דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / מבחן מהעבר: ימאהה טריסיטי 125
image025

מבחן מהעבר: ימאהה טריסיטי 125

הטריסיטי 125 לוקח את קונספט הקטנוע התלת-גלגלי למקום חדש - עירוני, קטן, קל, ובעיקר - לא יקר

צילום: בני דויטש

  • יתרונות: גודל, זריזות, מחיר
  • חסרונות: מתלה אחורי לאור התנהגות הקדמיים, גרסת ABS לא מגיעה ארצה
  • שורה תחתונה: קטנוע עירוני פשוט עם היתרונות הגדולים של תל"ג – יכולות פנייה ובלימה
  • מחיר: 19,985 ש"ח (לפני אגרות רישוי)
  • מתחרים: קטנועי 125 סמ"ק עירוניים דו-גלגליים
  • נתונים טכניים: מנוע צילינדר יחיד, 124.8 סמ"ק, 2 שסתומים, 11 כ"ס, 1.06 קג"מ, תמסורת וריאטור, גובה מושב 780 מ"מ, משקל 152 ק"ג, מיכל דלק 6.6 ל', צמיגים 90/80-14, 110/90-12

לפני כשנתיים השיקו בימאהה את הקטנוע התלת-גלגלי הראשון שלהם – הטריסיטי 125. רכבנו עליו בהשקה העולמית באמסטרדם והתרשמנו מתל"ג עירוני קטן, קל, ידידותי ונאה. כשנחת בארץ, לקחנו אותו למבחן מקומי – לראות האם הרושם החיובי שלנו יישאר כזה גם בסביבה העירונית המוכרת שלנו.

התחושה הראשונה שמתקבלת עם היציאה על הטריסיטי לרחובות תל אביב היא שקל מאוד לשכוח שנמצא שם גלגל נוסף מלפנים. המבנה של המתלה הקדמי, יחד עם ממד הרוחב הצר שלו והמשקל הקל יחסית של הקטנוע, נותנים את ההרגשה הרגילה והמוכרת לנו מקטנועים רגילים. המידות שלו מזכירות את אלה של הקימקו מובי ושות', וכמוהם הוא מרגיש כמו דג במים בתנועה העירונית הצפופה. המשקל הגדול יחסית של החלק הקדמי יחד עם גלגלי ה-"14 הדקים נותנים תחושת היגוי טובה ואיזון מצוין, ומהבחינה הזו הוא מזכיר את קטנועי ה-"16 דוגמת הונדה SH וסאן יאנג HD. גם הצידוד מצוין, ואפשר 'לתפור' בין טורי המכוניות בפקק בלי הרגשת המסורבלות האופיינית לתל"גים הגדולים והוותיקים. בפניות הגלגל הנוסף לא מכביד על ההיגוי, אבל מוחשי באחיזה ובדיוק קו הפנייה. צריך רק להיות מודע לכך שגם תלת-גלגלי עלול ליפול בשלב מסוים, ולא להיכנס לשאננות או לביטחון עצמי מוגזם.

ימאהה טריסיטי 125
ימאהה טריסיטי 125

המנוע מפיק 11 כ"ס שצריכים להתמודד עם 152 ק"ג של משקל עצמי. בהשוואה לתל"גים המוכרים זה אמנם הרבה פחות משקל, אבל גם הרבה פחות כוח. הטריסיטי הוא קטנוע עירוני בהגדרתו, והוא קרוב בממדיו לקימקו מובי ודומיו – ובהשוואה הוא כבד ב-40 ק"ג וחזק בשני כ"ס. בשקלול זה יוצא אפילו קצת נחות מהמובי, אבל כאן נכנסת לתמונה התמסורת הזריזה והאופי הנמרץ של המנוע שמספק את רוב הכוח שלו מיד עם הזינוק. בשורה התחתונה, מעטפת הביצועים של הטריסיטי נמצאת בליגה של המובי וחבריו, ומספקת בהחלט במרחב העירוני.

הבלימה טובה מאוד, חזקה ובטוחה בהרבה מזו של קטנועים רגילים, וכך גם כושר הפנייה וספיגת המהמורות. כשאחד הגלגלים הקדמיים נתקל במכשול הוא מעביר את העומס אל הגלגל השני, וזה כל פעם מפתיע מחדש איך המערכת הזו מצליחה להעלים בורות ומהמורות שהיו מטלטלות חזק כל קטנוע רגיל. מצד שני – כשהגלגל האחורי פוגש את המהמורה שהפרונט בלע לפני שנייה בלי לשהק, הוא מקפץ עליה כמו כל קטנוע אחר. טיפוס מדרכה עירונית מתבצע בקלילות יתרה, במיוחד כשניגשים אליה בזווית, והתכונה הזו מאפשרת לטריסיטי גם לרדת מדרגות באלכסון – מה שהיה גורם לכל קטנוע אחר להשתטח וליפול. הגורם המגביל בתעלולים האלה הוא הגלגל האחורי הבודד, וכמובן מרווח הגחון הקטנועי.

בהשקה בהולנד רכבנו על קטנועים חדשים לגמרי, ומחוץ לעיר לא הצלחנו 'לסגור' יותר מ-90 קמ"ש. קטנוע המבחן שלנו עבר כבר כאלפיים ק"מ, והמנוע כבר 'נפתח' קצת ככל הנראה. כשיצאנו לנתיבי איילון הצלחנו לראות על מד המהירות את הספרות 100 (93 ב-GPS), ועם קצת ירידה, רכינה ורוח גבית אפילו עוד קצת. בשימוש הגיוני ורגיל אפשר להגיד ש-90 זו המהירות המרבית – כשגורמים כמו עלייה, הרכבה או רוח נגדית יגרעו גם מהנתון הזה. כבר בהשקה תהינו למה ימאהה לא סחטה מהמנוע הזה 2-3 כ"ס נוספים שהיו משפרים משמעותית את כושר התנועה הבינעירוני ועדיין משאירים אותו בתוך גבולות הקטגוריה. את התשובה לתהייה הזו קיבלנו כשהצלחנו להגיע עם הטריסיטי למהירות של 110 בסיוע רוח גבית. במהירות הזו הטריסיטי מתחיל לשדר רעידות קלות מהפרונט – מה שנובע כנראה מגמישות מסוימת של המתלה הקדמי הכפול.

היתרונות של תלת-גלגלי באריזה קטנה, זריזה וזולה
היתרונות של תלת-גלגלי באריזה קטנה, זריזה וזולה

השימושיות של הטריסיטי טובה, ומקבילה בערך לזו של קטנועים קטנים אחרים. תחת המושב יש מקום לקסדה מלאה אחת, ומי שזה לא מספיק לו יוכל להתקין ארגז קטן על הסבל המקורי או להשתמש במדרס השטוח ובוו התלייה לנשיאת תיק או שקיות עם קניות. באגף הפינוקים אין לטריסיטי הרבה מה להציע מעבר לפתיחה סטנדרטית של המושב מהסוויץ'. לוח המחוונים הדיגיטלי מציג בצורה קריאה וברורה את הנתונים השגרתיים של מהירות, סל"ד, וחום מנוע, ומוסיף גם מד טמפרטורה חיצונית וארבעה מדי מרחק מתאפסים – שניים מהם למרווחי הטיפולים והחלפת רצועה ושניים לשימוש חופשי. תנוחת הישיבה מצוינת ומתאימה לגבוהים וגם לנמוכים, והמושב עצמו נוח, אבל סובל מנטייה קלה קדימה שמעיקה קצת ברכיבות ארוכות. ההרכבה עליו נוחה, אם כי צפופה בהתאם לממדים הקטנים של הקטנוע כולו. לרכיבות עירוניות קצרות זה סביר לגמרי, רק צריך לקחת בחשבון ירידה קלה בזריזות ובביצועים. נעילת פרונט לא קיימת בטריסיטי, אבל יש רגליות אמצע וצד כמו בקטנוע רגיל, והתפעול שלהן קל ונוח. צריכת הדלק במבחן עמדה על 28.2 ק"מ/ל', ובהתחשב בכך שעשינו לא מעט ק"מ בהרכבה ועם גז פתוח עד הסוף – הנתון הזה רק יכול להשתפר באופי שימוש שגרתי ורגוע.

בימאהה לקחו את הקונספט של קטנוע תלת-גלגלי למקום חדש. לטריסיטי יש את כל היתרונות המוכרים של התלת-גלגליים, והחידוש שבו הוא המארז הקומפקטי והקל. עם מהירות מרבית של כ-90 קמ"ש הוא יכול לכסות מרחקים קצרים על כביש מהיר, אבל לא מעבר לזה. בתוך העיר, לעומת זאת, הוא זריז וקליל, ומתמרן כמו כל קטנוע 125 קטן אחר. הרכיבה עליו משרה ביטחון בזכות האיזון, הבלימה, כושר הפנייה, האחיזה וספיגת המהמורות – שעדיפים משמעותית על אלה של קטנועים רגילים. הוא מתאים לרוכבים מתחילים, מהנה גם למנוסים, ומתאים לכל מי שמחפש קטנוע עירוני עם בטיחות אקטיבית משופרת. הגימור שלו טוב מאוד, העיצוב מדליק, ולמחיר – שמקביל לזה של קטנועי 125 פרימיום, הוא נותן תמורה מצוינת.

אודות בועז בר

בועז בר
אוהב, רוכב, וכותב על דו-גלגליים. הוגה קטנועים והוזה אופנועים. "קטנוע הוא מוצר צריכה בסיסי" (הרמב"ס).

עשוי לעניין אותך

2024 KTM RC8C

ק.ט.מ: הזמנה מוקדמת ל-RC 8C של 2024

ה-RC 8C הייחודי של ק.ט.מ, עם המנוע של ה-890 דיוק R ועם מכלולי קצה למסלול, חוזר גם לשנת 2024 ב-100 יחידות בלבד; בשבוע הבא ניתן יהיה לבצע הזמנה מוקדמת

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן