דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / סוזוקי GSX-R1000R במבחן – על המסלול
SUZUKI-GSX-R1000R-001

סוזוקי GSX-R1000R במבחן – על המסלול

סוזוקי חוזרת לגזרת הסופרבייקס הספורטיביים עם ה-GSX-R1000 ועם גרסת ה-R הקרבית יותר – חזית הטכנולוגיה הדו-גלגלית של אופנועי הספורט

  • יתרונות: עיצוב, מנוע גמיש, אופי מנוע, התנהגות ומתלים, בלמים, אלקטרוניקה, זה ג'יקסר!
  • חסרונות: אין מסך TFT, יורו 4
  • שורה תחתונה: בסוזוקי סגרו פער בן עשור ושחררו ג'יקסר 1000 מלהיב ואיכותי ששומר על הד.נ.א המיוחד של משפחת הג'יקסרים
  • מחיר: 134,956 ש"ח ל-GSX-R1000 ו-157,956 ש"ח ל-GSX-R1000R
  • מתחרים: ימאהה YZF-R1, הונדה CBR1000RR, קוואסאקי ZX-10R, דוקאטי פניגאלה V4, ב.מ.וו S1000RR, אפריליה RSV4R

צילום ועריכה: בני דויטש

סוזוקי R750. גם מי שלא מעורה בתחום האופנועים שמע את שם הדגם הזה. אופנוע הספורט האייקוני של סוזוקי, שיצא לראשונה בשנת 85, היה מהפכני בזמנו ושם דבר בקרב רוכבי הספורט. עם השנים הוא הלך והתקדם, ואפילו נוספו לו גרסאות 600 ו-1,000 סמ"ק – בהתאם לתקנות אליפות הסופרבייק העולמית. אבל השם נשאר – R.

ה-GSX-R, או ג'יקסר בשפת הרוכבים, הפך לשם דבר. לאייקון. למושא חלומות של רוכבים רבים. לא רק בגלל היכולות הספורטיביות שלו, שהתקדמו לחזית בכל דור ודור של האופנוע הזה, אלא גם – ובעיקר – בגלל מכלול התחושות המיוחד שתמיד היו לו, עם מנוע 4 צילינדרים שמאז ומתמיד נתן חספוס מיוחד וסאונד ייחודי, ועם הילה מיוחדת סביב הדגם הזה, שתמיד הייתה הרבה יראה של כבוד סביבו.

בשנת 2005 יצאה הגרסה האחרונה של ה-GSX-R1000 – ה-K5 – ומאז לא עודכנה. המשבר הכלכלי של 2008 ו-2009 אילץ את סוזוקי להרים בלם יד, לסגור מדפים ולהשקיע במה שמוכר בכמויות ומכניס מזומנים כמו מכוניות קטנות ואופנועים וקטנועים קטנים, ולא באופנועי ספורט קיצוניים שמיועדים למשוגעים לדבר.

סוזוקי GSX-R1000R
סוזוקי GSX-R1000R

אבל בזמן הזה, שבו בסוזוקי קפאו על השמרים, המתחרות – מיפן ומאירופה – המשיכו להתקדם ושיפרו את אופנועי הספורט שלהן בכל דור. סוזוקי נשארה מאחור, אמנם עם אופנוע חזק ומהנה, ואפילו ייחודי בנוף הסופרבייקס, אבל רחוק מאוד מהמתחרות.

לשנת 2017 בסוזוקי חזרו למשחק והציגו GSX-R1000 חדש לחלוטין, שמיישר קו עם המתחרים, וזה לא פשוט לסגור פער של עשור בתחום שמתקדם בצעדי ענק. הגי'קסר החדש הגיע עם מנוע המציע לראשונה תזמון שסתומים משתנה – מערכת שהגיעה ישירות מאופנוע ה-MotoGP של החברה. התוצאה – 202 כ"ס בקצה הסקאלה – 14,500 סל"ד. ממנוע בנפח ליטר. מרשים ביותר.

אבל זה לא רק המנוע. האופנוע כולו נבנה מהיסוד והציע שלדה, מערכת מתלים, בלמים, גלגלים ובקרות אלקטרוניות שעומדות בקו אחד עם חזית הטכנולוגיה המודרנית.

ואם כל זה לא מספיק, אז בסוזוקי שחררו גרסה נוספת – GSX-R1000R – קרבית יותר, עם מערכת מתלים שנלקחה ממסלולי המרוצים, עם גלגלים קלים, ועם עוד מערכות אלקטרוניקה כמו קוויקשיפטר שמאפשר העלאה והורדת הילוכים בלי שימוש בקלאץ' ובלי לסגור את הגז, ועם בקרת זינוק למרוצים. את הגרסה הקרבית הזו, שמדגדגת את ה-160 אלף ש"ח בישראל, לקחנו למבחן.

תעיפו מבט על האופנוע בתמונות. עם צביעה כחולה בהשראת קבוצת המרוצים של סוזוקי ב-MotoGP, הוא נראה נפלא, סקסי מאוד, ומשתלב מצוין על האספלט השחור והקרבים בכחול-לבן של המסלול.

על מחממים
על מחממים

אופנוע מרוץ – למסלול

ה-GSX-R1000R הוא אופנוע כביש ספורטיבי שמגיע עם רישוי כביש מלא, אבל כאופנוע ספורט עם גנים חזקים של אופנוע מרוץ, המקום הטוב ביותר לבחון אותו הוא על מסלול המרוצים. עד השנה בחינה של אופנוע ספורט בישראל על מסלול מרוצים לא באמת הייתה אפשרית, אולם עכשיו הדבר אפשרי, ואפילו מתבקש. לכן לקחנו את הג'יקסר 1000 R על נגרר למסלול המרוצים הגדול והמקצועי בישראל – מוטורסיטי שבשדה-תימן, הרכבנו מחממי צמיגים כמו במרוצים, ובחנו אותו על המקום שבו הוא מרגיש בבית יותר מכל.

עכשיו, זה לא שהוא לא טוב בכביש הציבורי. להפך – הוא מצוין שם ומספק מכלול תחושות שמרטיט את הנשמה ומרעיד את הגוף בכל פתיחת מצערת, אבל לרכוב עם היצירה הזו על הכביש הציבורי הישראלי זה קצת כמו נזם זהב באף חזיר. הוא פשוט טוב מדי לכבישים שלנו – טובים ככל שיהיו.

מסלול מוטורסיטי שבשדה-תימן הוא מסלול באורך של כ-2.1 ק"מ, והוא מציע 9 פניות וכמה שינויי גובה – מה שהופך את הרכיבה ליותר מעניינת ומאתגרת. בנוסף – ואת זה אנחנו מכירים היטב מהרכיבות הרבות שלנו על המסלול – בחלקים מהמסלול ישנם באמפים, גם בישורות וגם בפניות, ואת זה במיוחד רצינו לבחון על המסלול.

כי לבחון אותו (גם) במסלול זה מתבקש
כי לבחון אותו (גם) במסלול זה מתבקש

חוויה מזוקקת

אם רכיבה על אופנוע ספורט על מסלול מרוצים זו חוויה מזוקקת, אז רכיבה על אופנוע ספורט בנפח 1,000 סמ"ק עם 200 כ"ס זו חוויה משכרת וממכרת, ורכיבה על הג'יקסר 1000 R כבר מטריפה את כל החושים.

המנוע חזק. מאוד חזק. 200 כוחות סוס ו-14,500 סל"ד (ממנוע ליטר, כן?) יביאו את האופנוע ורוכבו ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-3 שניות, בהילוך ראשון כמובן (ההילוך הראשון נגמר ב-160 קמ"ש!). ל-200 קמ"ש לא מדדנו, אבל הוא מגיע לשם להערכתנו תוך 7 שניות, ובכל מקרה זה מהר מאוד!

אבל זה לא רק ההספק הסופי, אלא גם – ובעיקר – הגמישות והמומנט הזמין. אפשר לצאת למשל מהפניות הצפופות בסל"ד ביניים ואפילו נמוך, ועדיין לקבל תאוצה מרשימה שתטיס את האופנוע מהפנייה כמו טיל בליסטי. וזה כיף. הו, כמה שזה כיף! זה, אגב, היתרון של אופנוע ליטר – שאפשר לרכוב איתו בסל"ד נמוך ועדיין ליהנות מתאוצה טובה. ולמה לרכוב בסל"ד נמוך? ובכן, כי רכיבה על אופנוע ליטר במסלול מרוצים דורשת כושר גופני גבוה וכושר רכיבה גבוה. את שני אלה יש לנו במידה רבה, ועדיין – אחרי יום רכיבה מלא על המסלול צריך גם לנוח, והרכיבה בסל"ד נמוך מאפשרת את זה. מערכת תזמון השסתומים המשתנה, שהגיעה לג'יקסר 1000 ישירות מה-GSX-RR – אופנוע ה-MotoGP של סוזוקי – בהחלט מורגשת ועושה פה את העבודה.

כוח לא חסר פה
כוח לא חסר פה

אבל מעל הכל, למרות תקנות זיהום האוויר שחונקות את האופנועים ומאלצות את היצרניות – ובכלל זה סוזוקי – להתקין מערכות פליטה ענקיות וכבדות (דוד הפליטה הענק בג'יקסר 1000 נראה כאילו בנו אופנוע מסביב לדוד), הסאונד המיוחד ומכלול התחושות של מנוע הג'יקסר נשמר גם כאן, וזו הגדולה של המנוע הזה. רבותיי, זה ג'יקסר! עם החספוס המיוחד ועם האופי הכל-כך אופייני למנועי ג'יקסרים מכל הדורות. זו לדעתנו אחת המחמאות הגדולות שהמנוע הזה יכול לקבל. כך או כך, רוכשי האופנוע המיוחד הזה בוודאי יוסיפו עוד כמה שקלים וירכשו מערכת פליטה קומפקטית (ומרעישה) יותר, שתאפשר למצות עוד קצת את המנוע הנפלא הזה.

מערכת מתלים מהחלל

אבל זה לא רק המנוע הנפלא, אלא ההתנהגות. ה-GSX-R1000R קל למדי (כ-200 ק"ג עם כל הנוזלים), ובעיקר מצויד במערכת מתלים מהשורה הראשונה שהגיעה לג'יקסר ישירות ממסלולי המרוצים, אחרי שכוילה לכביש כמובן.

מלפנים ישנו מזלג הפוך של שוואה מדגם BFF, הכולל מיכלי גז חיצוניים ללחץ גבוה, חלקי מתכת מלוטשים עם חיכוך מינימלי והידראוליקה מהטובות שבולמים הידראוליים יכולים להציע. מאחור זהו בולם יחד של שוואה מדגם BFC, גם הוא מהטופ שיש לשוואה להציע למסלול וגם הוא בעל כיוונים מלאים והידראוליקה סופר-איכותית. בנוסף, גרסת ה-R שפה במבחן כוללת גם חישוקים קלים יותר מהגרסה הרגילה, מה שעוזר גם כן לשמור על הגלגלים מחוברים לקרקע.

התנהגות חלומית
התנהגות חלומית

מערכת המתלים הזו מסוגלת לספוג עומסים כל-כך גבוהים של תאוצה, בלימה ופנייה, וגם שילובי כוחות אגרסיביים של בלימה חזקה בשילוב הטיה, וגם את הבאמפים שמפוזרים במקומות שונים על המסלול – ולשמור על יציבות סופר-גבוהה. התוצאה היא ביטחון לרוכב לרכוב יותר מהר, לעבור בקלות את ה-200 קמ"ש בישורת בת 600 המטרים של מסלול מוטורסיטי, להשכיב נמוך יותר בפניות ולקצץ זמני הקפה. היכולת של מערכת המתלים הזו לבודד את מפגעי האספלט (כאמור הבאמפים) תחת כוחות שונים – כולל תאוצה ובלימה – היא מרשימה ביותר, ולמרות הניסיון הרב שיש לנו על מסלול מוטורסיטי עם אופנועים שונים, על אף אחד מהם לא הרגשנו כל כך הרבה ביטחון כמו עם ה-GSX-R1000R. מדהים מה שסוזוקי עשו פה עם הבולמים הללו.

כשצריך לבלום ממהירויות גבוהות, למשל בסוף הישורת בבלימה החזקה לפנייה מס' 4, ההיירפין ההדוקה, מערכת הבלמים של ברמבו תשתול את הגלגל הקדמי באספלט, ואם הרוכב הגזים עם העומסים בשלב כלשהו – ה-ABS המתקדם, שיעיל גם בהטיה חריפה, יציל אותו מהתרסקות. בהחלט חשוב.

מערכת בקרת האחיזה כוללת 10 מצבים. על המסלול רכבנו עם המצבים בעלי רמת ההתערבות הנמוכה יותר, אבל אנחנו חייבים להודות שלא ממש הכנסנו אותה לפעולה, וטוב שכך. על הכביש הציבורי, מאידך, המערכת תיכנס לפעולה ותרסן את החלקת הגלגל האחורי תחת תאוצה, כפי שאנחנו רגילים מכלים אחרים. טוב ויעיל.

סוזוקי חוזרת למשחק, ובגדול!
סוזוקי חוזרת למשחק, ובגדול!

ואם כבר אלקטרוניקה, אז גרסת ה-R כוללת קוויקשיפטר לשני הכיוונים (קוויקשיפטר ואוטו-בליפר), שעובד מצוין ומייתר לחלוטין את הצורך בשימוש בקלאץ' בהעברת הילוכים – מעלה או מטה. בקלאץ' משתמשים פה כדי לזנק, וגם כדי לווסת את כוח המנוע – למשל ביציאה מפניות לעבודה חלקה יותר. יש גם 3 מצבי ניהול מנוע, שמורגשים מאוד בזכות המצערות החשמליות, אבל אנחנו חייבים להודות שברוב מהלך המבחן רכבנו על מפה מס' 1, החזקה והאגרסיבית יותר. חסר לנו רק מסך TFT צבעוני להשלמת החבילה המודרנית – כזה עם מספר מסכים בהתאם לסגנון הרכיבה.

סוזוקי חוזרת למשחק

הבשורה הגדולה ביותר ב-GSX-R1000R החדש של סוזוקי, הוא שהחברה סגרה פער בן יותר מעשור והצליחה לייצר אופנוע ספורט שעומד בחזית הטכנולוגיה של אופנועי הספורט המודרני – גם במנוע שמפיק יותר מ-200 כ"ס ועם זאת גמיש ושימושי, גם בשלדה ומכלוליה שמאפשרים רכיבת מסלול מהירה גם לרוכבים חובבים ברמות כאלו ואחרות, וגם באלקטרוניקה ובבקרות – שיישרו לחלוטין קו עם המקובל בסגמנט, וזה לא ברור מאליו.

אבל מעל לכל – בסוזוקי הצליחו לשמר את הסאונד המיוחד, את החספוס העדין ואת מכלול התחושות שמזוהים עם משפחת הג'יקסר כבר יותר מ-30 שנה, ולייצר מכונה שהיא לא רק מהירה, טכנולוגית ואיכותית, אלא גם בעלת הד.נ.א הברור של המשפחה ונושאת בגאון את שילוב האותיות האייקוני GSX-R.

נושא בגאון את שילוב האותיות GSX-R
נושא בגאון את שילוב האותיות GSX-R

אז סוזוקי חוזרת למשחק, והיא עושה את זה בדרך המוכרת והידועה שלה, כולל צביעה הלקוחה מקבוצת המרוצים שלה ב-MotoGP. את חוויית הרכיבה הזו לא נשכח הרבה זמן, שכן היא נצרבה חזק בתודעה – גם בגלל שזו הפעם הראשונה שאנחנו בפול גז בוחנים בישראל אופנוע ספורט על מסלול (עד היום את כל מבחני המסלול ביצענו על מסלולים בחו"ל), אבל גם כי האופנוע הראשון שאותו אנחנו בוחנים על מסלול המרוצים הוא לא אחר מאשר ג'יקסר 1000 חדש, ועוד בגרסת R. חתיכת מכונת ספורט משובחת ומהנה, שעכשיו יש גם איפה לרכוב עליה.

תודה לשעיה דויטש על העזרה בהפקת המבחן.

מפרט טכני

מנוע 
תצורה4 צילינדרים בשורה, 1,000 סמ"ק, 16 שסתומים, DOHC, קירור נוזל
הזנת דלקהזרקת דלק עם מצערות חשמליות, 3 מצבי ניהול מנוע, בקרת אחיזה 10 מצבים וניתוק
הספק202 כ"ס (148.5 קילוואט) ב-13,200 סל"ד
מומנט12 קג"מ (117.6Nm) ב-10,800 סל"ד
קוטר קדח, מהלך בוכנה76.0, 55.1 מ"מ
יחס דחיסה13.2:1
הילוכים6 עם קלאץ' מחליק, קוויקשיפטר ואוטו-בליפר
שלדה ומכלולים
תצורהקורות אלומיניום
מתלה קדמימזלג הפוך של שוואה מדגם BFF, מיכל גז נפרד, כיוונים מלאים
מתלה אחוריזרוע אלומיניום עם בולם יחיד של שוואה מדגם BFC, כיוונים מלאים
בלמיםקדמי: צמד דיסקים צפים בקוטר 320 מ"מ עם קליפרים רדיאליים של ברמבו; אחורי: דיסק בודד עם קליפר צף בוכנה בודדת; מערכת ABS להטיה
צמיגיםקדמי: 120/70ZR17; אחורי: 190/55ZR17
ממדים
אורך כולל2,075 מ"מ
בסיס גלגלים1,420 מ"מ
גובה מושב825 מ"מ
מיכל דלק 16 ל'
משקל מלא כולל דלק203 ק"ג
תצרוכת דלק מדודה ממוצעת-
מחיר על הכביש כולל אגרות157,956 ש"ח

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

14 תגובות

  1. Avatar

    סוף סוף וידאו ששוטף את העיניים.נהנתי מהכל!

  2. Avatar

    כתוב יפה, צילומים טובים וידיאו קליפ מושלם. תענוג.

  3. Avatar

    אחלה כתבה!

    האם תוכל לפרסם את זמני ההקפה שלך על הכלי הזה?
    אני חושב שיכול להיות נחמד אם תפרסם טבלה עם זמני הקפות על הכלים הנבחנים במגזין זה..

    והאם תוכלו לפרסם את טפסי ה DYNO של הכלי הנבחן כמו שכל מגזין בוגר ורציני בחול עושה.

  4. Avatar

    סחתיין על ההשקעה בכתבה. תענוג

  5. Avatar

    הוידאו מרענן, לא הצלחתי להבין למה משלמים עוד 30K על אותה שילדה/מנוע ופלסטיקה, מתלים? לדים? האות R בזנב? אני יותר ממבולבל.
    מרגיש שמישהו בארץ קצת הגזים עם התג מחיר לאופנוע שאפילו מגן בוץ אחורי אין לו.
    ואם להשוות למתחרים שיש להם מערכות בטיחות ומתלים אלקטרונים, הם עדיין עולים פחות מ-160.
    באסה שאבניר שורפים את המותג, יהפכו להיות כמו הונדה ברכבי 4 גלגלים.

    • מערכת פול גז

      עוד 23 אלף ש"ח – על מערכת בולמים טובה משמעותית – גם מלפנים וגם מאחור, על חישוקים קלים, על קוויקשיפטר לשני הכיוונים, על צביעה מיוחדת ועל עוד כמה נגיעות ושינויים ביחס לגרסה הרגילה.

      • Avatar

        תודה על תגובה, אך עדיין נותרתי מבולבל.

        הלכתי לקרוא קצת, מצויין שגם בדגם R הקוויקשיפטר גם למטה וגם למעלה כסטנדרט, בדיוק כמו בGSXR1000R.

        אז נכון מתלים וג'אנטים זה לא דבר זול.

        מפריע לי לשלם 160 על סוזוקי, הם לא קרובים לרמות גימור של המתחרות, וכך גם נאמר בכתבות ברשת.

        הסיבה היחידה שיראו כאלה בכבישי הארץ זה ייבוא מקביל.

  6. חיים בסרט רע עם התמחור המעוות הזה.
    חכו ל bmw הכל חדש! יותר חזק, יותר מהוקצע ויותר זול.

  7. קוויק שיפטר וגאנטים קלים שווים תוספת של עשרות אלפי שקלים., בדיחה עצובה!
    Bmw החדש, יגיע והגיע גם בעבר עם הכל כסטנדרט! ולא, אני לא עובד אצל המותג, רק מעריך איכויות ורכבתי על הכל!

    • מערכת פול גז

      אתה נשמע ממש כועס. זאת הסיבה לדמגוגיה?
      לא משלמים "עשרות אלפי שקלים" עבור "קוויקשיפטר וחישוקים קלים". משלמים תוספת של 23 אלף ש"ח עבור בולמים – קדמיים ואחורי – ברמה ה-ר-ב-ה יותר גבוהה מהמקור, וגם עבור חישוקים קלים, קוויקשיפטר, צביעה מיוחדת ועוד כמה נגיעות קטנות. מחיר סופר-הגיוני בעינינו בהתחשב באיכות הבולמים שמקבלים (תרכב, תבין).
      אגב, גרסת המקור עולה 135 אלף ש"ח – אותה רמת מחיר כמו שאר המתחרים (R1, CBR1000RR ו-ZX-10R).
      לגבי ההשוואה מול ב.מ.וו – כשיגיע נשווה ראש בראש. עד אז זה עניין של העדפה אישית.

      • אני מבין, חייבים לפרגן למותג, הרי הם הואילו בטובם לתת לכם כלי לנסיעת מבחן.
        אין קשר בין דמגוגיה לבין עובדות!

        בהצלחה לרוכשים!

        • מערכת פול גז

          לא, ממש לא חייבים לפרגן למותג, ומי שקורא אותנו איזה יום או יומיים יודע את זה.
          מאידך, חייבים להיות מדויקים בכתיבה, בעובדות ובנתונים. ואם אתה כותב "עשרות אלפי שקלים בשביל חישוקים קלים וקוויקשיפטר" אז אתה לא מדייק, בלשון המעטה, ויותר בכיוון של קשקשן. אם אתה משמיט, בכוונה או שלא, את הבולמים שמגיעים בגרסת ה-R, אז ברור שאתה פה בשביל הדמגוגיה.

  8. Avatar
    אחד שרוצה להבין

    מחיר הגיוני ושפוי.
    אני עובד בחברה מתחרה,
    ועדיין אי אפשר להשמיט את האופנוע הזה,
    האיכות ההרכבה של סוזוקי עולה על bmw.
    הרוב פה לא מבינים דבר וחצי דבר.

    אחלה סקירה פול גז
    נהניתי מאוד

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן