דף הבית / מדריכים / לרוכב המתחיל / המדריך השלם לקניית קסדה
X-Spirit-3

המדריך השלם לקניית קסדה

ריכזנו בשבילכם את 10 הכללים לרכישת קסדת רכיבה לפי הסדר; המדריך השלם לקניית קסדה - לגזור ולשמור!

קסדה היא אביזר הבטיחות הראשון במעלה לרוכב דו-גלגלי, וגם הפריט האישי והאינטימי ביותר של הרוכב. בשוק ישנו מבחר עצום של קסדות – לכל שימוש וכמעט לכל תקציב, מה שהופך את בחירת הקסדה למשימה קצת מורכבת.

כדי להקל מעט במלאכת התאמת קסדה חדשה ובתהליך הרכישה, כתבנו את המדריך הזה – שייתן מידע שימושי ומקיף בתהליך של בחירת הקסדה המתאימה. המדריך מתייחס לקסדות כביש סגורות, אולם אותם עקרונות חלים גם על קסדות שטח, קסדות דו-שימושיות או קסדות 3/4.

המדריך כולל 10 סעיפים, שמסודרים לפי סדר כרונולוגי של בחירת קסדה, ובסוף סעיף נוסף שמתייחס לתקנים ולבטיחות. בואו נתחיל לבחור את הקסדה הבאה שלנו.

מלא סעיפים, שום מילה על הצביעה?
מלא סעיפים, שום מילה על הצביעה?

שלב ראשון – הגדרת תקציב

כניסת היצרנים הסינים לשוק הקסדות בעשור האחרון פתחה את טווח המחירים, וכיום ניתן למצוא קסדה לכל תקציב – החל ממאות בודדות של שקלים ועד קסדות פרימיום שמדגדגות את ה-5,000 ש"ח. הרוב המכריע של יבואני הציוד מחזיקים כיום ליין קסדות החל מזולות ופשוטות ועד לקסדות איכות יקרות.

בגלל המגוון הרחב והמחירים היחסית נוחים, אפשר לרכוש קסדה בתקציב נמוך יחסית, ואפילו להחליפה אחרי פרק זמן קצר יותר מקסדת איכות. באופן זה נהנים מקסדה 'טרייה', והמחיר הנמוך מאפשר להחליפה כשהיא מתחילה להתבלות – בלי להגיע לבלאי 'כבד'. במידה רבה שיטה זו עדיפה מבחינה בטיחותית.

בשורה התחתונה – אפשר להגדיר תקציב של כ-600 ש"ח עד פחות מ-2,000 ש"ח, ולקבל קסדה טובה, נוחה ובטיחותית. המפונקים יכולים לרכוש את קסדות הפרימיום האיכותיות. זכרו שקסדות הפרימיום אינן בהכרח בטיחותיות יותר, אלא נוחות ומפנקות יותר. הן בעלות איכות חומרים וגימור טובים יותר, וכן טכנולוגיות יותר – למשל בסינון רעשי רוח ואטימה. או בקצרה – איכות חיים גבוהה יותר.

שלב שני – סקר שוק

אחרי שהגדרתם את התקציב לקסדה, זה הזמן לקחת את הרגליים, לעשות סיבוב קצר במתחם היבואנים בדרום תל-אביב ולבדוק אילו דגמים של אילו מותגים עומדים במסגרת התקציב שלכם. כן, אפשר גם באינטרנט.

לא משנה מה התקציב שלכם, אתם תגלו שיש עשרות דגמים שעשויים להתאים למסגרת התקציב ולצרכים. זה הזמן לסנן – והסינון יתבצע בכמה שלבים.

שואי X-Spirit 3 - קסדת הייטק פרימיום
שואי X-Spirit 3 – קסדת הייטק פרימיום

שלב שלישי – התאמה

זהו השלב החשוב ביותר, גם לנוחות הנסיעה שלכם עם הקסדה, אבל בעיקר לבטיחות הראש שלכם!

הקסדה צריכה להתאים בדיוק לראש. יש מבנים שונים של קסדות שמתאימים לצורות שונות של ראשים, ויש מידות שונות של קסדות.

ראשית, הקסדה צריכה להתאים בדיוק למבנה הראש שלכם. אם הקסדה לוחצת מדי באזורים מסוימים – למשל באזור המצח או בחלק האחורי של הראש – בחרו קסדה אחרת שמתאימה למבנה הראש שלכם. כן, גם אם מאוד אהבתם את הצביעה שלה. באותו האופן, אם אתם מרגישים שהקסדה רופפת מדי באזורים מסוימים ויושבת טוב על אזורים אחרים של הראש – המבנה של הקסדה פחות מתאים למבנה הראש שלכם. בחרו דגם אחר.

שנית, מידת הקסדה. כל דגם של קסדה מגיע במידות שונות, למשל S, M, L, XL וכו'. מידת הקסדה נקבעת על ידי היקף הראש באזור הרחב ביותר של המצח, כלומר באזור הרקה.

אפשר להגיע מוכנים ולמדוד בבית בעזרת סרט מדידה את היקף הראש, וכך לקבל מושג ראשוני על מידת הקסדה שלכם. אבל בכל מקרה – הקסדה צריכה לשבת מהודק על הראש, במיוחד בלחיים, אבל לא ללחוץ מדי, בעיקר באזור המצח. גם אם הקסדה לוחצת מדי את הלחיים כשהיא חדשה – זה בסדר גמור, שכן עם הזמן כריות הלחיים יתאימו את עצמן למבנה הפנים שלכם והנוחות תשתפר.

הנקודות העיקריות בהתאמת הקסדה – במבנה ובמידה:

  • התאמה מלאה למבנה הפנים – עוטפת את כל הראש בלי ללחוץ ובלי אזורים חופשיים
  • לא לוחצת מדי על המצח והרקה
  • לא לוחצת מדי על חלקו האחורי של הראש
  • כן לוחצת את הלחיים פנימה לתוך הלסת
  • כשמחזיקים חזק את שריר הצוואר כדי שהראש לא יזוז ומזיזים את הקסדה מעלה ומטה – הקסדה כמעט ולא זזה, למעט תנועה מינימלית שנגרמת מעיוות הריפוד של הקסדה ושל עור הפנים
  • בדקו ששדה הראייה דרך הקסדה רחב מספיק. אל תתביישו לצאת עם הקסדה אל האופנוע שלכם שחונה בחוץ, לשבת בתנוחת רכיבה ולבדוק ששדה הראייה אכן טוב.

בגלל הסעיף הכך כך חשוב הזה של התאמה מושלמת לראש, ההמלצה שלנו היא חד-משמעית – למדוד את הקסדה ולא להזמין על עיוור באינטרנט על סמך המלצות של חברים. זכרו – קסדה שמתאימה לראש אחד לא בהכרח תתאים לראש אחר.

אין על הצביעות של רוסי! ביג ביג לייק!
אין על הצביעות של רוסי! ביג ביג לייק!

שלב רביעי – משקל ונוחות כללית

אחרי שמדדתם מגוון קסדות ומצאתם כמה קסדות שמתאימות במבנה ובמידה, עכשיו זה הזמן לחפש את הקסדות הקלות והנוחות יותר – במיוחד אם אתם מבלים זמן רב על הדו-גלגלי ובמיוחד אם מדובר במהירויות גבוהות.

על הקסדה להיות קלה ככל האפשר, וזאת כדי לא להעמיס את שרירי הצוואר, אבל יחד עם זאת גם נוחה.

חשוב לזכור שבדרך כלל קסדות קלות הן טכנולוגיות יותר ועל כן עשויות להיות יקרות יותר, אז הישארו בגבולות התקציב שהגדרתם.

שלב חמישי – ריפודים פריקים

זהו לכאורה סעיף זניח, אך לדעתנו הוא חשוב מאין כמוהו. הרבה מאוד קסדות מגיעות היום עם ריפודים פריקים. כן, גם אלו הזולות. הריפוד הוא החלק בקסדה שבא במגע ישיר עם הראש שלכם, ולכן הוא צריך להיות נקי ורענן. ריפודים פריקים הם יתרון גדול, מפני שאפשר לזרוק את הריפודים למכונת הכביסה וליהנות מריפודים טריים, נקיים וריחניים. אל תצחקו, זה חשוב גם לבטיחות.

לכן ההמלצה שלנו – רכשו קסדה עם ריפודים פריקים.

שלב שישי – אוורור

גם זה סעיף שלכאורה זניח, אולם בקיץ הישראלי קסדה לא מאווררת עלולה להיות סיוט, שפוגע באופן ישיר בבטיחות.

מבין הקסדות שנשארו אחרי הסינון שלמעלה, בחרו את אלו עם מנגנוני האוורור הנדיבים ביותר.

בחרו את רמת האבזור, וגם התאמה לדיבורית
בחרו את רמת האבזור, וגם התאמה לדיבורית

שלב שביעי – משקף

עוד נושא טריוויאלי לכאורה, אולם חשיבותו גבוהה שכן דרכו אתם רואים את הכביש והנעשה בו. בחרו קסדה עם משקף איכותי נגד שריטות, ובדקו שיש את האופציה להחליף משקף במידה והמקורי נשרט, או לרכוש משקף כהה נוסף במקביל לשקוף.

עניין חשוב נוסף לרוכבים בחורף – הכנה על המשקף לפינלוק, שהוא משקף גמיש שמתלבש על המשקף המקורי בחלקו הפנימי ומונע אדים.

שלב שמיני – אבזור

כאן יש המון אופציות בקסדות, ואתם צריכים להחליט מה מתאים לכם, על מה אתם מוכנים לשלם ומה מיותר בעיניכם.

כך למשל, יש כיום קסדות רבות שמגיעות עם משקף שמש כהה מובנה. זכרו רק שמשקף כזה מגביר את רעשי הרוח בקסדה. מצד שני – הוא נוח מאוד ושימושי.

אבזור נוסף יכול להיות אפון או סנטרון, שמעבר לפוזה הקרבית שלהם מפחיתים את האדים על הקסדה ומונעים כניסת חרקים מחלקה התחתון.

שלב תשיעי – הכנה לדיבורית

רוכבים רבים משתמשים כיום במערכות תקשורת (דיבוריות) לקסדה. כן, גם אנחנו. יצרניות הקסדות הבינו ממזמן את הטרנד הזה, וקסדות רבות מיוצרות כיום על הכנה אינטגרלית לדיבורית. יש שקעים ייעודיים לאזניות, יש מקומות מיוחדים לחיווט ויש הכנה לתושבת של דיבורית.

אם אתם משתמשים במערכת תקשורת – ודאו שהקסדה שאתם רוכשים אכן מתאימה לכזו.

שימו לב למשקף הכולל פינלוק למניעת אדים
שימו לב למשקף הכולל פינלוק למניעת אדים

שלב עשירי – אורך חיים

על פי יצרניות הקסדות, אורך החיים של קסדה עומד על 5 עד 7 שנים, תלוי ביצרנית. בזמן רכישת הקסדה בדקו את תאריך הייצור שלה במדבקה או בהטבעה. אל תרכשו קסדה ישנה מדי, גם אם אתם מתכוונים להחליף אותה אחרי שנה וגם אם מוכרים לכם אותה במחיר מאוד מפתה. בדיוק כמו בצמיגים – קסדה קונים 'טרייה'.

דבר אחרון – בטיחות ותקנים

את הסעיף הזה השארנו לסוף, לא כי הוא לא חשוב אלא כי ישנן דעות שונות ואפילו סותרות לגבי תקני קסדות והבטיחות שלהן. יהיו כאלה שיישבעו שתקן ECE האירופאי הוא המומלץ (זה התקן גם לקסדות בישראל), יהיו כאלו שימליצו על תקן DOT האמריקאי (קסדות כבדות יותר מתקן ECE), ויהיו כאלה שיגידו שתקן SNELL בכלל בטיחותי מכולן. יהיו גם כאלה שפשוט ייכנסו לאתר של SHARP, שבודקת ומדרגת קסדות בשיטה שלה, וירכשו קסדה רק אם קיבלה ציון גבוה בדירוג של SHARP.

אנחנו אומרים דבר פשוט – רכשו קסדה של מותג ידוע, גם אם מדובר בקסדה זולה, והכי חשוב – ודאו שיש לקסדה תקן כלשהו. כאמור, הקסדות שמיובאות ארצה הן בעלות תקן ECE, ותו התקן כתוב על חלקה האחורי.

תיהנו מהקסדה החדשה שלכם!

בחלק הבא – המדריך לתחזוקת קסדה.

אודות מיכאל סמטנוב

Avatar
פריק של ציוד רכיבה, נשוי לאופנוענית מגניבה, ואומרים שגם מבשל לא רע...

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן