דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / מבחן השוואתי: קטנועי 300 סמ"ק דגמי 2019
300cc-scooters-2019-048

מבחן השוואתי: קטנועי 300 סמ"ק דגמי 2019

קטנועי 300 סמ"ק הפכו לפופולריים ונמכרים מאוד בישראל – למרות התשלום הנוסף בביטוח החובה; לקחנו את הארבעה הכי מסקרנים שבהם למבחן השוואתי

בוחנים: אורי ארגמן, נמרוד ארמן, אלי כרמל, ששי אליאס; צילום: אביעד אברהמי

מה נשתנה?

300 סמ"ק הוא נפח המנוע השכיח לקטנועי A2 באירופה (מדרגת הרישוי שעדיין נקראת בישראל A1), ומי שמחפש לקנות קטנוע בנפח הגבוה מ-125 סמ״ק – זו המדרגה הבאה. באירופה. לישראל עדיין מגיעות גרסאות 250 סמ"ק בגלל מדרגות ביטוח חובה ארכאיות שלא עודכנו בהתאם לדרגות הרישוי, ושוק ה-300 סבל ממכירות נמוכות במשך שנים.

אך המצב הזה השתנה. הקונים בארץ מתחילים להפנים שלא מדובר רק בעוד כמה סמ"קים. הקטנועים כיום מתוכננים בנפח זה, ודגמי ה-250 הם גרסאות מוקטנות או דגמים ישנים. בין עשרת הקטנועים הנמכרים ביותר בארץ בשנת 2018 היו ארבעה קטנועים בנפח 350-300 ורק שניים בנפח 250-200. אי אפשר להתעלם מהמגמה ויצאנו לבדוק – מי מבין קטנועי ה-300 הוא הטוב ביותר?

בחרנו בקטנועים הפונים לקהל הרחב ביותר: הקימקו דאונטאון 350i הוותיק והמוכר, הימאהה איקסמקס 300 המוכר והנמכר, ההונדה פורצה 300 בדגם חדש מ-2018, והסאן-יאנג ג'וימקס Z – דגם חדש לגמרי לשושלת הוותיקה והמאוד פופולרית בשוק הישראלי.

ארבעת קטנועי ה-300 סמ"ק 2019 הנמכרים בישראל
ארבעת קטנועי ה-300 סמ"ק 2019 הנמכרים בישראל

כנגד ארבע בנים

הקימקו דאונטאון 350i הוא קטנוע מנהלים הנמכר פה בהצלחה מאז 2015. בשנה שעברה הוא היה הקטנוע הנמכר ביותר מעל ל-125 סמ"ק. מאות קטנועים כאלו נעים על כבישינו, והוא הדגם הוותיק מבין הארבעה. הוא גם בעל נפח המנוע הגדול ביותר (320 סמ"ק בלבד – למרות השם), וההספק הגבוה ביותר – 30 כ"ס, אך גם המשקל והגודל הפיזי הגבוהים ביותר. הוא גדול, מרווח, חזק וכבד. ברשימת האבזור תמצאו ABS, תא מטען ענק, שקע USB, ידיות אחיזה למורכב ולוח שעונים עשיר הכולל מחשב דרך. העיצוב עדיין נאה, אך מתחיל להיות מיושן.

קימקו דאונטאון 350i
קימקו דאונטאון 350i

הימאהה איקסמקס 300 נמכר פה כבר כשנתיים – בהצלחה כמעט כמו של הדאונטאון. נתון מרשים בהתחשב בזה שמחירו גבוה בכ-20%. הוא החליף את האיקסמקס 250, אבל הוא קטנוע חדש לחלוטין ולא שדרוג לדגם המוחלף. לאיקסמקס שלדה מודרנית עם צמד משולשי היגוי – כמו באופנוע, ובנוסף לאבזור הקיים בדאונטאון הוא מוסיף לרשימה גם לוח שעונים עשיר עם תצוגת LCD הפוכה, מחשב דרך ושליטה בתצוגה מהכידון, וגם בקרת אחיזה שאפשר לבטל בלחיצת כפתור. המשקף ניתן לכיוון בעזרת ארבעה ברגים, הפנס הקדמי והאחורי הם פנסי LED, ויש לו מפתח קרבה המאפשר התנעה ללא נעיצת המפתח במתג ההצתה – פטנט שאולי נשמע מיותר, אבל כשמתנסים בו מבינים מהר מאוד איזה שדרוג עצום לאיכות החיים. אפשר להגיע לקטנוע עם המפתח בכיס, הכפפות כבר על הידיים – ולהתניע. האיקסמקס מעוצב עם המון השראה מהטימקס 530 הגדול, והוא בהחלט נראה טוב, מודרני וספורטיבי.

ימאהה איקסמקס 300
ימאהה איקסמקס 300

ההונדה פורצה 300, קטנוע המנהלים הוותיק של הונדה, קיבל ב-2018 שדרוג משמעותי, ואף כי אינו דגם חדש לחלוטין – הוא קרוב מאוד לכך. הוא הקטנוע הקצר והצר ביותר מבין הארבעה, אך זה לא נראה ולא מרגיש ככה. הוא גם החלש ביותר עם 25 כ"ס בלבד על הנייר. הפורצה הוא הקטנוע המאובזר ביותר בחבורה, והוא מוסיף לרשימת האבזור המכובדת של האיקסמקס גם פנסי LED בארבעת המאותתים, משקף מתכוונן חשמלית בשליטה מהכידון, ויש אפשרות להוסיף לו גם ארגז מטען מקורי בנפח 45 ליטר שנפתח גם הוא עם מפתח הקרבה – אך התענוג הזה יגרום לקטנוע לעבור את רף הארבעים אלף ש"ח. אגב, לפורצה יש גם גרסה מוקטנת בנפח 250 סמ"ק שמיוצרת במיוחד לשווקים הישראלי והטורקי.

הונדה פורצה 300
הונדה פורצה 300

היינו יכולים לצרף למבחן גם את הסאן-יאנג קרוזים 300, אבל רצינו לבדוק את הג'וימקס Z החדש שהגיע ארצה ממש לאחרונה. ה-Z הוא קטנוע מנהלים ספורטיבי, הנצר האחרון לשושלת הג'וימקס הוותיקה והמוכרת. הוא הקטנוע הקל והנמוך מבין הארבעה, אבל בעיקר הזול מביניהם –  זול ביותר מעשרת אלפי ש"ח מצמד היפנים – האיקסמקס והפורצה. לא היינו מצפים ממנו לאבזור עשיר כמו של היפנים, אך בכל זאת יש לו משקף ניתן לכיוון ידני כמו באיקסמקס, תא מטען ענק ותא כפפות עם שקע 12V. וכמובן, כמו לכולם, מערכת למניעת נעילת הגלגלים בבלימה – ABS. העיצוב החדש זוויתי ומודרני ובהחלט נעים לעין.

סאן-יאנג ג'וימקס Z 300
סאן-יאנג ג'וימקס Z 300

ביד חזקה ובזרוע נטויה

כל אופנוען יודע שאין תחליף לנפח, והדאונטאון 350 מוכיח את זה. הוא בעל המהירות הסופית הגבוהה במבחן והראשון לעבור את קו מאתיים המטרים בבדיקות התאוצה שלנו – למרות המשקל והגודל שלו (ראו נתוני ביצועים בטבלה למטה). המנוע נותן תחושה גסה ומחוספסת, אבל בכל מצב יש לו כוח, וביציאה מרמזורים קרה לא פעם שהרגשנו בחסרונה של בקרת האחיזה כשהגלגל האחורי פרפר על האספלט העירוני תחת אותו הכוח.

האיקסמקס הוא סגנו מבחינת נפח והספק, מפגר אחריו רק במעט במהירות הסופית ובתאוצה ל-200 מ', אך בזכות היתרון במשקל מנצח את הקימקו במיאוץ ל-100 מטרים, והמנוע שלו חלק, נעים וגמיש. הפורצה והג'וימקס הם החלשים בחבורה – גם בתאוצות וגם במהירות הסופית, עם יתרון קל להונדה.

לצמד היפנים יש את המתלים הטובים ביותר והם יבלעו את המהמורות בכביש בצורה הטובה ביותר מבין הארבעה. האיקסמקס מעט יותר קשיח וספורטיבי והפורצה יותר רך ומפנק, אבל שניהם עושים עבודה מעולה. הג'וימקס הקשיח והדאונטאון הרך לא מפגרים בהרבה מאחורי היפנים, אבל מהמורות קשות או רצופות יורגשו ויוציא את הכלי משלוותו – בעיקר בג'וימקס.

צמד היפנים - איקסמקס 300 ופורצה 300
צמד היפנים – איקסמקס 300 ופורצה 300

למרות הגודל, לא מצאנו שום בעיה להשתחל עם אף אחד מהם בתנועה העירונית הצפופה. הדאונטאון רחב מכולם, אך לא בהרבה. ההונדה הצטיין בזכות מושב נמוך ופעולת מנוע חלקה, ולעומתו האיקסמקס מצריך רגל ארוכה כדי להגיע לקרקע ויקשה על רוכבים ורוכבות מתחת ל-170 ס"מ.

גם עם נסיעה בינעירונית ארוכה התמודדו היטב כל הארבעה, אך כשהמהירות עלתה הג'וימקס נשאר מאחור, כי למרות שהמהירות הסופית שלו גבוהה במעט משל הפורצה, הוא פשוט מרגיש פחות בנוח במהירויות כאלו. אף כי אלו אינם קטנועי תיור או גדלנועים, אפשר בהחלט לגמוע איתם מרחקים.

בנסיעה טכנית בכבישים מפותלים – לא סביבת המחייה הטבעית של קטנוע – התבלט לטובה האיקסמקס בזכות הכוח והשלדה הטובה מבין הארבעה. הפורצה פחות ספורטיבי, אבל בזכות היגוי ניטרלי ומשקל קל תופס את המקום השני. הדאונטאון תפקד בצורה מספקת ובהחלט אפשר ליהנות איתו בכביש המפותל, אך הג'וימקס לא עמד ביומרות הספורטיביות ונתן תחושה לא ברורה ואף איבודי אחיזה קלים תחת עומסים.

כל הקטנועים בולמים היטב, אך לא בצורה זהה. הבלם של הג'וימקס מתחמם לאחר סדרת בלימות חזקות. לאיקסמקס בלימה נהדרת אבל תחושה מעט קשה בידית, כאילו מערכת הבלימה שלו היא פנאומטית ולא הידראולית. הדאונטאון בולם היטב אך מערכת ה-ABS משתלבת בצורה מעט אגרסיבית, והפורצה – בזכות המשקל ומערכת ABS כמעט ולא מורגשת – הוא המצטיין בתחום הבלימה.

צמד הטייוואנים - הג'וימקס Z 300 והדאונטאון 350i
צמד הטייוואנים – הג'וימקס Z 300 והדאונטאון 350i

בין יושבין ובין מסובין

תנוחת הרכיבה מחלקת את הקטנועים לשתי קבוצות: הפורצה והדאונטאון הם קטנועי מנהלים גדולים ומרווחים, עם המון מקום לרגליים ומושב רחב. אם היו להם עוד 100 סמ"ק הם כבר היו נחשבים לקטנועי תיור גדולים. מאידך, האיקסמקס והג'וימקס הספורטיביים יותר צפופים ועם מושבים יותר קצרים ונוקשים.

מבין הארבעה דווקא הפורצה הקצר מכולם הוא המרווח ביותר ונותן הכי הרבה אפשרויות תמרון לרגליים, וקל גם להגיע עם הרגל אל הקרקע. הדאונטאון מרווח גם הוא, אך עם פחות מקום להניח את הרגליים מתחת לרוכב. המושב שלו רך מדי ומקבע את הרוכב למקומו, ולאחר נסיעה ארוכה הישבן משווע להחליף תנוחה. לג'וימקס מושב קשה וצר, אך קל להגיע עם שתי רגליים לקרקע. יש בו גם מרווח מספק לשליחת הרגליים קדימה. המושב של האיקסמקס קשה מאוד, אבל נוח באופן מפתיע. הוא מרגיש הכי צפוף מבין הארבעה, עם הכי מעט מרווח תמרון לרגליים.

המשקפים של כולם עושים עבודה טובה בפינוי הרוח אל הקסדה. רשמנו יתרון קל לטובת הג'וימקס והאיקסמקס על פני הדאונטאון, בזכות המשקף המתכונן ידנית. כך יכול כל רוכב לפרק ולהתאים את המשקף לגובה שלו והעדפותיו. ניצחון מוחץ על פני כולם לפורצה בזכות המשקף החשמלי המאפשר להוריד ולהעלות אותו בלחיצת כפתור ולקבל רוח מרעננת בנסיעה איטית ומיגון רוח טוב בנסיעה מהירה. תענוג.

טובים גם מחוץ לעיר
טובים גם מחוץ לעיר

לארבעתם יש לוח שעונים במבנה דומה: שני שעונים אנלוגיים גדולים – מד מהירות ומד סיבובי מנוע, וביניהם צג LCD. לוח השעונים של הג'וימקס נראה יפה וקריא בכל מצב, אך חסרים מעט פרטים לעומת השאר. יש בו כל מה שצריך אך לא יותר – שעון, קילומטראז', מד דלק ומד חום-מנוע. לדאונטאון מתווסף מחשב דרך עם נתונים כמו תצרוכת דלק, אך מראהו מיושן. לצמד היפנים יש לוח שעונים ברמה אחרת עם תצוגה הפוכה, שליטה מהכידון בעזרת צמד מתגים ושפע של נתונים כמו טמפרטורת האוויר, זמן רכיבה ועוד. לוח השעונים של הפורצה מעט יותר גדול, אבל בשניהם תמצאו את כל המידע שתצטרכו וגם את כל המידע שאי-פעם תחלמו עליו.

תא המטען של ארבעת הקטנועים ענק ויכיל שתי קסדות מלאות, אך בשני היפנים גם יישאר מקום לתיק קטן. לפורצה ולג'וימקס יש רק תא כפפות אחד מלפנים לעומת השניים של הדאונטאון והאיקסמקס, אך זה של הפורצה עמוק במיוחד ויכיל גם בקבוק משקה של ליטר בלי בעיה.

איכות הגימור הכללית בפורצה היא הטובה ביותר. הצביעה, המתגים, המראות האינטגרליות – הכול נודף איכות. האיקסמקס לא מפגר בהרבה, אבל אפשר לראות את ההבדלים במספר נקודות, כמו המראות למשל. הקימקו מפתיע לטובה ואיכות הגימור שלו מצוינת. גם לג'וימקס איכות גימור טובה, אבל לא באותה הרמה, ואפשר לראות את ההפרש במחיר גם במתגים.

וחלקם גם בכבישים מפותלים
וחלקם גם בכבישים מפותלים

אחד מי יודע?

ארבעת הקטנועים טובים, חזקים, בטוחים ומגוונים ויאפשרו לרוכש שלהם מגוון רחב של שימושים: מהתחמקות יומיומית מהפקקים בדרך למשרד ועד טיולון שבת לבד או בזוג. כולם טובים אבל מנצח יכול להיות רק אחד.

הסאן-יאנג ג'וימקס קטנוע פרקטי, ועל אף מחירו הנמוך משמעותית מהאחרים יש לו אבזור מספק, רמת גימור טובה והוא יתאים למגוון של שימושים – כולבויניק אמיתי. מעט לא הוגן להשוות אותו לקטנועים היקרים ממנו משמעותית, אך בסך הכל הוא עמד בכבוד במשימה ולא רחוק מאחורי השאר. אמנם לא ספורטיבי, אבל בהחלט קומפקטי וקל לשליטה. הוא יקרוץ לכול מי שלא רוצה או לא יכול לשלם יותר מ-25 אלף ש"ח על קטנוע חדש.

סאן-יאנג ג'וימקס Z 300 - למי שלא רוצה לשלם יותר מ-25 אלף ש"ח
סאן-יאנג ג'וימקס Z 300 – למי שלא רוצה לשלם יותר מ-25 אלף ש"ח

הקימקו דאונטאון הוא קטנוע מנהלים מרווח וחזק. הוא נותן קרב צמוד ליפנים בהכל פרט לאבזור, והתמורה למחיר שהוא נותן היא גבוהה מאוד. הוא קטנוע מצוין ובחירה צרכנית נבונה, אבל הוא לא המנצח של המבחן שלנו.

דאונטאון - עסקה מעולה
דאונטאון – עסקה מעולה

את המנצח צריך לבחור מבין שני היפנים. שני קטנועי פרמיום מעולים, בגישה וקהל יעד מעט שונים.

הימאהה איקסמקס הוא הקטנוע הספורטיבי ביותר בחבורה. יש לו מנוע חזק, שלדה מעולה ועיצוב יפהפה. הוא יתאים למי שרוצה קטנוע עם יכולות ספורטיביות טובות מבלי להתפשר על נוחות ואבזור. הוא יכול להיחשב כאח קטן לטימקס 530, גם באופי וגם במראה, מה שבוודאי עזר רבות לקצב המכירות שלו.

ימאהה איקסמקס 300 - הספורטיבי מכולם
ימאהה איקסמקס 300 – הספורטיבי מכולם

ההונדה פורצה הוא קטנוע המנהלים הנוח והמפנק בחבורה. רמת אבזור וגימור ללא תחרות, קל לרכיבה, נוח וחלק. הבעיה הגדולה ביותר שלו היא הפורצה 250 שעומד לידו בסוכנות ומציע חבילה כמעט זהה, עם הבדל מינימלי בכוח ועם הנחה משמעותית בביטוח החובה. אבל הוא לא נמצא כאן במבחן.

שני הקטנועים האלו – הימאהה איקסמקס וההונדה פורצה – הם הטופ של קטנועי ה-300 סמ"ק. האחד יותר ספורטיבי והשני יותר… ובכן… יותר קטנוע. כל אחד מתאים לקונה אחר ושניהם בחירה טובה. אנחנו חושבים שרוב האנשים שקונים קטנוע מחפשים את הנוחות והפינוק יותר מיכולות לגהץ עיקולים בכבישים מפותלים, ומבין ארבעת הנבחנים הפורצה הוא הקטנוע המאובזר, המרווח, והמפנק ביותר, ולכן ההונדה פורצה 300 מנצח את המבחן ההשוואתי שלנו.

הונדה פורצה 300 - מנצח המבחן ההשוואתי שלנו
הונדה פורצה 300 – מנצח המבחן ההשוואתי שלנו

מערכת פול גז רוצה להודות לגיא לויט ולאריאל רותם על העזרה בהפקת המבחן.

טבלת ביצועים

 סאן-יאנג ג'וימקס 300 קימקו דאונטאון 350I ימאהה איקסמקס 300 הונדה פורצה 300
מהירות סופית ספידומטר145 קמ"ש155 קמ"ש148 קמ"ש142 קמ"ש
מהירות סופית GPS131 קמ"ש144 קמ"ש138.2 קמ"ש132.2 קמ"ש
תאוצה ל-100 מ'7.11 ש'6.72 ש'6.44 ש'6.98 ש'
תאוצה ל-200 מ'10.74 ש'9.88 ש'10.16 ש'10.56 ש'

מפרטים טכניים

 סאן-יאנג ג'וימקס 300קימקו דאונטאון 350iימאהה איקסמקס 300הונדה פורצה 300
מנוע278.3 סמ"ק, 27.3 כ"ס320.6 סמ"ק, 30 כ"ס, 2.9 קג"מ,292 סמ"ק, 28 כ"ס, בקרת אחיזה279 סמ"ק, 25 כ"ס, בקרת אחיזה
מתליםמזלג טלסקופי, צמד בולמים אחורייםמזלג טלסקופי, צמד בולמים אחורייםמזלג טלסקופי עם 2 משולשי היגוי, צמד בולמים אחורייםמזלג טלסקופי, צמד בולמים אחוריים
בלמיםדיסק קדמי 260 מ"מ, דיסק אחורי 240 מ"מדיסק קדמי 260 מ"מ, דיסק אחורי 240 מ"מדיסק קדמי 267 מ"מ, דיסק אחורי 245 מ"מדיסק קדמי 256 מ"מ, דיסק אחורי 240 מ"מ
ABSישישישיש
צמיגים120/70-14, 140/60-13120/80-14, 150/70-13120/70-15, 140/70-14120/70-15, 140/70-14
ממדיםאורך 2,190 מ"מ, בסיס גלגלים 1,550 מ"מ, גובה מושב 760 מ"מאורך 2,265 מ"מ, בסיס גלגלים 1,555 מ"מ, גובה מושב 810 מ"מאורך 2,185 מ"מ, בסיס גלגלים 1,540 מ"מ, גובה מושב 795 מ"מאורך 2,140 מ"מ, בסיס גלגלים 1,510 מ"מ, גובה מושב 780 מ"מ
מיכל דלק12 ל'12.5 ל'13 ל'11.5 ל'
משקל182 ק"ג189 ק"ג179 ק"ג172 ק"ג
אבזורתא אחסון 2 קסדות, 2 תאי צד, שקע USB, ידיות מורכב, רגלית אמצע, רגליות מורכב מתקפלות, לוח שעונים עם מחשב דרךפנס LED קדמי, תא אחסון 2 קסדות, 2 תאי צד, שקע USB, ידיות מורכב, ידיות בלם מתכווננות, רגלית אמצע, רגליות מורכב מתקפלות, לוח שעונים עם מחשב דרךמפתח קרבה KEYLESS, פנסי LED קדמי ואחורי, תא אחסון 2 קסדות, 2 תאי צד - אחד ננעל, שקע 12V, ידיות מורכב, רגלית אמצע, רגליות מורכב מתקפלות, משקף מתכוונן, לוח שעונים כולל מחשב דרךמפתח קרבה KEYLESS, פנסי LED מלאים, תא אחסון 2 קסדות, תא צד עמוק, שקע 12V, ידיות מורכב, רגלית אמצע, רגליות מורכב מתקפלות, משקף מתכוונן חשמלי, לוח שעונים כולל מחשב דרך
מחיר 'על הכביש'25,985 ש"ח30,856 ש"ח + רישוי36,985 ש"ח37,221 ש"ח

אודות אורי ארגמן

אורי ארגמן
כבר שלושים שנה רוכב בשביל לחיות וחי בשביל לאכול בורקס - זה לא קשור אבל מחפש את הפרקטיות בכל כלי ונהנה גם מהטוסטוס הכי קטן

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

9 תגובות

  1. Avatar

    כל שנתיים אני מחליף קטנוע לחדש, ועכשיו אני נוסע על הדאונטאון החמישי שלי, הראשונים ה300 היו פחות טובים אבל ה 320 ממש מושלם וכעת אני על השני 320 כבר, בקיצור רק דאון טאון.

    • Avatar

      כתבה מצויינת. תודה רבה

    • Avatar

      בתור קטנוען מנוסה ,היית שמח אם תחווה דעה על הונדה פורצן
      זו ההמלצה כאן ,אני לא סוכן אלא אדם פרטי ,30 שנה לא היה לי קטנוע
      תודה

  2. Avatar

    איך אתם מודדים את הזמנים של ה100 וה200 מטר? או שזה ממקור כלשהו?
    תעשו גם על קטנועים 125 בבקשה

  3. Avatar

    תודה רבה על המבחן.
    תוכלו בבקשה להוסיף מידע לגבי עלויות טיפולים?

  4. Avatar

    לא מבין איזה הגיון יש בהשוואה בין כלי שעולה 25 לכלי שעולה 37? 50% יותר! ועוד לחזור עם תובנה שהיקר טוב יותר. אם זה היה הפוך זה היה מפתיע, אבל ככה? מה הועילו חכמים בכתבתם??

    • Avatar

      לגמרי!
      מה גם שאין בכלל יחס לתמורה מול מחיר.

    • Avatar

      לגמרה , ברור לחלוטין שהמנצח של המבחן זה בכלל הגוימקס , הפרש של 12 אלף שקל בינו לבין ההונדה , זה מטורף

  5. Avatar

    בשבילי יש הגיון. נהניתי מהכתבה.
    10,000 שח הבדל פעם בחמש שנים כשאני מחליף לא מהווים פקטור.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן