דף הבית / מדריכים / לרוכב המתחיל / הזירה המשפטית: חובת תום-לב במכירת דו-גלגלי
Suzuki-SV650-endLT-011

הזירה המשפטית: חובת תום-לב במכירת דו-גלגלי

קניתם דו-גלגלי משומש מאדם פרטי, ממוסך או מסוכנות? חובת המוכר לספק לכם את כל המידע אודות הכלי, אחרת הוא עלול לשלם - והרבה

כתב: עו"ד אסף ורשה

ישנם לא מעט כלים דו-גלגליים שרמת הסחירות הנמוכה שלהם כמשומשים מעמידה קשיים בפני בעליהם בעת מכירתם, קל וחומר כאשר הם אינם במצב טוב – אם כתוצאה מתאונה כזו או אחרת שגרמה לפגיעות שלדה או פגיעות במכלולים, או שיש להם בעיה מכנית שנובעת מטיפול לקוי או מהזנחה. כפועל יוצא, ישנם מוכרים שבוחרים להסתיר את מצבו האמיתי של הכלי מהרוכש, שבתורו מוותר על ביצוע בדיקה מקיפה טרום הקנייה, אולם כעבור זמן מה מגלה כי נפל בפח. מהן זכויותיו של הרוכש במצב כזה? ננסה לענות בשאלות ותשובות אופייניות.

איזו חובה מטילה הפסיקה על הצדדים בעת ניהול מו"מ למכירת דו-גלגלי?

בראש ובראשונה, חובת תום הלב. או במילים אחרות – המוכר מחויב להביא בפני הרוכש את כל המידע שיש אצלו לגבי מצבו של הכלי, ובכלל זה תאונות בהן היה מעורב, פגימות במנוע ובשלדה, זהות הבעלים הקודמים, וכול פרט שרלוונטי להערכת ערכו ושוויו.

היה ויתברר כי המוכר הסתיר בכוונת מכוון מידע מהותי – עומדת לרשות הרוכש הזכות לדרוש את ביטול החוזה והשבת כספו. אין מדובר על החלטה שיפוטית שניתנה על-ידי ערכאה נמוכה, אלא כזו שניתנה בבית המשפט העליון. בפסק דין מכונן בסוגיה נכתב באופן שאינו משתמע: "הטעיה היא הצהרה כוזבת… הטעיה יכולה ללבוש שתי צורות: האחת – הטעיה במעשה על דרך של מצג שווא הכולל פרטים שאינם תואמים את המציאות. השנייה – הטעיה במחדל, קרי אי גילוי פרטים מקום שיש חובה לגלותם".

הבעיה במנוע התגלתה במהלך בדיקה במוסך בו אני מטפל, אולם לשם הוכחה כי המוכר ידע על כך עליי לפנות למוסכים בהם טיפל בו בעבר. האם הם מחויבים למסור לי את המידע?

בהחלט! הדבר כלל לא נתון לשיקול דעתם ואסור להם לדחות את הבקשה. הזכות לכך נגזרת מחוק מכירת רכב משומש שקובע כי הרוכש זכאי לקבל מידע וגילוי נאות על מצבו ולרשותו עומדת האפשרות לפנות לצורך כך לכול מוסך בו הוא תוקן בבקשה כי יסופק לו מלוא המידע על מצבו. אולם, על-מנת להקל על ההליך מומלץ בטרם הקנייה לקבל הסכמה בכתב של בעל הרכב למסור מידע מהמוסך המטפל. בנוסף, היה ובמהלך הבדיקה מתגלות עדויות לתאונה בה היה מעורב, רשאי בעליו הנוכחי לפנות לכול חברות הביטוח בהן הוא בוטח על מנת לקבל מידע על עברו התאונתי.

אמנם רבים מהכלים מבוטחים בביטוח חובה בלבד ו/או צד ג', אולם די בכך שיימסר כי המבוטח היה מעורב בתאונה – על מנת לגבש תשתית ראשונית לטענה כי מידע מהותי הוסתר מהרוכש. הרי לא יעלה על הדעת כי הרוכב נפצע אולם לכלי לא ארע דבר. די בנפילה שלו תוך כדי תנועה, על מנת להותיר בו עדויות לכך.

המוכר טוען כי המחיר ששולם משקף את מצבו של הכלי וכול המידע הובא בפניי טרום המכירה, וכל מה שאני רוצה כעת זה לסחוט ממנו עוד כסף. איך אני מתמודד עם טענה כזו?

צרכן סביר משלם מחיר שמשקף את ערכו של הכלי בהתייחס למצבו המכני והשלדי. אין זה סביר כי למרות שמלוא המידע הובא בפני הרוכש – זה בחר לשלם מחיר גבוה. במקרה כזה, יטה בית המשפט להשתכנע כי פרטים מהותיים לגבי מצבו הוסתרו במהלך ניהול המו"מ. כמובן שהכול תלוי באופן בו השופט מתרשם מרמת האמינות של הצדדים, אולם חובת ההוכחה כי המידע על הליקוי נמסר לרוכש  – מוטלת על המוכר. או במילים אחרות, היה והמוכר לא יציג לבית המשפט מסמך חתום על-ידי הצדדים בו מפורטים הליקויים, זה עשוי למצוא את עצמו בבעיה ובנחיתות אל מול הקונה.

האם יהיה לי קל יותר לתבוע חנות שעוסקת בממכר דו-גלגלי ממנה רכשתי את הכלי?

כן. בנוסף לחובת הגילוי שקיימת בין רוכשים פרטיים, החוק מגביר את חובת האחריות והשקיפות מצד סוחרי רכב, ומחייבם למסור לרוכש טופס גילוי נאות שכולל שורה ארוכה של פרטים ומידע לגבי מצבו. אי מסירת הטופס או מסירתו עם מידע מטעה – מהווה עבירה פלילית. איגוד המוסכים בישראל הכין כשירות לציבור "טופס גילוי נאות במכירת רכב משומש", בהתאם לדרישות החוק.

ואם לא מדובר על חנות מסודרת , אלא על מוסך ממנו רכשתי את הרכב? האם עדיין ניתן לראות בו כסוחר לעניין החוק וחובת מתן הטופס?

בחוק מכירת רכב משומש הוגדר כי עוסק ברכב הוא עוסק כהגדרתו בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א -1981, שעיסוקו מכירת רכב משומש. מכוח חוק זה, גם מוסך שמתפרנס ממכירה נכלל תחת הגדרה זו. במקרה בו יתברר כי החוק הופר, עומדת לרשות הרוכש האפשרות להגיש תביעה כנגד המוסך.

מה גובה הפיצוי שאני יכול לקבל במקרה שבית המשפט יפסוק כי המוכר הסתיר ממני את מצבו האמיתי של הרכב?

הפיצוי מורכב ממספר 'ראשי נזק'. ראשית נתייחס לרכיב הזמן שהוקדש לצורך הטיפול בתביעה, הטרטורים וכל יתר האילוצים שגבו קורבן של זמן – וכאלו יש בשפע. גובה הפיצוי שיתבע בהקשר זה ייקבע בהתאם להכנסותיו של התובע טרום התביעה. לחילופין, בית המשפט יכול לבצע הערכה על דרך של 'אומדנא'. והרי הטרטור יצר עוגמת נפש? יצר גם יצר. לפיכך, לבית המשפט נתונה הסמכות לקבוע את גובהו. במקרים חריגים – רכיב זה יכול לעמוד על אלפי שקלים רבים.

ועכשיו למנה העיקרית: היה ובית המשפט יקבע כי העסקה מבוטלת, המוכר יידרש להשיב לרוכש את מלוא הסכום ששולם עבור הכלי, וזה כמובן ישיב לו אותו.

ומה הדין במקרה בו הרוכש אינו מעוניין לבטל את העסקה אלא רק לקבל פיצוי? לרשותו עומדת האפשרות לבקש מבית המשפט כי המוכר יחויב לשלם סכום שמשקף את הפער בין מחיר המחירון של הרכב ללא נזקים או פגיעות ביום המכירה לבין המחיר המייצג את שוויו (בעדיפות לפי קביעת שמאי) בהתאם  למצבו 'הפגום'.

ישנו גם תסריט אחר בו הרוכש העדיף למכור את הרכב במחיר הפסד ובלבד כי ייפטר ממנו. במקרה כזה בית המשפט יכול לחייב את המוכר לפצות אותו בסכום שמשקף את ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה.

הכותב הוא יו"ר ועדת נזקי רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין.

עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)

אודות כתב אורח

Avatar

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

2 תגובות

  1. Avatar

    אז כשמטרו משקרים לך ואומרים שהאופנוע הוא מדגם 2019 אבל למעשה הוא דגם 2018 והם בכלל מדברים על תאריך עליה לכביש. האם אפשר לפעול כנגדם?

  2. Avatar

    גם עופר אבניר כנל, רכשתי קטנוע 2019 עם מספר חדש בעל שמונה ספרות, בתך התא אחסון כנראה שכחו בטעות את המספר הישן של האופנוע שכולל שבע ספרות בלבד…
    תביעה ייצוגית?

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן