דף הבית / חדשות / המעיל המתנפח D-AIR של דיינזה – בישראל
Dainese-D-Air-006

המעיל המתנפח D-AIR של דיינזה – בישראל

מטרו אביזרים החלה לייבא את ה-D-AIR - המעיל המתנפח של דיינזה בטכנולוגיית הניפוח העצמאי ללא כבלים; המחיר - כ-8,000 ש"ח

שוק מעילי הרכיבה המתנפחים בעלי כרית האוויר מתחמם. אחרי סדרת המעילים והווסטים של HELITE ושל אלפינסטארס שהגיעו לאחרונה ארצה, מטרו אביזרים החלה לייבא את ה-D-AIR – סדרת המעילים המתנפחים של דיינזה.

דיינזה האיטלקית הייתה החברה הראשונה לפתח מערכת כרית אוויר מתנפחת למעילי רכיבה המיועדים לרוכבי דו-גלגלי. הרעיון עלה בשנת 1996, והדגם הראשון הוצג במיזאנו בשנת 1999. בשנת 2011 הוצגה לראשונה מערכת מתנפחת עצמאית, ללא חיבור כבלים לאופנוע, והמערכת נבדקה בין היתר במסלולי ה-MotoGP – שם חליפה בעלת כרית אוויר מתנפחת הפכה לציוד חובה לרוכבים.

ה-D-AIR של דיינזה בפעולה

הטכנולוגיה

המערכת של דיינזה D-AIR היא כאמור מערכת עצמאית – ללא כבלים המחוברים לאופנוע – והיא כוללת מחשב עם מעבד מרכזי, רכיב GPS ו-6 חיישני תאוצה וג'יירו. המחשב מנטר את תאוצות המערכת 1,000 פעמים בשנייה, וכאשר הוא מזהה אימפקט הוא מפעיל את כרית האוויר, כשזמן הניפוח עומד על 40 מילישנייה (0.04 ש'). האלגוריתם פותח על-ידי דיינזה, כשהחברה השתמשה בכמויות נתונים עצומות – כולל ממסלולי ה-MotoGP.

ישנם שני דגמים למערכת ה-D-AIR – לכביש הציבורי ולמסלול המרוצים. במסלול המערכת תידרך החל מ-50 קמ"ש ותופעל רק באימפקט החל ממהירות זו. כך למשל, בהייסייד המערכת תופעל תמיד, אולם בלואוסייד המערכת תופעל רק במידה ויש אימפקט. בהחלקה 'נקייה' – ללא אימפקט – האלגוריתם של המערכת לא יפעיל אותה. בכביש הציבורי מהירות ההפעלה היא 10 קמ"ש ומעלה, והמערכת תופעל בכל אימפקט שהמערכת תזהה. את מהירות הנסיעה, אגב, המחשב מקבל דרך רכיב ה-GPS.

כרית האוויר עצמה בנויה כך שתגן על עצמות הבריח והכתפיים, על השכמות, על הכליות, על החזה ועל עמוד השדרה. בדיינזה אומרים שאחד המאמצים הגדולים שלהם היה להקטין את נפח כרית האוויר כך שמהירות הניפוח תהיה מקסימלית, ועם זאת לשמור על נפח אוויר מספיק גדול כך שיגן ויספוג אנרגיה בשעת אימפקט. הכרית בנויה בטכנולוגיה ייחודית של דיינזה, כששתי הדפנות של הכרית מחוברות ביניהם באלפי סיבים שעוזרים בחלוקת העומס בזמן אימפקט נקודתי.

קיימים 3 דגמי דיינזה D-AIR המיועדים לכביש הציבורי – מעיל עור Misano, מעיל תיור-אדוונצ'ר ומעיל אורבאני קליל. נכון לעכשיו מיובא ארצה מעיל העור מדגם מיזאנו, אולם בעתיד יגיעו גם שני דגמי הכביש הנוספים.

דיינזה Misano D-Air - מנופח
דיינזה Misano D-Air – מנופח

תחזוקה ועלויות

מערכת ה-D-AIR עובדת על סוללה פנימית שאותה יש להטעין אחת לכמה שבועות עם כבל USB של טלפונים סלולריים. בעת הידוק המעיל שני המגנטים שבשני צידי המעיל נוגעים אחד בשני, סוגרים מעגל, והמערכת נכנסת למצב פעיל. בשלב זה המערכת תמתין למהירות הנסיעה המינימלית – כאמור 10 קמ"ש בדגם הכביש – ומרגע זה היא דרוכה, מנטרת את מצב המעיל 1,000 פעמים בשנייה, ותופעל בזמן אימפקט.

ה-D-AIR מגיע עם אחריות ל-10 שנים, כשאחת לשנתיים יש צורך בבדיקה מקיפה ותחזוקה על-ידי מעבדה מוסמכת של דיינזה. בשלב זה אין עדיין מעבדה בישראל, אולם במטרו אביזרים אומרים שתהיה אחת כזו כבר בחודשים הקרובים.

אחרי שכרית האוויר הופעלה כתוצאה מאימפקט, המעיל צריך להגיע גם כן למעבדת שירות של דיינזה לצורך החלפת כרית אוויר ובדיקות כלליות. עד שתוקם מעבדת שירות של מטרו אביזרים, מטרו תשלח את המעיל לדיינזה איטליה לצורך התיקון. העלות טרם נקבעה.

כמו כל טכנולוגיית קצה, גם כאן המחיר לא זול. מעיל העור מדגם מיזאנו D-AIR עולה בארץ 7,985 ש"ח, וכאמור יש צורך לבצע תחזוקה במעבדת דיינזה אחת לשנתיים.

המחיר אמנם גבוה – כמו כל מערכות כרית האוויר ובמיוחד אלו שנמצאות בחזית הטכנולוגיה – אולם לא רחוק היום שבו מערכת כרית אוויר, שכבר הפכה להיות ציוד חובה במרוצי MotoGP, תהפוך להיות ציוד חובה גם לרוכבי כביש. אנחנו מעריכים שתוך שנים ספורות זה יקרה, לפחות במערב אירופה.

מנופח - מאחור
מנופח – מאחור

Dainese-D-Air-003

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

2024 KTM RC8C

ק.ט.מ: הזמנה מוקדמת ל-RC 8C של 2024

ה-RC 8C הייחודי של ק.ט.מ, עם המנוע של ה-890 דיוק R ועם מכלולי קצה למסלול, חוזר גם לשנת 2024 ב-100 יחידות בלבד; בשבוע הבא ניתן יהיה לבצע הזמנה מוקדמת

7 תגובות

  1. Avatar

    8000 שקל? נו באמת
    כמה עולה שירות כל שנתיים?
    וזה לא רב פעמי? כמה עולה לשלוח לאיטליה להחלפת הכרית ועם מה רוכבים בזמן שהמעיל באיטליה?

    זה אחלה לקבוצות מוטו GP. זה לא נשמע לי בשל לשימוש בכביש לרוכב רגיל.

    • Avatar

      יוסף, כמובן שאתה צודק. מעיל מתנפח טוב בעיקר למסלול GP סטרילי, וגם שם יתרונו לא גדול(בהשוואה למעיל עור ללא כרית). על כביש ציבורי כל תאונה היא סכנת חיים, זאת עם או בלי מעיל מיגון. אם זאת יעילות מסוימת של מעיל מיגון סטנדרטי וזול היא כן מוכחת, ועובדה שלמרות הכל המעיל הרגיל לא הפך ללבוש חובה כמו הקסדה. לא כי המעיל הרגיל לא מגן, כי היעילות שלו נמוכה, ובמדינות חמות היא אפילו מורידה בבטיחות(כי כשחם הריכוז יורד). מעיל מתנפח גם פוגע קשות בגמישות ותנועת הרוכב, מה שמונע הימלטות מסכנה אגב תנועה זריזה או קפיצה(הפיצוץ שמפעיל את המעיל חונט אותך, מכניס אותך להלם, ומונע ממך כל תזוזה לצורך המלטות). קיצר, סתם עוד כתבת תדמית למוסד הבזוי שנקרא מטרו-מוטור. ועוד לא אמרתי כלום על 8,000ש"ח, חחח…

  2. Avatar

    8000 שקל זאת רק בעיה אחת יוסף…
    השירות של מטרו בעיה הרבה ה-ר-ב-ה יותר גדולה.

    אני צופה הנחות גדולות בקרוב :-)

  3. Avatar

    8000 ש"ח ממש זיל הזול יהיו להם המון מכירות.

  4. Avatar

    למה אין כתבה ואיזכור של HIT AIR ?

  5. Avatar

    מעוניין לרכוש דגם קייצי אורבני
    אין אפשרות ללבוש מעיל עור בקיץ הישראלי

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן