דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: TM EN250 TSi דו-פעימתי
TM-EN250-TSi-027

רכיבה ראשונה: TM EN250 TSi דו-פעימתי

אופנועי האנדורו הדו-פעימתיים של TM Racing מקבלים ל-2020 מערכת הזרקת דלק וגל איזון למנוע, שומרים על ההתנהגות הדינמית המעולה ומבצעים קפיצת מדרגה עצומה

בוחנים: אלעד גבאי ואלעד ששון; צילום: אביעד אברהמי

  • יתרונות: מנוע דו-פעימתי חלק, חזק וגמיש, גל איזון, מערכת מתלים והתנהגות, משקל, ארגונומיה, מכלולים
  • חסרונות: צריך לפרק ברגים כדי להגיע למסנן האוויר, 5 הילוכים
  • שורה תחתונה: ב-TM מבצעים קפיצת מדרגה עצומה ומשחררים אופנוע אנדורו מעולה עם מנוע מוזרק חלק וגמיש ועם התנהגות דינמית מהטובות שיש
  • מחיר: 63,000 ש"ח
  • מתחרים: ק.ט.מ 250EXC TPI, הוסקוורנה TE250i, שרקו SE-R250, בטא 250RR
  • נתונים טכניים: מנוע דו-פעימתי, 249 סמ"ק, קוטר 66.4 מ"מ, מהלך 72.0 מ"מ, מערכת הזרקת דלק לתא המעבר, 2 מפות ניהול מנוע, הזרקת שמן לבית גל הארכובה, שסתום עלים V-FORCE, קירור נוזל, 5 הילוכים, קלאץ' הידראולי, שלדת קורות אלומיניום, מזלג טלסקופי הפוך של קאיאבה בקוטר 48 מ"מ עם קארטרידג' סגור וכיוונים מלאים, זרוע אלומיניום עם בולם יחיד של TM בעל כיוונים מלאים (אופציה לאוהלינס TTX FLOW), דיסק קדמי בקוטר 270 מ"מ עם קליפר צף ומשאבה של ברמבו, דיסק אחורי בקוטר 245 מ"מ עם קליפר ומשאבה של ניסין, מיכל דלק 8.7 ל', צמיגים 90/90-21, 140/80-18

צילום ועריכה: אביעד אברהמי

מה זה?

את אופנועי האנדורו של TM Racing אנחנו מכירים כבר 8 שנים – מאז הגיעו ארצה. כשרכבנו עליהם בעבר התרשמנו בעיקר מההתנהגות הדינמית המעולה של האופנועים – 2 ו-4 פעימות. חברת הבוטיק מפזארו שבצפון איטליה, אשר מייצרת את האופנועים בעבודת יד, מייצרת את השלדות ואת המנועים, מחברת מכלולי איכות, ויוצרת מכונות סופר-איכותיות – כאמור בעלות התנהגות משובחת.

בשנתיים האחרונות בקושי נמכרו כאן אופנועים של TM, כשהסיבה העיקרית היא תקנות זיהום האוויר, אשר מנעה את האפשרות למכור אופנועי אנדורו. אבל לשנת 2020 ב-TM מציגים ליין דגמי אנדורו שעומד כולו בתקנות זיהום האוויר המחמירות, כשהחידוש העיקרי הוא ליין דגמים דו-פעימתיים בנפחים 125, 144, 250 ו-300 סמ"ק בעלי מערכת הזרקת דלק אלקטרונית. קבלו את סדרת ה-TSi, כשהסנונית הראשונה שאותה נבחן היא ה-EN250 TSi – אופנוע האנדורו הדו-פעימתי בנפח 250 סמ"ק, נפח שאותו אנחנו מאוד אוהבים.

לשנת 2020 דגמי האנדורו מקבלים מספר עדכונים. כך למשל יש רדיאטורים גדולים יותר ומעגל קירור יעיל יותר, הבולמים הקדמיים של קאיאבה קיבלו טיפול להורדת חיכוך פנימי, יש מגני מזלג חדשים וגרפיקה חדשה, ויש מסיכה קדמית חדשה עם פנס LED – לראשונה באופנועי אנדורו סדרתיים. יש גם מאותתי LED, אבל אותם כל הרוכשים בוודאי יורידו.

ה-TM EN250 TSi החדש ל-2020
ה-TM EN250 TSi החדש ל-2020

אבל מעבר לשינויים האבולוציוניים של אופנועי אנדורו שמשתפרים בכל שנה, המהפכה הגדולה מתרחשת כאמור בסביבת המנוע. ראשית, המנוע מקבל גל איזון על-מנת להוריד ויברציות, וכן מערכת הזרקת דלק אלקטרונית אשר מזריקה דלק לתא המעבר (Transfer Port) שבין בית גל הארכובה לבין הצילינדר. יש גם הזרקת שמן אל גוף המצערת, וכן שיפורים בזרימת השמן אל גל הארכובה וארבעת המסבים שבמנוע התחתון.

ב-TM מספקים את ה-EN250 TSi עם מתג על הכידון לבחירה בין 2 מפות ניהול מנוע – אגרסיבית יותר ורכה יותר – אולם יש אפשרות להתאים מפות ניהול מנוע אישיות לפי סגנון ואופי רכיבה, רום וטמפרטורה. בליגל, יבואני TM לישראל, מציינים שיש באמתחתם מספר מפות שפותחו כאן בישראל במיוחד לסגנון הרכיבה הישראלי. כך או כך, אנחנו רכבנו על האופנוע עם צמד המפות כפי שיצאו ממפעלי TM שבאיטליה.

מה עוד? ובכן, ב-TM כמו ב-TM, יש הרבה מאוד מכלולי איכות. כך למשל יש חישוקים של EXCEL על נאבות מכורסמות מייצור עצמי, יש משולשים מכורסמים מייצור עצמי שלופתים בולמים הפוכים של קאיאבה מטיפוס קארטרידג' סגור, יש בולם אחורי איכותי של TM, גם הוא עם כיוונים מלאים, כשיש אופציה בתוספת תשלום לבולם אחורי של אוהלינס, יש בלמים של ברמבו מלפנים ושל ניסין מאחור, קלאץ' הידראולי של ברמבו, מערכת פליטה של HGS, ואפילו מצבר ליתיום קל. יש גם מגני ידיים פתוחים ומגן גחון שמגיעים כסטנדרט.

דו-פעימתי עם הזרקת דלק וגל איזון
דו-פעימתי עם הזרקת דלק וגל איזון

ביצועים

בואו נתחיל במנוע ובמערכת ההזרקה, שכן אלו המעניינים ביותר ב-EN250 TSi החדש. ראשית, גל האיזון הוא תוספת מבורכת. הוא מוריד משמעותית את הוויברציות ויוצר מנוע חלק ונעים לשימוש. אהבנו מאוד את תוספת גל האיזון הזה בדו-פעימתיים של ק.ט.מ והוסקוורנה, אנחנו אוהבים אותו כאן ב-TM, ואנחנו חושבים שהחברות שעדיין לא התקינו גל איזון במנועים הדו-פעימתיים שלהן נמצאות הרחק מאחור מבחינת התנהגות מנוע.

שנית, מערכת ההזרקה, שעליה אפשר להגיד בפה מלא שב-TM ביצעו עבודה מעולה ושחררו לשוק מערכת הזרקה איכותית שעובדת היטב. תגובת המנוע טובה ומיידית, ללא השהיה, והכוח נבנה באופן הדרגתי. בסל"ד גבוה ה-EN250 TSi חזק מאוד, ואילו בסל"ד נמוך היה חסר לנו מעט כוח כדי להשתמש פחות בקלאץ', מה שעשוי להיות אופייני למנועי 250 סמ"ק דו-פעימתיים, אולם אין לנו ספק שמדובר בעניין של כיוון, וכי מפת ניהול מנוע מותאמת תחליק לחלוטין את התנהגות המנוע ותיצור מנוע לינארי לחלוטין. עדיין, מדובר במנוע חלק, נשלט וגמיש למדי, אשר מיישר קו עם המנועים המובילים שבקטגוריה ומאפשר גם רכיבה בהילוך אחד גבוה יותר ממה שצריך – יתרון גדול באקסטרים-אנדורו.

מנוע מצוין עם הזרקת דלק איכותית
מנוע מצוין עם הזרקת דלק איכותית

כאמור, אחד המאפיינים המובהקים של דגמי TM לאורך השנים הוא ההתנהגות הדינמית המעולה, ולשמחתנו הרבה ה-EN250 TSi שומר על הסטנדרט הזה, ואף מביא כמה אלמנטים ייחודיים משל עצמו. מערכת המתלים מעולה, והיא לחלוטין מהטובות שפגשנו באופנועי אנדורו דו-פעימתיים. הפרונט של קאיאבה מטיפוס קארטרידג' סגור ידוע באיכויותיו הגבוהות, וכאן הוא מכוון ועובד מושלם. זה בא לידי ביטוי בספיגה מעולה שמצמידה את הגלגל הקדמי לקרקע, בין אם מדובר באימפקטים גדולים כמו נחיתות מקפיצות או מדרופים, ובמיוחד זה בא לידי ביטוי במכשולים קטנים על הדרך כמו קפלי קרקע, אבנים וסלעים קטנים, גזעים ועצים, וכל מכשולי הקרקע שהשטח מזמן באופן שוטף. יש גם המון פידבק ותחושה לרוכב, ומבחינתנו הפרונט הזה מקבל פה ציון מושלם. גם הבולם האחורי, מתוצרת עצמית של TM, עובד פה טוב מאוד ומתכתב היטב עם הפרונט המצוין. רכבנו על הבולמים במצבם המקורי, ולא הזדקקנו לכיוון כזה או אחר כדי לשפר ביצועים.

מאפיין אחד עיקרי שבא לידי ביטוי בהתנהגות הדינמית של ה-EN250 TSi הוא ההצמדה של הגלגל הקדמי לקרקע. בדרך כלל אופנועי אנדורו דו-פעימתיים – בטח ובטח אירופאים – נותנים תחושה של פרונט קל. זה מצוין למשל לאקסטרים-אנדורו ולטיפוסים, אולם ההתנהגות הזו משרה פחות ביטחון במקומות שרוצים פרונט צמוד לקרקע כמו ספיישלים וסינגלים. כאן ב-TM התחושה שונה, והפרונט דבוק לקרקע ומספק ביטחון רב לרוכב בפניות ושינויי כיוון. יחד עם זאת, התחושה הזו לא ממש מפריעה לאנדורו אקסטרימי ורטיקלי, כמו שתוכלו לראות בווידאו ובתמונות. זהו מאפיין מעניין מאוד של ה-EN250 TSi, ולדעתנו זה אחד המאפיינים שיותר מבדילים אותו מהאופוזיציה הקשוחה. נגדיל ונאמר שמערכת הבולמים הזו עשויה להציל את הרוכב מחלק מהטעויות של עצמו. עד כדי כך היא מעולה.

בסך הכל ה-EN250 TSi מספק חבילת ביצועים מעולה שמהווה קפיצת מדרגה גדולה מדגמים קודמים, בעזרת מנוע שעובר שדרוג עצום ועם התנהגות דינמית משובחת בעלת מערכת מתלים מעולה, תחושת ביטחון רבה ומערכת בלמים טובה.

התנהגות מאוזנת ומערכת בולמים משובחת!
התנהגות מאוזנת ומערכת בולמים משובחת!

איך זה מרגיש?

כמו כל דגמי האנדורו של TM היושבים על הפלטפורמה הזו, ה-EN250 TSi צר מאוד וקומפקטי יחסית. גובה המושב סטנדרטי למדי בקטגוריה, וגם המשקל סביר יחסית כשהתחושה דומה למה שמקובל בקטגוריה. את שני הנתונים הללו, אגב – גובה מושב ומשקל – ב-TM לא מפרסמים בדפי הנתונים. מה שכן מורגש זה ממד הרוחב הצר – גם באזור המושב, בישיבה ובעמידה, וגם באזור מיכל הדלק והכונסים. התזוזה על האופנוע לפנים ולאחור קלה מאוד, כשה-TM מספק לרוכב את כל האמצעים לזוז עם הגוף ולייצר אחיזה. הכידון שטוח ואיכותי למדי, והוא יושב על תושבת שאותה ניתן לסובב על-מנת לקרב או להרחיק את הכידון ולשנות את תנוחת הרכיבה. כך או כך, למי שמגיע מאופנועי האנדורו של ק.ט.מ או הוסקוורנה ייקח קצת זמן להתרגל לתנוחה הקרבית, אולם בסיום פרק ההסתגלות מגלים יתרונות עצומים בתנוחה קומפקטית וקרבית.

השליטה על האופנוע קלה ואינטואיטיבית, כשנראה שב-TM עשו כברת דרך ארוכה והתקדמו מאוד על מנת להפוך את אופנועי האנדורו שלהם ממכונות אנדורו מקצועיות וקשוחות המיועדות לרייסרים – לאופנועי אנדורו שמצד אחד מקצועיים וביצועיסטיים, אך באותה נשימה גם ידידותיים וקלים לרכיבה. כך יוצא שה-EN250 TSi מאפשר לרוכב להביא את יכולותיו לידי ביטוי, ובקלות. כאופנוע שיבלה את זמנו באנדורו ארץ-ישראלי, ה-EN250 TSi מוצלח מאוד, ונותן תחושה מהודקת של אופנוע שלם ומגומר, ואנחנו אוהבים את זה מאוד. אנחנו אוהבים גם את תחושת היציבות הגבוהה שהוא מספק לרוכב, שכאמור מאפשרת לרכוב מהר ובטוח.

קלות הרכיבה עליו נובעת בין היתר מהתנהגות המנוע המעולה, שכאמור באה לידי ביטוי בין היתר בזכות גל האיזון ומערכת ההזרקה. יש צמד מפות ניהול מנוע, כשהבחירה ביניהן מתבצעת ממתג שנמצא בבית המתגים השמאלי – גם תוך כדי רכיבה. במפה האגרסיבית מצאנו מנוע מתפרץ יותר, בעיקר בסל"ד גבוה, והיא מתאימה לרכיבות גז פתוח כמו דיונות או שבילים. במפה המעודנת יותר השתמשנו ברכיבת סינגלים ובסלעים, וכן בשעשועי אקסטרים-אנדורו שעשינו ביער. ההבדלים בין המפות לא דרמטיים, אולם בהחלט יש הבדל, כאמור בעיקר מנוע מעודן יותר ופחות מתפרץ בסל"ד גבוה במפה המעודנת, המצוינת לאנדורו ישראלי.

אהבנו מאוד את האחסון של שמן המנוע בתוך שלדת האלומיניום של ה-EN250 TSi, דבר החוסך את הצורך במיכל חיצוני לשמן המנוע. על-פי TM, נפח המיכל כ-700 סמ"ק, כלומר יספיק לכמה וכמה מיכלי דלק, ופתח המילוי הקומפקטי מהווה גם הוא יתרון. עוד יתרון מהותי לרוכבי אנדורו הוא האפשרות להתניע עם רגלית ההתנעה כאשר המצבר ריק לחלוטין מאיזו סיבה שלא תהיה, ולא ניתן להתניע עם המתנע החשמלי. חיסרון שמצאנו הוא הקלאץ', שאמנם עובד היטב עם מערכת התפעול ההידראולית אבל עדיין קצת קשה מדי – בטח ביחס למתחרים.

אופנוע אנדורו איכותי - קפיצת מדרגה ל-TM
אופנוע אנדורו איכותי – קפיצת מדרגה ל-TM

סיכום ועלויות

ה-TM EN250 TSi הוא הפתעה מוחלטת מבחינתנו. האופנועים של TM תמיד היו בעלי התנהגות מעולה ומנועים חזקים, אולם הדו-פעימתי הזה, שנכנס לקטגוריית אנדורו רותחת בשוק הישראלי, מבצע קפיצת מדרגה עצומה. בראש ובראשונה המנוע, שעם מערכת הזרקה איכותית הוא קופץ לחזית הטכנולוגיה, הביצועים וההתנהגות של מנועי אנדורו דו-פעימתיים, כשהיתרון שלו על-פני מערכות ההזרקה של ק.ט.מ והוסקוורנה הוא האפשרות לכיוון אישי של מערכת ההזרקה ובניית מפות אישיות. גם גל האיזון המרסן את הוויברציות נותן לו יתרון על-פני מנועים ללא גל איזון.

יתרון עצום נוסף הוא כאמור ההתנהגות הדינמית, שנובעת משלדה מאוזנת וממערכת מתלים מעולה. אלו כאמור מספקים לרוכב ביטחון רב – על השביל, בסינגל או באנדורו האקסטרימי יותר.

עניין חשוב הוא כמובן חיבור החלקים יחד. כבר כתבנו לא פעם שלקחת חלקים יקרים ולחבר אותם יחד זו לא בעיה. החוכמה היא שהחלקים יעבדו יחד בהרמוניה, כמקשה אחת, וב-EN250 TSi זה בדיוק המצב, כשהאופנוע נותן תחושה מהודקת ומהוקצעת של אופנוע שלם ובנוי היטב, וגם הגימור איכותי למדי.

במחיר של 63 אלף ש"ח, ה-EN250 TSi מתמקם במקום טוב במרכז טווח המחירים של המתחרים. כך למשל הק.ט.מ 250EXC TPI עולה 64,990 ש"ח לגרסה הרגילה ו-67,990 ש"ח לגרסת סיקסדייז, ההוסקוורנה TE250i עולה 66,215 ש"ח, ומלמטה יש את השרקו SE-R250 ואת הבטא 250RR שעולים 59,900 ו-59,985 ש"ח בהתאמה (גרסת הפקטורי של שרקו עולה 10,000 ש"ח יותר). עם מכלולי האיכות וטכנולוגיית ההזרקה שה-TM מביא איתו, יש לו בהחלט מה להציע אל מול המתחרים, והמחיר בהחלט תחרותי.

שנת 2020 תהיה לדעתנו שנת הפריצה של TM בישראל, ועם ה-EN250 TSi המצוין – שכאמור מבצע קפיצה לחזית הטכנולוגיה והביצועים של אופנועי האנדורו הדו-פעימתיים – יחד עם אחיו הגדול בנפח 300 סמ"ק שיושב על פלטפורמה זהה, ל-TM יש סחורה מעולה להציע לרוכב האנדורו הישראלי. אהבנו, ואנחנו רוצים עוד.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Ducati 851 Strada 89 1

נוסטלגיה: דוקאטי 851 ו-888

ה-851 היה אופנוע הקצה של דוקאטי בשנות ה-80, והוא הוחלף בהצלחה על ידי ה-888; מנוע וי-טווין מתקדם, הרבה אדום, והצלחה גדולה במסלולים

3 תגובות

  1. Avatar

    כתבה יפה אופנוע יפה עושה חשק להחליף מסקרן איך יחזיק לאורך זמן ומה תהיה עלות האחזקה . בכל זאת המותג לא נהנה מאהדת הרוכבים כנראה שחלקם סבלו קשות . אם היה תג מחיר יותר אטרקטיבי אולי היינו רואים יותר בשטח.

  2. Avatar

    התפלקה לכם שם תמונה של ארבע פעימות (תמונה מס' 30)

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן