דף הבית / מכונות / ארוכי טווח / חצי שנה עם אפריליה דורסודורו 900
Aprilia-Dorsoduro-900-test-037

חצי שנה עם אפריליה דורסודורו 900

קצת בצער, החזרנו את האפריליה דורסודורו 900 ליבואנית; אופנוע סקסי ומהנה, גם אם קצת קשוח, והוא דיבר אלינו ישירות ללב

חצי שנה עברה מאז לקחנו את האפריליה דורסודורו 900 למבחן ארוך טווח, ועל דבר אחד אין לנו ספק (ולמעשה גם לא היה ספק מהרגע הראשון) – זה אחד הכלים המיוחדים ביותר שמסתובבים כיום על הכבישים בישראל. הוא רחוק מלהיות מושלם, אבל הוא קשוח, סופר-מהנה, וגם אחרי יותר מ-10 שנות שירות – הוא עדיין יפה, סקסי ומודרני.

הדורסודורו 900 הוא שדרוג של ה-750 הוותיק, כשהגדלת נפח המנוע התבצעה על-ידי הגדלת מהלך הבוכנות מ-56.4 ל-67.4 מ"מ – 11 מ"מ תמימים – וזה המון. התוצאה הישירה מהמלך הזה הוא פחות זריזות של המנוע. מצד שני, יש הרבה יותר מומנט כבר מסל"ד אפס ושחרור קלאץ'.

הסיבה העיקרית שבגללה לקחנו את הדורסודורו 900 למבחן ארוך טווח היא הערך הצרכני שלו. אם לפני עשור גרסת ה-750 סמ"ק עלתה פה כ-85 אלף ש"ח, הרי שכיום הדורסודורו 900 – ששודרג מאוד באלקטרוניקה ביחס לדגמי העבר – עולה 69 אלף ש"ח. לטעמנו זה מחיר מעולה, ששם את הדורסודורו בתחום אופנועי התקציב יחד עם כלים כמו קוואסאקי Z900, סוזוקי GSX-S750, ובמידה מסוימת גם ימאהה MT-09.

הדורסודורו 900 מגיע כסטנדרט עם מערכת ABS, עם מערכת בקרת אחיזה בעלת 3 מצבי התערבות וניתוק, עם מצערות חשמליות ו-3 מצבי ניהול מנוע, ועם מסך TFT צבעוני ויפהפה. בהקשר של המצערות החשמליות נציין שהדורסודורו 750 של שנת 2009 היה אחד הכלים הראשונים שהגיעו ארצה עם מצערות חשמליות. מאז ועד היום גם כבלי המצערת, שבעבר הובילו לחיישן מצב מצערת שישב מאחורי השלדה, בוטלו, וכעת ידית המצערת עצמה היא הפוטנציומטר – כמו בהרבה כלים אירופאיים.

דורסודורו 900 - כיפי ומהנה!
דורסודורו 900 – כיפי ומהנה!

סקסי מאדרפאקר!

אף על פי שהעיצוב של הדורסודורו לא השתנה כבר 12 שנים, הוא עדיין יפהפה וסקסי. סכמת הצביעה בשחור-אדום-אפור עם ה-a של אפריליה על כונסי הצד – עושה לו טוב, וההוכחה הטובה ביותר היא כמות המבטים והשיחות מעוברי אורח שליוו אותנו בחודשי המבחן.

כהיפרמוטו, הדורסודורו 900 גבוה. לא גבוה שאי-אפשר להסתדר, אבל בהחלט מותח את הרגליים לרוכב בגובה ממוצע. בתמורה הוא מציב את הרוכב הרבה מעל לגובה התנועה, וזה מצוין במיוחד ברכיבה עירונית. המושב שטוח למדי, אבל רחב, ואפשר לומר שכבר אחרי כמה שבועות הישבן שלנו התרגל אליו ולא ממש סבלנו. למעשה, תנוחת הרכיבה נוחה למדי – וזה רק המושב הקשיח והמחסור במיגון רוח שמגבילים את טווחי הרכיבה. זה ונפח מיכל הדלק הפצפון – בעיה ידועה בדורסודורו לדורותיהם שנובעת בראש ובראשונה מהעיצוב המוקפד (בבחינת First we make it look good).

אז מה עושים? מתרגלים לכניסות תכופות לתחנות דלק. ברכיבה שלנו, שבה תצרוכת הדלק הממוצעת עמדה על כ-15.7 ק"מ/ל', נכנסנו לתדלק בכל 142 ק"מ בממוצע. מעט מציק, אבל כאמור – מתרגלים.

נראה מעולה - גם אחרי 12 שנים!
נראה מעולה – גם אחרי 12 שנים!

החיים היום-יומיים עם הדורסודורו 900 בסך הכול טובים למדי – כל עוד אין נסיעות ארוכות על בסיס קבוע. כאופנוע לסביבת הפרברים, או למרחקים של כ-50-40 ק"מ לכל כיוון, הוא תענוג. השיוט מתבצע על 140 ואפילו 150 קמ"ש, ויש בטווח הזה ערימות של מומנט לצאת לעקיפות. המהירות המקסימלית, אגב, עומדת על כ-205 קמ"ש, היא נובעת מההספק המוגבל ל-95 כ"ס (כדי שניתן יהיה להגביל אותו ל-A1), והתחושה היא שאפשר לסחוט מהמנוע הזה לפחות עוד 20 כ"ס בקלות.

מצד אחד מקריבים פה נוחות יום-יומית ושימושיות, שכן הדורסודורו 900 קשוח למדי. מצד שני, מקבלים אופנוע שהוא לגמרי אופנוע לאופנוענים – אופנוע שלא רק נראה טוב אלא גם מספק המון חיוכים בכל רכיבה. זה לא רק המנוע, אלא בעיקר ההתנהגות: ההיגוי של הדורסודורו הוא אחד הזריזים והפסיכיים שיש, וזה נובע מהגאומטריה ומהכידון הרחב. מאידך, היציבות גבוהה מאוד כשעוזבים את הכידון בשקט, וזה נובע בזכות בסיס הגלגלים הארוך. השילוב הזה בין שתי התכונות המנוגדות הוא אחד התופעות המיוחדות יותר בדורסודורו 900 לטעמנו.

יוצא אפוא שנגיעה בכידון מטיסה את הדורסודורו מצד אל צד, אבל כשמשחררים את הכידון לחלוטין הוא נותן את כל הביטחון שצריך לפתוח את הגז ולצאת בדרייב מהפנייה עם המומנט האדיר של מנוע הווי-טווין. וכמה כיף שזה מספק בכבישים מפותלים!

החיסרון, אגב, הוא ההידראוליקה הבינונית של הבולמים. אחרי מקצה כיוון הצלחנו להגיע לסט-אפ טוב ומאוזן מלפנים ומאחור – גם בעומס הקפיץ וגם בשיכוך ההחזרה, וזו הייתה פשרה טובה למדי. יחד עם זאת, בהחלט היינו רוצים פה הידראוליקה איכותית יותר שתאפשר ללחוץ עוד יותר את האופנוע המגניב הזה ולסחוט ממנו את מה שהמנוע, השלדה, הגלגלים והבלמים מסוגלים לתת. קיטים אפטרמרקט – למשל של קארטרידג'ים לפרונט ובולם אחורי – בהחלט באים פה בחשבון, ובקרוב גם נדווח על שינוי שהם עשו ועל העלות-תועלת.

היפרמוטו עם אלקטרוניקה מודרנית במחיר תחרותי
היפרמוטו עם אלקטרוניקה מודרנית במחיר תחרותי

סיכום חצי שנה

אז אחרי חצי שנה שבהם השתמשנו באפריליה דורסודורו 900 ככלי תחבורה יום-יומי, אפשר לסכם ולהגיד שזה אופנוע מגניב ומהנה, שאנחנו אוהבים אותו מאוד, ושבמחיר הזה של 69 אלף ש"ח הוא בהחלט משתלם.

בצד היתרונות נמנה כאמור את העיצוב הסקסי, את המנוע הגמיש והחזק, את הטכנולוגיה והבקרות, את מכלול התחושות הדינמי הייחודי ואת איכות הבנייה והגימור. מאידך, בחסרונות נציין את ההידראוליקה הבינונית בבולמים שהיא צוואר הבקבוק של הביצועים, ואת נפח מיכל הדלק שמגביל את טווח הרכיבה. את הצמיגים המקוריים, אגב, החלפנו למיטאס פורס-ספורט+, וההתנהגות השתפרה משמעותית.

לחיות עם אופנוע היפרמוטו אירופאי זה לא קל, או לפחות לא נוח כמו לחיות עם אופנוע יפני גנרי כזה או אחר. מקריבים פה בתחומים כמו נוחות ושימושיות, אי אפשר למשל להתקין ארגז מאחור ולכן צריך להסתובב עם תיק גב, ותגובות האופנוע עצבניות וקשיחות יותר משל אופנוע יפני פשוט.

מאידך, בדורסודורו 900 מקבלים המון חיוכים – החל מהבוקר כשמתבוננים עליו בפעם הראשונה, דרך היציאה לדרך והמנוע הגמיש, תנוחת הרכיבה הקרבית אך נוחה, ולבסוף הזריזות הפסיכית והדיסוננס הגדול עם היציבות המרשימה אם רק תשחררו את הכידון. אופנוע לאופנוענים!

ושוב – ב-69 אלף ש"ח זוהי לדעתנו עסקה מעולה, ונזכיר שהוא מגיע גם ב-A1.

ביי ביי חבר
ביי ביי חבר

סטטיסטיקה – חצי שנה עם אפריליה דורסודורו 900

  • 10,800 ק"מ
  • 686 ליטר דלק
  • 76 תדלוקים
  • 9 ל' בכל תדלוק בממוצע
  • 142 ק"מ בין תדלוקים בממוצע
  • 15.7 ק"מ/ל' בממוצע

כמה כסף?

  • דלק – 4,500 ש"ח
  • טיפול 1,000 ק"מ – 550 ש"ח
  • צמיג אחורי – 850 ש"ח
  • סה"כ הוצאות ל-6 חודשים לפני ביטוח חובה: 5,900 ש"ח (כולל דלק)

מה אהבנו?

  • עיצוב יפהפה וסקסי
  • תנוחת רכיבה קרבית
  • מנוע גמיש
  • אלקטרוניקה מתקדמת
  • יציבות
  • זריזות היגוי פסיכית
  • התגלגלות
  • מכלול תחושות ייחודי
  • איכות בנייה וגימור
  • מחיר – 69 אלף ש"ח

מה פחות אהבנו?

  • ההידראוליקה של הבולמים יכולה הייתה להיות טובה יותר
  • מיכל דלק קטן וטווח רכיבה
  • חום לרגליים ברכיבה עירונית
  • צמיגים מקוריים דאנלופ קואליפייר

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

2 תגובות

  1. Avatar

    2018 באופנוע של 70,000 ש"ח: אפילו מד דלק לא חשבו לשים…

  2. Avatar

    אילו רפידות היו בבלם הקדמי?
    האם ידוע לכם באשר לאם הן היו מסוג "sintered" ?

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן