דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: ימאהה R7 – ספורט קיצוני-שפוי
Yamaha-R7-Test-010

רכיבה ראשונה: ימאהה R7 – ספורט קיצוני-שפוי

בימאהה משתמשים בפלטפורמת ה-MT-07 בפעם החמישית ובונים את ה-R7 - אופנוע ספורט ליום-יום, לכביש הציבורי ולמסלול, והוא מוצלח כמו כל האחים במשפחה

צילום: אופק דנון; עוזר צלמת: מתי אהרוניאן

  • יתרונות: עיצוב, מכלולי שלדה, התנהגות דינמית, מנוע CP2, מחיר
  • חסרונות: תנוחת רכיבה קיצונית
  • שורה תחתונה: בימאהה משתמשים בפלטפורמת ה-MT-07 המצוין ליצירת אופנוע ספורט עם עיצוב ותנוחה קיצוניים, התנהגות טובה ליום-יום ומנוע ה-CP2 המוכר
  • מחיר: 62,985 ש"ח
  • מתחרים: הונדה CBR650R, קוואסאקי נינג'ה 650, אפריליה RS660
  • מפרט טכני: מנוע טווין מקבילי, 689 סמ"ק, 74 כ"ס ב-8,750 סל"ד (47.6 כ"ס בגרסת A1 מוגבלת), 6.8 קג"מ ב-6,500 סל"ד, 8 שסתומים, DOHC, קירור נוזל, הזרקת דלק, 6 הילוכים עם קלאץ' מחליק בתפעול מכאני, שלדת יהלום מפלדה, מזלג טלסקופי הפוך של קאיאבה בקוטר 41 מ"מ עם כיווני עומס קפיץ, שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה, מהלך 130 מ"מ, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד, כיווני עומס קפיץ ושיכוך החזרה, מהלך 130 מ"מ, צמד דיסקים צפים בקוטר 298 מ"מ עם משאבה רדיאלית וקליפרים רדיאליים 4 בוכנות, דיסק אחורי בקוטר 245 מ"מ עם קליפר צף בוכנה בודדת, מערכת ABS, אורך 2,070 מ"מ, בסיס גלגלים 1,395 מ"מ, גובה מושב 835 מ"מ, מיכל דלק 13 ל', משקל מלא 188 ק"ג, צמיגים 180/55ZR17, 120/70ZR17
  • לרכיבת מבחן על ימאהה R7 – לחצו על הקישור

צפו בווידאו – ימאהה R7 ברכיבה ראשונה:

עריכת וידאו: אביעד אברהמי

מה זה?

ה-R7 הוא האופנוע החמישי של ימאהה שעושה שימוש במנוע ה-CP2 ובפלטפורמת ה-MT-07. הראשון היה ה-MT-07 עצמו, אחריו באו ה-XSR700 בסגנון רטרו, הטרייסר 700 האדוונצ'ר-ספורט והטנרה 700 האדוונצ'ר ראלי, כשכל אחד מהם הוא הצלחה אדירה במכירות (למעט ה-XSR700 הנישתי). כעת בימאהה משחררים את ה-R7, שלוקח את הפלטפורמה לכיוון הספורט והמסלול.

הפלטפורמה היא של ה-MT-07 מהדור האחרון. זה אומר שלדת יהלום מפלדה שבתוכה מנוע ה-CP2 – הטווין המקבילי הא-סימטרי המוכר והמצוין של ימאהה בנפח 689 סמ"ק. אמנם נעשו בו מספר שינויים לעומת ה-07, כמו תיבת אוויר וסעפות יניקה שונות, ניהול מנוע אגרסיבי יותר, וגם קלאץ' מחליק והילוך שני קצר במעט, אבל כל שאר המנוע זהה לחלוטין, וכך גם נתוני ההספק והמומנט – 74 כ"ס ו-6.8 קג"מ, כשיש גם גרסה המוגבלת ל-47.6 כ"ס לבעלי רישיון נהיגה A1.

השלדה של MT-07, וכך גם הזרוע האחורית, אולם מלפנים יש פרונט חדש לגמרי הכולל מזלג הפוך של קאיאבה בקוטר 41 מ"מ עם כיוונים מלאים, משולשים חדשים עם זווית היגוי חדה יותר, ומערכת בלימה של ברמבו הכוללת משאבה וקליפרים רדיאליים על צמד דיסקים בקוטר 298 מ"מ. השינוי בפרונט מקצר את בסיס הגלגלים ב-5 מ"מ ל-1,395 מ"מ. מאחור יש בולם חדש המאפשר כיוון עומס הקפיץ ושיכוך ההחזרה (ריבאונד). מידות החישוקים והצמיגים זהים ל-MT-07 עם 120/70ZR17 ו-180/55ZR17.

ימאהה R7 - אופנוע ספורט על בסיס ה-MT-07
ימאהה R7 – אופנוע ספורט על בסיס ה-MT-07

בנוסף לפרונט החדש והספורטיבי יותר, השינוי המשמעותי הנוסף הוא בעיצוב ובקונספט. ה-R7 מקבל את העיצוב של משפחת ה-R הקרבית של ימאהה – החל מה-YZF-R1 הבכיר, דרך ה-R6 שירד מייצור כביש סדרתי ועבר למסלול בלבד, דרך ה-R3, ועד ה-R125 הקטן – כלומר עיצוב ספורטיבי מאוד, מודרני למראה, עם סימני ההיכר של ימאהה כמו פתח האוויר בחזית והפסים בצידי מיכל הדלק. הכידון הוא מסוג קליפ-און, והוא יושב מתחת למשולשי העליון, מה שמעיד על תנוחה קרבית במיוחד, הרגליות ממוקמות מעט אחורנית ביחס ל-MT-07, והמושב צר יותר וגבוה יותר – כלומר הכל צועק 'תנוחה קרבית. חלוקת המשקל, אגב, עומדת על 51/49 לטובת החלק הקדמי.

מבחינת אבזור, ל-R7 יש פנסי LED היקפיים, לוח שעונים LCD צבעוני, וכאמור עיצוב ספורטיבי עם פיירינג מלא אווירודינמי. בדומה ל-MT-07, למעט מערכת ABS – שהיא חובה לפי התקן – לא נמצא כאן בקרות אלקטרוניות.

בימאהה מחזירים לייצור שם עבר מפואר, שכן ה-R7 המקורי היה מכונת סופרבייק קרבית ואקזוטית בנפח 750 סמ"ק, כך שהשם שבחרו בימאהה הוא בעל מחויבות עמוקה לשם העבר המיתולוגי, והצ'ק שנכתב פה הוא גדול.

האופנוע החמישי שמקבל את מנוע ה-CP2
האופנוע החמישי שמקבל את מנוע ה-CP2

ביצועים

על מנוע הטווין המקבילי CP2 כתבנו במספר רב של הזדמנויות במהלך השנים, ועל אף השינויים שהוא עבר במעבר ל-R7 – מדובר באותו המנוע אם אותם המאפיינים. הוא מפיק בסך הכל 74 כוחות סוס, שמביאים את ה-R7 לסביב 220 קמ"ש, אבל העניין הגדול במנוע ה-CP2 הוא הגמישות הרבה והכוח הזמין בכל סל"ד – ובמיוחד בסל"ד נמוך ובינוני. בנוסף, המנוע הזה מלא שמחת חיים בזכות תצורת גל הארכובה, והוא מספק מכלול תחושות מאוד מהנה. הוא עובד מצוין בארבעת הכלים שבהם הוא מותקן, וכבר כתבנו כמה פעמים שזה אחד המנועים הטובים של ימאהה בכל הזמנים.

אבל כאן ב-R7 יש דיסוננס גדול בין המנוע הגמיש וה'מסטיקי' לבין הקונספט הכללי של האופנוע, שכן על עיצוב ועבודת גוף של אופנוע ספורט קיצוני הציפייה היא למנוע ספורטיבי שמצריך למשוך את ההילוכים לסל"ד גבוה כדי לקבל תאוצות ראויות לשמן. פה ב-R7 גמישות המנוע מאפשרת לרכוב בהילוכים גבוהים ולצאת בדרייב מהפניות על גבי ערימות המומנט, וזו תחושה שלא מוכרת מאופנועי ספורט קיצוניים. יחד עם זאת, זה עובד – במיוחד בכבישים צפופים ובפניות טכניות צפופות, כמו למשל אלו של מסלול פצאל. מאידך, בקצה הסקאלה אין את התפוצצות ההספק שאופנועי ספורט מספקים בדרך כלל, וזה מובן וברור ממנוע ה-CP2 – ופה הדיסוננס. כך או כך, ככל שהכביש או המסלול טכני יותר, צפוף יותר ומקופל יותר – כך יתרונות המנוע המצוין הזה באים יותר לידי ביטוי.

תיבת ההילוכים מדויקת ובעלת יחסים המוכרים מסדרת ה-MT-07, אבל הקלאץ' המכאני חדש, והוא מקבל מערכת החלקה במומנט הפוך – כלומר קלאץ' מחליק. כבונוס, ידית הקלאץ' רכה יותר ותפעולה נעים ונוח.

מנוע גמיש בעל שמחת חיים -מעולה לדרייב ביציאות מפניות צפופות
מנוע גמיש בעל שמחת חיים -מעולה לדרייב ביציאות מפניות צפופות

ההתנהגות הדינמית מצוינת, ואפילו מפתיעה. ה-R7 מקבל מערכת מתלים טובה, כשהפרונט ההפוך הוא שדרוג עצום ביחס ל-MT-07: הוא גם קשיח יותר לפיתול ולכן מתעוות משמעותית פחות בבלימות חזקות ובכניסות לפניות, והוא גם בעל הידראוליקה טובה – לא כמו של אופנוע ספורט טהור, אבל טוב משמעותית משל הפרונט המקורי של ה-MT-07. הפרונט הזה מאפשר גם ספיגה טובה, גם שמירה על יציבות, וגם הפעלת כוחות גדולים על האופנוע – למשל בבלימה חזקה בכניסה לפנייה. אם גם ה-MT-07 יקבל את הפרונט הזה, זה יהיה שדרוג משמעותי לנייקד המגניב.

הבולם האחורי משודרג גם הוא ביחס ל-MT-07, אבל עדיין הפלטפורמה דומה מאוד ומדובר בבולם פשוט יחסית עם הידראוליקה פשוטה – אם כי יש כיוון לשיכוך ההחזרה, וזה בהחלט יעיל. הבולם האחורי מעט רך יותר מהפרונט, וזה יעיל בספיגת זעזועים ושמירה על נוחות. ברכיבה חזקה בכביש מפותל או במסלול הבולם עובד טוב, ואפילו טוב מאוד, בשמירה על העקיבה וייצור אחיזה – אם כי לא ברמה של הפרונט.

ההיגוי מצריך דחיפה חזקה, אבל לא בגלל שה-R7 אינו אופנוע זריז, אלא בשל הקליפ-אונים ותנוחת הרכיבה הספורטיבית מאוד. יחד עם זאת, היציבות גבוהה, וה-R7 שומר על יציבות גם בסוויפרים ארוכים ומהירים כמו אלו שבכביש שבין מעלה אפרים למסלול פצאל, וגם כשהאספלט אינו במצב מושלם. כך יוצא שה-R7 מציע התנהגות ספורטיבית מאוזנת, שמספקת יכולות טובות במסלולים (רצוי קטנים וצפופים) ובכבישים מפותלים, יחד עם ספיגה סבירה בחיי היום-יום.

מערכת הבלמים טובה למדי, וגם היא שודרגה מאוד ביחס ל-MT-07, אם כי אין כאן את הנשיכה הראשונית שיש באופנועי ספורט. יחד עם זאת, יש עוצמה טובה, ויש תחושה לינארית מידית הבלם. בנוסף, ה-R7 מקבל את צמיגי הברידג'סטון S22 החדשים – צמיגי סופרספורט קרביים שמספקים פה אחיזה מעולה על טווח רחב מאוד של שימושים, כולל במסלול, ובעיקר מעידים על  הייעוד של ה-R7.

מתלים טובים והתנהגות ספורטיבית מאוזנת
מתלים טובים והתנהגות ספורטיבית מאוזנת

איך זה מרגיש?

ה-R7 הוא אופנוע קטן ממדים עם תנוחה ספורטיבית מאוד שמזכירה בקיצוניותה את זו של ה-R6. המושב הוגבה ביחס ל-MT-07, הרגליות זזו אחורנית ומעט למעלה, ואת הכידון השטוח החליפו קליפ-אונים שממוקמים מתחת למשולשים. המשולש הזה יוצר תנוחת רכיבה של אופנוע ספורט קיצוני, כשפלג הגוף העליון נמצא כמעט בשכיבה. התנוחה הזו מעמיסה על הידיים ועל הירכיים, ולאורך זמן זה מאוד לא נוח. בימאהה הלכו עד הסוף בקיצוניות תנוחת הרכיבה, ולעומת אופנועי ספורט שפויים אחרים כמו CBR650R או נינג'ה 650, שבהם תנוחת הרכיבה במצב ביניים, פה כאמור התנוחה היא של אופנוע ספורט קיצוני. בנוסף, ה-R7 כאמור אופנוע קטן יותר מאופנוע ספורט קונבנציונלי, כך שלרוכבים גבוהים עלול להיות צפוף. הטרייד-אוף נמצא במשקל, שכן ה-R7 נותן תחושה של אופנוע קל-משקל, וזה בא לידי ביטוי גם בישובה על הכלי והזזתו מצד אל צד, וגם ברכיבה, למשל בהיגוי.

את היתרון של תנוחת הרכיבה הקיצונית מקבלים על המסלול או ברכיבה ספורטיבית בכבישים המפותלים. בשאר הזמן זה לא נוח, למרות שמושב הרוכב נוח למדי. מושב המורכבת, לעומת זאת, צר וגבוה ממש כמו באופנוע ספורט, כך שרצוי שהמורכבת תהיה קשוחה לפחות כמו הרוכב. זה, אגב, בדיוק הדיסוננס שעליו דיברנו בפרק הקודם.

מיגון הרוח מסיט את האוויר אל קסדת הרוכב, וכדי ליהנות ממנו צריך להישכב על מיכל הדלק ולהסתתר מאחורי המשקף – וגם את זה אנחנו מכירים מאופנועי ספורט קיצוניים. כאמור, מסביב לשלדת ה-MT-07 בנו בימאהה עבודת גוף של אופנוע ספורט-קצה, וכך בדיוק התחושה מה-R7.

תנוחה ספורטיבית קרבית
תנוחה ספורטיבית קרבית

מבחינת אלקטרוניקה, ה-R7 ממשיך את הקו של משפחת ה-MT-07 ומציע מערכת ABS בלבד (למעט מערכת הזרקת דלק בעלת גופי מצערת מכאניים). כבר כתבנו בעבר שהתנהגות המנוע ואופיו אינם מצריכים בקרת אחיזה מפני שהוא נשלט מאוד, וזה נכון גם במקרה של ה-R7. יש גם פנס LED ראשי שמאיר היטב, במקביל לפנסי LED היקפיים, ואילו המסך הוא מסוג LCD, והוא נשלט מבית המתגים השמאלי. לא משהו שאנחנו לא מכירים מדגמי ה-MT-07 האחרים.

איכות החומרים, ההרכבה והבנייה טובה למדי, והחיסכון ניכר בעיקר בחלקי הפלסטיק הפנימיים. מבחוץ ה-R7 מושקע מאוד – בפלסטיקה, בצביעה ובמתכות, כשבימאהה מבינים היטב מה באמת חשוב לצרכן ב-2022. מה שבטוח, ה-R7 הוא אופנוע מרשים מאוד, מעוצב בקפידה ברוח אופנועי הספורט של ימאהה, הוא בעל נוכחות גדולה, והוא בהחלט מסובב ראשים. גם זה חשוב כשמדובר באופנוע ספורט.

איכות חומרים וגימור טובה בסך הכל
איכות חומרים וגימור טובה בסך הכל

סיכום ועלויות

ה-R7 מספק חוויה ספורטיבית מאוד, אבל הוא אינו אופנוע ספורט אלא אופנוע ספורטיבי, ואפילו ספורטיבי מאוד. הוא יספק הנאה רבה בכבישים מפותלים ובמסלולים טכניים, והוא משלב בצורה מעניינת מאוד ואף יעילה את המנוע הגמיש והמהנה של ה-MT-07 עם עבודת גוף ועיצוב של אופנוע ספורט קיצוני. היתרון שלו יבוא לידי ביטוי, כאמור, ככל שהמסלול או הכביש טכניים וצפופים יותר, שכן אז זמישות האופנוע וגמישות המנוע יבואו לידי ביטוי ויאפשרו לרוכב לצאת חזק מפניות על הסל"ד הנמוך והבינוני.

האופי הזה הופך את ה-R7 לאופנוע מצוין למי שעושה את צעדיו הראשונים על המסלול או למי שרוצה אופנוע ספורטיבי ליום-יום. הרוכבים האלה יצטרכו לוותר על הנוחות בחיי היום-יום עם האופנוע, אבל הם יקבלו אופנוע בעל היתרונות המוכחים של ה-MT-07 – בעיקר שמחת החיים של המנוע וגמישותו הרבה – אבל עם מכלולי שלדה טובים יותר, בעיקר הפרונט המצוין והבלמים הטובים, וכן את העיצוב והקונספט של אופנוע ספורט קיצוני.

עם המעבר של ה-R6 לרישוי מסלול בלבד, ה-R7 מהווה את מחליפו לכביש הציבורי. שני האופנועים האלה שונים כמובן אחד מהשני והמרחק ביניהם הוא שנות אור, אבל במהלך הזה בימאהה מחזירים את השפיות לכביש הציבורי – שכן ה-R6 הפך כבר מזמן לאופנוע מרוץ חוקי לכביש. ה-R7 מספק את כל הספורטיביות שרוכב צריך לכביש הציבורי, ויש לו את הערך המוסף של המסלול.

אופנוע כביש ספורטיבי עם ערך מוסף של מסלול
אופנוע כביש ספורטיבי עם ערך מוסף של מסלול

מחירו של ה-R7 עומד על 63 אלף ש"ח. המחיר הזה נמצא באזור החיוג של משפחת ה-MT-07, ובסך הכל מדובר במחיר טוב. נכון, אין פה בקרות אלקטרוניות ולא מכלולי קצה, אבל יש פה מכאניקה טובה למדי שעובדת היטב, יש מערכת מתלים משודרגת שמספקת הרבה הנאה ויציבות, ויש את מנוע ה-MT-07 המוכח והסופר-מוצלח. השילוב בין כל אלו עם העיצוב של אופנוע ספורט-קצה יוצר אופנוע כיפי וספורטיבי, אפילו ספורטיבי מאוד, שבסביבת המחייה הטבעית שלו מפרגן לרוכב בהרבה מאוד חיוכים.

ה-R7 עושה שימוש בשם מפואר מהעבר של אופנוע סופרבייק קיצוני ואף אקזוטי, וכמובן שגם ממנו ה-R7 רחוק שנות אור. אבל יחד עם זאת, ה-R7 מספק חוויית רכיבה ספורטיבית מאוד, מודרנית, ובעיקר מהנה.

אז ה-R7 משלים את המנעד הרחב מאוד של משפחת ה-MT-07 הכוללת 5 אופנועים שונים, כשבצידה האחד אופנוע ספורט, ממשיך בנייקד, ברטרו, ובאדוונצ'ר ספורט, ובקצה השני יש אדוונצ'ר-ראלי קרבי לשטח. המנעד הרחב הזה מוכיח יותר מכל כמה טוב ויעיל הוא מנוע ה-CP2, ואנחנו מהמרים הימור מושכל שכמו שאר דגמי המשפחה – גם ה-R7 יצליח מאוד במכירות, שכן בימאהה פיצחו את הנוסחה לאופנוע טוב במחיר שפוי.

מערכת פול גז מודה למיקי יוחאי ולמסלול פצאל על השימוש במסלול, ולטראקדמי על ההשתתפות ביום המסלול במהלך הצילומים. 

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

KTM-790-ADV-2024-Test-029

ק.ט.מ מודיעה על הרחבת תקופת האחריות מ-2024

בד.ל.ב מוטוספורט מודיעים על הרחבת תקופת האחריות לדגמי ק.ט.מ הגדולים החל מ-2024, ובמקרים מסוימים אף להכפלתה ל-4 שנים

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן