דף הבית / מכונות / ארוכי טווח / הוסקוורנה TE250 במבחן ארוך טווח: הגענו לשלמות!
Husqy-TE250-LT-3-021

הוסקוורנה TE250 במבחן ארוך טווח: הגענו לשלמות!

3 חודשים אחרי שקיבלנו את ההוסקוורנה TE250 - הצלחנו להגיע לשלמות; עכשיו לא מפסיקים לרכוב

זהו, הגענו לשלמות! כשקונים אופנוע משומש, גם אם מיישרים קו, מגלים בתקופה הראשונה לרכיבה כל מיני בעיות קטנות, שלרוב נובעות מבלאי טבעי ושאותן לא תמיד מגלים בבדיקה שלפני הקנייה ויישור הקו. הדבר נכון שבעתיים לאופנועי אנדורו, שעובדים קשה מאוד במיוחד אצלנו בישראל.

כך היה גם עם ההוסקוורנה TE250 שנמצא אצלנו במבחן ארוך טווח. כזכור, האופנוע מדגם 2015, עבר קצת יותר מ-200 שעות מנוע כשקיבלנו אותו, ולפני שקיבלנו אותו הוא עבר יישור קו במוסך היבואן שבו הוחלפו חלקים רבים.

לא מפסיקים לרכוב!
לא מפסיקים לרכוב!

תיקנו את המתנע החשמלי

כשקיבלנו את האופנוע המתנע החשמלי עבד קצת חלש, למרות המצבר החדש שהוחלף טרם מסירתו, אבל לא ייחסנו לזה חשיבות רבה. כחודשיים אחרי שה-TE250 הגיע אלינו, המתנע התחיל לעשות בעיות. בתחילה הוא עבד לסירוגין, ולאחר מכן עבד חלש מאוד ולא הצליח אפילו להפעיל את הבנדיקס – שמעביר את התנועה אל המנוע.

תהליך האבחון היה קצר ומדויק: בדיקת מתח על הקוטב החיובי של המתנע החשמלי הראתה שבזמן לחיצה על כפתור ההתנעה מגיע אל המתנע מתח מצבר מלא של כמעט 13V, מה שאומר שמעגל ההפעלה תקין לחלוטין והבעיה נמצאת במתנע החשמלי עצמו. במקרה כזה מדובר לרוב בפחמים גמורים.

פירקנו את המתנע החשמלי – עבודה של 5 דקות – וגילינו שאכן הפחמים גמורים והגיעו לעובי של דף נייר.

סט פחמים מקורי עולה במחסן החלפים של עופר-אבניר, יבואנית הוסקוורנה לישראל,  75 ש"ח, והוא מגיע עם קפיצים וברגים חדשים.

רכשנו סט פחמים חדש, ואת השיפוץ עשינו אצלנו בסדנת מכונאות האופנועים. הפירוק וההרכבה קלים ופשוטים, למעט חיבור הפחם אל הקוטב החיובי שדורש הלחמה לפירוק הפחם הישן והלחמת בדיל להרכבת הפחם החדש, והרבה עבודה עדינה ומדויקת. על הדרך ניקינו את העוגן וגוף המתנע, וגם גירזנו את גלגלי השיניים המניעים ואת הבנדיקס.

אחרי השיפוץ המתנע החשמלי עובד חזק כמו שלא הכרנו. הפסקנו להשתמש ברגלית ההתנעה.

מתקינים את הפחמים החדשים במתנע החשמלי
מתקינים את הפחמים החדשים במתנע החשמלי

החלפנו מחזיר שמן ואו-רינג בגל הארכובה

פחות או יותר באותה נקודת זמן שבה המתנע הפסיק לעבוד, התחלנו לחוות עבודה לא חלקה של המנוע ששולבה בכמויות עשן גדולות ממערכת הפליטה. אבל זה לא היה עשן דו-פעימתי רגיל בניחוח המוכר והטוב, אלא עשן סמיך ומסריח.

גם כאן האבחון היה מהיר – מחזיר השמן של גל הארכובה שמפריד בין בית גל הארכובה לבין בלוק המנוע (הקלאץ' והגיר) נפרץ, והתוצאה היא שמן גיר שחודר אל בית גל הארכובה ונשרף בצילינדר יחד עם התערובת. האינדיקציה לכך הייתה מפלס שמן הגיר שהלך וירד בכל רכיבה.

מקורה של התקלה הוא בלאי טבעי, ואכן זה טבעי שאחרי כ-200 שעות מנוע יהיה צורך להחליף את מחזיר השמן והאו-רינג שמפרידים בין בית גל הארכובה לבין שמן הגיר.

עלותם של האו-רינג (מסוג וייטון) ומחזיר השמן במחסן החלפים של עופר-אבניר עמדה על 60 ש"ח, וגם כאן את העבודה עשינו בסדנת מכונאות האופנועים שלנו. העבודה כללה פירוק של כל מכסה הקלאץ' (המכסה הימני), פירוק הקלאץ', פירוק גלגל השיניים שיושב על גל הארכובה ומניע את הקלאץ', שליפת מחזיר השמן והאו-רינג שיושב מאחורי בוקסת מתכת, הרכבת החדשים והרכבת כל החלקים שפורקו למקומם. לבסוף מילאנו 800 סמ"ק שמן גיר טרי.

לא כל רוכב מסוגל או רוצה לבצע עבודות כאלה כמו שיפוץ מתנע חשמלי או החלפת מחזירי שמן ואטמים במנוע, ולהערכתנו עלות העבודה במוסך – גם של שיפוץ המתנע וגם של החלפת מחזיר השמן והאו-רינג – עומדת על כ-600 ש"ח יחד. לנו יש את הידע ויש את התנאים, ולכן ביצענו את העבודה בעצמנו.

נציין שהיות והבלאי – גם במתנע החשמלי וגם במחזיר השמן והאו-רינג – התגלה יותר מחודשיים אחרי שקיבלנו את האופנוע, וכאמור מדובר באופנוע משומש בן 3.5 שנים, לא דרשנו מהטרייד-אין של עופר-אבניר – משם לקחנו את האופנוע – לתקן את התקלות. לדעתנו זה כבר מעבר לזמן סביר, ובכל מקרה אלו לא תקלות אלא בלאי סביר של אופנוע אנדורו שעובד קשה.

מימין - מחזיר השמן של גל הארכובה; בפנים - מחזיר השמן
מימין – מחזיר השמן של גל הארכובה; בפנים – האו-רינג

כיוון קרבורטור לקיץ

מנועי 2 פעימות, בעיקר כאלו שמתוחים לקצה, רגישים למדי לג'טינג בקרבורטור, ולעתים צריך לכוון אותם לפי עונת השנה וגובה הרכיבה.

את ה-TE250 שלנו קיבלנו באמצע החורף, והוא היה מכוון בדיוק לפי הסט-אפ המקורי. עם בוא האביב הרגשנו שהמנוע עובד על תערובת עשירה מדי, בעיקר בשליש המצערת ועד פתיחה מלאה.

הכיוון לקיץ כלל הורדת המחט בשלב אחד – למצב השני במקום השלישי, וכן הקטנת הדיזה הראשית מ-175 ל-170.

אחרי הכיוון המנוע עובד מושלם – חלק ועגול, לא נחנק מעודף דלק מחד, ולא עני מדי מאידך. קריאת פלאג אחרי רכיבה אישרה שהמנוע עובד בתערובת נכונה – עד החורף הבא.

עכשיו הוא מושלם, כולל צמיגים חדשים!
עכשיו הוא מושלם, כולל צמיגים חדשים!

צמיגים

בדיווח הקודם הזכרנו את עניין הצמיגים הגמורים, שבין היתר גרמו להרבה תקרים מאחור. אז בחודש שעבר החלפנו לסט צמיגים חדש של מיטאס, כשהקדמי C-19 ('פס צהוב') במידה המיוחדת 90/100-21, והאחורי EF-07 ('פס ירוק') במידה 140/80-18.

במילה אחת – תענוג! מעבר לעובדה שאופנוע על סט צמיגים חדש תמיד עובד טוב, צמד הצמיגים הללו הם צמיגי אנדורו מעולים, ואנחנו נהנים מאופנוע עם אחיזה ויציבות גבוהים.

חדוות הרכיבה בשיאה

פעמיים בשבוע. זה מה שהקצבנו לעצמנו לרכיבת אנדורו על ה-TE250 שלנו, ובינתיים אנחנו עומדים בזה יפה. אל רכיבת יום שישי הקבועה הוספנו רכיבה של שעתיים-שלוש באמצע השבוע, וחזרנו לימים שאנחנו מחכים לרכיבה הבאה כבר מסיום הרכיבה הנוכחית. איזה כיף!

ה-TE250 החזיר לנו בגדול את חדוות רכיבת האנדורו, וכעת במצבו המושלם – עם צמיגים חדשים, עם מנוע מכוון, עם מתלים מכוונים שמהם אנחנו פורקים עומסים בסיום כל רכיבה – אנחנו מתענגים על כל רכיבה ורכיבה. גם אם זה שעתיים של סינגלים באמצע השבוע, לבד.

בינתיים אנחנו ממשיכים לרכוב וליהנות ותודה רבה לקיץ שממאן להגיע ומאפשר לנו עוד זמן רכיבה במזג אוויר נוח עם קרקע טובה.

החזיר לנו את חדוות רכיבת האנדורו, ותודה לקיץ שממאן להגיע...
החזיר לנו את חדוות רכיבת האנדורו, ותודה לקיץ שממאן להגיע…

הוצאות עד עכשיו

  • הוסקוורנה TE250 שנת 2015 משומש – 34,500 ש"ח
  • ביטוח חובה לשנה (בלי השתתפות עצמית) – 3,250 ש"ח

שימוש שוטף ותחזוקה

  • בקבוק 1 ליטר שמן 2 פעימות של פוטוליין – 70 ש"ח
  • דלק – כ-600 ש"ח
  • 2 פנימיות Heavy Duty – כ-150 ש"ח
  • 2 ליטר שמן גיר – כ-100 ש"ח
  • 1 ליטר נוזל קירור – כ-25 ש"ח
  • סט צמיגי מיטאס – כ-800 ש"ח
  • סט פחמים למתנע החשמלי – 75 ש"ח
  • מחזיר שמן ואו-רינג לגל הארכובה – 60 ש"ח

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן