דף הבית / מדריכים / טכני / מדריך: רכישת קטנוע מיד-שנייה
467055

מדריך: רכישת קטנוע מיד-שנייה

איך לרכוש קטנוע משומש במינימום סיכונים ומקסימום הצלחה – שלב אחר שלב

רכישת קטנוע משומש היא לא תמיד חוויה נעימה. שוק המשומשים מוצף בכלים במצב כזה או אחר, והסיכונים שברכישת כלי במצב גרוע עלולים להיות גבוהים. יותר מכך, יש לא מעט סוחרים ואף אנשים פרטיים שינצלו את חוסר הידע של רוכש פוטנציאלי, שאותו הם יזהו ברגע אחד, וימכרו כלי לא טוב במחיר מופרז. כדי להימנע ממצבים לא נעימים וכדי לעשות סדר בכל הליך רכישת הקטנוע המשומש, כך שבסופו של התהליך נצליח לרכוש את הקטנוע הטוב ביותר במחיר המיטבי, החלטנו לעבור על כל השלבים אחד אחרי השני, מההחלטה על רכישת קטנוע משומש, ועד העברת הבעלות. בואו נתחיל.

ראשית, כמו במתכון המפורסם: 'קודם כל תירגעי!' – צריך להבין שבכל רכישה של רכב משומש יש אלמנט של הימור. ככל שנהיה שיטתיים יותר ויסודיים יותר בחיפוש, כך נמזער את הסיכוי ליפול על נבלה שתמרר את חיינו ואת כיסנו לאחר מכן. הגישה הנכונה היא להתייחס לכך כאל פרויקט כלכלי שדורש השקעת אנרגיה ועבודה.

שלב ראשון

  1. הרצוי: הגדרת הצרכים שלנו ואופי השימוש. מכאן נחליט על איזה נפח מנוע הולכים, איזו תצורה (מנהלים, ספורטיבי, עבודה וכו') ומהם הפרמטרים החשובים לנו ביותר, לדוגמה: מדרס שטוח, דגם ותיק ומוכח, התנהגות כביש טובה במיוחד, סחירות וכו'.
  2. המצוי: דרגת הרישיון והתקציב. דרגת הרישיון תגדיר לנו את הרף העליון של נפח המנוע. את התקציב נחלק לשלושה חלקים:
  • עיון במחשבון הביטוח יגדיר לנו את הסכום שנשאיר בצד לביטוח החובה וצד ג'.
  • ציוד מגן הכרחי: סכום מינימלי של 1,000-1,500 ש"ח לטובת קסדה, מעיל, כפפות ושרשרת נעילה.
  • הסכום שנשאר לנו נטו לרכישת הקטנוע.

3. איסוף מידע והמלצות: בהתאם לרמת הידע שלנו וההתמצאות בשוק – נעלה שאלות בפורומים הרלוונטיים ונקרא מבחני דרכים.

4. בשלב הזה אנחנו כבר מתחילים לקבל תמונה כללית של השוק, וזה הזמן לעיין במחירונים ולעשות חיפוש בלוחות המשומשים. מומלץ בתור התחלה לעשות חתך של מחיר ושנתון כדי להתחיל ולמקד את תמונת המצב וההיצע.

טיפ: תמיד להכניס במנוע החיפוש גם מחיר מינימום כדי לסנן סינון ראשוני את כל אלה שאינם מציינים את המחיר במודעה.

5. בתום השלב הזה מומלץ לצמצם את החיפוש ל-3-4 דגמים שעונים על הדרישות והתקציב ולדרג אותם על פי ההעדפה האישית שלנו

11שלב שני

1. הבנת השוק וקבלת מושג על ההפרש בין מחיר המחירון לבין מחיר השוק – הרוב המוחלט של הקטנועים נסחר מתחת למחירון. ישנם דגמים בהם ההפרש הזה גדול מאוד וישנם דגמים בהם הוא מצומצם, אבל העיקרון הוא שתמיד מחיר השוק נמוך יותר. ככל ש'נשרוץ' יותר זמן בלוח, נוכל לזהות את הקטנועים שמוצעים למכירה כבר הרבה זמן וגם את אלה הלחוצים למכור ו'מקפיצים' את המודעה בכל יום.

טיפ: סוחרים רבים מציעים כלים למכירה במסווה של פרטיים. נוכל לזהות אותם על ידי גיגול מספר הטלפון שיוביל אותנו לעוד מודעות שמפורסמות על ידי אותו מס' טלפון או לזיהוי של העסק.

2. מחברת / פנקס / כרטיסיות / קובץ מחשב / סמארטפון – מה שנוח לנו כדי להתחיל לרשום את פרטי המועמדים, וקדימה לדרך – טלפונים! השלב הזה מרתיע את רוב הרוכשים הפוטנציאליים כי בעצם לא יודעים מה לשאול וגם לא יודעים לנתח בצורה מושכלת את התשובות והנתונים. כאן צריך לפעול בצורה שיטתית, לעשות כמה שיותר טלפונים למוכרים וליצור כרטיסייה שתיתן לנו בסיס טוב להשוואה ולסינון נוסף.

טיפ: נעשה חתך חיפוש על מחיר גבוה יותר מהתקציב שלנו בידיעה והבנה שהמחיר המבוקש הוא תמיד גבוה יותר ממה שהמוכר יקבל לבסוף. מילת המפתח: גמישות.

3. נכין מראש נוסח קבוע בו נשתמש לכל שיחות הטלפון אל המוכרים. כך נשבור את המחסום הפסיכולוגי שנובע מחוסר ידע וגורם לנו להישמע מהוססים ולא החלטיים.

דוגמה לנוסח שאלות:

  • שלום, זה בקשר לקטנוע.
  • ראיתי במודעה שזה יד 3 עם X ק"מ, תוכל בבקשה לתת לי עוד פרטים?
  • הקטנוע רשום על שמך? הטסט בתוקף? יש תעודת ביטוח על שמך?
  • הקטנוע תקין מכנית? מתי נעשה הטיפול האחרון? היכן הוא מטופל באופן שוטף? יש קבלות או תיעוד?
  • היו תקלות משמעותיות? הוחלף או שופץ מנוע? הוחלפו חלקים? עבר תאונות?
  • איך הוא חיצונית? מה מצב הפלסטיקה? שברים, סדקים, שפשופים?
  • מה לגבי המחיר? יש על מה לדבר?
  • במידה ואראה אותו וימצא חן בעיני, האם אוכל לקחת אותו לבדיקה במוסך? האם תהיה מוכן להגיע לעיר כזו או אחרת לצורך הבדיקה?
  • תודה רבה לך, אני בודק עוד כמה אופציות ואהיה איתך בקשר. יום טוב.

4. את נתוני שיחות הטלפון נרשום בכרטיסיות שהכנו.
כרטיסייה לדוגמה:

סוג הקטנוע
שנה
יד
ק"מ
תוספות
מחירונים
מחיר מבוקש
שם המוכר וטלפון
אזור מגורים
מצב מכני
מצב חיצוני
ניירת – טסט, שיעבודים/עיקולים
גמישות במחיר
התרשמות אישית מהמוכר
עדיפות
הערות

5. סינון ראשוני: אחרי שיחות הטלפון ומילוי לפחות 10 כרטיסיות, מגיע הזמן לבחור מביניהם את אלה שהכי נראים לנו מבחינת שנתון, מצב כללי, מחיר, קילומטראז', יד וקרבה גאוגרפית. נשתדל לתאם באותו יום עם כמה שיותר מוכרים ולגשת ולהתרשם מהמועמד בעיניים שלנו.

aaaשלב שלישי

1. בדיקה בעין: הרושם הראשוני בהחלט קובע. אם הקטנוע נראה מוזנח חיצונית – סביר להניח שגם הצד המכני הוזנח. נמשיך את הבדיקה בהתאם לכישורים והניסיון שלנו או של חבר / קרוב שמתלווה אלינו ומבין קצת יותר.

הבדיקה שלנו נועדה לסנן את הכלים שהם למעשה נבלות ברמה כזו או אחרת ולא נרצה לבזבז עליהם עוד זמן או כסף על בדיקה מקצועית.

מה נבדוק במגבלות שלנו?

  • ניירת: בדיקת רישיון רכב והתאמה לתעודת הזהות של המוכר ולמס' הרישוי. זה הדבר הראשון שבודקים!
  • שלמות הפלסטיקה, מראות, ידיות, מושב, מצב רפידות בלם, מצב צמיגים, חלודה.
  • התרשמות אישית שלנו מהמוכר. האם הוא נראה אדם אמין?
  • אם שלושת הסעיפים הראשונים נראים לנו בסדר – נתחיל לדון על המחיר.
  • אם המחיר הנדרש אחרי ה'גמישות' מתאים לנו – נודה למוכר ונגיד לו שניצור איתו קשר בהקדם, כי "יש לנו עוד כמה כלים לראות".

2. בדיקה מקצועית: בשלב הזה נשארו לנו 2-3 קטנועים שמתאימים לנו מכל הבחינות, אותם נדרג לפי סדר העדיפויות שלנו וניקח לבדיקה במוסך. קטנועים ישנים ומאוד זולים אין טעם לקחת לבדיקה מקיפה, אלא למוסך שאמין עלינו כדי שיתן מבט מקצועי ויעשה סיבוב קצר. על פי המלצתו נחליט אם לסגור עסקה או להמשיך הלאה. קטנועים יקרים וחדשים יחסית מומלץ לקחת לבדיקה מקיפה במוסך שמתמחה בדגם המסוים (המלצות אפשר לקבל בפורומים), או אצל בוחנים עצמאיים. עלות הבדיקה היא על הקונה.

3. במידה והקטנוע עבר את הבדיקה באופן משביע רצון, נמשיך לשלב הבא של סגירה על המחיר שהוסכם, בקיזוז עלות הרג'קטים שנתגלו בבדיקה על פי מה שסוכם מראש.

4. בשלב הבא נקבע להעביר בעלות בסניף דואר, לשם נגיע יחד עם המוכר ועם כל הניירת הדרושה – רישיון הרכב, תעודות זהות וכסף מזומן או צ'ק בנקאי. לפני כן נבדוק ברישיון הרכב שאין בו הערת שיעבוד וברשם המשכונות שאין עיקולים על הקטנוע.

5. העברת הכסף מיד ליד תיעשה בסניף הדואר במקביל להעברת הבעלות. נבקש מראש מהמוכר להביא איתו גם את סט המפתחות הרזרביים, את ספר הרכב אם יש בידו ואת ערכת הכלים שמגיעה במקור עם כל קטנוע.

6. לפני או אחרי שני השלבים האחרונים נדאג לפקסס לסוכן הביטוח שלנו את רישיון הרכב ואת כל מה שנדרש כדי שיכין את ביטוח החובה, או שנקשור את יקירנו החדש במקום בטוח וניסע בתחבורה ציבורית לעשות ביטוח.

שתי הערות נוספות להתייחסות

  1. הסיכונים שבלקיחת 'סיבוב' על קטנוע שאינו שלנו: אין ביטוח וסכנת נזק לרכוש או לצד ג'.
  2. התייחסות לקניה מסוחר – פחות גמיש במחיר, אבל יכול לתת אחריות גם על משומש או לעשות עסקת טרייד-אין שמקצרת הליכים וחוסכת זמן וטרטורים, אבל בסיכום עולה קצת או הרבה יותר מעסקה פרטית.

אחרי כל התהליך המייגע הזה מגיע לכם להתחדש. אם פעלתם לפי עיקרי הדברים במדריך, יש גם סיכוי גבוה שתיהנו מהכלי שלכם לאורך זמן ושחוויית הקניה תהיה מוצלחת יותר ועם פחות טעם מר בפה.

סעו בזהירות!

אודות כתב אורח

Avatar

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

2 תגובות

  1. Avatar

    שלום אני הוצאתי רשיון על אופנוע ואני מעוניין לקנות אופנוע מי יד 2 ראיתי אופנוע יחסית ישן יד 6 ואני רוצה לדעת איפה אני יכול לבדוק שהוא כשיר לנסיעה ולדעת עם האופנוע מכנית עובד כמו שצריך

  2. Avatar

    מלך!!עזרת מאוד!

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן