דף הבית / מדריכים / טכני / טכני: סיבי פחמן – קרבון
DU 2019-10-02 MECCANICA 1708

טכני: סיבי פחמן – קרבון

סיבי פחמן, או קרבון, זה החומר המורכב והאקזוטי שכולנו רוצים על האופנועים ועל הביגוד שלנו, גם בגלל תכונות המשקל והקושי, וגם בזכות המראה

סיבי פחמן, או קרבון (Carbon Fibers באנגלית), הוא חומר קל משקל, חזק, קשה ויקר, המורכב מסיבים דקים במיוחד המכילים בעיקר אטומי פחמן. החומר הכרחי בעולם המרוצים ומוכר גם בעולם האופנועים כחומר המרכיב מגנים או חלקי אפטרמרקט, אם כי כבר ראינו יצרניות שהשתמשו בו לבניית שלדות מלאות, חישוקים ועוד. 

בסוף שנת 2016 הציגה ב.מ.וו בתערוכת מילאנו את ה-S1000RR HP4 בגרסת קרבון. נכון, זה לא בדיוק אופנוע המוני או כזה שמיוצר בכמויות מסחריות, אך עדיין מדובר על אופנוע (ויש גם אחד בישראל!) הנושא שלדה, חישוקים ופיירינג – כולם מסיבי פחמן. גם דגמי הסופרלג'רה של דוקאטי מגיעים עם שלדות מסיבי פחמן, אולם בדוקאטי השלדה קטנטנה, ומחברת בין המנוע לבין ציר ההיגוי כשהמנוע הוא הגורם נושא העומס העיקרי, ואילו בב.מ.וו מדובר על שלדת קורות מלאה, שתורמת למשקל יבש של 146 ק"ג בלבד. לאופנוע ליטר.

שלדת הקרבון של ה-S1000RR HP4
שלדת הקרבון של ה-S1000RR HP4

לב.מ.וו יש ניסיון רב עם קרבון. דגמי המכוניות i3 ו-i8 החשמליות, מיוצרות עם שלדת קרבון קלה ומודולרית. בנוסף, ב.מ.וו רכשה לפני כמה שנים 49% מחברת סיבי הפחמן SGL, כך שחזית הטכנולוגיה בתחום נגישה לה, והחברה אף עוסקת בפיתוח התחום. שלדת הקרבון, מעבר להיותה קלה יותר, היא גם חזקה וקשיחה יותר משלדת אלומיניום, והעיקר – ניתן להגיע לספציפיקציות מדויקות של קשיחות וחוזק בכל הצירים, דבר שמוגבל הרבה יותר עם אלומיניום, ובטח עם פלדה.

סיבי פחמן מורכבים מסיבים דקים במיוחד (קוטר של כ-0.005 מ"מ) המכילים בעיקר אטומי פחמן. סיבי הפחמן מאורגנים בגבישים זעירים לאורך הסיב, כאשר מבנה זה מקנה להם חוזק רב יחסית לגודלם הזעיר. השימוש הבסיסי ביותר בחומר מתקבל על ידי שזירת כמה אלפי סיבים לחוט בעל חוזק רב, מהם ניתן לשזור לאריג גדול יותר. משם ניתן לטבול את האריג בדבק כדוגמת אפוקסי ליצירת חומרים מרוכבים המאפשרים יצירת משטחים חזקים וקשים בעלי משקל נמוך.

השלדה הראשית ושלדת הזנב של הדוקאטי סופרלג'רה
השלדה הראשית ושלדת הזנב של הדוקאטי סופרלג'רה

בעולם האופנועים אנו יכולים לראות שימוש ניכר בסיבי פחמן בעיקר בקטגוריות המרוץ הבכירות הדורשות חלקים חזקים, קשים וקלים. פיירינגים העשויים כמעט לגמרי מסיבי פחמן או משטחי פלסטיק מחוזקים בסיבי פחמן, שלדות וחישוקים כמו ב-HP4 שהזכרנו, מגנים כאלו ואחרים, דודי מפלט ועוד. החומר, בצורה הבסיסית שלו ובטח בגרסה הסופית המעוצבת לפי מפרט היצרן, הדגם או הקבוצה, יקר מאוד. תהליך הפקת הסיבים דורש שימוש בחומר שנקרא אקרילוניטריל (Acrylonitrile) אשר מופק מתזקיקי נפט ודורש תהליך עתיר אנרגיה, רעיל ופוגע בסביבה.

בנוסף, במקרה של תאונה אין את היכולת ליישר או לתקן, ולפיכך כל חלק שהוא מסיבי פחמן הוא חד-פעמי. בעבר עלה החשש שבמקרה החלקה, פיירינג קרבון עלול גם לחתוך את הרוכב ככל שהוא נשבר. בצד החיובי החלקים נראים מיליון דולר, לא מתחמצנים או מחלידים, וחוסכים גם צבע – בעיקר משום שאף אחד לא רוצה להסתיר אותם.

לא רק האופנועים מקבלים את החומר האקזוטי, אלא גם חליפות רכיבה, כפפות, מגפיים וקסדות מכילים משטחי חיזוק מסיבי פחמן. גם לצורך יתרונות המשקל, החוזק והקושי, וגם משיקולים עיצוביים. כבר אמרנו, זה נראה מעולה.

קרבון בכל מקום! קל, חזק וקשה
קרבון בכל מקום! קל, חזק וקשה
הזרוע האחורית של הסופרלג'רה
הזרוע האחורית של הסופרלג'רה
החישוק האחורי של ה-S1000RR HP4
החישוק האחורי של ה-S1000RR HP4

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

תגובה אחת

  1. Avatar

    לא חשש לפציעה, סכנה רצינית לפציעה!!! קרבון שמגיע לנקודת השבירה שלו, עושה זאת באופן פתאומי ומסוכן שעלול לגרום לפציעות קשות, מניסיון עם אופניים.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן