דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ב.מ.וו C 400 GT – הדוכס מבוואריה
BMW-C400GT-Test-037

רכיבה ראשונה: ב.מ.וו C 400 GT – הדוכס מבוואריה

הקטנוע הקטן של ב.מ.וו מקבל עיצוב ומושב חדשים שבאים לתת לו יכולות תיור, ויחד עם שפע אלקטרוניקה ואבזור - התוצאה היא קטנוע פרימיום רב-גוני ומהנה

צילום: אופק דנון

  • יתרונות: מנוע חזק וגמיש, מסך TFT בעל קישוריות, נוחות, עיצוב
  • חסרונות: תא מטען קטן, נשיכת בלמים, בולמים קשיחים
  • שורה תחתונה: קטנוע תיור פרמיום איכותי ומהנה לרכיבה
  • מחיר: 45,305 ש"ח
  • מתחרים: סוזוקי בורגמן 400, יאמהה איקסמקס 400, קימקו אקסייטינג 400, הונדה פורצה 350
  • נתונים טכניים: מנוע צילינדר יחיד, 350 סמ"ק, קירור נוזל, 34 כ"ס ב-7,500 סל"ד, 3.5 קג"מ ב-6,000 סל"ד, 4 שסתומים, OHC, הזרקת דלק, בקרת אחיזה, תמסורת וריאטור, מזלג טלסקופי בקוטר 35 מ"מ, מהלך 110 מ"מ, צמד בולמים אחוריים עם כיוון עומס קפיץ, מהלך 112 מ"מ, צמד דיסקים קדמיים 265 מ"מ עם קליפרים רדיאליים, דיסק אחורי 265 מ"מ, מערכת ABS, משקל מלא 212 ק"ג, אורך 2,210 מ"מ, בסיס גלגלים 1,565 מ"מ, גובה מושב 775 מ"מ, מיכל דלק 12.8 ל', צמיגים 120/70R15, 150/70R14

צפו בווידאו – ב.מ.וו C 400 GT במבחן:

עריכת וידאו: אביעד אברהמי

מה זה?

הב.מ.וו C 400 GT הוצג לפני שנתיים כגרסת התיור של ה-C 400 X שהוצג שנה לפניו, ב-2017. בב.מ.וו נכנסו לשוק הקטנועים ב-2011 עם ה-C600 ספורט וה-C650 GT שיצרו נישה חדשה של קטנועי יוקרה. לקח להם שש שנים נוספות עד שה-C 400 X ירד מפס הייצור. קטנוע פרימיום בנפח ביניים של 350 סמ"ק, שבא לתת תשובה לימאהה איקסמקס 400. ל-C 400 X היו הרבה מאפיינים חדשניים: מסך TFT גדול, תא מטען המאפשר הרחבה (Flex-Case), ומעל לכל מראה ייחודי – כל כך ייחודי שרק אמא שלו יכולה לאהוב אותו. למען האמת אנחנו אוהבים את המראה של ה-C 400 X, אבל מהמרים שהוא אחת הסיבות לכך שהקטנוע לא הפך לרב מכר.

ה-C 400 GT מתקן את הבעיה עם מראה חדשני ונעים לעין. בכדי להצדיק את צמד האותיות GT בשם (Gran Turisimo) בב.מ.וו הוסיפו מושב חדש ומיגון רוח משופר (שהוא ממילא חלק מהעיצוב), ורגליות המורכב הוחלפו במשטחי רגליים. פרט לשינויים הקוסמטיים, ה-C 400 GT זהה בכל לאחיו הבכור, שגם אם לא היה להיט מכירות, היה (ועודנו) קטנוע מוצלח. ל-C 400 GT יש את אותו האבזור כמו לקודמו: מסך TFT, תא מטען מודולרי ושני תאי כפפות, מפתח קרבה ותאורת LED מלאה. צמיג "15 מלפנים ו-"14 מאחור, ומערכת בלימה עם קליפרים רדיאליים. הוא מגיע עם מערכת ABS של ב.מ.וו, כמו גם מערכת בקרת יציבות ASC.

הב.מ.וו C 400 GT מיוצר בסין, אבל הוא לא 'קטנוע סיני'. כמו ספינות הדגל של אייפון, ה-C 400 GT מיוצר בסטנדרטים ובבקרת איכות קפדניות, והדבר האחרון שאפשר לומר עליו זה שהוא נותן תחושה זולה. זהו קטנוע פרימיום יקר – היקר בקטגוריה – וכעת גם עם יומרות תיור. יצאנו לבדוק אם יש תמורה לתג המחיר.

ב.מ.וו C 400 GT
ב.מ.וו C 400 GT

ביצועים

כבר בתנועה הצפופה של תל-אביב המנוע של ה-C 400 GT הרשים. המנוע חלק, חזק ומושך ללא גמגום בנסיעה איטית בין המכוניות. יש לו רעש נעים, והתפעול שלו חלק וקל. אבל רק כשהפקק משתחרר קצת ואפשר לפתוח גז מגלים עד כמה המנוע הזה מצוין. הוא מושך חזק עד למהירות שיוט, ונותן שפע של כוח בכל מהירות. למרות שיש לו רק 350 סמ"ק, המנוע הוא אחת הנקודות החזקות בקטנוע, ולבדו מספיק כדי שנקרא ל-C 400 GT 'קטנוע כיפי' – אם כי יש עוד סיבות.

למרות שהוא לא קטנוע קטן אפשר להשתחל איתו בפקקים בקלות יחסית. באזורים עירוניים פתוחים יותר ה-C 400 GT נותן תחושה שהוא יותר בבית, וכך גם בכבישים בינעירוניים כשאפשר לפתוח גז והמנוע הנהדר בשילוב עם גיר מצוין מושכים את הקטנוע יפה עד למהירות מרבית של כ-145 קמ"ש . הקטנוע יציב, חזק, קל להיגוי ונעים לרכיבה. רק ברכיבה ספורטיבית, בפניות הדוקות תחת בלימות, הוא מאבד מעט משלוותו ומזכיר לרוכב שבכל זאת מדובר בקטנוע סטנדרטי ולא במקסי סקוטר.

המתלים של ה-C 400 GT טובים אך נוקשים מעט, גם בהרכבה, וברכיבה על מהמורה גבוהה הרוכב זוכה לזמן אוויר קצר. נקודת חובה נוספת היא הבלמים. גם הם טובים, אך למרות הקליפרים הרדיאליים וצינורות הפלדה השזורה – הבלמים חסרים בנשיכה. הם בולמים טוב ומעבירים פידבק טוב לרוכב, אבל יחסית למפרט ציפינו לקצת יותר. בקטנוע המבחן ידית הבלם הקדמי סבלה ממהלך ארוך מדי, ובבלימה חריפה בשני הבלמים נשמעה חריקה מוזרה מהדיסקים. אם כן, איכות השיכוך והבלימה, גם אם אינם רעים, יכלו להיות יותר טובים.

בב.מ.וו משווקים את ה-C 400 GT כקטנוע המיודע לסביבה העירונית כמו גם לרכיבה בינעירונית, ואכן, הוא יתאים לשתיהן. כל עוד לא נדרשות ממנו יכולות ספורטיביות הוא מספק התנהגות כביש טובה, ובזכות המנוע והנוחות – כיף ונעים לרכוב עליו בכל סביבה.

מנוע מצוין והתנהגות טובה
מנוע מצוין והתנהגות טובה

איך זה מרגיש?

מטרת השינוי בב.מ.וו הייתה להפוך את ה-C 400 GT לבעל יכולות תיור טובות יותר. אחת התכונות החשובות ביותר לתיור היא נוחות – וה-C 400 GT הוא אחד הקטנועים עם תנוחת הרכיבה הנוחה ביותר שעליהם רכבנו. נתחיל מהמושב – בדיוק הקושי הנכון כדי לספק תמיכה, אך עדיין רך מספיק כך שלא יורגש לחץ גם לאחר יום רכיבה ארוך. המושב מספיק רחב כדי לתת תמיכה, אך עדיין מאפשר להוריד רגל בנוחות. המשענת תומכת בגב הרוכב ומספקת תמיכה כאשר מניחים את הרגליים הרחק מקדימה. ואם כבר מזכירים את הרגליים, יש שפע מקום על משטח הרגליים, אפשר להסיט אותן למדרסים המשופעים מלפנים וגם שם יש מרחב תמרון, ואפשר להעביר אותן אל מתחת לישבן. אם רוכבים סולו אפשר גם להניח אותן על משטחי הרגליים הנדיבים של המורכב בתנוחה 'ספורטיבית' (במירכאות כי זו רק פוזה, אבל ב.מ.וו ופוזה הולך ביחד נהדר, וזה לא נאמר לשלילה).

את סעיף הנוחות סוגר המשקף המצוין, שנמצא הרחק מלפנים ואינו מפריע כלל לשדה הראייה אך מצליח בכל זאת להסיט את כל הרוח מעל לגוף הרוכב. ציפינו מב.מ.וו שיהיה משקף מתכוונן (אולי אפילו חשמלי), אבל המשקף כל כך יעיל שאנחנו מוותרים.

שינוי נוסף שנועד להפוך את ה-C 400 GT למכונת תיור הוא חבילת האלקטרוניקה, ומעל לכל – מסך ה-TFT שמגיע במקום לוח שעונים. בעולם הדגם הבסיסי אינו כולל את מסך ה-TFT שמגיע בארץ כסטנדרט. המסך זהה לזה של הב.מ.וו R 1250 GS ומבדיל את ה-C 400 GT מכל שאר הקטנועים בשוק. המסך הגדול קריא בכל תנאי ומאפשר לקשר אליו את הדיבורית והטלפון הסלולרי, וכך לראות הודעות ושיחות נכנסות ואף לשלוט בקבלת שיחות ושמיעת מוזיקה דרך גלגלת השליטה של ב.מ.וו. אפשר גם לנווט דרך המסך לאחר הורדה לטלפון של אפליקציה ייעודית – שגם אוספת את נתוני הרכיבה ומציגה לרוכב מידע מגוון כמו מהירות, סל"ד, מצב מצערת וגובה בכל רגע נתון לאורך הנסיעה.

קטנוע תיור
קטנוע תיור

הניווט מתבצע בעזרת חצים לכיוון הפנייה, ועל המסך לא מוצגת מפה. הניווט בעזרת החצים קל, ההוראות המוצגות ברורות כמו גם ההוראות הקוליות – באנגלית בלבד. אפשר גם להשתיק את ההוראות הקוליות, ובכל מצב – בין אם הן מושתקות ובין אם לא – אפשר לשמוע את ההוראה האחרונה בלחיצת כפתור. אך עם כל היעילות של מערכת הניווט של ב.מ.וו, היא אינה מאיימת על ווייז או גוגל מפות. היא הביאה אותנו ליעד, אך לא תמיד בדרך המהירה ביותר. יש אפשרות לבחור בהגדרות בין ניווט בדרך המהירה ביותר, הקצרה ביותר או המפותלת ביותר, אך כשבחרנו באפשרות האחרונה בנסיעה מהרצלייה לירושלים, בציפייה ליהנות מכמה עיקולים בדרך, המערכת לקחה אותנו בדרך מפותלת כבר בתוך השכונה, כשהיא מנווטת אותנו שמאלה וימינה ברחובות קטנים ואיטיים במקום להוציא אותנו במהירות מהשכונה. היינו מעדיפים את האפשרות להקרין את הווייז על המסך כמו בכל מכונית, אך העיקר שבסוף מגיעים ליעד.

פרט לניווט, מדיה וטלפון, צג ה-TFT משמש גם כלוח שעונים עם שני מצבים. במצב המלא מוקרנים שפע של נתונים ואפשר לדפדף בין שלושה דפים של נתונים. מרוב נתונים לא רואים את היער, והעומס הרב גרם לנו לוותר על המצב הזה. קיים גם מצב 'אורבן' בו מוצגים רק מהירות וסל"ד, ובו התצוגה ברורה וקריאה במהירות. היינו שמחים אם היה מצב ביניים, או אפילו אפשרויות התאמה אישית ובחירה מה יוצג. בקיצור, צג ה-TFT של הב.מ.וו C 400 GT רחוק מלהיות מושלם – ועדיין, הוא שוס אדיר. אפשר לטעון נגדו כל מיני טענות קטנוניות, אך בסופו של יום – לאף אחד מהמתחרים אין כזה. הוא גדול ונראה מצוין, לא רק לרוכב אלא גם לסובבים אותו. תקראו לזה 'פוזה' או 'פרמיום', זה לא משנה – הוא פורט על המיתר הנכון ומספק הרבה עונג לרוכב.

כל שפע המידע הזה דורש גם דרך לשלוט עליו. לשם כך מצויד ה-C 400 GT במולטי-קונטרולר המפורסם של ב.מ.וו – אותה גלגלת שליטה שהוצגה לראשונה לפני עשור על ספינת הדגל של אופנועי התיור, ה-K 1600 GT. הגלגלת מאפשרת שליטה מלאה בתפריט. מעלה-מטה על ידי גלגול, ושמאלה-ימינה על ידי דחיפה לצדדים. אפשר לקבל שליטה מלאה בעזרת הגלגלת, אך למרות זאת יש גם כפתור נפרד לשליטה אנכית. ובכל זאת – אין פינה בתפריטים ובתתי-התפריטים המרובים אליה אי אפשר להגיע – ובקלות. הגלגלת קלה לתפעול וממוקמת קרוב לידית כך שקל לשלוט בה בעת רכיבה בעזרת האגודל.

מסך TFT עם אפליקציה ייעודית
מסך TFT עם אפליקציה ייעודית

אך נוחות השליטה במולטי-קונטרולר היא גם הבעיה שלו. הגלגלת מקבלת תעדוף, ושאר כפתורי השליטה – המאותתים, הצופר והאורות – נמצאים אחריה, מעט יותר רחוק מהידית השמאלית, ומצריכים שינוי אחיזה בכידון כדי להגיע אליהם. אנחנו יודעים שיש קבוצה גדולה של רוכבים שלא מאותתים כלל, וקבוצה אחרת (קטנה בהרבה) שאינם משתמשים בצופר, ובכל זאת – היינו מעדיפים ששניהם יהיו נגישים יותר משליטה במולטימדיה. אז גם לגבי גלגלת השליטה, כמו מסך ה-TFT עצמו, המסקנה זהה: לא מושלם אבל מאוד מספק ומגרה את בלוטת הפרימיום.

ואם כבר הזכרנו את המתגים, ראוי להקדיש פסקה שלמה רק על איכות הייצור שלהם. הפלסטיקה והגימור ברמה גבוהה, ואפילו הממשק, הקליק שמורגש בלחיצה על כפתור, קצר, החלטי ומספק פידבק טקטלי בו לא נתקלנו באף קטנוע. כל איתות נותן תחושת סיפוק והרגשה של יוקרה.

עוד בתחום האבזור, יש ל-C 400 GT מפתח קרבה KEYLESS, וכמובן שאין צורך במפתח גם לפתיחת תא המטען או פתח התדלוק. יש תאורת LED היקפית מצוינת, יש כיבוי מאותתים אוטומטי, ויש שקע 12V בתא הכפפות הימני דרכו אפשר גם להטעין את הקטנוע אך כדי להטעין טלפון נדרש מתאם ייעודי הנמכר בנפרד. יש שני תאי כפפות עמוקים הנפתחים באיטיות אלגנטית בלחיצת כפתור וננעלים כשהקטנוע כבוי. יש גם תא מטען מתחת למושב בו אפשר להכניס קסדת חצי בלבד ויישאר מקום לתיק או למעיל. את התא הזה אפשר להרחיב בעזרת פטנט ה-Flex-Case של ב.מ.וו, רצפת התא מונמכת ואז אפשר להכניס בה קסדה מלאה. אך ההנמכה הזו מגיעה על חשבון מהלך המתלה של הגלגל האחורי, כך שאפשר להשתמש בה רק כשהקטנוע אינו בתנועה.

אנחנו אף פעם לא רוכבים עם קסדה בתא המטען כך שזה לא מאוד משנה לנו, אבל בכלי עם האותיות GT, שאמור להתאים למטרות תיור, נפח תא המטען מעט מאכזב. מי שמתכנן טיולים ארוכים בשניים ייאלץ לפתוח את קטלוג התוספות של ב.מ.וו ואת הארנק, ולהוסיף ארגז אחורי מרשימת הציוד הנלווה. עוד ברשימה התוספות נמצא סבל, מגן רוח קדמי גבוה, מושב מונמך 760 מ"מ, כיסוי לקטנוע, מערכת ניווט מלא (מפות) BMW Navigator, תושבת למערכת הניווט, שני שקעי טעינה USB, ידיות כידון מחוממות ומערכת אזעקה. מי שחסר ברשימה הארוכה הזו ואולי אפילו באבזור הסטנדרטי הוא בקרת שיוט. בכלי פרימיום הנושא את האותיות GT אפשר היה לכלול גם מערכות כזו.

קטנוע רב-שימושי נוח ואיכותי
קטנוע רב-שימושי נוח ואיכותי

סיכום ועלויות

הב.מ.וו C 400 GT הוא קטנוע פרימיום שמשדר יוקרה וסטטוס לרוכב ולסובבים אותו. הוא קטנוע בעל יכולות מגוונות, הוא מהנה לרכיבה ומאוד נוח. הוא לא קטנוע מושלם, וגם היומרה לקרוא לו קטנוע תיור מפספסת את המטרה בעיננו מכיוון שהיא יוצרת ציפיות שה-C 400 GT לא עומד בהן. הוא סביר בנסיעה עירונית צפופה (לא ממליצים עליו ככלי לשליחויות) ומצטיין בעיקר במרחבים העירוניים היותר פתוחים, וגם בכבישים מהירים. אפשר לטייל עליו בנוחות גם בזוג, אך יש צורך לארוז רק את המינימום. אז למי הוא בעצם מיועד?

לסוזוקי בורגמן 400, שמחירו זהה לזה של ה-C 400 GT, יש יכולות תיור יותר טובות עם יותר נפח מטען ומתלים מפנקים יותר. לימהה איקסמקס 400 יכולות ספורטיביות טובות יותר, עם שלדה בעלת צמד משולשים ובמחיר נמוך ב-5,320 ש"ח, והקימקו אקסייטינג 400S עוד יותר חזק, ספורטיבי וזול מהאיקסמקס. אפילו הקימקו דאונטאון 350i, שהתלבטנו אם בכלל להכניס אותו לרשימת המתחרים, יענה על הרבה מאותם צריכים של הקונה הפוטנציאלי של הב.מ.וו – אבל בליגה נמוכה יותר.

אז למה להעדיף את הב.מ.וו? קודם כל הוא מוצר פרימיום, על כל המשתמע מכך. זו לא רק איכות הגימור שאין לה מתחרים או מסך ה-TFT הייחודי. זה הסמל הכחול לבן שמזוהה בקלות ומבהיר למזהים מה הסטטוס שלך. את תחושת הפרימיום הזו מרגיש הרוכב בכל רגע במחיצתו של הב.מ.וו C 400 GT, והיא עושה נעים במקומות שפשוטי עם שכמונו לא ידעו על קיומם. צפינו בסדרה 'הכתר' בנטפליקס, אבל רק לאחר רכיבה על ה-C 400 GT אנחנו באמת יודעים איך מרגישים בני משפחת מלוכה.

מעבר לפרימיום, לאיכות ולשם, מדובר בקטנוע כיפי לרכיבה בכל מצב, מין כולבויניק שיעשה הכל בכיף, כולל רכיבות תיור ורכיבה ספורטיבית – גם אם אינו מצטיין בהן. Jack of all trades כמו שאומרים אצלינו בארמון. גם אם יש לו כמה חסרונות הוא נותן תמורה למחיר הגבוה, ואפשר לראות לאן הולך הכסף ולמה הוא מתומחר בראש פירמידת קטנועי הביניים. מי שחשוב לו לקנות את הטוב ביותר בכל מחיר וגם חשוב לו שכולם ידעו שחשוב לו לקנות את הטוב ביותר בכל מחיר – יקבל קטנוע נוח, כיפי ומפנק. הוד רוממותו הדוכס מבוואריה ב.מ.וו C 400 GT.

*מחירון טיפולים יתווסף בהמשך.

אודות אורי ארגמן

אורי ארגמן
כבר שלושים שנה רוכב בשביל לחיות וחי בשביל לאכול בורקס - זה לא קשור אבל מחפש את הפרקטיות בכל כלי ונהנה גם מהטוסטוס הכי קטן

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

2 תגובות

  1. Avatar

    נראה מעולה ובטוח שגם מרגיש מצויין , אבל מניסיון עבר עם קטנועים של במוו , האחזקה מאוד יקרה והשוק יד שניה שלהם גוסס …
    עדיף ללכת על בטוח לקנות הונדה פורזה 350 … מרווח יותר , איכותי לא פחות , מלא שטחי אחסון ואמינות שאין שני להם בענף .. וזול גם ב-7,000 שקל ..

  2. Avatar

    השוויתם בכתבה לעוד כמה קטנועים בקטגוריה, אך השוואה לא מפורטת, והייתי שמח אם הייתה מתפרסמת כתבה השוואתית של קטנועי ה 400 שצוינו, כולל התייחסות לעלות האחזקה והסחירות שלהם

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן