דף הבית / מדריכים / לרוכב המתחיל / הזירה המשפטית: על תאונות דרכים בגלל רעש
MX-Vingate

הזירה המשפטית: על תאונות דרכים בגלל רעש

סוס שהופך את רוכבו מפני שנבהל מרעש אופנוע שעבר לידו - האם זו תאונת דרכים שמחויבת פיצויים? בית המשפט קבע לאחרונה שכן

כתב: עו"ד אסף ורשה

האם מישהו מבין רוכבי השטח משער כי חשיפה לסאונד שבוקע מאגזוז פתוח יכולה להוביל למוות? סביר להניח שלא. אולם תיק שנדון לאחרונה בבית המשפט מגולל סיפור טראגי על גבר בן 79 שמצא את מותו בנסיבות כאלו.

מה קרה שם? בחודש יולי 2014, כבכל יום, הוא עלה על אוכף הסוס שלו ורכב בשטחי המושב גנות בו התגורר. בחור שעבר במקום מספר כי לפתע הוא ראה שני רוכבי אופנועי מוטוקרוס מגיחים מאחורי הסוס במהירות, עם גז פתוח ובאופן שגרם לסוס לנער באופן מיידי את הרוכב מגבו. תוך חלקיק שנייה הוא מצא את עצמו מתעופף מהאוכף בחוזקה, היישר לקרקע. התוצאה – שברים מרובים בכל חלקי הגוף, אובדן הכרה ומוות אחרי מספר ימים.

ומה עשו הרוכבים? "הם ראו את הרוכב נופל, אבל משום מה הם המשיכו בנסיעה. הבחנתי בשני הרוכבים בורחים ימינה לכיוון היציאה מהמושב לאחר שראו בוודאות שהוא נפל מהסוס", מספר עד הראייה.

בעקבות הודעתו של העד נפתחה חקירה מקיפה לאיתור שני הרוכבים, וכעבור מספר ימים הם אותרו ונחקרו באזהרה בחשד לעבירות של גרימת מוות ברשלנות והפקרת פצוע. בסופו של יום, בשל היעדר ראיות מספיקות החליטה המשטרה משיקוליה שלא להעמידם לדין. ההחלטה אם להעמיד לדין מצריכה מהמשטרה לגבש תשתית ראייתית מספקת שתוביל לדעת הפרקליטות להרשעה, וזה – במקרה המסוים – לא קרה. תמלולי החקירות של השניים לא נחשפו, אולם בשורה התחתונה רף ההוכחה הנדרש בהליך הפלילי גבוה יותר מזה שדרוש בהליך אזרחי, ואותו המשטרה לא הצליחה לעבור.

לצד ההליך הפלילי, הגישו יורשי המנוח תביעה נזיקית בדרישה לפצותם בגין מותו. לצורך כך, עליהם היה לעבור דרך מספר תחנות:

התחנה הראשונה (והקלה יותר למעבר): האם המנוח נפגע מרכב מנועי המיועד למטרת תחבורה?

אין מחלוקת ששלושת היסודות הראשונים של המונח "רכב מנועי" מתקיימים באופנוע מוטוקרוס – מדובר ברכב, שנע בכוח מכני, על פני הקרקע. אלא שיש גם מבחן נוסף – האם ייעודו של האופנוע הוא לצורכי תחבורה יבשתית. או במילים אחרות – האם תכליתו של אופנוע מוטוקרוס לשמש לתחבורה ולא לנהיגה ספורטיבית ותחרויות. השופט התעכב על סוגייה זו, אולם היות והדבר קרה מיוזמתו ולא הועלה על-ידי צוות ההגנה – לא ניתן לכך משקל בתיק.

התחנה השנייה: האם על אף שלא היה מגע בין האופנועים לבין המנוח, עדיין מתקיים קשר סיבתי שהוביל לתאונה?

במהלך הדיון התברר כי מקרה המוות הנוכחי הוא לא הראשון שבו רוכב על סוס נפל כתוצאה מבהלה שמקורה ברעש שיצר כלי רכב שנסע בסמוך אליו. כך למשל, במקרה שהיה, מדריך רכיבה רכב על סוס בחוף הים. קבוצת רוכבי טרקטורונים התקרבה אליו וגרמה לרעש, אבק ובהלה. הוא פנה לכיוונם וסימן להם להתרחק מהמקום אך הם התעלמו, הגבירו את מהירותם והתקרבו במהירות וברעש עצום לכיוונו. הסוס נבהל, נפל ומעך תחתיו את הרוכב. במקרה אחר, בחור הוביל סוס בחוף הים במסגרת עבודתו. לפתע הופיע טרקטורון שהחל בסיבובי ראווה סביב רוכב הסוס, שחל להשתולל עד שבסופו של דבר הוא נוער ונחבל.

שורת הדין של כל המקרים האלו זהה – אופנועים וטרקטורונים שנוסעים קרוב לרוכב ויוצרים רעש גדול – די בכך על-מנת ליצור את הקשר הסיבתי בין הנסיעה, הרעש, התאונה והנזק.

התחנה השלישית: האם קרנית צריכה לפצות את אשת המנוח?

למי שלא יודע, קרנית היא גוף של המדינה שתפקידו לפצות נפגע הזכאי לפיצויים ואין בידו לתבוע אותם מחברת ביטוח, בין היתר מפני שאין לרוכב ביטוח חובה או שאינו מכסה את המקרה. קרנית טענה שאינה חבה בפיצוי משום שהוכח שלא ניתן לבטח את האופנועים בביטוח חובה. בית המשפט הדף את טענתה וקבע שהיא מחויבת לפצות את יורשיו.

בסופו של יום הצליחה התביעה לעבור בהצלחה את כל התחנות. בשורה התחתונה – קרנית תפצה את יורשיו.

אז מה מוסר ההשכל של הסיפור המצער הזה? שלא צריך להיות מגע פיזי בין האופנוע והנפגע על-מנת שהאירוע יוכר כתאונת דרכים. כך למשל במקרה שכיח יותר בו הולך רגל נבהל ונחבל. במקרה כזה, ההשלכות יכולות להיות קריטיות אם יתברר כי לרוכב אין פוליסת חובה בתוקף. קרנית תשלם את הפיצויים לנפגע, אך מיד לאחר מכן היא עשויה לדרוש מהרוכב לשלם לה את כל מה שהיא שילמה. וזה עלול להגיע למיליוני שקלים.

סעו בזהירות, ותנו כבוד למשתמשי הדרך האחרים. בקרבת סוסים הורידו מהירות ואף דוממו את המנוע כדי שהסוס לא ייבהל.

הכותב הוא מומחה בדיני ביטוח ונזיקין, יו"ר ועדת נזקי רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין.

עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)

אודות כתב אורח

Avatar

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

תגובה אחת

  1. Avatar

    רק נזק! לסביבה, לאוזן, לבעלי החיים ולבני האדם!

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן