דף הבית / ציוד / מבחני ציוד / צמיג במבחן: מיטאס C-19 במידה 90/100-21
Mitas-C-19-F-010

צמיג במבחן: מיטאס C-19 במידה 90/100-21

מתברר שהמידה החדשה לצמיגי האנדורו הקדמיים - 90/100-21 - היא בשורה גדולה עבור רוכבי האקסטרים-אנדורו; רכבנו על המיטאס C-19 על ההוסקוורנה ארוך הטווח שלנו

  • יתרונות: אחיזה בירידות, אחיזה על סלעים ועל הצד, ספיגה ושיכוך, הצמדת הפרונט לקרקע, פחות סיכוי לתקרים
  • חסרונות: פחות זריז מ-90/90-21, מחיר, לא תואם את המידה ברישיון הרכב ולכן עשויה להיות בעיה עם הטסט השנתי
  • שורה תחתונה: המידה 90/100-21 היא בשורה אמיתית לרוכבי האקסטרים-אנדורו, במיוחד על אופנועים דו-פעימתיים
  • מחיר: 512 ש"ח
  • יבואן: אבזריון
צמיג קדמי חדש במידה חדשה בעלת חתך גבוה - 90/100-21
צמיג קדמי חדש במידה חדשה בעלת חתך גבוה – 90/100-21

מה זה?

לאחרונה רוכבי האנדורו נחשפו למידה חדשה של צמיג קדמי – 90/100-21 ('פאטי'). עד היום המידה המקובלת לצמיגי אנדורו תקניים הייתה 90/90-21 (או המקבילה 80/100 בצמיגי מוטוקרוס), כשהצמיג במידה החדשה נשאר ברוחב 90 מ"מ, אולם מגדיל את החתך ל-100% במקום 90% במידה המסורתית.

המידה החדשה, המיועדת לאופנועי אנדורו ורכיבת אנדורו עד אקסטרים-אנדורו, מגדילה את חתך הצמיג (גובה הצמיג) תוך שמירה על הרוחב, וזאת על-מנת לקבל יותר ספיגה ויותר תחושה ברכיבת אנדורו טכנית. נתקלנו לראשונה במידה הזו בצמיגים של Golden Tyre, וכעת יצרניות נוספות מאמצות את המידה החדשה ומשחררות לשוק צמיגי אנדורו ברוחב 90 מ"מ ובחתך 100%.

צמיגי מיטאס הצ'כיים, המיובאים ארצה על-ידי אבזריון, הם כוכב עולה בנוף צמיגי האופנועים. החברה משתמשת בטכנולוגיות תכנון, פיתוח וייצור מתקדמות, ואת צמיגי הכביש-ספורט שלהם אהבנו מאוד. הרכבנו על ההוסקוורנה TE250 שנמצא אצלנו במבחן ארוך טווח סט צמיגי אנדורו של מיטאס – קדמי מדגם C-19, כאמור במידה החדשה 90/100-21, ואחורי EF-07 במידה 140/80-18. שניהם צמיגי אנדורו מאושרי FIM.

הצמיג הקדמי מדגם C-19 (פס צהוב) מוגדר כצמיג אנדורו וקרוס-קאנטרי עם מבנה רך ומדרס רך המיועד לקרקע רכה. הצמיג האחורי, EF-07 (פס ירוק) מוגדר כצמיג אקסטרים-אנדורו עם מדרס רך ונמעך המיועד לקרקע בינונית.

חתך גבוה - יותר ספיגה, יותר יציבות, יותר אחיזה, פחות זריזות
חתך גבוה – יותר ספיגה, יותר יציבות, יותר אחיזה, פחות זריזות

ביצועים

הרכבנו את צמד הצמיגים עם פנימיות Heavy-Duty חדשות בעובי 2 מ"מ, מילאנו לחץ אוויר של 12PSI מלפנים ו-10PSI מאחור, ויצאנו לדרך. בהמשך הורדנו לחץ ל-9-8PSI מלפנים ול-8PSI מאחור.

התחושה הראשונית שמתקבלת מהצמיג הקדמי, אליו נתייחס כאן, היא של כבדות מסוימת. זריזות ההיגוי נפגעת, וצריך להשקיע יותר מאמץ על-מנת להזיז את האופנוע מהקו שלו ביחס לכל צמיג במידה קונבנציונלית.

אחרי פרק התרגלות לתחושת ההיגוי החדשה, גילינו שהכבדות הזו היא לאו דווקא חיסרון ולעתים קרובות היא אפילו יתרון, שכן קופצנות היתר של פרונט באופנוע דו-פעימתי נעלמת, והפרונט יציב הרבה יותר – קרוב לדגמי 4 פעימות מסוימים. התחושה הזו מספקת לרוכב ביטחון גבוה יותר לרכוב מהר בסינגלים למשל.

מבחינת אחיזה, גילינו מהר שבירידות למשל, כשהצמיג הקדמי מועמס יותר, האחיזה פנומנלית ברמה שלא מוכרת לנו משום צמיג אנדורו אחר. זה נכון בירידות ארוכות במדבר, על קרקע רכה ומפוררת, אבל גם בירידות אנדורו טכניות ומסולעות כמו אלו שבאזור מתקן אדם.

אבל מעבר לאחיזה המשופרת, היתרון הגדול של המידה 90/100 בעלת החתך הגבוה היא הספיגה, השמירה על היציבות והעבודה עם המתלה הקדמי. כך למשל, על משטחים לא ישרים הכוללים אבנים משוחררות, שינויי גובה בסלעים או בקרקע, וכן בסלעים, יכולת הספיגה המשופרת של הצמיג ביחס לצמיג בחתך נמוך יותר עוזרת מאוד למתלה הקדמי, והתוצאה הישירה היא יציבות גבוהה יותר ותחושה שהגלגל מחובר לקרקע. עוד גילינו שאחיזת הצד, למשל על סלעים שאותם תוקפים שלא בזווית ישרה – כחלק מסינגל או משטחי סלע מבולגנים – השתפרה משמעותית, בעיקר בשל ספיגת הצמיג והאלסטיות הרבה שלו.

צמיג אנדורו בעל מבנה רך לספיגה ואחיזה, ותרכובת רכה
צמיג אנדורו בעל מבנה רך לספיגה ואחיזה, ותרכובת רכה

סיכום ועלויות

רוכבי אנדורו, ובעיקר אנדורו ארצישראלי ואקסטרים-אנדורו, יעריכו מאוד את המידה החדשה בעלת החתך הגבוה, שמתאימה בדיוק לתנאי הקרקע הישראלית ולרוכבי האנדורו הישראליים – שלוקחים את רכיבת האנדורו שלהם יותר ויותר לכיוון האקסטרים. רוכבי ספיישלים ואנדורו מסורתי למשל, יעדיפו את המידה המסורתית בעלת החתך הנמוך יותר 90/90 (או המקבילה 80/100), שתספק להם יותר זריזות וקלילות בפרונט.

האחיזה המשופרת במגוון תנאי קרקע, ובעיקר היציבות הגבוהה יותר בפרונט והקטנת תחושת הקלילות המוגזמת בחלק הקדמי של אופנועי 2 פעימות, כל אלו יתרונות גדולים מאוד של המיטאס במידה 90/100-21, ובשורה אחת נגיד שזהו הצמיג הקדמי הטוב ביותר שעליו רכבנו אי-פעם.

בצד החסרונות נציין את העובדה שצמיג במידה 90/100-21 לא מופיע כמידה המקורית ברישיון הרכב, ועל כן עלולה להיות בעיה בטסט השנתי.

חיסרון נוסף הוא המחיר לצרכן שעומד באופן רשמי על 512 ש"ח כולל מע"מ (438 ש"ח לפני מע"מ), אם כי מחיר השוק נמוך יותר ועומד על סביב 400 ש"ח, כשמחיר השוק של סט קדמי ואחורי עומד על סביב 800 ש"ח.

אחרי הכל, לדעתנו המידה החדשה 90/100-21 היא בשורה אמיתית לרוכבי האנדורו והאקסטרים-אנדורו, שכן עם התפתחות התחום הייתה נדרשת גם התפתחות בצמיגים, והיא הגיעה בדמות צמיג קדמי בחתך גבוה. אהבנו מאוד.

בשורה לרוכבי האנדורו והאקסטרים-אנדורו
בשורה לרוכבי האנדורו והאקסטרים-אנדורו

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Quad-Lock-18

ציוד במבחן: Quad Lock – תושבת לטלפון הנייד

מנשא הטלפון של Quad Lock מציע פטנט ייחודי לחיבור ולנעילת הטלפון לכידון, כולל בולם זעזועים, ויש גם מגוון אביזרים נלווים; מוצר איכותי ביותר, והמחיר בהתאם

2 תגובות

  1. Avatar

    512 ש"ח על צמיג קדמי? ועוד על מותג סוג ב'? אני מקווה מאוד שאף אחד לא יסכים לרכוש צמיג במחיר כזה. יש כיום לא מעט חנויות שמוכרות צמיגים מהמותגים המובילים (מצלר, פירלי, מישלין, דאנלופ), בכמעט חצי מהמחיר, ואף מציעים משלוחים חינם או בעלות סימלית. בקיצור – אנו הצרכנים צריכים לשים סוף למחירים המופקעים האלו. פשוט חוצפה.

    • Avatar

      תור אחד שרוכב כבר כמה חודשים עם צמיג 90/100, הייתי מוסיף ומתקן כמה דברים.
      אחד- 80/100 לא מקביל ל90/90. 80/100 באמת צר יותר, זריז (מדי) ומוגזם. לאנדורו קלאסי 90/90 זו הבחירה הסטנדרטית.
      שנית- 90/100 מוסיף גובה מורגש, מה שאומר שאו שהאופנוע נהיה גבוה מעט יותר בחלקו הקדמי- מפריע בהגעה לרצפה, משנה מעט את זוויות ההיגוי (אולי זה ההפרעה לזריזות?) וגם גורם לפרונט להתרומם בקלות יתרה בעליות תלולות
      או- שמנמיכים מעט את הבולמים במשולשים, מה שעלול להפריע למגיני ידיים ולגישה לברגי הכיוונון.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן