דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ב.מ.וו R1200GS מונמך
BMW-R1200GS-low-005

רכיבה ראשונה: ב.מ.וו R1200GS מונמך

ב.מ.וו מציעה את ה-R1200GS האייקוני כשהוא נמוך ב-3 עד 5 ס"מ; אותו ה-GS למאותגרי גובה

  • יתרונות: אותו ה-R1200GS המוכר, רק נמוך ב-5-3 ס"מ
  • חסרונות: פגיעה ביכולות השטח, מחיר
  • שורה תחתונה: ה-R1200GS האדיר על כל יתרונותיו, רק בנמוך יותר
  • מחיר: 153,000 ש"ח
  • מתחרים: ק.ט.מ סופר אדוונצ'ר 1290, דוקאטי מולטיסטראדה 1200 אנדורו, הונדה קרוסטורר
  • נתונים טכניים: מנוע בוקסר 1,170 סמ"ק, 125 כ"ס ב-7,750 סל"ד, 12.7 קג"מ ב-6,500 סל"ד, הזרקה עם מצערות חשמליות ומצבי ניהול, בקרת אחיזה, בקרת שיוט, קוויקשיפטר לשני כיוונים, 6 הילוכים עם מצמד הידראולי מחליק, שלדת פלדה עם מנוע גורם נושא עומס, מתלה קדמי טלהלבר מהלך 160 מ"מ, מתלה אחורי פרהלבר אבו מהלך 170 מ"מ, מתלים אלקטרוניים ESA II, דיסקים קדמיים 305 מ"מ עם קליפרים רדיאליים, דיסק אחורי 276 מ"מ, מערכת ABS, אורך 2,207 מ"מ, בסיס גלגלים 1,507 מ"מ, גובה מושב 820-800 מ"מ, מיכל דלק 20 ל' משקל מלא 244 ק"ג, צמיגים 120/70R19, 170/60R17
אותו ה-R1200GS, רק נמוך ב-30 עד 50 מ"מ
אותו ה-R1200GS, רק נמוך ב-30 עד 50 מ"מ

מה זה?

הב.מ.וו R1200GS האייקוני הוא אדוונצ'ר-כביש השואף לשלמות ואחד האופנועים המוערכים בעולם. זה לא פלא, שכן האב המייסד של קטגוריית האדוונצ'רים הגדולים הפך ברבות השנים למכונה מופלאה עם התנהגות כביש משובחת, נוחות גבוהה ושפע של מערכות עזר לרוכב, וכל זה בתכנון ואיכות גרמניים מוקפדים, והוא לגמרי אחד האופנועים האהובים עלינו.

יחד עם זאת, כאדוונצ'ר-כביש גדול בגודל מלא, ה-R1200GS אינו אופנוע נמוך, ולמרות שהוא לא מהגבוהים בקטגוריה, ישנם רוכבים שנמנעים מרכישה שלו – לא בגלל המחיר הגבוה אלא בשל גובה המושב, שלא מאפשר להם להגיע אל הקרקע עם שתי רגליים בטוחות ויציבות.

על מנת לאפשר גם לרוכבים נמוכי קומה ליהנות מהאיכויות של ה-R1200GS, בב.מ.וו שחררו גרסה מונמכת שלו. מדובר ב-R1200GS אחד לאחד, כשההבדל היחידי הוא מתלים בעלי מהלך קצר בכ-30 מ"מ ביחס לגרסה הרגילה שמורידים את גובה המושב ב-30 מ"מ.

אל זה הוסיפו בב.מ.וו מושב נמוך יותר מקטלוג החלקים, אשר במצבו הגבוה הוא זהה למצב הסטנדרטי של המושב הרגיל, אולם במצבו הנמוך הוא מנמיך את גובה המושב ב-20 מ"מ נוספים – ובסך הכל מושב הנמוך בכ-50 מ"מ מזה של ה-R1200GS עם המושב המקורי. את המושב הזה, אגב, ניתן לרכוש גם עבור ה-R1200GS הרגיל, ועל-ידי כך להנמיך את גובה המושב ב-20 מ"מ.

במספרים, במקום גובה מושב של 850 מ"מ במקור (כשהמושב ניתן להגבהה ב-20 מ"מ, ובסך הכל 870 מ"מ), ה-R1200GS המונמך מגיע עם גובה מושב של 820 מ"מ, ועם המושב על מצב נמוך גובה המושב עומד על 800 מ"מ. המתלים, שמהלכם המקורי עומד על 190 מ"מ מלפנים ו-200 מ"מ מאחור, מגיעים בגרסה המונמכת עם מהלכים של 160 מ"מ ו-170 מ"מ בהתאמה.

פרט לכך זהו אותו ה-R1200GS המוכר, מדגם 2018 החדש, כשכמו כל אופנועי ב.מ.וו – לארץ הוא מגיע באבזור מלא. במקרה של ה-R1200GS זה אומר חישוקי שפיצים, בקרת החלקה, מתלים מתכווננים אלקטרונית, חיישני ניטור לחץ אוויר לצמיגים, מחממי ידיים, בקרת שיוט, קוויקשיפטר לשני הכיוונים, תושבת ל-GPS מקורי, ועוד כמה תוספות ואביזרים.

2 רגליים יציבות על הקרקע
שתי רגליים יציבות על הקרקע

ביצועים

את הביצועים של ה-R1200GS אנחנו מכירים היטב, וגם כתבנו על האופנוע הזה לא פעם (למשל – גרסת ה'ראלי' של 2018). במקרה הזה מעניין היה לבדוק האם קיצור מהלך המתלים משנה – לטובה או לרעה – את ההתנהגות הדינמית ואת חבילת הביצועים.

ובכן, התשובה הגורפת היא לא. הביצועים הדינמיים של ה-R1200GS המונמך זהים כמעט לחלוטין לגרסה הרגילה. ה-GS יציב מאוד, פונה מצוין, והוא אחד הכלים היותר מאוזנים שיש.

דגם 2018, שעבר מספר שינויים בדור השני שלו עם מנוע קירור נוזל, הוא מכונה מופלאה עם ביצועי כביש גבוהים, מתלים מעולים הניתנים לכיוון מהכידון, בלמים מעולים ומנוע גמיש וחזק עם 2 מצבי ניהול מנוע, כשאנחנו רכבנו ברוב הזמן במצב Dynamic הספורטיבי יותר.

בהקשר של המתלים נציין כי דגם 2018 מגיע עם הדור האחרון של המתלים האלטרוניים ESA II, שבהם ניתן לבחור בעומס קפיץ אוטומטי, והמערכת תכוון את עומס הקפיץ בהתאם לעומס על המושב. בדור הקודם ניתן היה לבחור בין רוכב יחיד או שני רוכבים – עם או בלי ציוד.

החיסרון הגדול בקיצור מהלך המתלים נוגע לרוכבים אשר לוקחים את האדוונצ'ר שלהם לשטח. עם המתלים מקוצרי המהלך תהיה פחות ספיגה בשל מהלך מתלים קצר יותר, ובנוסף מרווח הגחון נמוך יותר בכ-30 מ"מ, מה שאומר עבירות פחות טובה. ה-R1200GS מתגלגל מצוין על שבילים, אולם פחות מומלץ להיכנס איתו לשטחים טכניים יותר – כמו שחלק מבעלי ה-GS בישראל עושים לעתים קרובות.

ביצועים זהים ל-R1200GS הרגיל, אבל פחות יכולות שטח
ביצועים זהים ל-R1200GS הרגיל, אבל פחות יכולות שטח

איך זה מרגיש?

ובכן, כמו R1200GS, רק עם מושב נמוך. במצב הנמוך ביותר של המושב הגענו עם 2 רגליים מלאות לקרקע והתחושה הייתה שאנחנו שוקעים בתוך האופנוע. ההרגשה הזו מוזרה בהתחלה, גם בשל העובדה שאנחנו רגילים ל-R1200GS, אולם גם מפני שהמושב היה נמוך מדי ל174 הס"מ שלנו כשמסביב שאר האופנוע גדול יחסית. בנוסף, בשל המושב הנמוך, כיפוף הרגליים בברכיים גדול מדי לטעמנו, וזה פוגע בחוויית הנוחות של ה-R1200GS.

לכן, ברוב הזמן רכבנו עם המושב במצבו הגבוה יותר, מה שאומר גובה מושב של 820 מ"מ. לזה דווקא התרגלנו מהר, והמושב במצבו הגבוה מציב את הרוכב במקומו הטבעי על האופנוע. כאן ההבדל הוא מהלך מתלים קצר יותר – כאמור ב-30 מ"מ. גם במקרה הזה הגענו עם 2 רגליים מלאות לקרקע.

יתרון נוסף הוא שקל יותר לעלות ולרדת מהאופנוע כשכל האופנוע נמוך יותר, אם כי עם הגובה שלנו לא הייתה לנו בעיה עם זה גם בדגם הרגיל. רוכבים נמוכים יותר עשויים למצוא את זה כיתרון גדול.

מיגון הרוח, מהירות השיוט, המהירות המקסימלית, תצרוכת הדלק (כ-13 ק"מ/ל' בממוצע), וגם איכות הרכיבה – כולם זהים לחלוטין ל-R1200GS הרגיל, ושני האופנועים מרגישים זהה, כאמור למעט גובה המושב.

מיועד לנמועי קומה או להתניידות יומיומית פרקטית יותר
מיועד לנמועי קומה או להתניידות יומיומית פרקטית יותר

סיכום ועלויות

ה-R1200GS המונמך לא מיועד לכל רוכב, אלא בעיקר לרוכבים נמוכים יותר אשר מעוניינים ב-R1200GS ונרתעים מהגודל ובעיקר מהגובה שלו. ה-GS המונמך מתאים גם לרוכבים אשר משתמשים באופנוע ככלי תחבורה פרקטי ומעוניינים ב-R1200GS, רק שיהיה נוח יותר לחיים היומיומיים כמו עלייה וירידה מהאופנוע או הגעה עם שתי רגליים לקרקע בעצירות וברמזורים.

מאידך, רוכבים אשר באמת לוקחים את ה-R1200GS לשטח, טוב יעשו אם ילכו על אחת הגרסאות האחרות, שכן קיצור מהלך המתלים פוגע כאמור גם בספיגה בשטח וגם במרווח הגחון.

שאר האופנוע זהה לחלוטין ל-R1200GS הרגיל, עם כל האבזור, הפינוקים והנוחות שלו, ואנחנו יכולים להגיד שמבחינתנו ה-R1200GS הוא מתמודד חזק על תואר האופנוע הטוב בעולם.

רק המחיר נשאר בעייתי – 153,000 ש"ח הוא עולה בישראל – כאמור בגרסה המאובזרת ביותר. זה המון כסף, אבל מי שיכול להרשות לעצמו לשלם סכום כל כך גבוה על אופנוע, ייהנה ממכונה גרמנית משובחת שכבר קרובה מאוד לשלמות.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

תגובה אחת

  1. Avatar

    מתי כתבה על ה-R1200GS האדום?

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן