דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / רכיבה על בולמי הפקטורי של WP
WP-Factory-Suspension-024

רכיבה על בולמי הפקטורי של WP

ה-Cone Valve וה-Trax של WP הם בולמי פקטורי איכותיים שמשפרים משמעותית את התנהגות אופנוע השטח; המחיר בהתאם

  • יתרונות: איכות, אחיזה ויציבות, טווח עבודה ועומסים, טכנולוגיה
  • חסרונות: מחיר
  • שורה תחתונה: בולמי פקטורי לאופנועי אנדורו – למי שהממון (הכבד) בכיסו
  • מחיר: כ-28 אלף ש"ח לבולמים קדמיים ואחורי לאופנוע אנדורו
ק.ט.מ 300EXC עם Cone Valve ו-Trax
ק.ט.מ 300EXC עם Cone Valve ו-Trax

אחד התהליכים המעניינים שעוברים על הרוכב הישראלי – בדגש על רוכב השטח – הוא ההבנה על חשיבות מערכות המתלים והבולמים. התהליך הזה החל לפני כעשור, עם תחילת תקופת הרנסנס של האנדורו הישראלי, כשמספר מכונאים החלו להחדיר לתודעת הרוכבים את החשיבות של בולמים.

בשלב הראשון הרוכב הישראלי החל להבין את החשיבות של כיוון נכון לבולמים – כמו סאג ושיכוכים – וגם של תחזוקה תקופתית. לעבוד עם מה שיש, ולשמור את זה ברמה גבוהה. בשלב הבא רוכבים רבים החלו להתאים את הבולמים אישית – להחליף קפיצים לפי משקל הרוכב וסגנון הרכיבה ולשסתם מחדש את שסתומי שיכוך הכיווץ וההחזרה. סדנאות הבולמים התמלאו פתאום בעבודה, והידע שצברו במשך השנים בא לידי ביטוי היטב. חלק מהרוכבים הגדילו לעשות והחליפו מערכות בולמים בשלמותן, למשל לכאלה של אוהלינס או של חברות אפטרמרקט אחרות.

זה מעניין, מפני שהתהליך הזה העביר את מיקוד הרוכב מכוח המנוע אל ההתנהגות הדינמית שלו. Power is nothing without control אומרת הסיסמה המוכרת, והיא נכונה מאוד. אם בעבר רוכבים שמו את הדגש על ביצועי מנוע, והחליפו מערכות פליטה ומסנני אוויר, הרי שהיום יותר ויותר רוכבים – במיוחד בתחום האנדורו – מבינים שכוח זה נחמד, אבל יותר חשוב להוריד אותו לקרקע ולשמור על אחיזה ויציבות, שכן אלו באמת יגרמו לאופנוע להתקדם ולרוכב ליהנות. השילוב של מתלים וצמיגים, והסט-אפ המלא שלהם – זה העניין הגדול, וזה מה שיהפוך רוכב למהיר יותר.

בימים אלו, כשתחום האנדורו נמצא בפריחה חסרת תקדים ובישראל נמכרים כ-1,300 אופנועי אנדורו מקצועיים בשנה – לתחביב בלבד – זה הזמן להתקדם לשלב הבא. יבואנית ק.ט.מ לישראל, שהיא גם בעלת הזיכיון לייבוא מוצרי WP (חברה בת של קבוצת ק.ט.מ), החלה לאחרונה לייבא מערכות בולמי פקטורי שלמות לאופנועי שטח ואופנועי כביש. בולמי הפקטורי מצוידים בטכנולוגיה מתקדמת יותר מבולמים סדרתיים, והם עשויים מחומרים איכותיים יותר. המשמעות היא אחיזה ויציבות טובים יותר בכול מצב רכיבה, טווח פעולה רחב יותר, וגם אפשרויות כיוון רחבות יותר.

בולמי Cone Valve לאופנועי אנדורו ומוטוקרוס
בולמי Cone Valve לאופנועי אנדורו ומוטוקרוס

בולמי פקטורי לאופנועי אנדורו

חברת WP מציעה 2 טכנולוגיות מתקדמות ייחודיות לאופנועי אנדורו: הבולמים הקדמיים מטיפוס Cone Valve (שסתום קוני), ובולם אחורי מטיפוס Trax. הבולמים הללו מותקנים על אופנועי הפקטורי של ק.ט.מ שמתחרים באנדורו, במוטוקרוס ובראלי העולמיים, כשההבדלים בין גרסאות הבולמים המוצעים לקהל הרחב ובין אלו המותקנים באופנועי המרוץ הרשמיים של ק.ט.מ הם זניחים.

אז מה העניין עם ה-Cone Valve וה-Trax? נתחיל קודם עם ה-Trax. המבנה הפנימי של הבולם כמעט זהה לבולם אחורי רגיל, עם צילינדר רחב שבתוכו בוכנה עם דיסקיות (שימסים) המתקפלות ומאפשרות מעבר שמן מצד לצד כתלות בלחץ שפועל כליהן. יחד עם זאת, לבולם ה-Trax יש פטנט מיוחד אשר מאפשר פתיחה מהירה של הבולם – ללא התנגדות של שמן – כאשר לא מופעל על הבולם עומס בזמן החזרה. במילים אחרות: כשאר הגלגל האחורי באוויר, הבולם ייפתח מהר על-מנת להצמיד את הגלגל לקרקע מהר ככול האפשר. הפטנט הזה מאפשר יותר הצמדה, יותר אחיזה, וכפועל יוצא – יותר מהירות. בנוסף, הבולם כולו עשוי מחומרים איכותיים יותר ובטכנולוגיות ייצור מתקדמות ומדויקות יותר, כך שגם שאר טווח הפעולה איכותי יותר מבולם סדרתי.

בולם Trax לאופנועי אנדורו ומוטוקרוס
בולם Trax לאופנועי אנדורו ומוטוקרוס

בולמי ה-Cone Valve הקדמיים מציעים כאמור גם הם טכנולוגיה ייחודית. אלו הם בולמים הפוכים בקוטר 48 מ"מ, כשאת יחידת השסתום עם הדיסקיות הנמצא בתוך הקארטרידג' מחליף שסתום קוני הסוגר מעבר שמן כנגד קפיץ אחורי. המבנה הזה מאפשר טווח עבודה רחב משמעותית מאשר בוכנה עם דיסקיות (שימסים), וכן מספר יתרונות נוספים כמו טווח פתיחה גדול יותר של השסתום המיועד לעבודת מתלה מהירה במיוחד, נוחות גבוהה גם כאשר מכוונים את הבולמים לסט-אפ קשיח, וכן מינימום נפילת לחץ בבולם אחרי פתיחת השסתום, מה שאומר שיכוך אחיד לאורך כל המהלך. בנוסף, אפשרויות הכיוון האישי בו רחבות, וניתנות לביצוע על-ידי בחירת קפיץ אחורי בחוזק שונה וכן את נקודת הפתיחה ההתחלתית של הקפיץ.

ופרט לכול אלו, בולמי ה-Cone Valve בנויים גם הם מחומרים איכותיים יותר. כך למשל, צינורות הבולם מצופים ב-DLC שחור להקטנת חיכוך, ובסיסי הבולם עשויים מאלומיניום מכורסם (ומותאמים לכול דגם בנפרד). הכיוונים החיצוניים מתבצעים כולם מחלקו העליון של הבולם, כלומר מול הרוכב.

WP-Factory-Suspension-004

איך זה מרגיש?

נפלה בחלקנו ההזדמנות לרכוב על 3 אופנועי ק.ט.מ שונים המצוידים בבולמי Trax ו-Cone Valve, כשהאופנועים והבולמים חדשים לגמרי ומכוונים למצב הסטנדרטי והמקורי – ללא התאמות לרוכב, למשקל, לסגנון רכיבה או להעדפות אישיות. במקביל, רכבנו על אותם הדגמים – גם הם חדשים לגמרי – כשהם מצוידים במערכת הבולמים המקורים של ק.ט.מ ו-WP וגם היא מכוונת למצב המקורי.

התחושה הראשונית שמתקבלת מהאופנועים עם בולמי הפקטורי היא קשיחות והידראוליקה איכותית, וזה קורה כבר בעמידה במקום ובנדנוד האופנוע. אולם התחושה הזו לחלוטין לא מספרת את הסיפור של מערכת הבולמים הזו.

את יום הרכיבה ערכנו באזור הר חורשן, והוא כלל שעשועי אנדורו כמו קפיצות ודרופים, טיפוסים שונים, רכיבת שבילים מהירה, רכיבת סינגלים בסגנונות שונים, ובעיקר הרבה סלעים, שורשים ואדמה בעלת אחיזה של חורף.

אם נצטרך לסכם בשתי מילים את החוויה של הרכיבה על בולמי הפקטורי של WP, הן תהיינה יציבות וביטחון. בכול מצב, בכול מהירות ובכול עומס – היציבות של האופנוע משתפרת משמעותית, ויש הרבה יותר ביטחון לפתוח גז ולרכוב מהר יותר.

יציבות וביטחון
יציבות וביטחון

את האימפקט הגדול ביותר קיבלנו בסינגל מעגלי שעליו רכבנו כמה פעמים – כל פעם עם אופנוע אחר – והוא כולל ירידה ארוכה, הרבה סלעים, פניות צפופות בין עצים וקטעים מהירים וארוכים בירידה על סלעים. בסינגל הזה הבנו עד כמה מערכת הבולמים הזו שומרת על יציבות האופנוע ועד כמה המהירות שלנו גבוהה יותר – ועם יותר ביטחון.

אבל זה לא רק זה, אלא בכול טווח הפעולה של הבולמים. כך למשל, ההתאוששות המהירה של מערכת הבולמים הזו אחרי נחיתה מדרופ מאפשרת לפתוח את הגז יותר מוקדם ויותר חזק, ולהרגיש לרגע כמו אלוף. כך גם במעבר על פני באמפים עם קדמי מונף באוויר, וכך הלכה למעשה בכול מצב ברכיבה – מרכיבת שבילים, דרך רכיבת הסינגלים הטכניים, ועד הטיפוסים, הירידות והדרופים. מערכת הבולמים הזו מאפשרת לרוכב לעשות יותר, להיות יותר יציב, ולקבל יותר ביטחון לפתוח יותר גז ולהיות יותר מהיר. מדהים, לא פחות.

הידראוליקה מעולה
הידראוליקה מעולה

למי זה מיועד?

בולמי ה-Trax וה-Cone Valve מגיעים כמעט לכול אופנוע אנדורו ומוטוקרוס: ק.ט.מ, הוסקוורנה, הונדה, שרקו, סוזוקי, קוואסאקי וכו'. רוכב שירכוש סט בולמים כאלו, יקבל אותם בהזמנה אישית עם סט-אפ המיועד עבורו, ועם תהליך התקנה וליווי תוך כדי כיוונים – עד הגעה לסט-אפ המדויק עבורו.

הבולמים הללו, כבולמי קצה, לחלוטין לא מיועדים לכול רוכב. בראש ובראשונה הם מיועדים לרוכבי מרוצים, אשר קיצוץ זמנים נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם. רוכבים אלו יהנו מהיתרונות הטכנולוגיים של בולמי הפקטורי של WP, ויוכלו לרכוב מהר יותר על כל מסלול, וגם לכוון את האופנוע טוב יותר עבורם ולכול מסלול.

אבל מעבר לכך, בולמי ה-Trax וה-Cone Valve מיועדים גם לחובבים, לכאלו שאופנוע האנדורו עבורם הוא תחביב של סוף שבוע, ומוכנים לשים את הכסף הגדול על מערכת בולמים סופר-מקצועית וסופר-איכותית. גם אם הם לא מחפשים להיות מהירים יותר, הבולמים הללו יאפשרו להם ליהנות מיותר אחיזה ויציבות בתוואי המסלולים שלהם, מפידבק יותר טוב מהגלגלים, ומהתקדמות רציפה יותר. במילים אחרות – פחות מלחמות עם האופנוע ויותר הנאה.

כמה גדול הכסף? ובכן, סט בולמי Cone Valve שלם ובולם אחורי Trax לאופנוע אנדורו כמו ק.ט.מ או הוסקוורנה, יעלו כ-28 אלף ש"ח. במחיר הזה מקבלים כאמור גם התקנה, כיוונים אישיים לאורך זמן וליווי צמוד, אבל זה עדיין הרבה מאוד כסף – במקרים מסוימים כמחצית משווי של אופנוע חדש.

שוב, לא לכול רוכב, אבל אלו שכן ישימו את הכסף (הגדול) ייהנו ממערכת הבולמים מהטובות ביותר שכסף יכול לקנות היום לאופנועי שטח.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

תגובה אחת

  1. Avatar

    האמת שהייתי מעדיף בכל מצב בולמים של קאייבה בחמישית המחיר.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן