דף הבית / חדשות / המלחמה באירופה, ספורט מוטורי ומחירי האופנועים בישראל
F1 Sochi

המלחמה באירופה, ספורט מוטורי ומחירי האופנועים בישראל

ספורט מוטורי ופוליטיקה לא יכולים ללכת בדרכים נפרדות: לאור המלחמה באוקראינה, כל מי ומה שקשור לרוסיה ובלארוס מושעה מפעילות מוטורית; התייקרויות נוספות צפויות בעולם הדו-גלגלי

מלחמת רוסיה-אוקראינה יוצרת גלים גם בעולם הספורט המוטורי, כשרוכבים ונהגים רוסים ובלארוסים מושעים מכל פעילות מוטורית ברחבי העולם; השלכה נוספת של המלחמה באירופה היא צפי של עיכובים והתייקרויות נוספות בעולם הדו-גלגלי.

מה למלחמה בין רוסיה ואוקראינה ולמגזין אופנועים? ובכן, מסתבר שיש קשר, ואפילו ישיר. פלישת רוסיה לאוקראינה החלה לפני שלושה שבועות, והובילה בצורה הדרגתית לגינויים ולסנקציות עולמיות כנגד רוסיה ובלארוס, הגובלת עם רוסיה ומשתפת עימה פעולה בלחימה. רבות מהחברות הבין-לאומיות הגדולות הפסיקו את פעילותן באזור, בעוד עולם הספורט שבת לגמרי עם ביטולים גורפים של אירועי ספורט, השעיית נבחרות רוסיה השונות ממפעלי הספורט, ביטול חסויות הקשורות לגופים או אנשים רוסיים, והשעיית רוכבים ונהגים רוסים ובלארוסים מהשתתפות במרוצים בין-לאומיים.

הפדרציה העולמית למרוצים (ה-FIM) יצאה בהודעת תמיכה באוקראינה וגינוי לרוסיה. בהחלטתה היא שללה את רישיון ה-FIM מהתאחדות האופנועים הרוסית (MFR) ומהתאחדות האופנועים הבלארוסית (BFMS). כתוצאה מכך, לאף רוכב, קבוצה או נציג רשמי משתי ההתאחדויות המוזכרות אין אפשרות להשתתף באירועים מוטוריים בין-לאומיים. התאחדויות מוטוריות משמעותיות נוספות, כדוגמת ה-AMA בארצות הברית או ה-CMA של קנדה, נוקטות בקו דומה.

בנוסף, כל האירועים המתוכננים ברוסיה בוטלו השנה, לדוגמה סבב הפורמולה 1 היוקרתי שתוכנן לסוצ'י (בתמונה בראש הידיעה), בעוד הנהג הרוסי היחיד שבסדרה – ניקיטה מזפין מקבוצת האס – פוטר הלכה למעשה. בענפי הצמרת בעולם הדו-גלגלי אין נציגות משמעותית לרוכבים רוסים, למעט באליפות המוטוקרוס העולמית, שגם ביטלה את הסבבים העתידיים ברוסיה שמתקיימים בכל עונה. לשאר הענפים המשמעותיים אין גם סבבים מתוכננים ברוסיה השנה. קבוצת ה-MotoGP של ימאהה כבר הכריזה על תרומה של 700 אלף דולר לטובת סיוע הומניטרי לאוקראינה, ורוכבים רבים גינו את הממשל הרוסי על הפלישה.

השלכה ישירה נוספת של המלחמה באירופה היא בענף הרכב העולמי והמקומי. השנתיים האחרונות היו קשוחות, כשמגפת הקורונה גרמה לשיתוק מפעלים, עיכוב משלוחים, השביתה ספקים והשפיעה על התייקרויות משמעותיות שמורגשות כיום, כולל זמני המתנה לאופנועים או לחלפים. לפי ההערכות, המלחמה באירופה תגרום להתייקרות נוספת של כ-5% במחירים ותגרום לעיכובים נוספים, שכן מפעלים רבים שמספקים רכיבים ממוקמים באזורי הלחימה.

מחירי הניקל והנחושת, וכן מתכות נוספות, עלו בעולם בשיעורים של מאות אחוזים, שכן רבים מהם מסופקים מאוקראינה עצמה. אלו קשורים גם לייצור שבבים וגם לייצור הסוללות באופנועים (וברכבים) החשמליים. השבבים האלו, לדוגמה, הם חלק אינטגרלי בחיישני ה-IMU (ר"ת Inertial Measurement Unit – יחידת מדידה אינרציאלית), שמורכבים בחלק ניכר מהכלים הדו-גלגליים המודרניים. מדובר על מערכת אלקטרונית המודדת את הכוחות והמומנטים הפועלים עליה (ועל האופנוע). בעזרת שילוב של מדי תאוצה – חיישנים המשמשים למדידת תאוצות קוויות, סיבוביות וג'יירוסקופיות – מודדים את הזווית שבין גוף הנמצא בתנועה לגוף במצב אופקי (הקרקע). מערכות הניהוג, הבקרה והבטיחות של האופנועים נתמכות במלואן על-ידי ה-IMU. גם צגי ה-TFT הנפוצים משתמשים בשבבים דומים, כמו גם מערכות אלקטרוניות נוספות באופנועים.

חיישני IMU - יתייקרו
חיישני IMU – יתייקרו

מחירי השינועים, שרגישים מאוד לתנודות פוליטיות בעולם וגם כך נמצאים בשיא בעקבות הקורונה, ימשיכו לעלות. משבר הקורונה גרם לעומס עצום על השילוח הימי, והתוצאה היא ביקושים אדירים למכולות ולאוניות – גם תחום שהתמודד עם משבר בתקופת הקורונה. הביקוש המוגבר יוצר עומסי תנועה בים ובנמלים, שמאטים ומייקרים את עבודת אנשי הנמל. הייקור הזה משפיע על מחירי השילוח ומעלה אותם לשיעורים של פי שלושה ויותר מאשר בעבר. הגדלת עלות השילוח מגדילה משמעותית את מחירי האופנועים בישראל, שכן עלות השילוח נחשבת בעלות האופנוע לצורך מס קנייה ולצורך מע"מ על המחיר הכולל. המשמעות היא שכל הרכבים והאופנועים יתייקרו בעתיד הקרוב – בדיוק בגלל הסיבה הזו.

בעוד העולם המוטורי מביע עמדה ומבטל מרוצים, משעה רוכבים וספונסרים – אך עם השלכה זניחה על חיינו, המלחמה באירופה תגרור באופן ודאי עיכוב בזמני אספקה ועליות מחירים של כל סוגי החלפים והרכב, ודו-גלגלי בתוכם. הסיכום שלנו על משבר הפוסט-קורונה בתחום ממשיך להיות תקף, ומקבל אף חיזוק עם המלחמה: היצרנים האופטימיים מעריכים שתורגש התייצבות לקראת שנת 2023. כלומר עד אז נרגיש חוסרים באספקת כלים קיימים, פיתוחים עתידיים של דגמים יואטו או יעצרו לגמרי, ומעל הכל נשלם יותר על אופנועים חדשים, משומשים וכלל המוצרים הנלווים.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

KTM-790-ADV-2024-Test-029

ק.ט.מ מודיעה על הרחבת תקופת האחריות מ-2024

בד.ל.ב מוטוספורט מודיעים על הרחבת תקופת האחריות לדגמי ק.ט.מ הגדולים החל מ-2024, ובמקרים מסוימים אף להכפלתה ל-4 שנים

תגובה אחת

  1. Avatar

    בישרעהל המדינה היקרה בעולם, רק מחפשים תירוץ לייקר עוד את מה שכבר יקר בצורה הזויה.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן