דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / השקה עולמית: פיאג'ו דוחפת קדימה
piaggio2017-007

השקה עולמית: פיאג'ו דוחפת קדימה

פיאג'ו מציגה את דגמי 2017. בתפריט: מנוע וקטנוע 125 סמ"ק, מעבר ליורו 4 ושינוי תדמית לווספה בישראל

הידעתם? פיאג'ו סוגרת 60 שנות פעילות בישראל. היבואנית, עופר חברה לרכב, החלה את ייבוא פיאג'ו לישראל כבר ב-1956, ולמעשה זהו המותג הראשון שהגיע ארצה בייבוא סדיר. הווספות שהיו אז היוו את הבסיס של הבסיס של השוק הדו-גלגלי הישראלי כפי שאנו מכירים אותו כיום, ויש להן חלק לא קטן בעיצובו.

בלי קשר לעובדה המעניינת הזו, נסענו לפונטדרה – עיירה איטלקית קסומה ששוכנת בלב טוסקנה המדהימה, כדי לרכב על דגמי פיאג'ו של 2017. מה שמעניין הוא שעל חלק מהדגמים קיימים מנועים חדשים שפותחו ל-2017. חלק מהם חדשים לחלוטין וחלק שיפור של מנועים קיימים והתאמתם ליורו 4.

דגמי 2017 - מותאמים ליורו 4
דגמי 2017 – מותאמים ליורו 4

מה חדש?

בשתי מילים – יורו 4. היצרנים כולם נערכים ל-1.1.17, אז תיכנסנה לתוקפן תקנות זיהום האוויר המחמירות, וגם פיאג'ו בעניין. זו הסיבה שמנוע ה-300 של הווספה GTS ומנוע ה-350, שהיה עד לא מזמן ב-X10, עברו כמה שדרוגים – בעיקר בהזרקת הדלק ובמערכת הפליטה. אז כעת הם נקיים יותר, חסכוניים יותר, שקטים יותר וגם מסורסים יותר. בראוו אירופה.

אבל בתחום המנועים בשורה החשובה של פיאג'ו היא מנוע 125 ו-150 חדש בשם iGET. זהו מנוע חדש לחלוטין, בשני נפחים (כאמור 125 ו-150 סמ"ק), שפותח לאחרונה במיוחד כדי לרצות את התקנות החדשות, והוא מחליף את מנוע קירור האוויר הוותיק בעל שלושת השסתומים.

המנוע החדש מקורר נוזל לעומת קירור האוויר של הדגם הקודם, כשהרדיאטור יושב ישירות על המנוע. יש לו 4 שסתומים, מערכת הזרקת דלק מתקדמת, וכן מערכת Start & Stop – שמדוממת את המנוע בעצירה ומתניעה אותו מחדש עם המשיכה הראשונה במצערת. המערכת הזו יושבת על האלטרנטור, כמו בכלים אחרים בקטגוריה, ולא עם מתנע חשמלי רגיל.

ההספק של גרסת ה-125 סמ"ק עומד על 12.2 כ"ס (9 קילוואט) ב-8,250 סל"ד – קצת פחות ממקסימום ההספק המותר לרישיון A2. ה-150 מספק 14.9 כ"ס, שהם 11 קילוואט, ב-7,750. מבחינת מומנט המנועים סטנדרטיים לסגמנט – 1.15 קג"מ ל-125 ו-1.45 קג"מ ל-150.

פיאג'ו מדלי 125 - מקבל את המנוע החדש
פיאג'ו מדלי 125 – מקבל את המנוע החדש

פיאג'ו מדלי

הכלי הראשון לקבל את צמד המנועים הללו הוא הפיאג'ו מדלי (Medley) – קטנוע חדש לשנת 2017 שנכנס בין הליברטי לבין הבוורלי בליין קטנועי ה-"16 של פיאג'ו.

למה "16? כי בפיאג'ו, ובכלל באירופה, מאמינים מאוד בגלגלים גדולים וביתרונות הדינמיים שהם מביאים איתם – אחיזה ויציבות. החיסרון הוא שגלגלי "16 מאלצים לבנות תא מושב קטן יותר, אולם בפיאג'ו הצליחו לייצר מנוע קומפקטי במיוחד וכתוצאה מכך התא שמתחת למושב מצליח להכיל 2 קסדות מלאות – גם אם קצת בלחץ.

המדלי מכוון להיות מקטנועי ה-125 האורבאניים הבסיסיים אך איכותיים – מתחרה ל-NMAX של ימאהה ול-PCX של הונדה. ככזה, הוא מגיע עם מערכת ABS של בוש כסטנדרט, וכן כאמור עם מערכת ה-Start & stop לדימום מנוע ברמזורים. את המערכת, אגב, אפשר לנתק בלחיצת כפתור. תצרוכת הדלק על-פי פיאג'ו נמוכה מאוד ועומדת על כ-47 ק"מ לליטר בתנאים אופטימליים. המשקל עומד על 132 ק"ג רטובים.

גובה המושב במדלי עומד על 799 מ"מ, כלומר מהיותר גבוהים בקטנועים הקטנים. הקטנוע עצמו קטן וקומפקטי, אבל רוכבים בגובה ממוצע יסתדרו עליו היטב. בגרסת ה-125 סמ"ק המנוע מספק תאוצות סבירות, ואת גרסת ה-150 סמ"ק אהבנו לא רק בגלל תוספת הכוח, אלא בעיקר בזכות תגובת המנוע העדיפה. כך או כך, זו האחרונה בוודאות לא תגיע ארצה.

המאפיין הבולט ביותר במדלי, ובכלל בקטנועי פיאג'ו, הוא האיכות. הקטנועים מרגישים איכותיים מאוד – אם זה באיכות החומרים וההרכבה, אם זה באיכות המכלולים ואם זה באיכות הנסיעה.

מבחינה דינמית הוא זריז מאוד בגלל הממדים, זווית הצידוד של הכידון מעולה, והגלגלים הגדולים מספקים יציבות ושיכוך מהמורות הרבה יותר טוב מקטנועים מקבילים בעלי גלגלים קטנים יותר. הבלמים טובים בסך הכל, והעסק היה שואף לשלמות אם רק המנוע היה חזק יותר.

המדלי על שני נפחיו מיוצר בשתי גרסאות – רגילה בעלת צבעים קלאסיים, וגרסת S 'ספורטיבית' עם צבעים צעירים יותר. כרגע נשקלת האפשרות לייבא את המדלי 125 ארצה. מחיר רשמי או אפילו הערכה אין עדיין, אולם אנחנו מעריכים שבמידה ויגיע ארצה הוא יתומחר סביב 19 אלף ש"ח.

פיאג'ו מדלי - כאן בגרסת S
פיאג'ו מדלי – כאן בגרסת S

פיאג'ו בוורלי 350

את הפיאג'ו בוורלי תמיד אהבנו – עוד מימי גרסת ה-500 שהגיעה ארצה, דרך ה-300, כולל מתיחת הפנים שעבר, ועד ה-350 הנוכחי, שמקבל כאמור את מנוע ה-X10 שמותאם מהשנה ליורו 4.

גם כאן, היתרון של גלגלי "16 הוא עצום בשיכוך וביציבות, ולדעתנו זה הכי אופנוע שיכול להיות בקטנוע.

הבוורלי מביא איתו עיצוב איטלקי יפהפה, סטייל, והמון נוכחות, וגם הוא מקבל השנה שיפור בנפח תא המטען שמתחת למושב. מבחינת אלקטרוניקה, יש כמובן מערכת ABS כסטנדרט, כמו כל דגמי פיאג'ו 2017 שעליהם רכבנו, ויש גם מערכת בקרת החלקה – גם היא מגיעה כסטנדרט וניתנת לניתוק.

עם מנוע בנפח 350 סמ"ק כבר אפשר לתת בגז, והבוורלי הוא הקטנוע הכי קרוב לאופנוע שיש – בזכות גלגלי ה-"16. התאוצות חזקות והחלטיות, המנוע חלק יחסית לסינגל בינוני, והמהירות הסופית עוברת את ה-140 קמ"ש (לא היה מקום לבדוק את זה יותר לעומק) – וגם שם הוא יציב. עם מיגון רוח שמגיע כסטנדרט, הבוורלי עשוי לשמש ככלי תחבורה המשלב רכיבה עירונית ובינעירונית, ובהמון סטייל איטלקי.

הבוורלי 350 צפוי להגיע ארצה, אך מחיר טרם נקבע.

בוורלי 350 - מאוהבים!
בוורלי 350 – מאוהבים!

וספה

המותג האייקוני של פיאג'ו, שהחל את דרכו לפני יותר מ-70 שנה, עומד לעבור מהפך תדמיתי בישראל. לא עוד קטנוע ססגוני ומפונפן לבחורות תל-אביביות, אלא קטנוע לגברים, ובעיקר כאלו שאוהבים סטייל. המהלך הזה, אגב, קורה בהסכמה ועידוד של היצרנית, שמאוד שמרנית בכל מה שנוגע לתדמית הווספה. ה-GTS האפור עכבר מט שעליה רכבנו, למשל, מציגה את הקונספט הזה בדיוק.

ה-GTS המוכרת תגיע ארצה בנפח 300 סמ"ק עם המנוע המחודש תואם יורו 4 שמציע בקרת החלקה כסטנדרט (ניתנת לניתוק), וכמובן עם מערכת ABS – גם היא כסטנדרט.

המחיר צפוי להיות כ-30 אלף שקלים או אולי מעט יותר.

וספה GTS 300 - מערכת ABS ובקרת החלקה; כאן בגרסת אפור מט
וספה GTS 300 – מערכת ABS ובקרת החלקה; כאן בגרסת אפור מט

ספרינט / פרימוורה

הפרימוורה כבר משווקת בישראל, עם מנוע ה-3V מקורר האוויר הישן. כעת צמד הדגמים, היושבים על פלטפורמה דומה למדיי, מקבלים את המנוע החדש – ה-iGET מקורר הנוזל.

ההבדלים בין הספרינט לבין הפרימוורה נמצאים במידות הגלגלים ("12 בספרינט, "11 בפרימוורה), וכן בנגיעות עיצוביות – למשל פנס קדמי מלבני בספרינט לעומת עגול בפרימוורה.

לכבוד הקו השיווקי החדש של וספה בישראל תגיע ארצה הספרינט, בצבעים גבריים, והיא עשויה להימכר בכ-22 אלף ש"ח. לדעתנו, ככלי תחבורה עירוני הספרינט מצוינת, מציעה ביצועים טובים, זווית צידוד מעולה, מערכת ABS כסטנדרט, ובעיקר הרבה סטייל.

וספה ספרינט 125 - בקרוב בארץ עם מנוע מקורר נוזל ו-ABS
וספה ספרינט 125 – בקרוב בארץ עם מנוע מקורר נוזל ו-ABS

פיאג'ו דוחפת קדימה

התחושה הכללית שלנו אחרי ביקור במטה פיאג'ו ורכיבה על דגמי 2017 היא שהחברה האיטלקית דוחפת חזק קדימה על מנת לשוב ולהוות שחקן מרכזי בשוק הקטנועים. שלושת היתרונות שהיא מביאה איתה הם טכנולוגיה מתקדמת, איכות גבוהה ועיצוב איטלקי מיוחד. פיאג'ו גם מביאה איתה מורשת ארוכה ומפוארת של ייצור קטנועים.

אנחנו התרשמנו, ומקווים בקול רם שהצרכן הישראלי יזוז קצת מהקטנועים הטייוואנים לכיוון הכלים האיכותיים והמסוגננים יותר. מגיע לנו.

הכותב היה אורח של חברת פיאג'ו באיטליה.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

תגובה אחת

  1. Avatar

    מה קורה עם אפריליה ומוטוגוזי? עוברים רענון לקראת יורו 4?

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן