דף הבית / מדריכים / לרוכב המתחיל / בריחה משוטר – האם משתלם?
Israel Police

בריחה משוטר – האם משתלם?

האם משתלם לברוח משוטר שמסמן לכם לעצור? התשובה כמובן היא לא, אבל עו"ד אלירן בלוטמן מסביר למה ומנתח את האפשרויות והפסיקות

כתב: עו"ד אלירן בלוטמן

לאחרונה דווח בעמוד הפייסבוק של פול גז על רוכב אופנוע בן 32 שנקלט במכשיר הממל"ז רוכב במהירות של 225 קמ"ש, נתבקש על-ידי השוטרים לעצור, אך קיבל החלטה לברוח מהמשטרה. לאחר מספר דקות של מרדף השוטרים הצליחו לעצור את הרוכב באזור הבורסה ברמת גן. אירוע זה מצטרף לשורה של מקרי בריחה שאירעו במהלך השנה האחרונה, כשהמהדהד מכולם הוא הרוכב שתיעד את בריחתו מהמשטרה, בווילי, במהירות של למעלה מ-200 קמ"ש.

מה יעלה בגורלו של הרוכב שנתפס? האם הבריחה תביא אותו בהכרח לכלא? האמנם בתי המשפט מגלים אפס סובלנות כלפי עבירה זו ומחמירים באופן קטגורי עם כלל הרוכבים?

השאלות והתשובות הבאות יסבירו לכם בדיוק מה הסיכון:

האם בכל מקרה של בריחה הרוכב צפוי להישלח לכלא?

בהנחה כי זו הפעם הראשונה בה הרוכב נתפס בורח מהמשטרה, ואין לו עבר תעבורתי כבד (ריבוי עבירות תנועה או עבירות תנועה חמורות), בית המשפט לא יגזור עליו מאסר בפועל. מעטים מאוד המקרים בהם בית המשפט שלח למאסר בפועל נאשם עם פרופיל כזה שהורשע בעבירה זו.

כמה זמן הרוכב הבורח צפוי לשבת במעצר?

אם מדובר על רוכב שברח בנסיבות מחמירות, כאלו שיצרו סיכון ממשי לעוברי דרך אחרים, כמו למשל בכביש בינעירוני כאשר הייתה תנועה ערה – גרם לרכבים שבאו מולו לסטות, הוריד רכבים לשוליים או גרם להולכי רגל לברוח מפניו – קרוב לוודאי שהוא יישב 24 שעות בבית מעצר, ולאחר מכן המשטרה תבחן את המשך מעצרו, כלומר האם להגיש בקשה למעצר עד תום ההליכים או לשחררו לביתו. בפועל, אם מנתחים את גזרי הדין שניתנו בנסיבות קלות, במקרים רבים הענישה בגין עבירה זו הסתיימה בהטלת עונש של פסילת רישיון נהיגה בפועל למספר חודשים, פסילה על תנאי וקנס כספי. כאשר היה מדובר במקרים חמורים יותר, הוטלו גם מעצרים מותנים ובדרך של עבודות שירות.

קטנוען בורח משוטר תנועה (צילום: דוברות המשטרה)
קטנוען בורח משוטר תנועה (צילום: דוברות המשטרה)

ואם מדובר על מנוסה במהירות גבוהה בתוך העיר?

זה כבר מקרה אחר לחלוטין. אם יתברר כי במהלך המנוסה הרוכב יצר סיכון למשתמשי דרך אחרים ואילץ רכבים לסטות לשול, כמו גם גרם להולכי רגל להימלט על נפשם, והכל כאשר הוא נוהג במהירות גבוהה, סביר להניח כי בית המשפט יחמיר עימו. במקרה כזה הוא ייעצר ל-24 שעות, ובסופן בית המשפט ייעתר לבקשת התביעה ויאריך את מעצרו בשל הטיעון כי שחרורו מהווה סכנה לשלום הציבור. במילים אחרות – הוא עלול לשבת במעצר שבוע-שבועיים, ובנסיבות מסוימות גם הרבה יותר, אפילו עד תום ההליכים, כלומר מספר חודשים. גם במקרה הזה, הסבירות כי בגזר הדין הוא יישב בכלא נמוכה, ואם ייכלא סביר להניח שזה יהיה לפרק זמן של חודש-חודשיים.

במקרים רבים הרוכב בורח בשל העובדה שהוא נמצא תחת השפעת אלכוהול. מה יהיה דינו במקרה שייתפס לאחר שברח?

על נהיגה בשכרות קבע המחוקק עונש מינימום של שנתיים פסילה. במקרים חמורים יותר, למשל כשמדובר על רוכב שהורשע בכך בעבר, בית המשפט יגזור עליו פסילה ממושכת יותר ולעתים גם מאסר – הן על תנאי והן בעבודות שירות, ולעתים גם מאסר של ממש. ומה בנוגע לעבירת הבריחה? במקרה כזה בית המשפט ייטה להחמיר את עונשו, גם אם המרדף התבצע בשעת לילה מאוחרת בכביש מהיר, ללא סיכון משמעותי של יתר משתמשי הכביש. במקרה כזה – ובמיוחד אם מדובר על ריכוז גבוה של אלכוהול – ייתכן בהחלט כי בית המשפט יגזור עליו עונש מאסר בפועל. לא בהכרח שיהיה מדובר על שנים מאחורי סורג ובריח, אלא על מספר חודשים וייתכנו גם עבודות שירות.

ומה יהיה דינו במקרה בו הוא נתפס כעבור מספר שעות, לאחר שריכוז האלכוהול בדמו ירד?

במקרה כזה המשטרה תתקשה להוכיח כי הוא רכב תחת השפעת אלכוהול, ולפיכך הוא יורשע רק בעבירה של אי-ציות להוראת שוטר. הענישה, כאמור, בהתייחס לרמת הסיכון שנוצרה במהלך מנוסתו ולעברו התעבורתי. אם מדובר באי-ציות ברף הנמוך, מבלי שנגרם סיכון ממשי לעוברי דרך, ועל נהג עם עבר קל יחסית – גדולים הסיכויים כי ההחלטה שקיבל תעלה לו במספר חודשי שלילה, עונש פסילה על תנאי, קנס, וייתכן שגם מאסר על תנאי – כמובן שהנקודות הם חלק מהמתנה שבאה במובנה עם העבירה.

מה המשמעות של ניתוק קשר-עין בין השוטר והרוכב לגבי סיכויי הרשעתו?

בואו ניקח לדוגמה מקרה בו השוטר מסמן לרוכב לעצור, אולם זה סוחט את הגז מול השוטרים ונעלם להם באופק. הם נכנסים לניידת ומתחילים לנהל מרדף מתוך השערה כי הוא עדיין רוכב בכביש מסוים. כעבור שעה קלה, במחסום שהוצב, הוא נתפס. אבל מי זה הוא? איך המשטרה יכולה לדעת כי הנהג שנתפס הוא הנהג שברח? בהנחה כי על האופנוע אין סימני זיהוי ברורים, קל וחומר אם הם לא צילמו אותו קודם לכן, מי ערב לכך כי הנהג שנמצא כרגע במעצר הוא הנהג הסורר? זו הסיבה כשבתי המשפט מקפידים לוודא כי השוטרים הקפידו על קיומו של קשר-עין רציף עם הרוכב. במקרה בו השוטר הבחין והצליח לקלוט את מספר האופנוע, עליו יהיה להציג את הפתק לבית המשפט כחלק ממסכת הראיות. תתפלאו, אבל היו מקרים רבים בהם הפתק לא הוצג והמשטרה התקשתה לבסס את הנחת היסוד שלה כי מדובר באותו רוכב.

אל תברחו וקחו אחריות על הרכיבה שלכם! (צילום: דוברות המשטרה)
אל תברחו וקחו אחריות על הרכיבה שלכם! (צילום: דוברות המשטרה)

אז לפי הכתוב, בנסיבות בהן לא מדובר על אופנוע גנוב או על נהיגה בשכרות, משתלם למדי לברוח משוטר, למשל כאשר מדובר על אופנוע ללא מבחן רישוי בתוקף?

לא! לא משתלם לברוח. וזאת מכמה טעמים:

ראשית, במקרים רבים הבריחה מסתיימת בהחלקה של הרוכב, פציעתו ואף במוות. ייצגנו לא מעט רוכבים שמעידים כי חרף ניסיונם, זו סיטואציה מאוד מלחיצה, ובעיקר כזו שלא ייכנסו אליה שוב. הסיכון פשוט לא משתלם.

שנית, צריך לקחת בחשבון כי היה ונגרמה תאונה, הן חברת הביטוח שמבטחת בפוליסת חובה והן חברת הביטוח שמבטחת בפוליסת מקיף – עלולות להתנער מאחריותן בטענה כי מדובר על תאונה שנגרמה במהלך ביצוע פשע.

שלישית, קשה לצפות כיצד יפסוק כל שופט ושופט. ייתכן כי התיק יגיע דווקא לשופט מחמיר שיחליט להפוך אתכם לתיק בבחינת למען יראו וייראו, וכדומה.

רביעית, במקרים חריגים הפרקליטות יכולה להגיש אישום בגין גרימת סיכון לעוברי דרך. או אז, האישום הוא פלילי ולא תעבורתי, הדיון יתקיים בבית משפט השלום ולא בית משפט לתעבורה, וכמובן העונש יהיה בהתאם.

בעבר אישר בית המשפט העליון עונש של ארבע שנות מאסר בפועל בגין אישום זה.

אז מה השורה התחתונה? ובכן, במידה ושוטר מסמן לכם לעצור – אל תברחו ממנו ואל תגרמו לשוטר לצאת אחריכם למרדף. זה מסוכן לכם ולמשתמשי הדרך האחרים, וזה עלול להביא לתוצאות קשות – הן במישור הפיזי, הן במישור הכלכלי, ובמקרים מסוימים זה עלול אפילו להביא למאסר.

רכבו בזהירות וקחו אחריות על הרכיבה שלכם.

עו"ד אלירן בלוטמן הוא מומחה בדיני תעבורה.

עורך הדין אלירן בלוטמן
עורך הדין אלירן בלוטמן

אודות כתב אורח

Avatar

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

7 תגובות

  1. אפשר לשנות את הכותרת למשהו יותר כללי, לעבור על החוק – האם משתלם?

  2. Avatar

    צריך להיות די טיפש כדי להיתפס…ואם זה על אופנוע שטח אז אין להם סיכוי

  3. Avatar

    ככל שאני מכיר את ההוראות של אגף התנועה
    אין לקיים מרדף אחרי רכב נמלט מכל סוג
    מחשש לסיכון משתמשים אחרים בכביש
    וסיכון לנהג הנמלט
    צריך לזכור שתפקיד משטרת התנועה
    למנוע ככל שניתן תאונות דרכים ופגיעה בנפש
    וכל מרדף רק יכול לגרום נפגעים

  4. Avatar

    עורך דין בלוטמן הוא עורך דין מצויין ! אדם ישר והגון וכמובן עו"ד מקצוען ! הוא הציל אותי המון פעמים תמורת שכר טירחה הוגן ולא יקר ! הוא תמיד זמין זמין בטלפון ותמיד מקיים הבטחות ! אני ממליץ עליו לכולם בחום !
    דן בר-אור

  5. Avatar

    בתגובה לגאון מהפייס מאחר ואין לי פייסבוק !
    צריך להיות טיפש מוחלט לרשום את אשר רשמת !!!! מעט מאוד רוכבים יוכלו לעמוד בלחץ של מרדף משטרתי ולעיתים זאת אינה ניידת אחת שרודפת אחריך, אלא מספר ניידות מכיוונים שונים ומסוק (אם השוטרים ממש מרוגזים) רוב הסיכויים שהרדוף יחליק ובמקרה הטוב יפצע ובגרוע אין צורך להוסיף .ועל מה ? על עבירת תנועה ? על חוסר בטסט או ברישיון ,הכל בטל בשישים לעומת הסיכון שהבורח לוקח על עצמו!

  6. שאלה לגבי האפשרויות של המשטרה לאחר שאיבדו קשר עין ולא הצליחו לתפוס את הרוכב . האם יש למשטרה אפשרות להמשיך בניסיון התפיסה ולהגיע אל הרוכב הביתה מאוחר יותר? האם אז במידה והרוכב צולם יש למשטרה עילה להמשך תהליך הרשעה?
    תודה

  7. Avatar

    בקיצור לא כדאי להיתפס אם ברחת ,😛
    לברוח עד המוות😎

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן