורסודורו 900 – כמו ה-750 – כולל כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה, גם מלפנים וגם מאחור. כדי לשפר את ההתנהגות הדינמית שלו ואת נקודת התורפה שלו – התנהגות המתלים – שנובעת ממרכז כובד גבוה בשילוב הידראוליקה בינונית, העלינו עומס קפיץ מאחור כדי לקבל שקיעה של 30%, ובמקביל פתחנו את עומס הקפיץ מלפנים ב-4 מ"מ (2 פסים על בורג הכיוון). במקביל, הוספנו שיכוך החזרה – חצי סיבוב של הבורג בכל צד.

השינוי היה מיידי ומורגש: שינויי עומס הקפיץ שינו במעט את הגאומטריה, הוסיפו משקל על הפרונט, וכעת הדורסודורו 900 שלנו פונה הרבה יותר טוב. סגירת שיכוכי ההחזרה עזרו לייצב את האופנוע ולמנוע נדנודים, ואנחנו מאוד מרוצים מהתוצאה.

אחרי ניסיונות להורדת לחץ אוויר התקבענו על הלחץ הטוב ביותר עבורנו, כזה שמשלב אחיזה טובה עם זריזות והיגוי טובים – 34PSI מלפנים ו-37PSI מאחור. ברכיבת מסלול בפצאל, אגב, הורדנו את לחץ האוויר מאחור ל-32PSI, אולם כשחזרנו לכביש העלינו אותו בחזרה ל-37.

כעת הדורסודורו 900 שלנו מתנהג בדיוק כמו שאנחנו רוצים, והכי טוב שאפשר עבורנו בהתחשב במגבלות המכאניות-הידראוליות שלו. אחלה.

נותנים גז בפצאל (צילום: לנה טאובס)
נותנים גז בפצאל (צילום: לנה טאובס)

מחליפים את הצמיגים

הדורסודורו 900, כמו הדורסודורו 750 לאורך השנים, מגיע במקור עם צמיגי דאנלופ מדגם קואליפייר. הצמיגים האלו אמנם טריים בני חודשים ספורים, אבל הם מיוצרים כבר 15 שנים ללא שינוי, ומה שהיה טוב לפני 15 שנים – היום כבר נחשב נחות. ואכן, הפידבק מצמיגי הדאנלופ המקוריים רחוק מלהשביע את רצוננו.

ההחלטה הייתה לחסל את הצמיג האחורי מהר ככל האפשר, ואז להחליף את שני הצמיגים לגומי איכותי יותר – למשל המיטאס SportForce+ שעליהם רכבנו גם עם ה-SV650.

אז ב-5,300 ק"מ, כשהצמיג האחורי נגמר (בעזרתנו האדיבה), ניגשנו למוסך וביקשנו להחליף סט צמיגים – גם מאחור אבל גם מלפנים. לצערנו, מיטאס קדמי לא היה במלאי וצריך להגיע בקרוב מאוד, אז החלפנו רק את האחורי ובשבועות הקרובים נחליף גם את הקדמי לאחד תואם.

עכשיו, ידוע שלצמיגים יש השפעה גדולה על התנהגות האופנוע, ואכן רק עם החלפת האחורי הדורסודורו שלנו הפך להיות יותר ניטרלי, ולא רק כי החלפנו צמיג משומש לצמיג חדש. גם מניסיוננו עם הדורסודורו 750 – החלפת צמיגים לגומי איכותי (על ה-750 השתמשנו בדגמים שונים של פירלי) משפרת מאוד את ההתנהגות הדינמית, את הניטרליות ואת היציבות. אנחנו בטוחים שעם החלפת הקדמי בקרוב המצב אפילו ישתפר יותר.

חניה פרטית - גם במספרה
חניה פרטית – גם במספרה

החיים עם דורסודורו 900

כמו שכתבנו במבחן הדרכים שערכנו לו, הדורסודורו 900 הוא אופנוע לאופנוענים. הוא לא הכי נוח שיש (אם כי הוא בהחלט לא רע בתחום הזה), הוא לא כלי רב-שימושי, אי אפשר להתקין עליו ארגז (וגם אם היה אפשר לא היינו מרכיבים שום אביזר שעלול לכער אותו), והוא אופנוע קשוח. כדי לחיות איתו ביום-יום מקריבים את אלו, אבל בתמורה מקבלים כמות חיוכים בלתי נגמרת. כן, הוא מאוד מהנה לרכיבה.

המנוע שלו בגרסת ה-900 איטי יותר בזריזותו מאשר גרסת ה-750, אבל מאידך הוא שופע מומנט כבר משחרור קלאץ', והוא גמיש כמו שווי-טווין גדול צריך להיות. רק חסר לנו קצת סאונד, שכן מערכת הפליטה בתקינת יורו 4 חונקת ומסרסת את המנוע הנפלא הזה, וצמד סליפ-אונים עם צינור ביניים שיבטל את הממיר הקטליטי עשויים לעשות למנוע הזה פלאים.

ההתנהגות – מהמיוחדות שיש בעולם האופנועים. הוא גבוה, וכך גם המושב, הכידון רחב, ותנוחת הרכיבה הזקופה-אך-קרבית מכניסה את הרוכב כמעט כל הזמן למצב קרבי. המתלים הארוכים, מרכז הכובד הגבוה וזווית ציר ההיגוי החדה יוצרים מכונה סופר-זריזה וסופר-רגישה לפקודות היגוי, אבל מצד שני המשקל הגבוה ובסיס הגלגלים הארוך מייצבים אותה לחלוטין אם רק שומרים את הכידון משוחרר. כלומר על הדורסודורו 900 לא נחים, אלא עובדים, כל הזמן. עם הרגליים, עם הבטן, ועם פלג הגוף העליון שצריך להיות משוחרר לחלוטין. איזה כיף – אופנוע לאופנוענים!

ככה עזרנו לצמיג להיגמר...
ככה עזרנו לצמיג להיגמר…

הרכיבות הרגילות שלנו הן ברובן בינעירונית, על מהירויות של סביב 140 קמ"ש, כשחלקן עם רוכב יחיד וחלקן בהרכבה. הנוחות סבירה בסך הכל, אם כי היעדר מוחלט של מיגון רוח מחייב אותנו לרכוב עם אטמי אוזניים. המהירות המרבית עוברת את ה-200 קמ"ש, ואז נעצרת בגלל הגבלת ההספק ל-95 כ"ס (כדי שיהיה אפשר לשחרר גרסה מוגבלת לרישיון A1). זה מעל ומעבר לסוג כזה של היפרמוטו, ולמהירות הזו הוא מגיע מהר מאוד.

החיסרון העיקרי ברכיבה היומיומית שלנו הוא טווח הרכיבה, שנובע ממיכל הדלק הקטן שנפחו הכללי עומד על 12 ליטרים. עם תצרוכת דלק ממוצעת של 15.6 ק"מ/ל', ועם נורת דלק שנדלקת כשנשארים 4 ליטרים במיכל הדלק, יוצא שסביב 120 ק"מ כבר נדלקת לנו הנורה. יותר טוב מהדורסודורו 1200, אבל פחות טוב מה-750. כנראה שבשביל לשמור על העיצוב הסקסי נאלצו באפריליה לשמור על מיכל דלק קטן. כמו שכתבנו – First we make it look good. איטלקים, נו…

עניין נוסף שגילינו לאחרונה, עם בוא האביב, הוא כמויות החום שנזרקות לרגליים מהמנוע ברכיבה עירונית צפופה – עניין שבחורף לא הורגש בכלל. אנחנו ממעטים ברכיבה כזו ומעדיפים להיות מחוץ לעיר כמובן, אבל בכל מקרה נמשיך לעקוב.

וכן, כמו הדורסודורו 750 של 2009, גם הדורסודורו 900 גרם לנו להיות אובססיביים לגבי הניקיון. המכונה הסקסית האיטלקית הזו צריכה להיות נקייה כל הזמן, לכן בממוצע אנחנו שוטפים את האופנוע אחת לשבוע ומשתדלים בכל מאודנו שלא לרכוב בגשם. בגשם של תחילת חודש אפריל נקלענו לכביש רטוב שלכלך את האופנוע, ומיד לאחר מכן הדורסודורו עבר מקצה ניקיון מיוחד ואחריו וקס לחישוקים. אצלנו לא יהיה עליו גרם לכלוך!

תמיד נקי, וזה גובל אצלנו בחולניות
תמיד נקי, וזה גובל אצלנו בחולניות

ממשיכים במבחן

אז בינתיים אנחנו נהנים מאוד מהדורסודורו 900 שלנו, והוא כאמור משמש אותנו ברכיבה היומיומית ככלי תחבורה, וגם לטיולים בסופי שבוע. יש לו אופי מיוחד מאוד, יש לו התנהגות מיוחדת, הוא נראה מיליון דולר, והוא מציע חבילת אלקטרוניקה טובה למדי.

בדיווח הבא נספר לכם על המערכות השונות של הדורסודורו 900 כמו מסך ה-TFT, ואולי גם נעמת אותו עם נייקד כזה או אחר כדי לבדוק מה עדיף.

סטטיסטיקה – 3 חודשים עם אפריליה דורסודורו 900

  • 5,323 ק"מ
  • 341.5 ליטר דלק
  • 39 תדלוקים
  • 8.76 ל' בכל תדלוק בממוצע
  • 136.5 ק"מ בין תדלוקים בממוצע
  • 15.6 ק"מ/ל' בממוצע

כמה כסף?

  • דלק – 2,148 ש"ח
  • טיפול 1,000 ק"מ – 550 ש"ח
  • צמיג אחורי – 850 ש"ח
  • סה"כ הוצאות ל-3 חודשים לפני ביטוח חובה: 3,548 ש"ח (כולל דלק)

מה אהבנו?

  • עיצוב יפהפה וסקסי
  • תנוחת רכיבה קרבית
  • מנוע גמיש
  • אלקטרוניקה מתקדמת
  • יציבות
  • זריזות היגוי פסיכית
  • התגלגלות
  • מכלול תחושות ייחודי
  • איכות בנייה וגימור
  • מחיר – 69 אלף ש"ח

מה פחות אהבנו?

  • ההידראוליקה של הבולמים יכולה הייתה להיות טובה יותר
  • מיכל דלק קטן וטווח רכיבה
  • חום לרגליים ברכיבה עירונית
  • צמיגים מקוריים דאנלופ קואליפייר

10 דברים שאתם צריכים לדעת על האפריליה דורסודורו 900

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

2 תגובות

  1. Avatar

    תענוג לקרוא. כתיבה מדויקת ברמת המולקולה!

    הצלחת להעביר את התחושות על האופנוע המדהים הזה באופן הכי חד שיש.
    גם לי יש כזה ואני מאוהב בו.

  2. Avatar

    הכל טוב ויפה! אכן אופנוע פאן, אך נוחות בינונית ומטה ,חוסר במיגון רוח ,מיכל דלק פצפון וחום לרגליים הופכים אותו לטעמי לכלי מאוד לא יעיל ,המתאים באמת, אך ורק לצרכי פאן .בהחלט הייתי שמח להחזיק אחד כזה,אך רק ככלי שני .

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן