דף הבית / מכונות / ארוכי טווח / הוסקוורנה TE250 משומש במבחן ארוך טווח
Husqy-TE250-LT-D1-016

הוסקוורנה TE250 משומש במבחן ארוך טווח

ההוסקוורנה TE250 שנת 2015 עובד אצלנו קשה, וזה הזמן לדו"ח מצב על אופנוע משומש בן שלוש וחצי

עונת הרכיבה המשמעותית ביותר לרוכבי האנדורו – עונת החורף – הסתיימה זה מכבר, ואנחנו נכנסים לעונה החמה והיבשה, שבה קשה יותר והרבה פחות נעים לרכוב אנדורו בישראל. זה הזמן לספר על העונה שלנו עם ההוסקוורנה TE250 המשומש שלקחנו מהטרייד-אין של עופר-אבניר, יבואנית הוסקוורנה לישראל.

את ההאסקי TE250 שנת 2015 לקחנו למבחן בתחילת 2018, ממש עם תחילת עונת הרכיבה. הרעיון היה לקחת למבחן ארוך טווח לא אופנוע חדש, אלא אחד בן 3, עם יותר מ-200 שעות מנוע עליו, כדי לדווח איך אופנוע משומש מדור קודם, שנרכש מטרייד-אין של יבואנית, עובד ומתנהג, והאם בתקציב של סביב 30 אלף ש"ח אפשר לקנות אופנוע טוב שיספק הנאה רבה לרוכב ויעמוד עם כלים מודרניים מהדור האחרון.

ובכן, אחרי כמעט 3 חודשי רכיבה, בכל סוף שבוע וגם באמצע השבוע, אנחנו יכולים לאמ;לק ולהגיד בפה מלא שהתשובה החד-משמעית לשאלות ששאלנו היא כן!

רוכבים מתי שרק אפשר - רגע לפני שהירוק מתייבש והופך לצהוב
רוכבים מתי שרק אפשר – רגע לפני שהירוק מתייבש והופך לצהוב

אופנוע אנדורו משומש

ברכישת אופנוע משומש הסיכוי לתקלות או לדברים בלתי צפויים הוא גבוה. למרות יישור הקו של היבואנית בטרם ההאסקי נמסר לנו, יישור קו שכלל מצבר חדש, דיסק קדמי, מגני ידיים פתוחים מקוריים, השלמת פלסטיקה שבורה, טיפול גדול, וכן סט צמיגי אנדורו של מיטאס – תמיד עלולים לקרות דברים בלתי צפויים.

מיד עם תחילת המבחן גילינו שהמתנע החשמלי עובד לסירוגין. בבדיקה מעמיקה יותר גילינו שלמעשה כל מערכת החשמל מתנתקת לסירוגין, והאבחון היה מהיר – הקונקטור הראשי שיושב על ממסר ההתנעה סבל מקורוזיה קלה שבודדה את המגעים. ניקינו את המגעים, ומערכת החשמל, כולל הטעינה, חזרה לפעילות תקינה ומלאה.

תקלה נוספת שממנה סבלנו ברכיבות הראשונות הייתה ריבוי תקרים בגלגל האחורי – לפעמים גם 2 תקרים ברכיבה אחת. בבדיקת הפנימיות המשומשות התקורות מצאנו שבכולן התקרים מופיעים באזור נועל הצמיג. פירקנו את נועל הצמיג וגילינו שהוא משופשף ובלוי ושהוא פשוט דוקר את הפנימית וגורם לתקר.

כאן ראינו את היתרון שברכישה מטרייד-אין של יבואנית: יצרנו קשר עם אנשי הטרייד-אין ומיד קיבלנו מענה בדמות נועל צמיג חדש, ללא תשלום. אז נכון, נועל צמיג חדש עולה לא הרבה יותר מ-100 שקלים, אבל למנוע את ההוצאה המיותרת הזו, ויותר מזה – לדעת שמאחורי האופנוע המשומש יש גב חזק של יבואנית – עושה טוב ומרגיע. אנחנו בטוחים שגם במקרה גרוע הרבה יותר, למשל תקלת מנוע כזו או אחרת, הייתה לנו כתובת לפנות אליה והיינו מקבלים מענה הולם.

יום רכיבת אקסטרים במדבר יהודה
יום רכיבת אקסטרים במדבר יהודה

החזיר לנו את חדוות הרכיבה

ההוסקוורנה TE250 המשומש בשילוב עונת רכיבת נפלאה גרם לנו לחזור לימים שבהם כבר במוצאי שבת חיכינו בכיליון עיניים לרכבת סוף השבוע. במילים אחרות – הוא החזיר לנו את חדוות רכיבת האנדורו.

בתקופה שההאסקי נמצא אצלנו הספקנו לצבור כ-30 שעות מנוע, והרכיבות שלנו כללו אנדורו ארצישראלי קלאסי של סינגלים טכניים כאלה ואחרים, שעשועי אקסטרים, וגם 2 רכיבות אקסטרים של יום שלם במדבר יהודה שכללו אך ורק ואדיות, שלוחות, סכינים, עליות וירידות – בלי שבילים. אפילו מצאנו את הזמן כמה וכמה פעמים לגנוב שעתיים של רכיבה באמצע השבוע לפני שנכנסים ליום העבודה האינטנסיבי. עונג צרוף שאחריו כל יום העבודה נראה אחרת לגמרי.

כשההאסקי הגיע אלינו, ביצענו את פעולות ההתאמה הבסיסיות כמו כיוון כידון, מנופים ורגליות, כיוון סאג למתלה האחורי והחזרת שיכוכי הכיווץ וההחזרה שבבולמים למצב הסטנדרטי. כך, אגב, הוא עובד טוב מאוד עבורנו. מעבר לכך לא נגענו, והאופנוע עובד מושלם – גם במנוע, גם בבולמים וגם בהתנהגות. סביר להניח שבקרוב נצטרך לכוון את הקרבורטור לסט-אפ של קיץ – עני יותר במעט. כמובן שנעדכן.

מטפסים
מטפסים

איך הוא עובד?

כאמור, מצוין. האופנוע שלנו הוא בן 3 וחצי שנים, וכעת מד שעות המנוע מראה כ-240 שעות. ההאסקי שלנו ישר לחלוטין – בכידון, בטלסקופים, בגלגלים, והוא מתגלגל היטב. החשיבות של אלו ברכיבת אנדורו היא גדולה, והם אלה שעלולים לעשות הבדל בין אופנוע חדש לבין אחד משומש.

החיסרון של ההאסקי TE250 שלנו בא לידי ביטוי במנוע – אבל רק אם משווים אותו לדגמי 2017 ו-2018. אלו האחרונים מגיעים עם מנוע חדש הכולל גל איזון שמפחית דרמטית את הוויברציות והרעידות. בדור הקודם של המנועים, כמו זה של ההאסקי שלנו, יש יותר ויברציות, אבל חשוב לציין שמתרגלים אליהן מהר ושוכחים מקיומן. בכל זאת, עד 2017 זה מה שהיה אז אל לנו להיות מפונקים יתר על המידה.

מבחינת התנהגות, ה-TE250 שלנו עובד מצוין. הבולמים עובדים מושלם, ולא מורגש בלאי כזה או אחר. כמובן שגם הם מדור אחד אחורנית ביחס לדור הנוכחי, אולם הם עברו תחזוקה ורענון, אין בהם בלאי מוגזם, ואנחנו מקפידים לתחזק אותם בכל רכיבה ולפרוק עומסי דיאגונל ולחץ אוויר מהפרונט. בנוסף, הם מכוונים למשקל ולסגנון הרכיבה שלנו, ואחרי הכיוון הראשוני לא היה צורך לגעת בהם, פשוט כי הם עובדים טוב, מגהצים, שומרים על הקו הנבחר ועל יציבות האופנוע. זה לדעתנו אחד הפרמטרים החשובים בקנייה של אופנוע משומש, ושמחנו לדעת שגם אחרי 3.5 שנים של עבודה אינטנסיבית וקשוחה – הבולמים עדיין מרגישים טריים ורעננים.

100 ק"מ במדבר - בלי לעלות על שביל
100 ק"מ במדבר – בלי לעלות על שביל

המנוע עובד היטב גם הוא, ולמעט כיוונים קלים של פיין-טיוניג בקרבורטור עוד לא הגיע הצורך להתעסק בו לעומק. הוא עובד חלק, גם בסל"ד נמוך, והנפח הזה של 250 סמ"ק דו-פעימתי הוא מבחינתנו הנפח המושלם עבורנו.

אגב, מהר מאוד גילינו את היתרון הגדול שבאופנוע משומש: אין צורך לדאוג לפלסטיקה שתישאר חדשה ככל האפשר, או במילים אחרות – אפשר ליפול ולגרד את האופנוע על הקרקע בלי הצביטה בלב של שריטות על אופנוע חדש. בתור כאלה שרוכבים לרוב על אופנועים חדשים, היתרון הזה היה סוג של שחרור מועקה והתחברנו אליו מהר. אמיתי לגמרי.

מהיתרונות של אופנוע משומש - לא כואב הלב...
מהיתרונות של אופנוע משומש – לא כואב הלב…

טיפול גדול

כל רוכב אנדורו צריך לדעת לתחזק את האופנוע, לפחות ברמה בסיסית. על תחזוקת אופנוע אנדורו נפרסם כתבה בקרוב, שבה נציג כיצד אנחנו מתחזקים את ההאסקי שלנו. עד אז נספר שאחרי כ-20 שעות מנוע ביצענו לו טיפול אצלנו.

הטיפול כלל החלפת שמן גיר, החלפת נוזל קירור, ניקוי מסנן האוויר ובית המסנן, מעבר על כל מכלולי האופנוע ובדיקתם, ועל הדרך החלפנו את הצמיגים למשומשים במצב טוב ששכבו אצלנו, זאת משום שרכיבה ממושכת על האחורי התקור פגמה בו וככל הנראה הרסה את המבנה הפנימי שלו, אבל זה בסדר כי גם כך הוא הגיע לסוף חייו. גם הקדמי נגמר – בעיקר הקוביות בצדדים שנשחקו ונקרעו ברכיבה על סלעי המדבר והרי ירושלים.

החלפנו גם פנימיות  ל-Heavy Duty, ובקרוב נחליף סט צמיגים לאחד חדש וטרי. ניקינו ושימנו בשמן גיר צמיגי את שרשרת ההינע כך שהאופנוע ימשיך להתגלגל חלק, ועברנו על ברגים שונים, כולל מריחת גריז נחושת שמונע קורוזיה בין-גבישית והידוק במומנטים נכונים. עברנו על הגלגלים ועל הידוק השפיצים, בדקנו את הבלמים ואת מערכת החשמל, ודאגנו שכל מערכת ומכלול יקבלו מגע אוהב ושיהיו בתקינות מלאה.

אחרי הטיפול התקופתי הזה ההאסקי עמד נקי ומטופל, מחכה לרכיבה הבאה – שהגיעה כבר למחרת בבוקר.

ההאסקי TE250 שנת 2015 שלנו
ההאסקי TE250 שנת 2015 שלנו

המשך המבחן

בשבועות הקרובים נמשיך לרכוב על ההוסקוורנה TE250 שלנו ככל שנמצא זמן, ונמשיך לדווח על החיים עם אופנוע משומש בתקציב של 30 אלף ש"ח. עד עכשיו, אגב, אנחנו נהנים מכל שקל שהוא שווה, ומסקנות הביניים שלנו הן שאופנוע משומש בן 3 או 4 בהחלט יכול להיות אופנוע טוב ויעיל, ללא תקלות משמעותיות, וכי אין חשש לרכוש אופנוע שכזה. המסקנה הזו היא חשובה בעינינו מפני שהיא מאפשרת ליותר רוכבים נטולי יכולת כלכלית להיכנס לתחום המדהים הזה של רכיבת אנדורו.

בסיום תקופת המבחן נעלה את ההאסקי על הליפט, ונבדוק את המערכות והמכלולים – כולל בדיקת המנוע מבפנים. בינתיים, יצאנו לרכוב כדי לנצל כמה שאפשר את התנאים הללו, רגע לפני שכל הירוק שבחוץ מתייבש והופך לצהוב והקרקע נטחנת.

הוצאות עד עכשיו

  • הוסקוורנה TE250 שנת 2015 משומש – 34,500 ש"ח
  • ביטוח חובה לשנה (בלי השתתפות עצמית) – 3,250 ש"ח

שימוש שוטף ותחזוקה

  • בקבוק 1 ליטר שמן 2 פעימות של פוטוליין – 70 ש"ח
  • דלק – כ-300 ש"ח
  • 2 פנימיות Heavy Duty – כ-150 ש"ח
  • 800 סמ"ק שמן גיר – כ-40 ש"ח
  • 1 ליטר נוזל קירור – כ-25 ש"ח

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

תגובה אחת

  1. Avatar

    יהיה נחמד אם את הכתבה על תחזוקת אנדורו תלווה בסרטון מפורט לטובת הציבור הרחב.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן