דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / ימאהה טנרה 700 במבחן דרכים: אדוונצ'ר-ראלי
Yamaha-Tenere-700-Launch-PH

ימאהה טנרה 700 במבחן דרכים: אדוונצ'ר-ראלי

הטנרה 700 החדש מציע יכולות שטח גבוהות לצד יכולות תיור טובות למדי, מחזיר את השם 'טנרה' לחזית האדוונצ'רים הקרביים ומתאים במיוחד לקהל הישראלי

צילום: ימאהה

  • יתרונות: מנוע גמיש ומהנה, יציבות, מתלים והתנהגות, יכולת שטח, יש גרסת A1
  • חסרונות: מיכל דלק מתכת, צריך להיות 10 ק"ג פחות, מתלים מעט רכים, שלדת זנב לא פריקה
  • שורה תחתונה: הטנרה 700 מחזיר את השם 'טנרה' לחזית האדוונצ'רים הקרביים לשטח
  • מחיר 'על הכביש': 69,985 ש"ח
  • מתחרים: ק.ט.מ 790 אדוונצ'ר, הונדה CRF1000L אפריקה טווין
  • לעמוד הדגם באתר היבואן
ימאהה טנרה 700 - אדוונצ'ר ראלי
ימאהה טנרה 700 – אדוונצ'ר ראלי

3 שנים תמימות חיכינו לטנרה 700 של ימאהה. זה התחיל בתמונות 'ריגול' שחשפו אדוונצ'ר עם מנוע ה-MT-07, המשיך בדגם הקונספט המהמם שהוצג במילאנו 2016, דרך האבטיפוס שהוצג שנה לאחר מכן, הגרסה הסדרתית שהוצגה במילאנו 2018, ועד ההשקה העולמית שבה השתתפנו בשבוע שעבר ולייצור הסדרתי שקורה בימים אלו. 3 שנים תמימות שבהן רק מלראות את התמונות ואת המסר שאליו מכוונים בימאהה, הבנו שהחברה היפנית משנה כיוון ולוקחת את השם 'טנרה' – שבשנה זו חוגג 36 שנים – חזרה לשטח וחזרה לביצועים.

הוא מעניין במיוחד, הטנרה 700, מפני שבתקופה שבה האדוונצ'רים הולכים וגדלים ונהיים מתוחכמים יותר וטכנולוגיים יותר, הטנרה 700 תוקף את הקטגוריה דווקא מהכיוון השני – של הפשטות והמינימליזם. זה פחות אדוונצ'ר-כביש נוח ומפנק אלא יותר אופנוע שטח-ראלי קרבי. לכן גם כמעט ולא תמצאו בו מערכות אלקטרוניות מתקדמות כמו באדוונצ'רים אחרים. וזה מביא אותנו למטרה נוספת שעמדה מול עיני ימאהה בבניית הטנרה 700 – המחיר, שאמור להיות נוח ואפילו זול.

בבסיס הטנרה 700 נמצא מנוע ה-CP2 של ימאהה – הטווין המקבילי בנפח 689 סמ"ק שמגיע מה-MT-07. הוא מפיק כ-74 כ"ס וכמעט 7 קג"מ, והוא ידוע בגמישותו. הבחירה במנוע הזה מעניינת. מצד אחד זהו מנוע מצוין, אפילו אחד המנועים הטובים של ימאהה, שכן הוא גמיש, הוא חי ודינמי, הוא מעניין והוא מודרני. מצד שני, כמנוע של אופנוע כביש המשקל שלו לא נמוך, וזה משפיע ישירות על משקל האופנוע.

מנוע ה-CP2 מגיע מה-MT-07
מנוע ה-CP2 מגיע מה-MT-07

בכל אופן, כאן בטנרה המנוע קיבל תיבת אוויר חדשה, מערכת פליטה ייעודית, מערכת קירור גדולה יותר, וגם מפה חדשה לניהול המנוע. גם יחס ההעברה הסופי התקצר, וגלגל השיניים האחורי גדל מ-43 במקור ל-46 שיניים כאן בטנרה כדי לספק יותר מומנט זמין.

מסביב למנוע בנו בימאהה שלדת יהלום חדשה שעשויה מפלדה – כולל שלדת הזנב שהיא חלק אינטגרלי מהשלדה ולא פריקה. השלדה קומפקטית למדי ומשקלה קצת פחות מ-18 ק"ג.

מכלולי השלדה ברמה טובה למדי. כך למשל הבולמים הקדמיים של קאיאבה, הפוכים בקוטר 43 מ"מ, כוללים קארטרידג' ומציעים כיווני שיכוך כיווץ והחזרה, ויש גם בורגי ניקוז אוויר. מאחור, אל הזרוע האחורית הייעודית מאלומיניום מחובר בולם יחיד, גם הוא של קאיאבה, הכולל מיכל גז חיצוני ומציע כיוונים מלאים – כולל עומס קפיץ בברז חיצוני, שיכוך כיווץ מהיר ואיטי ושיכוך החזרה. מרשים ביותר. מהלכי הגלגל עומדים על 210 מ"מ מלפנים ו-200 מ"מ מאחור, ומרווח הגחון עומד על 240 מ"מ.

כיוונים מלאים בבולם האחורי - כולל שיכוך כיווץ מהיר ואיטי
כיוונים מלאים בבולם האחורי – כולל שיכוך כיווץ מהיר ואיטי

החישוקים במידות הנכונות לאדוונצ'ר-שטח, עם "21 מלפנים ו-"18 מאחור, כשעליהם צמיגי פירלי סקורפיון ראלי STR. הצמיג האחורי במידה 150/70 קרבית, אם שאלתם. מה עוד? ובכן, הבלמים של ברמבו, ויש מערכת ABS הניתנת לניתוק מלא בלחיצת כפתור בלוח השעונים. בימאהה בחרו את האפשרות לניתוק מלא ולא השאירו את האפשרות לניתוק אחורי בלבד לשטח.

העיצוב קרבי ומודרני, ובעיקר פונקציונלי. יחידת הזנב מינימליסטית ומזכירה זנבות של אופנועי אנדורו. המושב שטוח, למרות שבגרסה הרגילה הוא בנוי מ-2 חלקים. משם זה ממשיך למיכל דלק מתכתי בנפח 16 ליטרים, המכוסה בכיסויי פלסטיק צידיים שממשיכים למסיכת ראלי מרשימה ומודרנית הכוללת משקף שמתחתיו 4 פנסי LED.

האבזור, כאמור, גם הוא פונקציונלי. יש מגן מנוע מאלומיניום ומגני ידיים מפלסטיק, יש שקע 12V, הכידון העבה שטוח ורחב – כמו של אופנועי אנדורו וראלי, ויש לוח שעונים מלבני שיושב גבוה ומציג את הנתונים החשובים בלבד (מהירות, מד מצטבר, מד מתאפס, תצרוכת דלק, טמפ' אוויר, תצוגת הילוך ונורות אזהרה).

קוקפיט קרבי של ראלי
קוקפיט קרבי של ראלי

מאידך, בימאהה השקיעו בכמה פתרונות פונקציונליים מעניינים. כך למשל תמצאו מתחת לכנף האחורית ידיות אחיזה להרמת הזנב במקרה הצורך, הכנף הקדמית הצמודה לגלגל מתכווננת לגובה בעזרת 4 ברגים לצורך רכיבה בבוץ, מעל ללוח השעונים יש באר שמאפשר התקנת GPS או כל אביזר אחר, וארבעת הברגים של הכנף האחורית מתחת למושב הם בעצם ווים לקשירת מטען. נחמד מאוד.

עולים על האופנוע ויוצאים לדרך. תנוחת הרכיבה כאן קרבית למדי, במיוחד בגלל הכידון השטוח וסביבת הרוכב הקרבית. מאידך, המושב המקורי, שגובהו מעל הקרקע 875 מ"מ, לא גבוה מספיק לאופנוע אדוונצ'ר קרבי. בימאהה כיוונו לממוצע, ובצדק, ועל פניו גובה של 875 מ"מ נשמע גבוה, אבל אפשר היה לעשות את המושב גבוה יותר כדי לתת את התחושה שהרוכב יושב על האופנוע ופחות בתוכו. בכל אופן, בימאהה מציעים מושב 'ראלי' הגבוה ב-44 מ"מ מהמושב המקורי. רכבנו איתו בחלק מהזמן, ומעבר לגובה שמאפשר מעבר טוב יותר מישיבה לעמידה, הוא גם מרופד היטב ונוח לרכיבה. זה המושב המועדף עלינו. מהצד השני, בימאהה מציעים גם קיט הנמכה ומושב נמוך יותר, שמורידים את גובה המושב בכ-40 מ"מ למאותגרי גובה.

אחת התהיות שלנו בטרם רכבנו על הטנרה 700 הייתה כיצד יתנהג המנוע – שכאמור מגיע מהכביש – על אופנוע אדוונצ'ר, ועוד כזה שאמור להית קרבי. את התשובה לכך קיבלנו מהר מאוד: הוא מתנהג מצוין. מנוע ה-CP2 הוא אחת היציאות החזקות של ימאהה בתקופה האחרונה. הוא סופר-גמיש, הוא נעים לשימוש ונשלט, ויש לו חספוס עדין ונעים שנובע מהסדר הא-סימטרי של הבוכנות. למעשה, זהו מנוע מידריינג' קלאסי, והוא נמצא במיטבו מ-3,000 ועד 7,000 סל"ד – בדיוק איפה שהרוכב רוצה את הכוח הזמין, וממנו יש בשפע.

מנוע גמיש, מעולה במידריינג'
מנוע גמיש, מעולה במידריינג'

בימאהה בחרו שלא להתקין בקרת אחיזה על המנוע הזה, ואנחנו יכולים להבין את הבחירה הזו. המנוע כל כך נשלט, שאין באמת צורך במערכת שתרסן את ההחלקה – גם בשטח כשאין אחיזה. למרות ההספק, שעלול להיחשב כנמוך, תאוצות הביניים פה מצוינות. המהירות הסופית תדגדג את ה-200 קמ"ש, ומהירות שיוט נוחה תהיה על סביב 150 קמ"ש – אז גם הסל"ד בהילוך השישי יהיה עדיין בתוך אזור הנוחות של המנוע המצוין הזה.

רכיבת כביש היא נוחה למדי עם הטנרה 700. המושב שטוח וקשיח, הכידון הרחב מפשק את הידיים בתנוחה קרבית, ומיגון הרוח סביר למדי. לא תמצאו פה את הנוחות המוגזמת של אדוונצ'רים גדולים לכביש, אבל ביחס לאדוונצ'ר עם אוריינטציית שטח גבוהה ומושב שטוח, המצב פה טוב ואפילו מצוין.

אחד המאפיינים של הטנרה 700 הוא היציבות, שנובעת מבסיס גלגלים ארוך וגאומטרייה מתאימה. התכונה הזו, יחד עם מערכת מתלים טובה מאוד עם הידראוליקה איכותית, הופכת אותו למכונת פיתולים לא רעה בכלל – למרות הגלגל הקדמי בקוטר "21. זה האחרון אמנם יערפל, כצפוי, את ההיגוי, אולם כאמור היציבות גבוהה, ועם הכידון הרחב אפילו קל להכניס את הטנרה לפניות.

הטנרה 700 יציב ודורס
הטנרה 700 יציב ודורס

אותה היציבות באה לידי ביטוי ביתר שאת דווקא ברכיבת שטח. השילוב של בסיס הגלגלים והגאומטרייה עם הבולמים הטובים ועם המנוע הגמיש מאפשרים לרכוב מהר, ואפילו מהר מאוד, על שבילים. בקטעים מסוימים ראינו גם 120 ו-130 קמ"ש על השביל, והתחושה הייתה נינוחה – כזו שמאפשרת לדחוף 20 קמ"ש נוספים.

500 ק"מ בילינו על גבו של הטנרה 700 במהלך צמד ימי הרכיבה, כשבכל מהלך הרכיבה לא עלינו על כביש מהיר, והרכיבה כולה התבצעה על כבישים הרריים, כבישי שירות של חקלאים, ושטח. הרבה שטח ומכל סוג – החל משבילים רחבים, ישרים ופתוחים, דרך שבילי יער חוצים ומפותלים בסגנון הרי ירושלים, ועד טיפוסים וירידות טכניים יותר שבהם מקפלים את האופנוע ומחפשים את הזמישות שלו – שממנה יש בשפע, למרות המשקל שעומד על 204 ק"ג.

אהבנו במיוחד את מערכת המתלים האיכותית, שמאפשרת לדחוף את הטנרה גם בכביש וגם בשטח. היא אמנם רכה מדי לטעמנו, וזה בא לידי ביטוי בבלימות חזקות בכביש שבהן הפרונט שוקע יתר על המידה, וכן בקפיצות בשטח, שבהן המתלים ממהרים לסגור מהלך, אולם כשהם לא מגיעים לקצה הם עובדים היטב, שומרים על היציבות הגבוהה של הטנרה ומאפשרים טווח שימושים רחב ודינמי.

מערכת מתלים טובה מאוד - גם אם קצת רכה
מערכת מתלים טובה מאוד – גם אם קצת רכה

ואחרי הכל, הטנרה 700 הוא אופנוע מאוזן. כזה שמשלב בין מנוע גמיש וטוב לבין התנהגות דינמית טובה – גם בכביש וגם בשטח. הוא גם פלטפורמה מעולה לרוכב האדוונצ'ר שלוקח את האופנוע שלו לשטח. לאלו, אגב, בימאהה מציעים 2 חבילות אבזור: 'ראלי' – הכוללת דוד אקרפוביץ', מושב ראלי גבוה, פלטת מספר מקוצרת, מאותתי LED, מגן רדיאטור, מגן שרשרת אלומיניום ומדבקת מיכל, ו'אקספלורר' – הכוללת צמד ארגזי צד עם תושבות, רגלית אמצע, מגן מנוע רחב עם תא לכלי עבודה, ומגן שלדה.

הימאהה טנרה 700 מחזיר את הכבוד לשם 'טנרה'. זהו אופנוע אדוונצ'ר-ראלי קרבי שמאפשר מצד אחד רכיבת כביש נוחה למדי , גם ככלי תחבורה יום-יומי, אבל מצד שני מאפשר רכיבת שטח חזקה וקרבית. הוא לא חף מחסרונות, והיינו רוצים אותו עם 10 ק"ג פחות, עם מתלים קצת יותר קשיחים ועם מיכל דלק פלסטי במקום המתכתי. אולם הוא פלטפורמה מצוינת לאדוונצ'ר קרבי, והוא בעיקר מתאים מאוד לרוכב האדוונצ'ר הישראלי, שלעומת זה האירופאי באמת לוקח את האדוונצ'ר שלו לשטח, ולעתים לשטח מדברי קשוח.

במחיר של 70 אלף ש"ח הטנרה 700 מסתמן כעסקה טובה למדי. הוא לא יפנק את הרוכב במערכות אלקטרוניות כמו קוויקשיפטר, ניטור לחץ אוויר בגלגלים או ידיות מחוממות, אבל הוא ייתן לרוכב את הליבה ואת מה שבאמת חשוב – הרכיבה. יש פה מנוע מצוין, שלדה מאוזנת ומערכת מתלים איכותית, ויש את מכלולי השלדה שתומכים ברכיבה קרבית כמו גלגלים, בלמים, כידון, מסיכה ולוח שעונים – שזה מה שצריך כדי לצאת לרכוב. לכן הטנרה 700 מוגדר כאדוונצ'ר-ראלי.

דווקא בגלל הפשטות היחסית שלו ודווקא בגלל היכולות הדינמיות הגבוהות שלו – אהבנו אותו מאוד, ואנחנו חושבים שזה כלי חשוב מאוד לשוק הישראלי. היה שווה לחכות.

הכותב היה אורח של חברת ימאהה בהשקה העולמית בספרד.

מפרט טכני

מנוע 
תצורהטווין מקבילי, קרוספליין 270-450 מעלות, 689 סמ"ק, 4 שסתומים לצילינדר, DOHC, קירור נוזל
הזנת דלקהזרקת דלק
הספק74 כ"ס (54 קילוואט) ב-9,000 סל"ד
מומנט6.93 קג"מ (68Nm) ב-6,500 סל"ד
קוטר קדח, מהלך בוכנה80.0, 68.6 מ"מ
יחס דחיסה11.5:1
הילוכים6
שלדה ומכלולים
תצורהעריסה כפולה מפלדה
מתלה קדמימזלג הפוך של קאיאבה בקוטר 43 מ"מ, כיווני שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה, מהלך 210 מ"מ
מתלה אחוריזרוע אלומיניום עם מנגנון לינקים ובולם יחיד של קאיאבה, כיווני עומס קפיץ, שיכוך כיווץ מהיר ואיטי ושיכוך החזרה, מהלך גלגל 200 מ"מ
בלמיםקדמי: צמד דיסקים בקוטר 286 מ"מ, קליפרים צפים של ברמבו 2 בוכנות; אחורי: דיסק בקוטר 245 מ"מ, קליפר צף בוכנה בודדת;
מערכת ABS ניתנת לניתוק
צמיגיםפירלי סקורפיון ראלי STR
קדמי: 90/90-21; אחורי: 150/70R18
ממדים
אורך כולל2,365 מ"מ
בסיס גלגלים1,590 מ"מ
גובה מושב875 מ"מ
מרווח גחון240 מ"מ
מיכל דלק16 ל'
משקל מלא כולל דלק204 ק"ג
תצרוכת דלק מדודה ממוצעת20.8 ק"מ/ל'
מחיר על הכביש כולל אגרות69,985 ש"ח

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

14 תגובות

  1. Avatar

    יופי של סקירה. תודה. לא בחנת אני מניח (: – יש לך הערכה אם הכלי יודע ליפול? האגזוז, שיפטר ההילוכים ומכלולים אחרים ניראים חשופים מאוד לנזק בנפילה בשטח. מה דעתך?

    • Avatar

      ואם הוא נפל, ולא קרה לו כלום, זה אומר שהאופנוע יודע ליפול? כל נפילה יש לה את היחודיות שלה, ולעולם לא תדע. מה שכן, מיכל מתכתי זה לא משהו שהייתי רוצה שכלי יכול ליפול.

    • אביעד אברהמי
      אביעד אברהמי

      לא בחנתי בעצמי, אבל ראיתי. הפלסטיקה קצת נשרטת בקטנה, אבל מיכל הדלק עלול לחטוף ולהתעקם.

  2. Avatar

    אביעד, איך בסיס גלגלים של אוטובוס הופך את האופנוע ל "מכונת פיתולים"? הרי דווקא בסיס הקצר מאפשר שינויי כיוון/היגוי מהירים. אז.. לא הבנתי

  3. Avatar

    מה לגבי שבילים טכניים סטייל מורדות/מעלות מדבר יהודה/נגב?
    חבל שהשקיעו בעוואנטות של לדים במקום במיכל דלק למשל

  4. Avatar

    אופנוע מגניב.
    רק מדוע קפיצת המחיר ל70K ? כנראה בגלל ההשקה של השכנים הקטומים.
    אם תמתינו עם הדחף הבלתי נשלט להיות "מהראשונים" עם הטנרה בארץ תגלו שהמחיר יירד פלאים.

    • Avatar

      דווקא הייתי מצפה שמחירו יהיה תחרותי יותר לקטומים. הם לא ממש מתחרים אחד בשני, הקטום מכונה איכותית יותר.

  5. Avatar

    המחיר הנוכחי מיועד למקסם רווחים ע"ח מי שיכול לשלם.
    שנה שנתיים וירד 15%-20% במבצעים ואז יהיה עיסקה טובה
    (משיחות רוכבים הרבה יותר כלים היו נמכרים כבר עכשיו במחיר אחר)

    • Avatar

      שגיב צודק 1000 אחוז! אם גם מחירי הביטוח ההזויים ומחירי הטיפולים היו יורדים ,בכלל היית רואה יותר דוג, אך כאן זאת ישרעhell במלוא הדרה !

    • Avatar

      למי בעצם הכלי מיועד?

  6. Avatar

    מחכה למבחן השוואתי מול KTM790

  7. Avatar

    ל "אני". כן ktm הסיני ככ איכותי שכבר יש לו עשרות בעיות. יש אתר אינטנרט רק עבור בעיות באופנוע הזה.

  8. Avatar

    יש לי טנרה 660.אני נראה לי הולך על החדש מסקרן אותי מנוע טווין 6 הילוכים בעיקר רוכב מרחקים ארוכים. מה דעתכם

  9. Avatar

    מאוד מאכזב שאין אופנוע שלוקח את הטוב מכל הדגמים

    אם לויסטרום היו 3 מצבי בולמים היה מנצח את כולם
    רכים לבמפרים בעיר
    קשים לרכיבת כביש ממושכת
    וחצי-חצי לשטח

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן