דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: הונדה CRF450L – דו"ש קרבי
Honda-CRF450L-Launch-019

רכיבה ראשונה: הונדה CRF450L – דו"ש קרבי

ה-CRF450L הוא אופנוע שטח מקצועי שעבר עידון גם לרכיבת כביש, והוא הדו"ש הקרבי ביותר שיש נכון להיום

  • יתרונות: מומנט ותגובת מנוע, מתלים והתנהגות, אבזור, עיצוב, ארגונומיה, איכות מכלולים
  • חסרונות: הספק מנוע (25 כ"ס) במקור
  • שורה תחתונה: אופנוע שטח מקצועי שעבר עידון ומאפשר לרכוב בכביש אל השטח וממנו; הדו"ש הקרבי ביותר שיש נכון להיום
  • מחיר משוער: כ-65 אלף ש"ח
  • מתחרים: אופנועי אנדורו מקצועיים 4 פעימות בנפחים 450-250 סמ"ק
  • נתונים טכניים: מנוע צילינדר יחיד, 449 סמ"ק, 25 כ"ס ב-7,500 סל"ד, 3.26 קג"מ ב-3,500 סל"ד, יחס דחיסה 12.0:1, הזרקת דלק, 6 הילוכים, שלדת אלומיניום, בולמים קדמיים הפוכים שוואה 49 מ"מ, כיוונים מלאים, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד שוואה, כיוונים מלאים, בלמי דיסק ניסין, אורך 2,280 מ"מ, בסיס גלגלים 1,500 מ"מ, גובה מושב 940 מ"מ, משקל מלא 130 ק"ג, מיכל דלק טיטניום 7.6 ל', צמיגים 80/100-21, 120/80-18
הונדה CRF450L - דו"ש קרבי
הונדה CRF450L – דו"ש קרבי

מה זה?

הונדה מרחיבה את ליין הכלים הדו-שימושיים שלה ומשיקה את ה-CRF450L – אח שלישי למשפחת ה-'L' לצד ה-CRF250L וה-CRF1000L אפריקה טווין, כשה-L משמעותה Legal, כלומר חוקי לכביש.

בניגוד לדגם ה-250, שהוא אופנוע דו-שימושי רך ונעים שפותח מאפס, ה-CRF450L הגיע לעולם מהכיוון ההפוך לחלוטין: זהו הלכה למעשה אופנוע המוטוקרוס של הונדה – ה-CRF450R – כשבהונדה ביצעו עבודה מסיבית על-מנת להפוך אותו לחוקי לכביש ובמקביל להתאימו לרכיבת אנדורו. אגב, כ-70% מחלקי ה-CRF450L נלקחו ישירות מה-CRF450R.

המנוע נלקח מגרסת ה-R, שמפיקה במקור כ-60 כ"ס, והוחלפו בו חלקים כמו גל ארכובה, בוכנה, גל זיזים ומערכת תזמון על-מנת למתן משמעותית את ההספק, ויחס הדחיסה ירד מ-13.9 בגרסת המקור ל-12.0 כאן. התוצאה הסופית היא 25 כ"ס ב-7,500 סל"ד, והיא נובעת מההגבלות הקשות שתקנות יורו 4 מטילות על אופנועים עם רישוי כביש. מאידך, המומנט עובה משמעותית, ושיאו – 3.26 קג"מ – מגיע כבר ב-3,500 סל"ד, כשהוא שטוח למדי לכל אורך טווח הסל"ד. יש תיבת הילוכים חדשה עם 6 הילוכים, ומערכת הקירור מגיעה עם מאוורר מקורי. עוד בסביבת המנוע – מכסי הצד הוגדלו וחוזקו לטובת עמידות.

הונדה CRF450L מותאם (גם) לכביש
הונדה CRF450L מותאם (גם) לכביש

השלדה נלקחה כמו שהיא מגרסת ה-R, כך גם מערכת הבלמים, והבולמים האיכותיים של שוואה, שבמקור הם בולמי מוטוקרוס מהטופ שיש לתעשייה להציע, עברו התאמה לרכיבה דו-שימושית קרבית. הגלגל האחורי הוחלף מ-"19 ל-"18 והתווספה בו מערכת שיכוך ('דאמפרים'), ועל צמד החישוקים הותקנו צמיגים דו-שימושיים 50/50 של חברת IRC היפנית. הארגונומיה נשארה כמעט אחד לאחד של גרסת ה-R, ועל המשולש העליון הותקן כידון של Renthal. הזרוע האחורית, אגב, ארוכה יותר ב-18 מ"מ מגרסת המקור על-מנת להגדיל את בסיס הגלגלים ולהקנות יותר יציבות, והגאומטרייה השתנתה בין היתר על-ידי מפסע גדול יותר ב-6 מ"מ.

ואחרי כל השינויים הללו, כדי להעלות את ה-CRF אל הכביש יש צורך באביזרי רישוי. ה-CRF450L קיבל מערכת חשמל חדשה, הכוללת בין היתר פנסים (LED היקפיים, כולל במסיכת החזית החדשה), מאותתים, צופר, וכן מחרשה אחורית, מראות ורגלית צד. יש כמובן מתנע חשמלי, וכדי לשמור על משקל נמוך הותקן מצבר ליתיום-יון ששוקל כ-1 ק"ג בלבד.

יכולות שטח גבוהות מאוד
יכולות שטח גבוהות מאוד

ביצועים

בואו נתחיל דווקא מההתנהגות הדינמית, שכן היא מבחינתנו ההפתעה הגדולה של ה-CRF450L: גם עם כל אביזרי הרישוי ומערכת הפליטה הגדולה הכוללת ממיר קטליטי, שמביאים את משקלו של האופנוע ל-130 ק"ג, ה-CRF450L מתנהג מצוין!

מערכת המתלים של שוואה ברמה גבוהה מאוד, סופגת היטב, שומרת על יציבות, וההידראוליקה שלה היא מהטובות שיש באופנועי שטח. למעשה אפשר לומר שההתנהגות הדינמית קרובה מאוד עד כמעט זהה לאופנועי אנדורו מקבילים בסגמנט, למרות תוספת המשקל בשל אביזרי הרישוי. זה לא מפליא, שכן הפלטפורמה המכאנית עושה שימוש במכלולים ברמה גבוהה ביותר, וההתאמה לאנדורו / דו"ש נעשתה בצורה מצוינת. כך למשך, ה-CRF450L יציב מאוד, בין היתר בגלל בסיס הגלגלים הארוך המקביל לזה של אופנועי אנדורו. דו"שים קרביים, כמו הימאהה WR250R שכבר אינו מיובא יותר, היו בעלי בסיס גלגלים קצר יותר ובפועל היו פחות יציבים.

במהלך הרכיבה חשבנו לא מעט על הרוכב הישראלי, שייקח את ה-CRF450L לשטחי האנדורו הארצישראלי. לרוכב כזה, הורדת משקל של כמה קילוגרמים אפשרית בקלות רבה יחסית, והוא עדיין ייהנה מהיתרונות של דו-שימושי.

שלדה ומתלים מהטופ שיש
שלדה ומתלים מהטופ שיש

עכשיו בואו נדבר על המנוע. הבסיס הוא כאמור מנוע המוטוקרוס של ה-CRF450R. השינויים שנעשו במנוע להתאמה לדו"ש / אנדורו עיבו משמעותית את רצועת המומנט הזמין, וכעת יש כוח כבר משחרור קלאץ' בסל"ד רצפה. תוסיפו לזה תגובת מנוע מהירה וחדה ותקבלו מנוע אנדורו מצוין וקל לשליטה, שעשוי להיות חבר נאמן לרוכבי אנדורו מתחילים וביצועיסט לרוכבים מתקדמים יותר. שיא המומנט, שמתקבל כבר ב-3,500 סל"ד, מאפשר לרוכב לרכוב בשורט-שיפטינג, ומספק את כל הכוח שרוכב אנדורו צריך – כבר בסל"ד נמוך. מהבחינה הזו מהנדסי הונדה עשו עבודה מצוינת.

אז איפה הבעיה? ובכן, בהספק הסופי. 25 כ"ס הם כל הכוח שרוכב אנדורו צריך לרכיבת שטח – בטח ובטח אם תגובת המנוע חדה ומהירה כל כך, כמו של אופנוע מקצועי. יחד עם זאת, לרכיבת כביש זה לא מספיק, והמחסור בהספק מורגש מאוד כשפותחים פול גז בכביש ומחפשים את התאוצה של מנוע 450 סמ"ק. כרגע הדחף מרגיש יותר כמו 250 סמ"ק.

הגבלת ההספק נובעת כאמור מתקנות יורו 4. בארה"ב נמכרת גרסה המפיקה כ-45 כ"ס, וההבדלים בינה לבין הגרסה האירופאית שתגיע אלינו נמצאים במחשב ניהול המנוע ובצינור האוויר שבין תיבת האוויר לגוף המצערת. החלפה של שני חלקים אלו תביא את המנוע ל-45 כ"ס – כמו בגרסה האמריקאית. יחד עם זאת, בהונדה מתכוונים לשחרר קיט מרוצים הכולל מערכת פליטה משוחררת, מחשב ניהול מנוע וצינור יניקת אוויר, ואת הקיט הזה ניתן יהיה להשיג גם אצלנו בישראל.

המנוע - חזק וגמיש בסל"ד נמוך ובינוני, חלש בסל"ד גבוה
המנוע – חזק וגמיש בסל"ד נמוך ובינוני, חלש בסל"ד גבוה

השורה התחתונה היא שה-CRF450L מציע ביצועים הקרובים מאוד לאופנועי אנדורו מקצועיים, יש לו את כל הכוח הדרוש לרכיבת שטח, והוא בעל התנהגות מצוינת ומערכת מתלים מהטופ שיש, כך שנכון להיום הוא הדו"ש הקרבי ביותר והקרוב ביותר לאופנוע אנדורו מקצועי.

איך זה מרגיש?

קצת מוזר בהתחלה לעלות על אופנוע מוטוקרוס מקצועי ולפגוש מראות ומאותתים – אבל זהו ה-CRF450L.

תנוחת הרכיבה קרבית ביותר והארגונומיה זהה לזו של דגמי המוטוקרוס של הונדה. זה אומר מושב שטוח וצר, כידון Renthal רחב, ורגליות רחבות שנראות זולות יותר משל גרסת המוטוקרוס. הארגונומיה והמושב לא יאפשרו רכיבות כביש ארוכות, ולמעשה ה-CRF450L גם לא מיועד לזה, אבל רכיבות עירוניות או בינעירוניות קצרות בהחלט מתקבלות על הדעת, וכמובן – רכיבת כביש אל השטח ובחזרה ממנו – יתרון גדול לרוכבים הישראליים. המהירות המקסימלית שראינו הייתה 130 קמ"ש בהילוך שישי בפול גז, כשיכולנו לסחוט עוד כמה קמ"שים. בהחלט היינו רוצים עוד קצת הספק ועוד קצת מהירות – עד לסביב 150 קמ"ש. פשוט כי הפלטפורמה המכאנית בהחלט מסוגלת להתמודד עם זה.

אנדורו מקצועי - גם לכביש
אנדורו מקצועי – גם לכביש

איכות המכלולים, החלקים והגימור ברמה גבוהה מאוד, כצפוי מכלי איכותי של הונדה, ולא פחות חשוב – מערכת החשמל ואביזרי הרישוי לא נראים כאילו הולבשו כלאחר יד על אופנוע עירום. נעשתה פה עבודת הנדסה מקיפה כדי ליצור אינטגרציה מלאה בין החלקים והמערכות, והכל מרגיש מהודק ואיכותי.

אהבנו מאוד את פנסי ה-LED ההיקפיים, ובמיוחד את אלו שבפנס הקדמי. הוא נראה מוזר בהתחלה, אולם יחידת התאורה הקדמית מצוינת, חסכונית בחשמל, ויותר מזה – כך ייראה העתיד הקרוב. לוח השעונים הוא מסך LCD, מקביל לאופנועי אנדורו אחרים ומכיל בתוכו גם מחשב דרך עם תצרוכת דלק. מיכל הדלק, אגב, עשוי מטיטניום, כולל פקק ננעל, ונפחו 7.6 ליטרים שיספיקו לכמעט 200 ק"מ של רכיבה.

סיכום ועלויות

ההונדה CRF450L הוא אופנוע חשוב מאוד לשוק הישראלי, בעיקר מפני שהוא ממלא ואקום גדול בסגמנט הדו-שימושיים הקרביים לשטח. שוק האנדורו המקומי גדל בעשור האחרון בכ-1,500 אחוז, יש אלפי אופנועי אנדורו מקצעיים, אבל אין באמת דו-שימושי קרבי עם יכולות שטח גבוהות. הסוזוקי DR-Z400S הוא דו-שימושי מצוין, אבל הוא כבר בן 18 שנים ויש לו את חסרונות הזמן. הימאהה WR250R, שהיה להיט מכירות אצלנו, כבר לא מיובא לשוק האירופאי בגלל תקנות יורו 4. ה-CRF450L הוא האופנוע שאמור למלא את הוואקום הזה, ובכל מקרה הוא קרבי ומודרני משמעותית יותר מהשניים האחרונים, ולמעשה הוא הרבה יותר קרוב לאופנועי אנדורו מקצועיים מאשר לצמד הדו"שים הנהדרים הנ"ל.

יתרונו הגדול הוא האפשרות לרכוב על הכביש בדרך לשטח וחזרה הביתה, ובכך מבטל את הצורך בלוגיסטיקה של רכב עם נגרר או בטנדר. לרוכבים רבים זהו שובר שוויון אמיתי.

לרכוב על הכביש אל השטח ובחזרה ממנו
לרכוב על הכביש אל השטח ובחזרה ממנו

מרווח הטיפולים עומד על 1,000 ק"מ – גם זה קרוב יותר לאופנועי אנדורו מקצועיים מאשר לאופנועים דו-שימושיים, כשבהונדה מציינים שטיפול מקיף למנוע מתבצע רק אחרי עשרות רבות של אלפי קילומטרים. הטיפול בכל 1,000 ק"מ כולל בעיקר החלפת שמן מנוע (בכל זאת, קצת יותר מליטר שמן בתוך המנוע), וכמובן בדיקות כלליות.

אנחנו כבר מחכים לרכוב על ההונדה CRF450L עם מערכת ניהול מנוע משוחררת, ועם צמיגי שטח מקצועיים, ובטוחים שזה אחד האופנועים שמתאימים יותר לשוק הישראלי – בטח בתצורה המשוחררת הזו.

ההונדה CRF450L צפוי להגיע ארצה בחודשים הקרובים, ומחירו המשוער הוא כ-65 אלף ש"ח. במחיר הזה, בהחלט יש לו מקום.

הכותב היה אורח של הונדה בהשקה העולמית באנגליה.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

2024 KTM RC8C

ק.ט.מ: הזמנה מוקדמת ל-RC 8C של 2024

ה-RC 8C הייחודי של ק.ט.מ, עם המנוע של ה-890 דיוק R ועם מכלולי קצה למסלול, חוזר גם לשנת 2024 ב-100 יחידות בלבד; בשבוע הבא ניתן יהיה לבצע הזמנה מוקדמת

13 תגובות

  1. Avatar

    בלי למצוא את 20 הסוסים שאבדו בין הדגם האמריקאי לאירופאי,האופנוע הזה לא רלוונטי.
    מכיוון שהוא כל כך קרוב ל 450X החדש,עם קצת הבנה בחמר,אפשר עוד להוסיף ולראות מקרוב את ה 50 סוסים.
    בכל מקרה,זו חייבת להיות בודה פשוטה במחיר סביר.

    אם בגרסה שמגיעה אלינו,המנוע מגיע מוגבל ל25 כ"ס,מה זה אומר מבחינת מחירי ביטוח והכרה במס?

  2. Avatar

    32Nm = 4Kgfm

  3. Avatar

    25 כ"ס על אופנוע כזה זה בדיחה. עם ה WR250R שלי סגרתי 150 קמ"ש…

  4. Avatar

    לא יישאר אחד עם 25 כ"ס. לפי היחס הזה, אגב, אופנוע 250 יהיה עם 14 כ"ס בתקנות… בדיחה

    • Avatar

      אנחנו רגילים ל25 כ"ס מ 250 סמ"ק. על כל המשתמע מכך.מומנט וכו.
      אם ה 25 כ"ס האלה,מגיעים ממנוע 450 סופר ספורטיבי,אבל מוגבל רק בהגעה להספק הפוטנציאלי,המנוע הזה עשוי להיות מפתיע ושימושי מאוד,גם לרכיבת שטח ספורטיבית.
      יש מצב לתגובת מצערת מהירה ומדויקת,עם כוח מהיר שיניף גלגל מעל כל מכשול בלי שום בעיה.
      בעצם,המנוע הזה עשוי להיות מנוע עם התנהגות בתחום הסל"ד השימושי ביום יום,טובה יותר מאשר אותו המנוע בגירסה הלא מוגבלת שלו,עם ה 45 כ"ס.

      מענין לערוך השוואה בשטח בין שתי האפשרויות האלו…

  5. Avatar

    65 אלף שקל בשביל אופנוע מסורס עם 25 כ"ס .
    משתינים עלינו ואומרים לנו שזה גשם !
    פאייר ? הונדה איכזבו בענק

  6. Avatar

    ממתי אנחנו באירופה?
    כשנוח למדינה אנחנו שם
    וכשזה מגיע לביטוח חובה אנחנו במזרח התיכון

  7. Avatar

    יקר , בטח שעבור 25 כוח סוס , קטנועים באותו נפח מגיעים עם יותר שלא נדבר על כלי אנדורו מקצועיים ,ועוד במחיר של 65 אלף שח עם תחזוקה כל אלף וביטוח של מנוע 450סמק, כלי שבחיים לא הייתי קונה , מה אני צריך שכל שבועיים שלוש יהיה במוסך ולשלם לו ביטוח שהוא פי2 מביטוח על 250 במקום שיהיה יותר קליל ועם יותר כוח .
    אולי עם יביאו איתו כבר את הקיט פתיחה נוכל לצפות שמישהו יקנה את זה , בינתיים זה נראה כמו אגדה אורבנית שרק אנשים שלא מבינים בתחום יקפצו עליה , כלי כבד מגושם , לא נוח יקר ולא שימושי ולא פרקטי , אפילו עם זה בשביל טיול פעם בשבוע .

  8. Avatar

    עם רק 25 כ"X ומרווח טיפולים קצר עדיף או דרוזי או כל אנדורו אחר.

  9. Avatar

    לא הבנתי משהו..
    למה תמיד הכל כל כך יקר בהונדה? (גם בקטנועים)
    הראי אם תשווה אותו למתחרים הישירים זה יהיה ימאה..סוזוקי..קוואסאקי…קי טי אם…
    אז למה בתמחור הם מנסים להשוות ל bmw?

  10. Avatar

    במילה אחת : ביזיון .
    בשתי מילים : אסלה מזהב.
    לסיכום: בית שימוש מלכותי על גלגלים.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן