דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: הונדה פורצה 750
Honda-Forza-750-Test-005

רכיבה ראשונה: הונדה פורצה 750

ההונדה פורצה 750 מכוון לקצה קטגוריית המקסי-סקוטרים הלוהטת עם מנוע וגיר ייחודיים, התנהגות דינמית משובחת, אלקטרוניקה מובילה בסגמנט ומחיר תחרותי; מבחן דרכים

צילום: אופק דנון

  • יתרונות: שילוב מנוע וגיר, איכות בנייה וגימור, איכות מכלולים, התנהגות דינמית, מערכות אלקטרוניקה, נוחות ומיגון רוח, עלויות תחזוקה, יש גרסת A1
  • חסרונות: משקל, מנוע וגיר מחוספסים
  • שורה תחתונה: בהונדה מסתערים על קטגוריית המקסי-סקוטרים עם כלי בעל התנהגות מעולה, אלקטרוניקת קצה שמעלה את הרף, ומחיר אטרקטיבי
  • מחיר: 75,223 ש"ח 'על הכביש'
  • מתחרים: ימאהה טימקס 560, קימקו AK550, הונדה X-ADV, ב.מ.וו C650 ספורט
  • מפרט טכני: מנוע טווין מקבילי, 745 סמ"ק, 58.6 כ"ס ב-6,750 סל"ד (אופציה לגרסת A1 מוגבלת ל-47.6 כ"ס), 7 קג"מ ב-4,750 סל"ד, 8 שסתומים, SOHC, קירור נוזל, הזרקת דלק, 6 הילוכים אוטומטיים DCT, הינע סופי שרשרת, מזלג הפוך שוואה SFF-BP בקוטר 41 מ"מ, מהלך 120 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד ומנגנון לינקים, מהלך 120 מ"מ, צמד דיסקים בקוטר 310 מ"מ, קליפרים רדיאליים, דיסק אחורי 240 מ"מ, מערכת ABS, אורך כולל 2,200 מ"מ, בסיס גלגלים 1,580 מ"מ, גובה מושב 790 מ"מ, מיכל דלק 13.2 ל', משקל מלא 235 ק"ג, תצרוכת דלק מדודה 21 ק"מ/ל', צמיגים 120/70R17, 160/60R15
  • בקרות ואלקטרוניקה: מצערות חשמליות עם 4 מצבי רכיבה – ספורט, סטנדרט, גשם, משתמש, מערכת ABS, בקרת אחיזה עם 3 מצבים וניתוק, בקרת בלימת מנוע עם 4 מצבים, גיר DCT עם 4 מצבי עבודה, פנסי LED מלאים, מפתח קרבה KEYLESS, מסך TFT בגודל "5 עם חיבור לטלפון הנייד והפעלה קולית, ביטול איתותים אוטומטי.

צפו בווידאו – הונדה פורצה 750 במבחן:

עריכת וידאו: אביעד אברהמי

מה זה?

הפורצה 750, שהוצג באוקטובר האחרון, הוא התשובה האחרונה של הונדה לסגמנט המקסי-סקוטרים הלוהט. יחד עם ה-X-ADV (ששודרג לשנת 2021) הוא משלים מתקפה דו-ראשית על הסגמנט, עם צמד כלים שתוקפים מכיוונים שונים. בעוד ה-X-ADV בנוי בקונספט של מקסי-סקוטר-אדוונצ'ר-שטח, הפורצה הוא מקסי-סקוטר ספורט-תיור לכביש.

בבסיס הפורצה 750 נמצא מנוע הטווין המקבילי המוכר, שמגיע מסדרת ה-NC ומה-X-ADV. בגרסה האחרונה שלו שהוצגה לאחרונה ההספק טיפס ל-58.6 כ"ס, ויש גם גרסה מוגבלת לרישיון נהיגה A1. ניהול המנוע מגיע עם שלושה מצבי רכיבה המופעלים דרך המצערות החשמליות: גשם, רגיל וספורט, ובנוסף מצב אישי. בכל אחד מהמצבים יש שליטה על תגובה ועוצמת המנוע, רמת התערבות בקרת האחיזה, רמת בלימת המנוע, וכן רמת משיכת ההילוכים בתיבת ההילוכים. אל המנוע משודך גיר ה-DCT האוטומט כפול המצמדים של הונדה, כשגם הוא מעודכן ל-2021, וכעת יש 4 מצבי ניהול שונים, וכן תגובות מהירות וחלקות יותר.

מכלולי השלדה אופנועניים כמעט לחלוטין: יש שלדת צינורות קשיחה מפלדה, המכילה במרכזה את המנוע והגיר, ויש זרוע אחורית מאלומיניום עם בולם יחיד. ההינע הסופי מתבצע באמצעות שרשרת. מלפנים יש מזלג הפוך בקוטר 41 מ"מ היושב בתוך צמד משולשים, והחישוקים בקוטר 17″ ו-15″ עם צמיגים ספורטיביים עליהם. יש גם צמד דיסקים קדמיים בקוטר 310 מ"מ, עם קליפרים רדיאליים איכותיים. מפרט מכובד מאוד.

מבחינת אלקטרוניקה ואבזור, יש כאמור מצערות חשמליות עם 4 מצבי רכיבה, יש גיר DCT – גם הוא עם 4 מצבים, מערכת ABS, מערכת בקרת אחיזה עם 3 מצבים וניתוק, יש פנסי LED היקפיים, מפתח קרבה KEYLESS, ביטול אוטומטי לאיתותים, וגולת הכותרת נמצאת במסך ה-TFT החדש, בגודל "5, אשר מציע חיבור לטלפון הנייד והפעלה קולית, הרבה מאוד מידע, וכן שליטה מלאה בבקרות, במצבי הרכיבה ובמצבי הגיר השונים. מבחינת האלקטרוניקה, בהונדה העלו את הרף בסגמנט המקסי-סקוטרים.

העיצוב ספורטיבי ומחודד, בקורלציה למשפחת קטנועי הפורצה, אבל עם המאפיינים הייחודיים של מקסי-סקוטר. למעשה, כמו האינטגרה שייצורו הופסק, הפורצה 750 יושב על פלטפורמה אופנוענית, כשעבודת הגוף היא של מקסי-סקוטר, והגיר האוטומטי DCT מאפשר לו לפנות ישירות לקהל היעד של המקסי-סקוטרים הגדולים והספורטיביים.

הונדה פורצה 750
הונדה פורצה 750

ביצועים

עם מנוע וגיר מצוינים ועם מכלולי שלדה של אופנוע, הפורצה 750 מתמקם כאחד הסמנים הימניים בתום הביצועים בסגמנט המקסי-סקוטרים. המנוע גמיש מאוד ומספק מומנט כבר מסל"ד אפס, והוא מושך בצורה חלקה וחזקה עד לקו האדום – שממוקם מוקדם מאוד ב-7,000 סל"ד. אבל העניין פה הוא השילוב עם תיבת ההילוכים, שיודעת להוציא מהמנוע הזה ביצועים מצוינים. התאוצה כאמור חזקה, עד למהירות השיוט שעומדת על 150 ואפילו 160 קמ"ש, והמהירות הסופית תגיע עם קצת מאמץ גם ל-190 קמ"ש – אם כי זה לא כוס התה של הפורצה.

השיפור בהספק המנוע חשוב ומורגש, כשבמצב הספורטיבי תגובת המנוע גם חדה יותר מבעבר. גיר ה-DCT שופר גם הוא, והוא קולע ב-95% מהמקרים להילוך שאותו היינו רוצים להעביר. שאר ה-5% נמצאים בעיקר בהורדת הילוכים לצורך תאוצה, כשלעתים יש השהיה של כשתי שניות ממשיכת המצערת ועד להורדת ההילוך. במקרים הללו השתמשנו בהורדה הידנית של הילוך – שעובד גם במצבים האוטומטיים של הגיר. יש כאמור 4 מצבי רכיבה לגיר, כשבכל אחד מהם ההילוכים מתחלפים בתחומי סל"ד אחרים, והמצב הספורטיבי ביותר מושך את ההילוכים גבוה יותר בסל"ד ומוריד הילוכים מוקדם יותר. כך או כך, השילוב הזה של המנוע הגמיש עם הגיר האוטומט בעל ארבעת המצבים מצוין, יעיל ומאפשר רכיבה מהירה וחלקה, ולדעתנו הוא אחד היתרונות הגדולים של הפורצה בכל מה שקשור לביצועים.

גם בהתנהגות הדינמית הפורצה מצטיין, וזה גם אחד הקלפים החזקים שלו. עם שלדה קשיחה ובסיס גלגלים ארוך, מערכת מתלים בשרנית וגלגלים במידות ספורטיביות עם צמיגי ספורט – הפורצה הוא מהמקסי-סקוטרים היותר ביצועיסטיים. היציבות גבוהה מאוד, והיא מאפשרת כניסות לפניות במהירויות גבוהות, כשמערכת המתלים הספורטיבית יחסית תורמת גם היא את חלקה לתחושה הספורטיבית. ההיגוי מהיר למדי, והפורצה מצטיין בכבישים מפותלים. אהבנו במיוחד את היציבות הגבוהה בהטיות, גם בזוויות מכובדות, שמאפשרות לרוכב ליהנות מרכיבה בכבישים מפותלים ולהתרכז ברכיבה עצמה ולא בתפעול המכונה. גם בשינויי כיוון הפורצה הפתיע, למרות המשקל הגבוה של 235 ק"ג – אם כי אלו ממוקמים נמוך ולא מפריעים להתנהגות הדינמית.

הבולמים כאמור ספורטיביים וקשיחים יחסית, אולם סופגים טוב, ואפשר לומר שהם מכוילים בהתאם לרוח הפורצה. מה שכן, גם הם מתכתבים עם השלדה הקשיחה, כשעם מזלג הפוך בשרני על צמד משולשים – אין כמעט עיוות של הפרונט תחת בלימות חזקות או כניסות אגרסיביות לפניות. מערכת הבלמים, שגם היא כאמור לקוחה מתחום האופנועים, בעלת עוצמה גבוהה והמון רגש, והיא סוגרת את תחום הביצועים וההתנהגות הדינמית המצוינת.

נסכם את הפרק ונגיד שהשילוב של המנוע וגיר ה-DCT, יחד עם מכלולי השלדה מהשורה הראשונה והנדסה מוקפדת, ממקמים את הפורצה כאחד מהמקסי-סקוטרים היותר ביצועיסטיים – גם בתאוצות ומהירות סופית, אבל בעיקר בהתנהגות דינמית וביצועי כביש. התרשמנו.

יציב מאוד וחובב כבישים מפותלים
יציב מאוד וחובב כבישים מפותלים

איך זה מרגיש?

ההונדה פורצה הוא מקסי-סקוטר קשיח, וגם קשוח. המושב בגובה סביר של 790 מ"מ, יאפשר לכל רוכב להגיע לקרקע עם רגל בטוחה ולא ישקע יותר מדי תחת משקל הרוכב – שוב, בגלל הבולמים הקשיחים. איכות הבנייה והגימור ברמה גבוהה מאוד, והפורצה נותן תחושה של מוצר מהודק ומהוקצע הבנוי מחלקים איכותיים. המשקל גבוה יחסית, אבל כאמור הוא יושב בחלק התחתון של הכלי ואינו מורגש ברכיבה.

תנוחת הרכיבה נוחה, ולמרות שהמושב קשיח הוא נוח – גם לאורך זמן. הפורצה גם מרווח מאוד, ויש שפע של מקום לזוז על המושב ובעיקר מקום לרגליים – גם על המדרס הראשי וגם על המדרס הרחוק. מיגון הרוח אמנם לא מתכוונן, אבל הוא יעיל מאוד בהסטת הרוח מהרוכב ואינו יוצר מערבולות כך שהרכיבה שקטה ואיכות הרכיבה כולה טובה. ניכר שבהונדה השקיעו משאבים בהנדסת האנוש ובארגונומיה, והתוצאה מצוינת.

המנוע והגיר כאמור יעילים מאוד, והם חלק מחבילת הביצועים המרשימה של הפורצה, אבל צריך להתחבר לתחושה של גיר אוטומטי-רובוטי על מקסי-סקוטר. ההילוכים עוברים אמנם חלק, וגם יחסית מהר, אולם יש חספוס מסוים בשילוב הזה, שאינו קיים במנוע עם גיר וריאטור. כשמתחברים למכלול התחושות של המנוע-גיר האלה, מבינים את היעילות שלהם – שמתבטאת גם בתצרוכת דלק מצוינת של 21 ק"מ/ל' בממוצע במהלך המבחן התובעני. יתרון נוסף נמצא בעלויות התחזוקה, אותם תמצאו בתחתית המבחן.

מבחינת אבזור ומפרט, הפורצה מציע תא מטען מתחת למושב בנפח של 21 ליטרים, שאליו תיכנס קסדה מלאה. יש גם שקע טעינה בתא הראשי, ויש תא כפפות קטן שאליו ייכנס טלפון סלולרי. על הכידון תמצאו מנוף לבלם חניה, עם קליפר ייעודי על הדיסק האחורי. עוד על הכידון תמצאו את בית המתגים השמאלי, ששולט על מערכות האלקטרוניקה, הבקרות ומסך ה-TFT המתקדם. תמצאו בו מתגים להעלאה והורדת הילוכים באופן ידני, מקש לבחירת מצב לוח השעונים, מקש לבחירת מצב הרכיבה, וכן ג'ויסטיק לבחירת תפריטים ותתי-תפריטים. המסך מציע 4 תצוגות שונות לבחירת הרוכב, שפע נתוני דרך ושני מדים מתאפסים, וכן את השליטה על מצבי הרכיבה.

יש שלושה מצבי רכיבה מתוכנתים מראש – ספורט, סטנדרט וגשם – כשבכל אחד מהם תגובת המנוע, בקרת האחיזה, בלימת המנוע ואופי הגיר מתוכנתים בהתאם למצב, ויש מצב רביעי שבו הרוב יכול לתכנת בעצמו את ארבעת הפרמטרים הללו – כולל ביטול מוחלט של בקרת האחיזה. אחרי פרק למידה קצר השימוש במסך והשליטה בו הפכו לאינטואיטיביים לגמרי. אהבנו מאוד.

הפורצה 750 הוא כלי גדול, וכאמור כבד, וסביבת המחייה הטבעית שלו תהיה בכבישים בין-עירוניים – מהירים או מפותלים. יחד עם זאת, גם בסביבה אורבנית הוא מתנהג היטב, והוא לחלוטין לא מסורבל מדי כפי שניתן לחשוש מהגודל ומהמשקל. אפשר לקפל את המראות הרחוקות ולעבור בין מכוניות בפקקים, והפורצה שומר על היתרונות הדינמיים שלו גם בתנועה צפופה – יתרון חשוב כשמדובר במקסי-סקוטר.

נוח, מרווח ואיכותי, וגם כולל מערכות מתקדמות
נוח, מרווח ואיכותי, וגם כולל מערכות מתקדמות

סיכום ועלויות

בהונדה מכוונים את הפורצה 750 לקצה סגמנט המקסי-סקוטרים הספורטיביים, כשעל הכוונת נמצא כמובן הימאהה טימקס 560. כדי להגיע לשם, בהונדה השתמשו במכלולי שלדה מהשורה הראשונה שמגיעים ישירות מתחום האופנועים, בשילוב של מנוע וגיר איכותיים ויעילים, שמעבר לביצועים המצוינים שלהם מאפשרים יעילות גבוהה ותצרוכת דלק נמוכה, וכן במערכות אלקטרוניקה מתקדמות שמעלות את הרף בקטגוריית המקסי-סקוטרים וכוללות 4 מצבי רכיבה עם שליטה מתקדמת ומסך TFT מתקדם גם הוא.

במקביל לשלושת הקלפים האלה, בהונדה משחקים חזק גם על הקלף הרביעי – המחיר. הפורצה 750 מתומחר ב-75,223 ש"ח על הכביש כולל אגרות. זהו מחיר אטרקטיבי מאוד, שכן הגרסה הרגילה של הטימקס 560 עולה 85 אלף ש"ח, ואילו גרסת ה-Tech המאובזרת מתומחרת ב-92 אלף ש"ח – כלומר הפרשים של 10 ו-17 אלף ש"ח בהתאמה. הפורצה זול גם בכ-6,000 ש"ח מאחיו לבית הונדה – ה-X-ADV. מאידך, הקימקו AK550 זול מהפורצה בכ-13 אלף ש"ח.

במחיר הזה, הפורצה 750 הופך לעסקה אטרקטיבית בשוק המקסי-סקוטרים הלוהט. הרוכשים יצטרכו להחליף תוכנה בראש, לזנוח את התנהגות הווריאטור ולהתרגל לגיר ה-DCT המצוין, וכשהם יצליחו לעשות זאת הם יקבלו מקסי-סקוטר מעולה עם ביצועים מצוינים והתנהגות דינמית משובחת, עם אבזור ואלקטרוניקה מובילים בסגמנט, ועם איכות בנייה וגימור מהטובות שיש. אנחנו אהבנו מאוד, ואנחנו חושבים שהפורצה עשוי להצליח אצלנו בישראל – בזכות היתרונות האלה והיותו מוכוון כביש, לצד ה-X-ADV מוכוון האדוונצ'ר.

עלויות תחזוקה

  • 1,000 ק"מ – 910 ש"ח
  • 12,000 ק"מ – 527 ש"ח
  • 24,000 ק"מ – 2,440 ש"ח
  • סה"כ ל-24 אלף ק"מ – 3,887 ש"ח

*מחירי הטיפולים כוללים חלפים, עבודה ומע"מ, והם נכונים ליום פרסום המבחן בלבד.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

6 תגובות

  1. Avatar

    חולי נפש אנשים שיכולים לקנות כלי בכמעט 100K ולהחליף שמן פעם ב12,000 ק"מ..

  2. Avatar
    קול-בי קריינות ודיבוב

    כלי יפיוף, ונראה ביצועיסט בהחלט.
    יאללה בלאגן, הטימקס בסכנה אמיתית. בטוח שיורידו מחירים. תודה, הונדה. :)

  3. Avatar

    תקראו לאינטגרה הזו פורצה כמה שאתם רוצים, זו אינטגרה.
    וללא שום מילה רעה על האינטגרה שהיא כלי מעולה!

  4. Avatar
    אלון לוין

    במילה אחת מקסים. מה לגבי אחסון נוסף קסדה נוספת, תיק ואביזרים , מחשב נייד. זה ציוד נלווה כמעט חובה מה הפתרון האם יש ארגז מומלץ בלי להחזיק בכל על תיק גב. אתם מתעלמים מהנושא בפרסום קטנוע מנהלים ברמה הגבוהה ביותר שיש, מה עם פתרון מובנה או אחר מומלץ

  5. Avatar

    הונדה זה הונדה
    תמיד מעלים את הרף … שילוב מדהים של שימושיות , נוחות , וכיסוי מרחבים של באופנוע בכיף

  6. Avatar

    נראה מצויין, הייתי מחליף עם BMW 650 gt שלי, אם היה תא אחסון לשתי קסדות וחימון ידיות וכיסא

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן