דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: ק.ט.מ RC8R
505922

נוסטלגיה: ק.ט.מ RC8R

הסופרבייק של ק.ט.מ הפתיע רבים כשיצא בשנת 2008 והפגין ביצועים ויכולות מכובדים מאופנוע הבכורה של היצרנית בקטגוריה

הק.ט.מ RC8R הוצג לעולם בשנת 2008, ועד הפסקת ייצורו ב-2015 לא הפסיק להפתיע ביכולותיו – בטח מחברה שעסקה בעיקר בעולם השטח ואף אחד לא ציפה שיצליחו עם אופנוע סופרבייק.

ק.ט.מ RC8R (צילום: טל זהר)
ק.ט.מ RC8R (צילום: טל זהר)

ק.ט.מ הציגו בתערוכת טוקיו של שנת 2003 קונספט של אופנוע ספורט שהפתיע רבים, משום שהנישה הזאת לא הייתה בד.נ.א של החברה שהתהדרה באופנועי השטח שלה. הבחירה בתערוכה ביפן לא הייתה מקרית, משום שבק.ט.מ רצו לנער קצת את היצרניות היפניות במגרש הביתי עם ה-R1, ג'יקסר, נינג'ה ופיירבלייד שלהן. שנתיים מאוחר יותר, עם מנוע V2 בנפח 999 סמ"ק ו-120 כ"ס, בא לעולם הק.ט.מ 990 סופר דיוק – אופנוע חוליגני והכי לא פוליטיקלי קורקט לאותה תקופה (שהמשיך למשפחה ענפה ומעניינת). הפרויקט האיטי ליצירת אופנוע-על נתקל בכל מיני מכשולים כלכליים פנימיים של ק.ט.מ, במוות של המהנדס הראשי שעבד על הפרויקט בשנת 2006 ובמשבר הכלכלי של שנת 2008, ממש לפני הצגת האופנוע שפגע בתחזיות המכירה של ה-RC8R. במקור הייתה כוונה לייצר אופנוע ספורטיבי לכביש, אך בפועל יצא אופנוע שהוא קרוב יותר לאופנוע מרוצים קשוח. על-פי ק.ט.מ עצמם, 50 מנועים שונים הורכבו ועברו תחת זכוכית המגדלת של רוכבי הפיתוח עד שנמצאה הנוסחה הנכונה.

במרכיבי הנוסחה היו שני צילינדרים בצורת וי (נו, וי-טווין) בנפח 1,148 סמ"ק המופרדים ביניהם ב-75° ומקוררים בעזרת נוזל כמובן. כל צילינדר הכיל 4 שסתומים ומעל היה גל-זיזים כפול. הגרסה המקורית הפיקה 151 כ"ס ו-13 קג"מ. השלדה הורכבה מצינורות מינימליסטיים, והחיבור לקרקע התבצע דרך בולמי WP איכותיים. לגבי העיצוב – יש שאהבו ויש שלא. הוא היה שונה – לטוב ולרע. המנוע שודרג קלות בגרסת ה-R של 2011 ל-1,195 סמ"ק וקפיצה יפה ל-175 כ"ס ב-10,250 סל"ד. המשקל היבש נמדד ב-186 ק"ג. זהו גם הדגם שמשך עד לסוף חייו בשנת 2015.

הניסיון של ק.ט.מ לייצר אופנוע סופרבייק (רוכב: אייל פרדר; צילום: טל זהר)
הניסיון של ק.ט.מ לייצר אופנוע סופרבייק (רוכב: אייל פרדר; צילום: טל זהר)

מכירים איך כל אופנוע ספורט כיום מגיע עם טכנולוגיית-על לשירות הרוכב? מבקרות אחיזה, לבלימה, לווילי וכל מה שעולה בדעתם של אנשי הטכני / יח"צ. אז ל-RC8R לא היה כלום מכל אלה. הבקרה היחידה הייתה יד ימין של הרוכב יחד עם אצבעות שמאל. ABS בסיסי היה כמובן, אבל זהו. 175 סוסים טהורים שמועברים ישירות לקרקע, בלי מפקחים ובלי שוטרים. את פני הרוכב קיבל צג דיגיטלי שפירט זמני הקפה, מהירות שיא, נתוני ההילוך המשולב, טמפרטורת מנוע ועוד – פריט מעניין ושונה לאותה התקופה. כל דבר בכלי היה ניתן לשינוי וכוונון: מהמתלים, דרך הגאומטריה והארגונומיה, ועד למפות ניהול מנוע שונות. הבולמים היו קשים מאוד (גם במצב הרך שלהם), והמושב הדק לא תרם לנוחות. מבחינת התנהגות ושליטה ה-RC8R קיבל ביקורות טובות מאוד (גם מאיתנו כאן בפול גז), כמו גם המנוע – בעיקר החדש יותר – שצויד בשני מצתים שונים בגודלם בכל צילינדר, שהופעלו בנפרד על מנת לייצר דחיפה אחידה יותר ונשלטת. המנוע בסך הכל הפגין אמינות גבוהה בעולם, והיו ביקורות מסוימות על איכויות ההרכבה.

בסך הכל 8,000 יחידות הורכבו ונשלחו לכל העולם, כולל לישראל. מספר יחידות נמכרו ב-162,000 ש"ח בשנת 2011, ועדיין ניתן לראות כמה מהן על הכבישים בישראל. ה-RC8R היה פרויקט שאפתני ויקר לחברה שרצתה להראות שהיא יכולה להתמודד עם הטובים בעולם גם בתחום הסופרבייק. הם בהחלט צדקו!

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Projet SPx_Orange_persp

הקונספט פרוג'קט החשמלי של פיג'ו

פיג'ו חושפים את ה-SPx פרוג'קט כממשיך דרך רוחני לקטנוע פופולרי של החברה משנות ה-70 - כשהפעם הוא חשמלי

תגובה אחת

  1. Avatar

    מתגעגע לאופנועים האלה
    לנשמה

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן