דף הבית / מדריכים / מדריך: כך תחסכו דלק באופנוע שלכם
Fuel-Cons-SV650-008

מדריך: כך תחסכו דלק באופנוע שלכם

כל הדרכים והכללים להשיג תצרוכת דלק נמוכה במיוחד עם האופנוע שלכם

תצרוכת דלק היא עניין חשוב. לא משנה אם אתם רוכבים על קטנוע חסכוני או אופנוע גדול שבולע דלק, הוצאות הדלק הם מרכיב עיקרי בהוצאות השוטפות של אחזקת דו-גלגלי (ובעצם כל כלי רכב), ורכיבה חסכונית עם תצרוכת דלק נמוכה עשויה לחסוך הרבה מאוד כסף בשנה – במיוחד אם מדובר באופנועים גדולים שאוהבים לשתות הרבה דלק, ובמיוחד אם אתם מכסים קילומטרים רבים בשנה.

לעתים יצרניות אופנועים מפרסמות נתוני תצרוכת דלק בנתונים הטכניים, ותמיד יוצא שתצרוכת הדלק שלנו – הרוכבים הרגילים – על אותם האופנועים, יוצאת גבוהה יותר. הסיבה היא כמובן שהיצרניות מודדות את תצרוכת הדלק בתנאים אופטימליים, במבחנים מדודים שאמורים להשיג את תצרוכת הדלק הטובה ביותר. אנחנו, הרוכבים, רוכבים קצת אחרת מאשר אותם תנאים אופטימליים.

ובכל זאת, כיצד ניתן לשפר את תצרוכת הדלק באופנוע שלנו? כדי לענות על השאלה הזו לקחנו את הסוזוקי SV650 שנמצא אצלנו במבחן ארוך טווח לרכיבה ארוכה בת כמה מאות קילומטרים, במטרה אחת ברורה – להשיג את תצרוכת הדלק הנמוכה ביותר שאנחנו יכולים.

תצרוכת הדלק הממוצעת ב-SV650 שלנו עומדת על בדיוק 20 קילומטרים לליטר – ברכיבה שמשלבת הרבה בינעירוני, כ-80%, וכ-20% רכיבה עירונית. תצרוכת הדלק הגרועה ביותר שהשגנו איתו הייתה ברכיבה מהירה מאוד על כביש 6, בפול גז לאורך עשרות קילומטרים, והיא עמדה על כ-14 ק"מ/ל'. התצרוכת הטובה ביותר עד המבחן הזה עמדה על 22.5 ק"מ/ל', והיא הייתה ברכיבה סולו, כלומר לא בהרכבה, בכבישים ביעירוניים, ובמהירויות של 120-130 קמ"ש. כשאנחנו חוזרים למהירות השיוט שלנו – סביב 140 קמ"ש, אנחנו חוזרים לסביב 20 ק"מ/ל'.

תדלוק - ויוצאים לדרך
תדלוק – ויוצאים לדרך

מהם גורמים שמשפיעים על תצרוכת הדלק?

יש גורם אחד עיקרי המשפיע באופן ישיר על תצרוכת הדלק שלנו – ההספק שאנחנו סוחטים מהמנוע. ככל שנשתמש ביותר הספק, כך תצרוכת הדלק תעלה. אבל רגע, מתי אנחנו משתמשים בהרבה הספק?

תאוצה. ככל שנאיץ חזק יותר, כך נשרוף יותר דלק ותצרוכת הדלק תהיה פחות טובה.

סל"ד גבוה. כשמושכים הילוכים לסל"ד גבוה סוחטים יותר הספק מהמנוע, וביחס כמעט ישר תצרוכת הדלק עולה.

עליות. כאשר אנחנו עולים עלייה, אנחנו שורפים דלק לא רק כדי לדחוף את האופנוע והרוכב קדימה, אלא גם למעלה. גובה זה סוג של אנרגיה, והאנרגיה להעלות את האופנוע מגיעה כמובן מהדלק, מה שאומר שבעליות פותחים יותר גז ושורפים יותר דלק.

גרר. אופנוע באופן כללי הוא בעל תצורה אווירודינמית 'מלוכלכת' עם מקדם גרר גבוה, מה שאומר שקשה לו יותר 'לחתוך' את האוויר שבו הוא עובר. ככל שתצורת האופנוע פחות אווירודינמית, כך האופנוע יצטרך יותר הספק כדי לרכב במהירויות גבוהות. משקף רוח גדול, למשל, עשוי לשפר תצרוכת דלק, וכך גם רכיבה בתנוחה שפופה לעומת זקופה. מה שמוביל אותנו לצרכן הדלק הגדול ביותר:

רוח ומהירות. ככל שהמהירות גבוהה יותר, כך ההספק הדרוש מהמנוע גבוה יותר. זה לא ביחס ישר, אלא בחזקה ממעלה שנייה, כלומר אם נכפיל את מהירות הנסיעה, ההספק שיידרש לכך יהיה פי 4. אם ל-100 קמ"ש על אופנוע נדרשים כ-15 כ"ס בממוצע, אז ל-200 קמ"ש נצטרך כבר יותר מ-60 כ"ס, וזה באופנוע עם תצורה אווירודינמית 'נקייה'. לנייקדים, למשל, נצטרך יותר מ-60 כ"ס. לכן, ככל שניסע מהר יותר, כך תצרוכת הדלק תהיה פחות טובה.

לחץ אוויר בצמיגים. לחץ אוויר נמוך מדי יגרום לחיכוך גבוה של הצמיג עם הכביש ויעלה את תצרוכת הדלק. חשוב לשמור על לחצי אוויר תקינים בצמיגים, לפי הוראות היצרן, גם למען תצרוכת הדלק, אבל כמובן גם למען הבטיחות האקטיבית.

ועוד דבר חשוב – בלמים. כן, בלמים. בכל הפעלה של הבלמים אתם שורפים דלק. נכון, לא באופן ישיר, אבל בהחלט באופן עקיף. בלימה למעשה הופכת אנרגיית תנועה לאנרגיית חום על-ידי חיכוך. אנרגיית התנועה הזו הגיעה מהדלק ששרפנו לפני רגע, מה שאומר שאם השתמשתם בבלמים – רגע לפני כן שרפתם דלק לחינם. רכיבה חלקה עם שימוש מינימלי בבלמים תצמצם אפוא את תצרוכת הדלק של האופנוע שלכם.

מהירות קבועה של 90-95 קמ"ש על כביש 6
מהירות קבועה של 90-95 קמ"ש על כביש 6

אז איך הגענו לתצרוכת הדלק המינימלית?

כדי להשיג תצרוכת דלק מינימלית יצאנו לרכיבה מיוחדת של כ-250 ק"מ, שבהם הקפדנו הקפדה יתרה על מספר כללים:

  • כביש ישר, מישורי וארוך
  • לחץ אוויר תקין בצמיגים
  • תאוצה חלשה עם מינימום גז
  • סל"ד נמוך והחלפת הילוכים מהירה (שורט-שיפטינג)
  • מהירות נמוכה
  • רכיבה בתנוחה שפופה
  • ללא שימוש בבלמים בכלל

לצורך המבחן תדלקנו בתחנת הדלק של לטרון ורכבנו על כביש 3, ומשם דרומה על כביש 6, הלוך וחזור, פעמיים. אל המבחן יצאנו ביום יפה, בטמפרטורה נוחה, ובעיקר – ביום ללא רוחות.

הקפדנו על תאוצות חלשות מאוד עם מינימום הגז הדרוש כדי להתקדם, על החלפות הילוכים ב-3,000-3,500 סל"ד, ועל מהירות קבועה של 90-95 קמ"ש. רכבנו בתנוחה שפופה, שכן אין לנו עדיין מיגון רוח ב-SV650 ורצינו מינימום הפרעות רוח. בנוסף, בכל מהלך הרכיבה הקפדנו שלא להשתמש בבלמים כלל על-ידי תכנון רחוק, וכאמור על מהירות קבועה.

זו לחלוטין לא רכיבה רגילה, אלא רכיבה שנועדה לסחוט את תצרוכת הדלק הטובה ביותר מהאופנוע. למעשה, ברכיבה שכזו יש מידה מסוימת של סיכון, בעיקר בשל העובדה שלא השתמשנו ביתרונות האופנוע לניהול אסטרטגיית רכיבה נכונה. פשוט רצינו את מינימום תצרוכת הדלק האפשרית.

תצרוכת הדלק הממוצעת כשרכבנו במהירות 90-95 קמ"ש עמדה על קצת יותר מ-30 ק"מ/ל' – שיפור של 50% מתצרוכת הדלק הממוצעת שלנו.

הפסקה לקפה ומאפה בצומת שוקת - גם הגוף צריך דלק!
הפסקה לקפה ומאפה בצומת שוקת – גם הגוף צריך דלק!

סליפ-סטרים

מי שעוקב אחרי מרוצי אופנועים כמו MotoGP וסופרבייק ודאי מכיר את המושג סליפ-סטרים. במרוצים הכוונה היא לרוכב שדבוק לרוכב שלפניו בישורת, מנצל את הוואקום שבאוויר שהאופנוע שלפניו משאיר, ועל-ידי כך מצליח לייצר יותר מהירות ולצאת לעקיפה רגע לפני הבלימה לפנייה הראשונה. סליפ-סטרים זה למעשה הוואקום שגוף שנע במהירות דרך האוויר משאיר אחריו, והוואקום הזה – אם נמצאים בתוכו – מושך את האופנוע שמאחור ומאפשר לייצר יותר מהירות, או במקרה שלנו – לשפר את תצרוכת הדלק.

אז זה בדיוק מה שעשינו. התלבשנו על הסליפ-סטרים של משאית גדולה, בעלת שטח פנים גדול מאחור, וניצלנו את הוואקום שהיא משאירה אחריה כדי לבדוק עד כמה תצרוכת הדלק משתפרת.

התוצאה הייתה לא פחות ממדהימה. בזמן שרכבנו מאחורי המשאית, מד תצרוכת הדלק של ה-SV650 שלנו הראה את המקסימום שהוא יכול – 50 ק"מ/ל'. בפועל, תצרוכת הדלק הייתה אפילו טובה יותר, פשוט לוח השעונים של ה-SV650 לא מכיר תצרוכת כזו מפני שאין כזו בכל סוג של רכיבה 'רגילה'.

כדי להבין עד כמה הסליפ-סטרים חזק, רכבנו צמוד לחלקה האחורי של המשאית במהירות קבועה של 100 קמ"ש על כביש 6, ובשלב מסוים עזבנו את הגז ולחצנו על הקלאץ' כדי לראות כמה זמן ייקח עד שנאבד מהירות ונדרדר אחורנית. ובכן, כשעזבנו את הגז ולחצנו על הקלאץ', לקחו שניות ארוכות – כמעט 10 שניות, שבהן הוואקום של המשאית משך אותנו ונשארנו במהירות של 100 קמ"ש. רק אחרי כ-10 שניות התחלנו לאבד מהירות, וברגע שעזבנו את הוואקום ונכנסנו לזרימה הטורבולנטית (מערבולות רוח) שהמשאית השאירה אחריה התחלנו לאבד מהירות במהירות. כן, עד כדי כך הסליפ-סטרים משמעותי.

נזהיר שכמובן אין לרכב כך מאחורי משאית, אוטובוס, מסחרית או כל כלי רכב אחר כדי לנצל את הסליפ-סטרים שלו, שכן זוהי רכיבה שאינה בטיחותית בעליל. אין שדה ראייה לפנים, לא ניתן לראות על מה כלי הרכב שלפנים עובר (שמן, חצץ, בור בכביש וכו'), ובמידה וכלי הרכב בולם – אנחנו עלולים להתנגש בו מאחור. רכבנו כך רק למען המבחן, קילומטרים ספורים, עם בקר בטיחות, ואנחנו ממליצים מאוד שלא לרכב כך בשום תנאי.

השורה התחתונה היא שברכיבה המשולבת הזו, שבה רכבנו במהירות קבועה ונמוכה, ללא בלמים ועם מעט סליפ-סטרים, השגנו תצרוכת דלק לא פחות ממדהימה של 36 ק"מ/ל' בממוצע! כלומר תצרוכת הדלק השתפרה מהממוצע שלנו בלא פחות מ-80%!

על הסליפ-סטרים של המשאית - אל תנסו את זה בבית!
על הסליפ-סטרים של המשאית – אל תנסו את זה בבית!

אז בפועל, איך מפחיתים את תצרוכת הדלק ברכיבה היומיומית?

המסקנה שלנו מהמבחן הזה היא שיש מספר כללים שיעזרו לנו לשפר את תצרוכת הדלק ברכיבה היומיומית שלנו:

ראשית, אל תאיצו חזק מדי, שכן תאוצה חזקה זוללת דלק.

העבירו הילוכים מהר, בסל"ד נמוך, ורכבו באופן כללי על הסל"ד הנמוך ביותר האפשרי לתנאים הנוכחיים.

רכבו פחות מהר, שכן ככל שתרכבו מהר יותר – כך תצרוכת הדלק תעלה.

השתמשו בבלמים כמה שפחות – תכננו קדימה רחוק והימנעו משימוש בבלמים, שכן פרט לתצרוכת דלק טובה יותר, כך גם תרכבו נכון ובטוח יותר ברכיבה חלקה ושוטפת.

רכבו עם לחץ אוויר תקין בצמיגים, ובטח שלא נמוך מדי.

אה, ותתקינו מיגון רוח – זה גם ישפר את תצרוכת הדלק וגם יקל עליכם את הרכיבה.

36 קילומטרים לליטר!
36 קילומטרים לליטר!
הנה, 36 ק"מ/ל' - שיפור של 80%
הנה, 36 ק"מ/ל' – שיפור של 80%

כל הבדיקות שבמבחן זה התבצעו על-ידי בוחנים מקצועיים ומיומנים, בתנאים אופטימליים, עם בקר בטיחות ומערכת תקשורת. אנו ממליצים לרכב נכון ובטיחותי, עם שדה ראייה לפנים, לשמור מרחק, ובוודאי שלא לרכב צמוד לכלי רכב אחרים.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

3 תגובות

  1. Avatar

    אחלה כתבה.
    הכי חסכוני לנסוע עם אופנוע 50 קמ"ש, אז הגרר זניח…
    במנוע הזרקה, אין בעיה עם סל"ד גבוהה בבלימת מנוע- אז צריכת הדלק היא אפס עגול…
    ישנה טעות עם המעלה שנייה: המעלה היא שלישית… הנוסחא לגרר תלוייה בריבוע המהירות, זה נכון, אבל זו נוסחא לכוח. כוח יש לכפול במהירות כדי לקבל עבודה, והרי לכם מעלה שלישית. לכן כשנרצה להכפיל מהירות פי שתיים- 2 בחזרת 3 נותן 8… אני עם קטנוע 10 כס מגיע ל 100 קמ"ש, אבל ל 200 צריך כבר 80 כ"ס…

    • Avatar

      עקרונית צודק וההערה במקום, אבל בגלל שמדובר על צריכת דלק לקילומטר אז במהירות גבוהה יותר גם עוברים יותר, ולכן המעלה הרלוונטית היא כן מעלה ריבועית (החל ממהירות מסויימת, נניח 60 קמ"ש שממנה המרכיב המרכזי להתנגדות למנוע הוא כוח הגרר).

  2. Avatar

    אהבתי את הכתבה.
    למיטב ידיעתי כביש 3 במקטע המדובר סלול בטון ולא אספלט ולכן הוא חסכוני במידה די משמעותית (כ 10% ואף יותר לפי מחשב דרך ברכב) ביחס לאספלט הנפוץ בשל התנגדות נמוכה יותר לגלגול. יכול להיות שבאופנוע המרכיב הזה פחות משמעותי מאשר ברכב (שהוא כבד משמעותית).

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן