דף הבית / מכונות / סיבוב התרשמות: ימאהה נייקן על כבישי ישראל
Yamaha Niken press launch

סיבוב התרשמות: ימאהה נייקן על כבישי ישראל

אחרי ההשקה העולמית באלפים האוסטרים, זה הזמן לקחת את הנייקן התלת-גלגלי לסיבוב התרשמות בכבישים המוכרים בהרי ירושלים; יש פה קטע!

צילום: תומר פדר

  • יתרונות: עיצוב רדיקלי, אחיזה בחלק הקדמי, ביטחון בפניות, התנהגות דינמית, אבזור, מנוע MT-09
  • חסרונות: משקל על הפרונט, בולם אחורי בינוני
  • שורה תחתונה: יציאה אדירה של ימאהה, מכונת ספורט לפיתולים שנותנת המון ביטחון בתוך הפנייה
  • מחיר: 109,985 ש"ח על הכביש
  • מתחרים: אין. הנייקן יושב בקטגוריה משל עצמו
  • לרכיבת מבחן על ימאהה נייקן – לחצו כאן

צילום ועריכה: שי דרויאק

בעולם הדו-גלגלי, כל אופנוען 'אולד סקול' ימהר לבטל כל המצאה מוטורית ששוברת את השילוב הקדוש של 2 גלגלים, הילוכים וקלאץ' שמשודכים למנוע בעירה פנימית רועש וטוב.

למה?  פשוט ככה.

אנחנו אוהבים את התחושות שהשילוב הזה נותן לנו. 2 גלגלים, שמפליקים את המכונה מצד לצד במהירות ודורשים מעט שטח פנים, מה שמשאיר לנו המון אופציות של קו רכיבה. הילוכים וקלאץ' שמאפשרים לנו להיות בשליטה כל הזמן על הכוח והחלקות שהמנוע מעביר לגלגלים. וכן, אופנוענים מכורים לשליטה. וגם מנוע בעירה פנימית, כי איך אפשר בלי הסאונד הנפלא הזה?

אבל העולם משתנה, והיצרנים מנסים שוב ושוב לשבור את המעגל, להראות לנו את העתיד, ולנסות להשיג את עולם הרכב המתקדם והמתפתח. הדרך שלהם להצליח לחנך אותנו היא על-ידי כך שהם ינסו להוכיח שהשינויים שהם עושים לא משפיעים על התחושות והחוויה. רק שבסוף כמעט תמיד הם כן משפיעים. ואם אתם מנסים שלא לשנות את התחושות, אז תשאירו את מה שכבר עובד.

כך או אחרת, יש כבר לא מעט אופנועים על הכבישים ששברו את המעגל המקודש שלנו, האופנוענים. אופנועים כמו 'זירו', שהעיפו לפח את מנוע הבעירה הפנימית וגילו לנו את פלא המומנט האבסולוטי של המנוע החשמלי, אבל העלימו את סימפוניית האגזוזים האהובה שלנו. לפעמים זה מעצבן, בעיקר כי הם מראים לנו איך ייראה העתיד היעיל והפחות רועש, ואנחנו, שמרנים שכמונו, לא בנויים לשינויים. או למשל יצרנית-על כמו הונדה שהוציאה גרסה אוטומטית לאפריקה טווין, כי ללחוץ על ידית הקלאץ' זה מעייף, וגם ככה מחשב יעשה את זה הרבה יותר טוב וחלק מאתנו.

ימאהה נייקן - שובר פרדיגמות
ימאהה נייקן – שובר פרדיגמות

אבל מה עם השליטה שאנחנו כל-כך אוהבים? ואיפה הכיף בלרכוב על מכונה שמחליטה בשבילך? ולמה נתקענו על הנוסחה של שני גלגלים וזהו? הרי אם יש משהו שאנחנו שונאים זה לאבד את הקדמי. גלגל אחורי מפרפר על הגז או מחליק בבלימה חזקה זה יופי וזה אחלה וזה כיף. גלגל קדמי שמחליק יותר משבריר שנייה אומר שכוח הכבידה הולך ללמד אותך עכשיו שיעור חשוב בצניעות, וזה לא נעים.

אז כשיוצא לעולם דו-גלגלי שהוא בעצם תלת-גלגלי, אתה אומר – וואלה, אולי זה לא כל-כך גרוע. רק שבמציאות פגשנו עד היום רק קטנועים כאלה, שמעבר לניתוק הרגיל של קטנוע הוסיפו עוד תחושה מוזרה ולא מתקשרת לפרונט.

שלא תבינו אותנו לא נכון, הקטנועים התלת-גלגליים הם לדעתנו דבר נפלא שהמלצנו עליו ללא מעט חברים שחיפשו קטנוע בטוח ליום-יום. אבל מי שבוחר לקנות קטנוע, כבר ויתר על שמחת החיים שאופנוע יעניק לו בכל קפיצה קטנה למכולת.

ואנחנו, שאוהבים אופנועים ותחושות ושליטה, לא יכולים ככה.

אנחנו, חולי שליטה שכמונו
אנחנו, חולי שליטה שכמונו

ואז הגיע הימאהה נייקן

ב-2016 הוכרז לראשונה שדגם הקונספט – שהוצג שנה קודם לכן – עובר לייצור סדרתי, ובין שלל ההכרזות שהיו באותה שנה, זאת של ימאהה תפסה את תשומת ליבנו באופן מיוחד. המראה יוצא הדופן והאגרסיבי עם שלושת הגלגלים, ארבעה בולמים כחולים בוהקים ופרונט מנופח, גרמו לנו לתהות למה לעזאזל ימאהה מכניסים את עצמם להרפתקה הזאת ומצטרפים למועדון החברות ששוברות את המעגל המקודש שלנו פעם אחר פעם.

והנה אנחנו מורידים 2 הילוכים וטסים קדימה בזמן אל שלהי קיץ 2018, להרי ירושלים, שם בחרו אנשי מטרו להשיק את התלת-גלגלי החדש שרק כמה ימים קודם לכן נחת בארץ. אביעד כבר רכב עליו בהשקה העולמית באלפים האוסטרים, אבל אנחנו רצינו לדעת איך הנייקן המיוחד מתנהג כאן אצלנו, בכבישים המוכרים והשבורים שלנו.

יש הסבר מדעי ומורכב על איך הצליחו המהנדסים של ימאהה לגרום לשני גלגלים מקדימה לפנות ולספוג כמו גלגל אחד, אבל בשביל זה יש את אביעד העורך שלנו, והוא באמת מבין בדברים האלה. אני בעיקר רוצה לדעת איך זה מרגיש ולמי זה בכלל מיועד.

2 גלגלים מלפנים? באופנוע???
2 גלגלים מלפנים? באופנוע???

אנשי מטרו מספרים לנו שקהל היעד של בן התערובת הזה הם רוכבים שרוצים את הפלפל החריף, אבל לא מוכנים להתפשר על בטיחות וביטחון, וזה נשמע בהחלט הגיוני. לקחו את ה-MT-09 עם מנוע הטריפל המצוין שלו, הכפילו את כמות  הגומי על הכביש ועל הדרך הוסיפו כמה עשרות קילוגרמים שאמורים לגרום לפרונט להתרומם קצת פחות מהאבא המטורלל שלו.

נשמע כמו נוסחה מנצחת, לא? למען האמת לא הייתי בטוח בזה, ותהיתי ביני לבין עצמי אם הנייקן הופך לעוד פלופ, עוד אופנוע חכמולוג שמנסה להיות יותר ובסוף יוצא פחות, או שהוא בכלל יציאת השנה. דילמות של בוקר בהרי ירושלים.

עולה על האוכף לסיבוב קלאסי בהרי ירושלים. שעה של רכיבה בכבישים שאני מכיר טוב ויתנו את הפידבק שאני מחפש. בוחר את מצב ניהול המנוע האגרסיבי, בקרת האחיזה על המצב המתירני ביותר, וקדימה, יצאנו לדרך. מטרים ראשונים, מתגלגל לאט, ותוך כדי מסתכל על הקוקפיט המנופח של הנייקן. את ההבדל בהיגוי מרגישים מיד. בעוד שאופנוע רגיל תמיד ישאף להמשיך ולהתגלגל קדימה, הנייקן נותן תחושה שהוא רוצה ליפול. הרגשה מוזרה, אבל אלו רק מטרים ראשונים וייקח לי עוד כמה דקות להתרגל למכלול התחושות.

כן, באופנוע!
כן, באופנוע!

שלושים שניות לאחר מכן אנחנו מגיעים לפנייה של אספלט חלק עם כלום אחיזה, אחת כזו שעל אופנוע רגיל מכניסה את החושים שלך למצב כוננות גבוה. אבל הנייקן הוא סיפור אחר, וקיבלנו הוראה ברורה – לדחוף אותו קצת יותר מהרגיל. אז דחפתי, והרבה. הילוך שני, פול גז אגרסיבי ומבט עמוק לתוך הפנייה. האחורי מאבד את עצמו לדעת ומנסה לעקוף את השניים שמקדימה. אבל הפרונט נטוע על הקו ואפילו לא מתרגש מהדרמה שמתחוללת מאחור. קלי קלות ולא מעט כיף.

במשך השעה הבאה רכבנו בכבישים המפותלים של הרי ירושלים אבל את רוב הזמן העברנו מאחורי תומר הצלם או מאחורי שיירות של משאיות, מה שלא השאיר לנו מספיק זמן באמת להבין את מה שהאופנוע הזה יודע לעשות, אם כי על פניו נראה שהוא יודע.

המנוע הוא הטריפל המצוין שהגיע מה-MT-09, עם 115 כ"ס, שפע מומנט וחספוס עדין ונעים שנותן את האופי המיוחד, אבל הוא נותן תחושה 'מיושבת' יותר, ולדעתנו יחסי ההעברה שלו קצת ארוכים מדי, בטח עם תוספת של כ-60 ק"ג על הפרונט.

כאילו קפץ לבקר בהרי ירושלים מפרק של מלחמת הכוכבים
כאילו קפץ לבקר בהרי ירושלים מפרק של מלחמת הכוכבים

הנייקן נוח מאוד, והחזית הרחבה שלו מסיטה את הרוח בצורה מפתיעה ומאפשרת רכיבה מהירה לאורך זמן מבלי להתעייף. ההתנהגות, כאמור, כבדה יותר משל אופנוע 'רגיל' בעל גלגל קדמי בודד, אבל כצפוי, התמורה היא ערימות של אחיזה מלפנים שנותנות המון ביטחון לרכוב מהר בכבישים המפותלים שלנו, כשרק הבולם האחורי הפשוט מנדנד קצת את החלק האחורי ופוגם בחגיגת הגז שהנייקן יודע לייצר.

ויש את עניין העיצוב הרדיקלי, ששאב מבטים מתעניינים מעוברי אורח שנתקלו בשלושה תלת-גלגליים שכאילו קפצו לביקור מפרק של מלחמת הכוכבים ישירות להרי ירושלים.

יש פה קטע!

אמנם רכבנו על הנייקן על כבישי ישראל מעט זמן יחסית, אבל מהזמן הזה הצלחנו לקלוט שיש פה קטע, ושהנייקן פורע את הצ'קים שימאהה פיזרו בחופשיות. בעיקר כי מרגע שנכנסים לקצב, כמעט ולא מרגישים שזה אופנוע שונה. רק את תוספת האחיזה מרגישים, וקצת כבדות בהיגוי. זאת בעצם ההפתעה הגדולה ביותר שהייתה לנו עם הנייקן.

אבל מעל הכל, הנייקן שובר את השילוב הקדוש, ומוכיח שגם רוכבי אולד סקול שמרניים כמונו יכולים למצוא את היתרונות שבגלגל נוסף מלפנים, ואפילו ליהנות ממנו.

כמו ללכת עם ולהרגיש בלי.

מפרט טכני

מנוע 
תצורהCP3 עם 3 צילינדרים קרוספליין, 847 סמ"ק, 4 שסתומים לצילינדר, DOHC, קירור נוזל
הזנת דלקמערכת הזרקת דלק עם מצערות חשמליות, 3 מצבי ניהול מנוע ובקרת אחיזה עם 2 מצבים וניתוק
הספק115 כ"ס (84.6 כ"ס) ב-10,000 סל"ד
מומנט8.9 קג"מ (87.5Nm) ב-8,500 סל"ד
קוטר קדח, מהלך בוכנה78.0, 59.1 מ"מ
יחס דחיסה11.5:1
הילוכים6 עם מצמד מחליק
שלדה ומכלולים
תצורהיהלום, היברידית מפלדה ואלומיניום
מתלה קדמימזלג הפוך כפול (2 טלסקופים בכל צד) בקטרים 43 ו-41 מ"מ, כיווני שיכוך כיווץ והחזרה, מהלך 110 מ"מ, מנגנון מנופים אקרמן להטיה של 45 מעלות
מתלה אחוריזרוע אלומיניום עם בולם יחיד, כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה, מהלך 125 מ"מ
בלמיםקדמיים: צמד דיסקים בקוטר 265.6 מ"מ; אחורי: דיסק בקוטר 298 מ"מ; מערכת ABS לא ניתנת לניתוק
צמיגיםקדמיים: 120/70R15; אחורי: 190/55R17
ממדים
אורך כולל2,150 מ"מ
בסיס גלגלים1,510 מ"מ
גובה מושב820 מ"מ
זווית היגוי20 מעלות
מפסע74 מ"מ
משקל מלא כולל דלק263 ק"ג
מיכל דלק 18 ל'
תצרוכת דלק מדודה ממוצעת18 ק"מ/ל'
מחיר 'על הכביש'109,985 ש"ח

אודות בני דויטש

בני דויטש
מצלם בים באויר וביבשה. העיקר שזה יהיה משהו שזז מהר.

עשוי לעניין אותך

2024 KTM RC8C

ק.ט.מ: הזמנה מוקדמת ל-RC 8C של 2024

ה-RC 8C הייחודי של ק.ט.מ, עם המנוע של ה-890 דיוק R ועם מכלולי קצה למסלול, חוזר גם לשנת 2024 ב-100 יחידות בלבד; בשבוע הבא ניתן יהיה לבצע הזמנה מוקדמת

5 תגובות

  1. Avatar

    סמיילי מקיא :)

  2. Avatar

    אחרי נסיעת מבחן, לפי דעתי זו אחת ההמצאות הכי טובות של יאמהה, הכלי מרגש ומרגיש מצויין על הכביש, כיף לרכב עליו, נותן תחושת בטחון שלא תתקבל בשום דו גלגלי והבונוס על הדרך שהוא נראה מעולה. האישה כנראה תסכים לאמץ אותו בניגוד לדו גלגלי רגיל…

  3. Avatar
    יניב חולה הגה

    איזה מחיר באסה בחיים לא אגיע להשיג כ"כ הרבה כסף לגבר הזה, ממש יקר מהמציאות

  4. Avatar

    אכן הצליח לימהה, אבל רק הזמן יוכיח זאת אם השוק מקבל אותו או לא. אבל המחיר….. יקר להחריד, מאיפה הביאו תג מחיר הזוי כזה…
    אם בהתחלה שקלתי זאת, הרי עתה לאחר שראיתי את המחיר, ממש לא יכול במחיר…
    אז…. בגלגול הבא..

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן