דף הבית / חדשות / הונדה מנצחים בדקאר 2020
Dakar-2020-Final-002

הונדה מנצחים בדקאר 2020

דקאר 2020 הכיל את כל האלמנטים המצופים ממרוץ השטח הקשה ביותר בעולם - מהפכים, טרגדיות וניצחונות; אחרי 18 שנות שליטה של ק.ט.מ - הונדה מנצחים בדקאר

ריקי בראבק (הונדה) ניצח בדקאר 2020 והפך להיות גם האמריקאי הראשון שמנצח בדקאר וגם זה שמסיים רצף של 18 שנות שלטון ק.ט.מ.

מהדורת 2020 של ראלי דקאר המפורסם התחילה השנה לראשונה בערב הסעודית. הפרק השלישי בתולדות התחרות, שנקרא ממלכת החולות (The Kingdom Of Sand), הוזנק ב-5 בינואר מהעיר ג'דה הנושקת לחוף הים האדום והסתיים ב-17 בינואר באל קידיה (Qiddiya), דרומית לעיר הבירה ריאד. ב-11 ימי המרוץ אמורים היו המתחרים לכסות כ-7,900 ק"מ, מתוכם מעל 5,000 ק"מ של קטעי ספיישל מדודים, אך ביטול היום השמיני בגלל מותו הטרגי של פאולו גונקלבס קיצר לרוכבים את המרחק. 158 רוכבים זינקו למירוץ ורק 96 סיימו אותו במלואו.

ריקי בראבק - שובר 18 שנות שלטון של ק.ט.מ
ריקי בראבק – שובר 18 שנות שלטון של ק.ט.מ

אחד השינויים הבולטים בפורמט הוא קבלת ציר הניווט רק 25 דקות לפני הזינוק, מהלך שנועד להשוות את התנאים לכל המתחרים, ללא תלות באביזרי ניווט יקרים ומתקדמים שיש למתחרי המפעל. הרוכבים נדרשו לעבור על הציר, לסמן כל אחד לפי שיטתו ולהכניס את המפה לקופסת הניווט – וכל זה, כאמור, ב-25 דקות בלבד.

מקום ראשון: ריקי בראבק בן ה-29 מקליפורניה עבר לקריירת שטח מצליחה לאחר שמיצה את תחום ה-BMX באופניים. לאחר שליטה במרוצים מקומיים בארה"ב ובאחה, טעם את הדקאר לראשונה ב-2016 עם הונדה, ואף ניצח סטייג' בשנה שאחרי. אך מאז הספיק לפרוש שלוש פעמים, אחת מהן לאחר שהוביל בשליש האחרון של מהדורת 2019. אסטרטגיית הניצחון שלו ל-2020 הייתה מושלמת, עם ביסוס הובלה נוחה מהיום השלישי, שהגיעה ל-21 דקות בשיא, שני ניצחונות סטייג' ואי-נקיטת סיכונים מיותרים בימים האחרונים. כאמור, בראבק הוא האמריקאי הראשון שמנצח ב-42 שנות הדקאר, וראשון מבין שלושה אמריקאים בעשירייה הראשונה עם סקיילר האוס (ק.ט.מ) במקום ה-9 ואנדרו שורט (הוסקוורנה) במקום ה-10.

מקום שני: פבלו קואינטנילה סיים 16:26 דקות אחרי המנצח לאחר שסיפק תוצאות פושרות בימים הראשונים, אך מציאת הקצב ושני ניצחונות סטייג' סיפקו לצ'יליאני את תוצאתו הטובה ביותר בראלי, כמו גם להוסקוורנה.

פבלו קואינטנילה והוסקוורנה - מקום שני
פבלו קואינטנילה והוסקוורנה – מקום שני

מקום שלישי: טובי פרייס מאוסטרליה ניצח את מהדורות 2016 ו-2019 של הדקאר, והשנה התחיל הכי חזק שאפשר עם ניצחון ביום הראשון, אך בעיות רבות גרמו לתנודות בתוצאותיו, שהתבטאו במקום ה-17 ביום השני, ניצחון שוב ביום החמישי ומקום 11 בשישי. פרייס היה גם הרוכב הראשון שהגיע לזירת התאונה של גונקלבס, הזעיק עזרה וניסה לבצע פעולות החייאה ראשונות. הוא תיאר איך הוא עזר בכל מה שיכול היה לכוחות הרפואה שהגיעו, והתעקש להישאר שם עד שגופתו של גונקבלס הועלתה על המסוק לבית החולים. את המשך הציר עד לנקודת הסיום הוא תיאר כרכיבה הקשה ביותר בחייו. מקום בפודיום הוא התוצאה הטובה ביותר לה יכול היה לצפות לאור האירועים.

טובי פרייס וק.ט.מ - מקום שלישי בלבד
טובי פרייס וק.ט.מ – מקום שלישי בלבד

הונדה: ליפנים זהו הניצחון השישי בכל שנות הדקאר (1982, 1986, 1987 עם סיריל נבו, 1989 עם אדי אוריולי ו-1989 עם ג'יל ללה). הונדה התרחקו מהראלי לתקופה מסוימת, אך חזרו בכל הכוח ב-2013 ובשנים האחרונות השקיעו רבות במאמץ לנצח בדקאר, עד שהגיעו למלכות השנה אחרי שהיו מרחק נגיעה מהניצחון בשנה שעברה ופרשו בגלל תקלה מכנית. עוד שני רוכבי מונסטר-הונדה סיימו בעשירייה עם ה-CRF 450 ראלי: חוזה אגנסיו קורנג'ו במקום הרביעי וחואן ברדה במקום השביעי. לא סתם כל צמרת הונדה ו-HRC (חטיבת המרוצים) טסה לברך את הקבוצה בטקס הסיום.

 

אנדרו שורט והוסקוורנה
אנדרו שורט והוסקוורנה

ק.ט.מ: האוסטרים היו הפייבוריטים השנה עם האופנוע הטוב ביותר וקאדר רוכבים חזק, אך גם השלטון הארוך ביותר צריך להסתיים מתישהו. 18 שנים רצופות ניצחו ק.ט.מ – רצף שהתחיל עם פבריציו מאוני ז"ל וה-LC4 660R ב-2001 וה-LC8 950R יחד איתו ב-2002, עבר ל-690 ראלי עם קומה ודפרה ושלט ביד רמה מאז 2011 עם ה-450 ראלי.

לאיה סאנז: סיימה כרוכבת הראשונה במקום ה-18 והעניקה את טבילת האש הראשונה (והמוצלחת) לקבוצת גאס גאס, במרוצם הראשון בדקאר. זוהי הפעם העשירית ברציפות שסאנס מסיימת את הדקאר בהצלחה.

לאיה סאנז
לאיה סאנז

יום שישי ה-13: בכל שנות הדקאר נהרגו 29 רוכבים, כשהאחרון ביניהם היה כאמור פאולו גונקלבס מקבוצת הירו, שהוגדר כהרוג הראשון מאז 2015 לאחר שמייקל הרניק מארגנטינה נמצא שרוע ליד הק.ט.מ שלו באותה השנה. לאחר התאונה הטראגית הרוכבים לא זינקו ליום השמיני (גונקלבס רכב תחת המספר 8) וקבוצתו פרשה מהראלי. גונקלבס נהרג בניסיונו ה-13 בדקאר, וסיבת המוות שהוגדרה הייתה דום לב כתוצאה מההתרסקות. פבריציו מאוני, שהוזכר לעיל כמנצח ב-2001 ו-2002 בק.ט.מ, נהרג בשנת 2005 בראלי, במה שהיה גם שנתו ה-13 במרוץ. גם במקרה שלו ההתרסקות גרמה לדום לב.

ערב הסעודית: תוואי המרוץ החדש העלה הרבה חששות וביקורות של ארגוני זכויות אדם ועל היחס לנשים באזור, אך המארגנים עשו עבודה מעולה בתכנון וניהול המרוץ וסיפקו למתחרים ולצופים נופים יפהפיים ותמונות של דיונות חול מקצה לקצה שמסמלים יותר מכל את הדקאר. כזכור, בשנים 2008-1978 ראלי דקאר עבר במדבריות אפריקה, אולם בשנת 2008 – במהדורה ה-30 החגיגית של הראלי הקשה בעולם – המארגנים ביטלו את הראלי ערב לפני הזינוק, וזאת בשל איומים ממשיים של גורמי טרור ובראשם אל-קעידה לפגוע בראלי. המהדורה ה-31 בשנת 2009 כבר התקיימה בדרום אמריקה, ומאז הראלי נערך בארגנטינה, פרו וצ'ילה, כשתוואי המסלול משתנה משנה לשנה.

 

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Projet SPx_Orange_persp

הקונספט פרוג'קט החשמלי של פיג'ו

פיג'ו חושפים את ה-SPx פרוג'קט כממשיך דרך רוחני לקטנוע פופולרי של החברה משנות ה-70 - כשהפעם הוא חשמלי

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן