דף הבית / מדריכים / לרוכב המתחיל / המדריך השלם לתחזוקת קסדה
image001

המדריך השלם לתחזוקת קסדה

ריכזנו 10 כללים שיעזרו לכם לשמור על הקסדה שלכם לאורך זמן - נוחה יותר, בטיחותית יותר, נעימה יותר; לגזור ולשמור

המדריך השלם לתחזוקת קסדה. קבלו 10 כללים שיעזרו לכם לשמור על קסדת הרכיבה שלכם בטיחותית יותר, נוחה יותר ונעימה יותר.

הקסדה היא אישית – אל תתנו אותה לאחרים!

הקסדה היא שלכם, ושלכם בלבד. עם הזמן היא מתאימה את עצמה למבנה הפנים שלכם, כך שעליכם היא תשב בצורה הטובה ביותר. אל תתנו לאחרים לרכב עם הקסדה האישית שלכם, מהסיבה הפשוטה שאתם לא רוצים שמבנה פנים של אדם אחר יהיה בתוך הקסדה שלכם. חוץ מזה, אתם גם לא רוצים זיעה של אדם אחר אצלכם בקסדה.

אל תאכסנו ציוד בתוך הקסדה

מכירים את זה שמסיימים רכיבה, מורידים קסדה וכפפות, ואוטומטית זורקים לתוך הקסדה את הכפפות, המפתחות, הטלפון והסיגריות? אז זהו, שעדיף שלא. אתם לא רוצים את כל הג'יפה שיש בכפפות הרכיבה אצלכם בתוך הקסדה ועל הראש. תשאירו את הקסדה נקייה מחפצים, היא לא חלל אכסון. את הכפפות תחזיקו בנפרד או שתשימו בתיק.

הקסדה היא לא תא אכסון
הקסדה היא לא תא אכסון

הניחו את הקסדה על הבסיס

השתדלו להניח את הקסדה תמיד על בסיסה (חלקה התחתון) ועל משטח יציב. קסדה שמונחת הפוך נשרטת, ואף עלולה להתגלגל על המשקף ואז גם הוא יישרט. עם הזמן הקסדה תיראה מגעיל, וכך גם יהיה היחס שלכם אליה. בנוסף, הניחו את הקסדה על משטח יציב על מנת שלא תיפול. זה לא כל כך נעים וגם לא בטיחותי כשקסדה נופלת – למשל ממיכל הדלק של האופנוע – וחוטפת מכה. זכרו שתפקידה של הקסדה להגן על הראש, ואתם רוצים שגם יהיה לכם נעים בתוכה.

תנו לקסדה מקום של כבוד

כשאתם בבית, השתדלו לא להניח את הקסדה על השולחן או על הספה. תנו לה את הכבוד המגיע לה והתקינו מדף ייעודי לקסדות – שם הקסדה או הקסדות יעמדו אחר כבוד. אם אתם ממש חברים, אז התקינו מדף מספיק גדול כדי לארח גם קסדות של חברים שבאים לבקר.

מקום של כבוד, מונחת על הבסיס
מקום של כבוד, מונחת על הבסיס

שמרו על המשקף נקי

משקף הקסדה הוא החלון שדרכו אתם רואים את כל מה שקורה על הכביש, לכן שמרו עליו נקי ושלם. בהמשך לסעיף הקודם, כשהקסדה לא בשימוש הניחו אותה כך ששום דבר לא ייגע במשקף על מנת שלא יישרט. בנוסף, הקפידו לנקות את המשקף לעתים קרובות מאוד. אפשר לנקות את המשקף עם מגבונים לחים, עם מטלית רכה טבולה במים או בתרסיס לניקוי חלונות, ואז לייבש ולנגב עם מטלית בד רכה (למשל מיקרופייבר) או עם מטלית לניקוי משקפיים. אחת לכמה זמן פרקו את המשקף ושטפו אותו היטב במים זורמים.

יש גם חומרים ותרסיסים ייעודיים לניקוי משקפים שעושים עבודה טובה בהחלט, אולם אנחנו מעדיפים לשמור על פשטות ולהשתמש בחומרים שיש בכל בית בלי להשקיע כסף מיותר. מטלית רכה ומים או תרסיס לניקוי חלונות יעשו היטב את העבודה ולא יפגעו במשקף.

שומרים על משקף נקי
שומרים על משקף נקי

שמרו על הריפודים נקיים

מכירים את זה שהריפודים הפנימיים של הקסדה כבר נהיים שחורים מרוב השימוש והזיעה שנדבקה בהם? אז אל תגיעו למצב הזה. רוב הקסדות המודרניות מגיעות עם ריפודים פריקים. אחת לכמה שבועות פרקו את הריפודים מהקסדה וזרקו אותם למכונת הכביסה יחד עם שאר הכביסה שלכם (30-40 מעלות, כביסה צבעונית רגילה). לאחר מכן שימו אותם לייבוש (לא בשמש ישירה ולא במייבש כביסה) והחזירו אותם לקסדה. פתאום תגלו שהרבה יותר נעים לראש שלכם להיות בתוך הקסדה, וזה משליך באופן ישיר על הבטיחות. מה גם שאחרי הכביסה כריות הלחיים נוטות לחזור לנפח המקורי שלהן, אז הקסדה גם תרגיש לכם יותר הדוקה – כמו חדשה.

זה המקום לנפץ מיתוס: כביסה במכונה לא פוגעת בריפודי הקסדה כמו שאינה פוגעת בשאר ציוד הרכיבה שעשוי מבד כזה או אחר, בדיוק כמו שכביסה אינה פוגעת בבגדים שלכם שאותם אתם מכבסים. יותר מזה – כביסה תזיק לריפודים משמעותית פחות מהמלחים של הזיעה שלכם. לא לחשבן – לכבס!

אגב, גם לניקוי ריפודים תמצאו חומרים ייעודיים, אבל גם כאן נמליץ להיצמד לשיטה השמרנית – כביסה.

ישר למכונת הכביסה!
ישר למכונת הכביסה!

נקו את הקסדה

גם הקסדה עצמה צריכה להיות נקייה. שאריות ברחשים, אבק, רסס מרכבים שנסעו לפניכם על כביש רטוב – כל אלה יכערו את הקסדה, אבל גם עלולים לפגוע בה לאורך זמן בגלל החומצות והמלחים שבהם.

כשהקסדה מתלכלכת, השקיעו כמה דקות לניקוי יסודי, כולל של פתחי האוורור. אפשר לנקות עם מטלית לחה, עם מגבונים לחים או עם תרסיס לניקוי חלונות ומטלית רכה. הקפידו לנקות גם את הפתחים הקטנים וחיבורי הפלסטיקה השונים.

שמנו את צירי המשקף

קסדות חדשות, בעיקר האיכותיות מביניהן, מגיעות בדרך כלל עם בקבוקון של שמן סיליקון כזה או אחר שמיועד לצירי המשקף. אחת לכמה זמן – אחרי ניקוי יסודי, שימו טיפה או שתיים משמן הסיליקון הזה על צירי המשקף והחיבור שלו על מנגנון הפתיחה והנעילה. אז תגלו שהמשקף נפתח וסגר הרבה יותר חלק ונעים, והוא גם אוטם טוב יותר.

אחרי הניקוי - טיפת שמן סיליקון על הצירים
אחרי הניקוי – טיפת שמן סיליקון על הצירים

נשיאת קסדה – לא מהריפודים

נכון שבאופן אוטומטי כשמורידים קסדה נושאים אותה מהריפודים או מהסנטר? אז התשתדלו להימנע מזה. לאורך זמן, הלחץ שהיד מפעילה על הריפודים גורם לחומר הפנימי של הקסדה להימעך, ואז ההתאמה לפנים תהיה פחות טובה, והסכנה ברורה. אז נכון שזה קצת מעיק, אבל מומלץ לקחת את הקסדה איתכם בתוך השק הייעודי שלה. ככה גם הסיכוי למכות ופגיעות קטן משמעותית.

בכל מקרה – לא להרים את הקסדה מהמשקף. זה מלכלך אותו ועלול לפגוע בצירים.

חומרים ייעודיים זה נחמד, אבל העיקר זה מטלית רכה
חומרים ייעודיים זה נחמד, אבל העיקר זה מטלית רכה

הקסדה לא בשימוש? כסו אותה

אם הקסדה לא נמצאת בשימוש, גם אם מדובר בימים ספורים, כסו אותה בשק הייעודי שלה. כך הקסדה תישמר טוב יותר.

ובחייכם, תחליפו קסדה לפעמים

אורך החיים של קסדות לפי היצרנים עומד בממוצע על 5 שנים. אולם אנחנו בישראל, לא בשווייץ, ואחרי 5 שנות שימוש בשמש ובזיעה הלבנטינים, הקסדה עלולה להיראות ולהרגיש כמו פח. תנו לראש שלכם את הכבוד שמגיע לו והחליפו את הקסדה לפני שהיא מתבלה לגמרי ומתפרקת.

לא חייבים לרכוש קסדה ב-4,500 ש"ח. קיימות היום בשוק לא מעט קסדות תקציב במחירים הנמוכים משמעותית מ-1,000 ש"ח, והן מספיק בטיחותיות וגם נוחות למדי. קסדה כזו אפשר להחליף אפילו אחת לשנה, וכך ליהנות מקסדה 'טרייה' ובטיחותית כל הזמן.

להחזיק אותה ככה - פחות טוב
להחזיק אותה ככה – פחות טוב

למדריך השלם לרכישת קסדה – לחצו כאן

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

תגובה אחת

  1. Avatar

    חשוב מאוד – לא לנקות עם מנקה חלונות או מגבונים – החומרים הכימיים הורסים את המשקף .
    מים חמימים ומעט סבון כלים למתחכמים – אך לנגב מהר

    https://www.youtube.com/watch?v=AKBUdCQuK4s

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן