דף הבית / טור / טור עורך: השטח פורח
_ACL9276

טור עורך: השטח פורח

כמה מילים על הפריחה האדירה של תחום רכיבת האנדורו בשנים האחרונות

אחת המגמות המעניינות ביותר בשנים האחרונות בשוק הדו-גלגלי הישראלי היא הגידול המסיבי של סגמנט אופנועי השטח בכלל והאנדורו המקצועי בפרט. מה שהיה נחלתם הבלעדית של משוגעים לדבר – קבוצה קטנה של חלוצי תחום האנדורו בישראל – הפך בעשור האחרון לתחביב פנאי נפוץ ולגורם דומיננטי ביותר בשוק האופנועים המקומי. מיינסטרים של ממש.

בואו נדבר רגע במספרים. אם מסתכלים עשור אחורנית לשנת 2005, אז בישראל היו שתי חברות ששיווקו אופנועי אנדורו מקצועיים – ק.ט.מ וימאהה. המספרים אז היו מגוחכים בהשוואה להיום. ד.ל.ב מוטוספורט מכרו אז 45-50 ק.ט.מ-ים בשנה בסך הכל, מכל הדגמים יחד, ומטרו מכרו כ-30 יחידות של WR בנפחים של 250 ו-450 סמ"ק. היו שנים של כמה יחידות יותר או פחות, אבל בגדול אלו המספרים. הרוכשים היו אותם רוכבים שמחליפים אופנועים בכל שנה או שנתיים, ולרוב היו אלה רוכבי אנדורו שגם התחרו במרוצים באותה תקופה – כמו שאמרנו, משוגעים לדבר. אם מסתכלים על גלריות תמונות ממרוצי אנדורו של אותם הימים רואים שני צבעים דומיננטיים – כתום וכחול.

בדיוק 10 שנים לאחר מכן, בשנת 2015, יש לנו שפע של מותגי אופנועי אנדורו שנמכרים בארץ. אל ק.ט.מ וימאהה הצטרפו ברבות השנים הוסקוורנה, גם בגלגולה הקודם תחת ב.מ.וו וקמור וגם כעת תחת ק.ט.מ ועופר-אבניר, הייתה לנו את הוסאברג, יש את גאס גאס, הונדה, ולנטי (סוזוקי עם תקינת כביש), TM, שרקו, קוואסאקי, והיו לנו תקופות של אופנועי אנדורו מב.מ.וו, אפריליה ו-HM-מוטו. פרט לאלו המקצועיים, נמכרים פה גם אופנועי שטח לייט כמו AJP או הקאמי של גאס גאס לצד דו"שים קטנים כמו ימאהה WR250R או הונדה CRF250L. בקיצור, שפע חסר תקדים של אופנועי שטח מקצועיים יותר או פחות, 2 או 4 פעימות, בכל נפח שיש לשוק העולמי להציע, והכל מוצע למכירה כאן אצלנו בארץ. אם לפני עשור היו מספרים לרוכב האנדורו שזה יהיה המצב ב-2015, סביר להניח שהוא היה מבקש שתיתנו לו גם ממה שלקחתם.

השטח פורח! (צילום: בני דויטש)
השטח פורח! (צילום: בני דויטש)

ואם נחזור למספרים, אז במהלך העשור הזה שוק אופנועי השטח גדל כמעט פי 15(!). בשנת 2015 נמכרו בישראל כ-750 אופנועי אנדורו מקצועיים ברישוי צהוב, וזה לא כולל אופנועי מוטוקרוס ברישוי אפור ואופנועי אנדורו ברישוי אפור שנמכרים בייבוא מקביל. ק.ט.מ לבדה מכרה בשנה זו כ-420 אופנועי אנדורו מקצועיים, והוסקוורנה מכרה כ-215 כלים. אופנועי מוטוקרוס, אגב, נמכרו פה יפה גם לפני חוק הספורט המוטורי והרישוי האפור, אבל אין שום תיעוד למספרים שכן הכלים אז היו מוברחים, ובכל מקרה הם לא נושא הרשימה. אם נחזור לאנדורו, אז גידול של כ-1,500% במהלך עשור, פשוט מחייב התייחסות.

הגידול העצום הזה הוא בעצם ההנגשה של תחום האנדורו מאותם מורעלים אל כלל הרוכבים, גם כאלה פשוטים שמחפשים תחביב נחמד לסופ"ש עם החבר'ה, או למען הדיוק, בעיקר לאותם רוכבי סוף שבוע, והוא חלק מתהליך שעובר על מעמד הביניים הישראלי של פיתוח תרבות פנאי. אפשר לראות את זה היטב גם בגידול העצום שחווה שוק האופניים – שטח וכביש – באותן שנים. אבל אם נתמקד באופנועי אנדורו, אז הסתכלו מה קורה בשטח בסופי שבוע. מאות רוכבים גודשים את מסלולי הרכיבה הנפוצים במרכז, בצפון ובדרום, רוכבים על סינגלים ותיקים, פותחים חדשים או מטיילים בשבילים. חבורות-חבורות חורשות את השטח עם אופנועי אנדורו מקצועיים בכל יום שישי ושבת. רובם המכריע הם לא רוכבים מקצועיים או פריקים של אנדורו, אלא פשוט אנשים ממוצעים שפיתחו להם תחביב פנאי מהנה כדי למלא בו כמה שעות של שישי עם החבר'ה. אם תרצו, אז אנדורו זה המילואים החדש. יש הרבה חבר'ה בני 30-40-50 שמוצאים ברכיבות האנדורו לא רק ספורט מהנה ומפתח אלא גם פלטפורמה למפגש חברתי. אחת לשבוע פוגשים את החבר'ה, רוכבים קצת בסינגלים, מכירים את הארץ דרך השטח, עושים עצירות לקפה ונשנושים ומדברים המון על כל מה שקשור. יופי של דרך לברוח לכמה שעות מהאישה, הילדים וטרדות היום-יום.

יש לרוכבי הפנאי האלה מועדונים בפייסבוק שבהם הם מדברים, מחליפים חוויות, מתייעצים על אופנועים ועל ציוד וקובעים לרכיבות משותפות, והרוכבים האלה מזינים תעשייה שלמה מסביבם. אלו לא רק יבואני האופנועים שמוכרים כמויות גדולות של אופנועים. אלו גם המוסכים שמטפלים באותם אופנועים ומתחזקים אותם, חנויות הציוד שמוכרות קסדות, חליפות, מיגונים ואבזרים נוספים, זה שוק של שיפורים, התאמות אישיות ואפטרמרקט, והשוק הזה חווה פריחה עצומה. כולם כמובן מרוויחים מזה.

גידול עצום בתרבות הפנאי
גידול עצום בתרבות הפנאי (צילום: בני דויטש)

יש הרבה סיבות לגידול המשמעותי הזה בשוק האנדורו. ראשית, כאמור, יש כמות גדולה מאוד של בני מעמד ביניים בגילאים שהוזכרו, 30-50, שהתבססו כלכלית ויכלו לאפשר לשד הקטן שישב בראש כל השנים לצאת החוצה ולקנות אופנוע, או לחזור לרכיבה אחרי שנים ארוכות בלי. הרבה מאותו סוג של אנשים רוכבים על אופניים או עושים טריאתלונים, איירונמנים ומרתונים, אבל חלקם זלג גם לאופנועים בכלל ואופנועי שטח בפרט. תרבות הפנאי התפתחה מאוד בעשור האחרון, ותחום אופנועי האנדורו קיבל גם הוא את חלקו היחסי.

פלח נוסף, קטן יותר, הוא של רוכבי כביש שהבינו בשנים האחרונות שרכיבת כביש ספורטיבית מכניסה את הרוכב לספין שבסופו קורים אירועים לא נעימים, להם או לחבריהם לרכיבה. ברבות השנים ראינו עשרות מקרים כאלה בהמון קבוצות רכיבה. מה גם שרכיבת כבישים ציבוריים היא מוגבלת, וגם אם מדובר ברוכב טוב וכשרוני במיוחד, מהר מאוד הוא מגיע לתקרת הזכוכית שממנה אי אפשר להתקדם יותר בלי לקחת סיכונים משמעותיים. באנדורו זה לא קורה. ושלא לדבר על כמות הכבישים הטובים הזעומה. אז גם חלק מאלו עבר לרכיבת שטח.

במקביל, חלו תמורות משמעותיות באופן שבו מתייחסים יבואני האופנועים למסחר באופנועי שטח וללקוחות. אם לפני 10 שנים הרוב המוחלט של האופנועים המשומשים היו נמכרים בשוק הפרטי, הרי שהיום כל היבואנים מציעים שירותי טרייד-אין שבהם הרוכב מכניס אופנוע משומש בכל מצב ויוצא עם אופנוע חדש. גם רכישת אופנוע משומש הפכה להיות משמעותית בטוחה יתר, עם אופנועים שעוברים יישור קו במוסכי היבואנים ונמכרים עם אחריות יבואן, וכן מסלולי תשלומים נוחים שמאפשרים רכישת אופנוע כמעט לכל אחד, משומש או חדש. אופנועי האנדורו הפכו כאמור לנגישים מתמיד.

לזה תוסיפו את הורדת מס הקנייה, שממנה נהנו בעיקר אופנועי השטח שהפכו לנגישים הרבה יותר מבחינה כלכלית. קניית אופנוע שטח ב-2015 הפכה לקלה מתמיד.

ק.ט.מ 125EXC - אופנוע האנדורו הנמכר בישראל עם 100 יחידות ב-2015
ק.ט.מ 125EXC – אופנוע האנדורו הנמכר בישראל עם 100 יחידות ב-2015

ואם לחזור רגע לתחילת הרשימה, אז ריבוי המותגים הוא גם סיבה נוספת לפריחה וגם תוצאה. ברגע שנוצר ביקוש והשוק גדל יבואנים חדשים ממלאים את הוואקום במותגים חדשים, וברגע שיש עוד יבואנים ועוד מותגים רוכבים נוספים נכנסים למעגל הזה ומגדילים אותו. וכך אחד מזין את השני, ושוב – כולם מרוויחים.

אז למה דווקא אנדורו? למה לא אופנועי כביש, קאסטום, מוטוקרוס או כל תחום דו-גלגלי אחר? ובכן, כאן התשובה פרושה לפנינו, תרתי משמע, בכל מקום – ארץ ישראל בורכה במגוון עשיר של שטחי רכיבה שונים ומגוונים, כשהיתרון הגדול הוא שניתן לרכב כמעט בכל מקום, למעט שמורות טבע שבהן מותר לרכב רק על שבילים מסומנים. כשאני מספר את זה לקולגות אירופאיים ועל הדרך מתאר את המגוון העצום של שטחי הרכיבה שיש לנו במדינתנו הקטנטונת, הם עומדים פעורי פה ועיניים ומקנאים, שכן אצלם באירופה שטחי הרכיבה מצטמצמים, עד כדי כך שבמדינות מסוימות פשוט אין איפה לרכב למעט פארקי אנדורו בתשלום. אז אותו רוכב סוף שבוע שדואג לעצמו לתרבות פנאי ספורטיבית עם החבר'ה, גם מגלה את הארץ על הדרך, וזה בהחלט נדבך חשוב שללא ספק עזר לפתח את התחום.

עכשיו בואו נחזור רגע למספרים. כאמור, כ-750 אופנועי אנדורו ברישוי צהוב נמכרו השנה בארץ. כ-420 מהם (56% משוק האנדורו) הם אופנועי אנדורו של ק.ט.מ – 2 ו-4 פעימות. כ-215 כלים הם של הוסקוורנה (28%), כך שיוצא שק.ט.מ והוסקוורנה, מחזיקות יחד בכ-85% משוק האנדורו הישראלי.

שאר המותגים הם גאס גאס (53 כלים), TM-רייסינג (31 כלים), ימאהה (20 כלים) ושרקו (18 כלים).

ק.ט.מ והוסקוורנה - מחזיקים יחד ב-85% משוק האנדורו בישראל!
ק.ט.מ והוסקוורנה – מחזיקים יחד ב-85% משוק האנדורו בישראל! (צילום: בני דויטש)

אופנוע האנדורו הנמכר ביותר הוא הק.ט.מ 125EXC שמכר ב-2015 מספר עגול של 100 יחידות. במקום השני אחיו התאום – הוסקוורנה TE125 עם 81 יחידות. מכיוון שמדובר בשני אופנועים כמעט זהים, יוצא אפוא שהדגם הזה מכר יחד 181 כלים, שהם 24% מכלל אופנועי האנדורו שנמכרים בישראל.

עוד רבי מכר הם ה-350EXC-F שמכר כ-65 יחידות, 250EXC-F שמכר 56 יחידות, והדו"פים 250EXC ו-300EXC, שמכרו כ-40 יחידות כל אחד. בהוסקוורנה ה-FE350 מכר 25 כלים, ה-250 מכר 16 כלים בלבד, וצמד הדו"פים TE250 ו-TE300 מכרו 38 ו-42 כלים בהתאמה. הפרירייד 250R של ק.ט.מ מכר גם הוא לא רע – 38 יחידות, כשה-350 מרובע הפעימות מכר 2 יחידות בלבד.

בחלוקה לפי 2 ו-4 פעימות, בק.ט.מ החלוקה היא בדיוק 50% בין 2 ל-4 פעימות, כולל הפרירייד. בהוסקוורנה היחס קיצוני יותר ועומד על 75% אופנועים דו-פעימתיים ו-25% בלבד אופנועים עם מנוע 4 פעימות. בחלוקה כללית, כולל שאר המותגים, היחס נשמר כמו אצל ק.ט.מ, כלומר כ-50% מאופנועי האנדורו שנמכרים בארץ הם דו"פים. בהחלט מספרים יפים שמראים בבירור את המגמה של חזרה ל-2 פעימות (על כך ברשימה אחרת).

אנחנו בפול גז, כרוכבי אנדורו בעצמנו שנים רבות, כמובן שמברכים על הגידול העצום ועל הדם החדש שנכנס לתחום האנדורו, אבל יותר מזה – אנחנו מחויבים לכסות את התחום ולתת לו את הבמה הראויה לו. בהזדמנות זו גם נמליץ לרוכבים שטרם טעמו רכיבת אנדורו ארצישראלית – מצאו דרך להשיג אופנוע אנדורו לכמה שעות וצאו עם חבר שמכיר את השטח לרכיבת אנדורו קלילה במסלולים המוכרים והפשוטים. יש מצב שתגלו עולם חדש ותתאהבו בו. כמו אלפים שזה קרה להם בשנים האחרונות.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Honda Silver Wing 600 1

נוסטלגיה: הונדה סילברווינג

ההונדה סילברווינג היה הכנף האפורה של הכנף האדומה בקטגוריית המקסי-סקוטר של תחילת שנות האלפיים, והוא הגיע לישראל בשני נפחים - 400 ו-600 סמ"ק

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן